STC-1000

Gestart door Kokkebil, 13-08-2015 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Oefff, daar komt voor mij toch heel wat nieuwe en relevante info los.
Ik had op basis van de Ebay aanbiedingen kunnen vermoeden dat er diverse (kloon)versies - en daarmee ook diverse kwaliteiten - van de STC-1000 in omloop zijn, maar heb me dat nooit gerealiseerd.
Ze zijn dus niet allemaal even veilig. Zijn er overigens al gevallen bekend van ongelukken/ongelukjes?

JanEric

IK heb er bij onze zuiderburen wel eens wat over gelezen, zie bijvoorbeeld
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3424.html?highlight=stc

Eric v B

Klopt, was niet netjes. Wond me een beetje op over bepaalde opmerkingen. Volgende keer maar eerst een ander topic lezen voordat ik reageer.  :-X

Jacques

Citaat van: Eric v B op 02-11-2015  22:03 uKlopt, was niet netjes. Wond me een beetje op over bepaalde opmerkingen. Volgende keer maar eerst een ander topic lezen voordat ik reageer.  :-X

Moet ik soms ook...  :)

abroeders

Her en der kom je wel wat dingetjes tegen op het internet. Daarentegen zijn er genoeg mensen waarbij de STC's al geruime tijd probleemloos werken.
De problemen die je tegenkomt hebben eigenlijk allemaal te maken met de interne printrelais. Het is ondoenlijk om van buiten te kunnen beoordelen of een STC goede of wellicht wat minder goede printrelais heeft. Misschien zijn er een tijdje slechte relais gebruikt en is nu alles in orde. Ik weet het niet.
Als je hier op voorhand rekening mee kunt houden is dat prettig natuurlijk. Een extra beveiliging zou dus een hulprelais kunnen zijn, waardoor het interne relais ontlast wordt. Dit maakt het altijd beter.
Indien je dit niet kunt of wil toepassen is mijn andere advies om in ieders eval het apparaat in te bouwen in een moeilijk brandbare behuizing. Iets wat sowieso aan te raden is, want ook slechte doorverbindingen of slecht aangedraaide schroefverbindingen kunnen oververhitting veroorzaken. Een goede ABS behuizing zal al behoorlijk risicoverlagend zijn t.o.v. een houten sigarenkistje.
Bijv: http://www.allekabels.nl/behuizing/7375/1052652/behuizing.html
P.s. Heb niet op de maatvoering van dit kastje gelet. Het staat er als voorbeeld.

Kokkebil

Geweldig!
Prachtig!
Hoe een simpel topic over een thermostaat zo kan worden gekaapt en uit de hand kan lopen!
 :groots: :pan:

En ik kan me niet geheel aan de conclusie onttrekken, dat er reacties bij zijn om elkaar "vliegen af te vangen" (spreekwoorden en gezegdes is een andere kwaliteit van mij  ;D ) en te laten zie wie het beter weet.

Succes verder en wat mij betreft: Over en uit!
Ik ga weer gewoon brouwen!
 :proost:

seed7

Bij onze Zuiderburen is over het veilig aansluiten een discussie geweest waarin een interessant document te vinden is over hoe dat te doen op basis van een risico analyse.

Ingo

Sander van Dijk

Citaat van: Kokkebil op 03-11-2015  09:55 uEn ik kan me niet geheel aan de conclusie onttrekken,dat er reactie's bij zijn om elkaar " vliegen af te vangen" (spreekwoorden en gezegdes is een andere kwaliteit van mij  ;D ) en te laten zie wie het beter weet.

Citaat van: Kokkebil op 02-11-2015  19:24 uVolgens mij heb jij "de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt". (Mijn variant op de klok en de klepel)  ??? ;D

Ik heb hier nog nooit van gehoord en 110 Volt is niet slechts een tinteling maar kan dodelijk zijn.
Belgische koelkasten misschien?
 ;D

Wie de schoen past...

EvdBroek

En nu...?

Heeft iedereen met een STC een probleem in huis?
Ik heb het Vlaamse forum ook gelezen, maar die kerel had aan zijn vriezer liggen sleutelen.

GekkeGwuido


Citaat van: EvdBroek op 03-11-2015  17:47 uEn nu...?

Heeft iedereen met een STC een probleem in huis?
Heeft ook niet iedereen zonder een STC wel een probleem in huis?

Pim

Citaat van: Kokkebil op 02-11-2015  19:24 uVolgens mij heb jij "de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt". (Mijn variant op de klok en de klepel)  ??? ;D

Ik heb hier nog nooit van gehoord en 110 Volt is niet slechts een tinteling maar kan dodelijk zijn.
Belgische koelkasten misschien?
 ;D
Mogelijk dat de gemiddelde elektricien hier nog nooit van gehoord heeft maar dat wil niet zeggen dat in de hele wereld op deze manier storingsfilters in netspanningslijnen worden gezet  >:D

Precies zoals Henielma omschrijft: met twee condensatoren van de nul en van de fase naar aarde. Dat werd ook zo gedaan bij de oudere TV's (met beeldbuis maar ook latere types) waardoor het chassis altijd 110 V gemeten spanning had tov aarde.
Testje doen ? Houdt bij een ouder tv toestel iets van het chassis vast en trek vervolgens de antenne er uit terwijl het randje van de antenneplug vasthoudt. Dan weet je precies wat ik en Henielma bedoelen.

VinMor

Hoe sluit je een hulprelais aan icm de STC-1000? Welke kabels, heeft iemand een schema  ::)

abroeders

Citaat van: VinMor op 10-11-2015  10:45 uHoe sluit je een hulprelais aan icm de STC-1000? Welke kabels, heeft iemand een schema  ::)

In het interessante document wat Ingo aangeeft, achteraan staat een duidelijk bedradingsschema uitgevoerd met extra hulprelais.

Citaat van: seed7 op 03-11-2015  10:27 uBij onze Zuiderburen is over het veilig aansluiten een discussie geweest waarin een interessant document te vinden is over hoe dat te doen op basis van een risico analyse.

Ingo

Kokkebil

Misschien is het handig om de brandweer, Nationale Veiligheidsraad, gemeente, provincie etc. etc. etc. een veiligheidsanalyse te laten maken!
:hoera: :proost2: :pan:
Wat een drukte om een simpele twee-weg thermostaat!

Als men het te ingewikkeld vindt om deze aan te sluiten,raad ik aan om er met je vingers van af te blijven voor er ongelukken gebeuren.

VinMor

Voornamelijk voor de zekerheid vraag ik. Liever teveel info, dan te weinig toch :)

Ik kreeg deze afbeelding toegestuurd:



Dit is van Robmol, btw!

abroeders

Ja, deze gebruikt 1 extra relais, enkel voor de koeling.
Het eerdere schema van het Belgische forum gaat uit van 2 relais. Verder is het bedradingsschema prima.
De 3 signaallampjes zijn een beetje overbodig want op de display van de stc zie je al of koelen of verwarmen ingeschakeld is. Maar als je een extra indicatie wil is dat prima natuurlijk.

Misschien nog ter verduidelijking. De linkerkant van het relais is de spoel, de rechterkant het schakelcontact.

Kokkebil

Ik advieseer om als je aan de slag gaat enige voorzorgmaatregelen te nemen.

Klompen aan en op een rubbermat gaan staan,ben je dubbel geïsoleerd!
 ;D
Je weet maar nooit!
 :lol:

VinMor

Citaat van: Kokkebil op 10-11-2015  15:48 uIk advieseer om als je aan de slag gaat enige voorzorgmaatregelen te nemen.

Klompen aan en op een rubbermat gaan staan,ben je dubbel geïsoleerd!
 ;D
Je weet maar nooit!
 :lol:


Haha :proost:

VinMor

Citaat van: abroeders op 10-11-2015  15:32 uJa, deze gebruikt 1 extra relais, enkel voor de koeling.
Het eerdere schema van het Belgische forum gaat uit van 2 relais. Verder is het bedradingsschema prima.
De 3 signaallampjes zijn een beetje overbodig want op de display van de stc zie je al of koelen of verwarmen ingeschakeld is. Maar als je een extra indicatie wil is dat prima natuurlijk.

Misschien nog ter verduidelijking. De linkerkant van het relais is de spoel, de rechterkant het schakelcontact.


Dank je voor de verduidelijkingen, komt zeker goed!
Vanavond worden alle spullen geleverd en dan ga ik lekker klussen  :biersmile:

Eric v B

Citaat van: VinMor op 10-11-2015  16:10 uDank je voor de verduidelijkingen, komt zeker goed!
Vanavond worden alle spullen geleverd en dan ga ik lekker klussen  :biersmile:
Hopelijk waren dit niet je "Famous Last Words" op het forum  ;D

peter.delange


Citaat van: patrick1975 op 18-08-2015  18:00 uIk gebruik verwarmingsfolie geplakt op een aluminium plaatje wat op de boden van de koelkast ligt.

https://www.conrad.nl/nl/thermo-verwarmingsfolie-zelfklevend-230-v-65-w-veiligheidstype-ipx4-l-x-b-300-mm-x-120-mm-189297.html

Die had ik ook maar is vrij snel doorgebrand! Ik ben blij dat er geen brandje is ontstaan hierdoor want de boel was behoorlijk zwartgeblakerd. Ik werk nu met twee gloeilampen.

VinMor

Citaat van: Eric v B op 10-11-2015  17:12 uHopelijk waren dit niet je "Famous Last Words" op het forum  ;D


Nee, jullie hebben mij bang genoeg gemaakt en ik heb het afgestaan aan mijn schoonvader.
Iemand die dagelijks met elektriciteit te maken heeft. :nut:

Kokkebil

Citaat van: Eric v B op 10-11-2015  17:12 uHopelijk waren dit niet je "Famous Last Words" op het forum  ;D

Een vreemde tinteling door je lichaam en als de haren rechtovereind gaan staan is het foute boel!
 :)

Ik heb een gloeilamp van 60 Watt onderin de koelkast bevestigd (wel voldoende afstand van de wand etc.) en dit werkt perfect!
Maar nogmaals: Op het apparaat zit een schema,dit is zelfs voor de grootste leek te doen!

Kokkebil

Citaat van: abroeders op 10-11-2015  15:32 uJa, deze gebruikt 1 extra relais, enkel voor de koeling.
Het eerdere schema van het Belgische forum gaat uit van 2 relais. Verder is het bedradingsschema prima.
De 3 signaallampjes zijn een beetje overbodig want op de display van de stc zie je al of koelen of verwarmen ingeschakeld is. Maar als je een extra indicatie wil is dat prima natuurlijk.

Misschien nog ter verduidelijking. De linkerkant van het relais is de spoel, de rechterkant het schakelcontact.

Ster-driehoek schakeling toepassen, 380 Volt om de aanloopstroom van de koeling te regelen?
 ;) ;D :nut:

abroeders

Citaat van: Kokkebil op 10-11-2015  19:11 uSter-driehoek schakeling toepassen, 380 Volt om de aanloopstroom van de koeling te regelen?
 ;) ;D :nut:

Ik weet niet wat je hiermee wil bereiken, maar wij passen tegenwoordig softstarters of frequentieregelaars toe voor deze doeleinden.

Volgens mij is het een beetje off-topic hier... [emoji14]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.