Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast versus MrMalty, dit verschil is wel heel gortig!  (gelezen 11273 keer)

Offline Edwarff

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wyeast versus MrMalty, dit verschil is wel heel gortig!
« Reactie #25 Gepost op: 06-09-2015 07:25 u »
Ik had tijdens het hevelen alvast een proef-flesje gebotteld met wat bottel suiker.

Dat flesje heb ik gisteren na een weekje gisten op de fles geproefd.

Echt smerig. Zuurheid valt mee, maar de smaak is echt chemisch. Beter kan ik het niet omschrijven.

Ik zal een stuk of wat flessen bottelen.om nog te kijken hoe hij zich de komende jaren ontwikkelt, maar de rest gaat echt door het putje. Gelukkig maar 12 liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 06-09-2015 09:09 u »
Hij zit in het vat,  12 liter. De resterende 12 liter voor de gein in een ander vat op 21 graden. gestopt met de S04.

Ik ben benieuwd naar het verschil, het is vast leerzaam.

Leerzaam is het  ;)

Hoe is het met de 21C versie / S04 versie afgelopen? Als deze ook niet goed is, is er wat anders aan de hand.

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #27 Gepost op: 06-09-2015 09:25 u »
Volgens mij is het nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, nog een heleboel bijsmaken worden weggepoetst door je gist, zoals acetaldehyde welk een zure smaak geeft.
Voldoende laten lageren en dan pas bottelen. Dan minstens twee weken wachten met proberen!

Succes!!!

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 06-09-2015 12:18 u »
Goede vraag over de andere helf met de S04. Die vergisting verliep zoals verwacht. Die is ook al  volgens plan gebotteld. Hij is nog jong, maar hij smaakt nu al heel goed en zoals verwacht. Een niet te zoete bock. Een wereld van verschil met de ondergister.

Dit sterkt ons inderdaad in het oordeel dat er iets goed mis is met de ondergister.

Een week later hebben we nog een keer deze bock gebrouwen en dit keer wel van voldoende gist voorzien. Die smaakt ook zoals verwacht en gehoopt.

Nu wil het toeval dat we op 24 sept een keurmeester ontvangen met het I.B.U. Hij vroeg ook of we een 'mislukt'  bier wilden meenemen. Nou, ik denk dat we de perfecte kandidaat hebben ;-)

Ik zal tzt zijn bevindingen hier melden.

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 06-09-2015 12:20 u »
Rodger,

Tja. Misschien bottel ik dan inderdaad maar wat meer. Weggooien kan altijd nog.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 07-09-2015 21:51 u »
Even vooraf. Door mijn vakantie was ik achter met het lezen van het forum. Vandaar deze late reactie.

ECHT NIET! Die Mr malty weet er niets van. gewoon niet gebruiken. die hoeveelheden kloppen niet. Gewoon ff zelf een starter maken  :brouwen:

Volgens mij weet jij ook wel dat je door een starter te maken je de hoeveelheid gist laat toenemen. Mr Malty (Jamil Zainasheff) weet veel over gist...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 07-09-2015 21:53 u »
Een week later hebben we nog een keer deze bock gebrouwen en dit keer wel van voldoende gist voorzien. Die smaakt ook zoals verwacht en gehoopt.

Waarmee weer eens bewezen is dat het enten van voldoende (en actieve) gist de sleutel is voor een goed bier!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 07-09-2015 23:28 u »
Mr Malty (Jamil Zainasheff) weet veel over gist...

Klopt...maar het blijkt gewoon in de praktijk dat zijn rekentool niet de juiste getallen geeft... zelfs jij hebt dat erkent door er een correctie op uit te voeren... ;)

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 08-09-2015 08:17 u »
Ojee, het was niet mijn bedoeling om een oude discussie op te rakelen.

Misschien is het veilig om te zeggen dat de helf van MrMaly met een niet 100% opgezwollen pack te weinig bleek gezien het resiltaat

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 08-09-2015 22:00 u »
maar het blijkt gewoon in de praktijk dat zijn rekentool niet de juiste getallen geeft... zelfs jij hebt dat erkent door er een correctie op uit te voeren... ;)

Ik adviseer om het wort met meer gist te enten dan Mr Malty aanbeveelt... Je krijgt daardoor een vlottere vergisting.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #35 Gepost op: 29-08-2016 21:08 u »
Ik adviseer om het wort met meer gist te enten dan Mr Malty aanbeveelt... Je krijgt daardoor een vlottere vergisting.
Ik moet zeggen dat ik ook eerder neig naar meer gist dan minder, en zeker meer dan wat de verpakkingen van Wyeast en consorten suggeren. Heb in de bieren die ik met een stuk minder gist heb vergist toch echt lichte bijsmaakjes (aceton, hogere alcoholen) die met de tijd niet weggaan! Een andere calculator die ik veel gebruik is http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php, hier kan je makkelijk ook een getrapte starter mee maken. Want MrMalty rekent wel met snelle vermindering van de viability, iets waarvan ik persoonlijk denk dat ie, onder de juiste omstandigheden bewaard dan, wel iets minder langzaam gaat (meer zoals op brewunited genoemd).

Tags: