pH meter

Gestart door GeBaxke, 12-08-2015 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeBaxke

Net een hele goedkope pH meter gekocht bij eBay.
http://www.ebay.nl/itm/LCD-Digital-pH-Hydroponic-Meter-Pool-Aquarium-Water-Pen-Stick-Measuring-Tester-/201346078657?hash=item2ee12957c1.
Voor een tientje zal ik me geen buil vallen. Zal laten weten of het iets is.

Pimmels

Heb ik ook, doet het bij mij prima!

Jerome

Heb ik ook... echt een prul. Helemaal niet nauwkeurig, moet steeds opnieuw gekalibreerd worden. Ik ben naar een andere aan het uitkijken, maar ze schieten al aardig snel omhoog in prijs.

goom

Ik gebruik deze al jaren.
Inmiddels heb ik mijn tweede in gebruik.

Zoals elke analytisch chemisch analist weet je dat voor elke meting je pH meter geijkt dient te worden.

Het gebruik van pH meters door ondeskundigen geeft verkeerde meetwaarden.
Deze kunnen beter hun commentaar voor zich houden.

William

Citaat van: goom op 12-08-2015  21:16 uZoals elke analytisch chemisch analist weet je dat voor elke meting je pH meter geijkt dient te worden..

Het is inderdaad geen refractometer

Citaat van: goom op 12-08-2015  21:16 uHet gebruik van pH meters door ondeskundigen geeft verkeerde meetwaarden.
Deze kunnen beter hun commentaar voor zich houden.

Hoe behandel jij de electrode zodat deze wel langere tijd gebruikt kan worden. Als analytisch chemicus heb je vast wel tips voor de enthousiaste hobbybrouwers die meer willen meten.

Oscar

Citaat van: William op 12-08-2015  21:25 uHoe behandel jij de electrode zodat deze wel langere tijd gebruikt kan worden.

Bewaren in een zoutoplossing (Kalium Chloride) van 4 Molair  :)

En geef liever ietsje meer uit voor een goede pH meter, als je serieus je pH wilt meten.
Ik zweer al jaren bij deze


goom

Het antwoord van Oscar is de enige juiste.

Als je geen kalium chloride hebt dan is er nog een truc... maar daar moet je wel heel voorzichtig mee zijn.
In het laboratorium gebruik je HCL (ofwel zoutzuur) om een electrode te reactiveren.
Doe een klein druppeltje HCL in de bewaar vloeistof.
Zorg wel dan dat de oplossing niet al te zuur wordt (pH rond de 3 is dan ok).

William

Citaat van: Oscar op 13-08-2015  00:58 uBewaren in een zoutoplossing (Kalium Chloride) van 4 Molair  :)

Kijk, dat is inmiddels gepromoveerd naar 4M KCl. Ik heb nog steeds 3,5 M KCl staan.

Citaat van: goom op 13-08-2015  07:08 uIn het laboratorium gebruik je HCL (ofwel zoutzuur) om een electrode te reactiveren.
Doe een klein druppeltje HCL in de bewaar vloeistof.
Zorg wel dan dat de oplossing niet al te zuur wordt (pH rond de 3 is dan ok).

Dank voor de tip.

Een andere die ik vaak gebruik als de electrode langzaam word door bv eiwitafzetting is het een paar uurtjes in een biotexoplossing laten staan. De enzymen in de biotex breken de eiwitfilm rond de electrode af.

Jerome

Citaat van: goom op 12-08-2015  21:16 uIk gebruik deze al jaren.
Inmiddels heb ik mijn tweede in gebruik.

Zoals elke analytisch chemisch analist weet je dat voor elke meting je pH meter geijkt dient te worden.

Het gebruik van pH meters door ondeskundigen geeft verkeerde meetwaarden.
Deze kunnen beter hun commentaar voor zich houden.

Als milieutechnoloog, brouwer en voorheen wijnmaker ben ik niet onbekend met het gebruik van een pH meter. Het is dus niet ondeskundigheid, maar gewoon het feit dat dit een prul voor een tientje is die (zeker na verloop van tijd) verkeerde resultaten geeft.

Trouwens, het maken van aannames over capaciteiten van andere personen, die nergens op gebaseerd zijn, geeft best een verkeerd beeld over gewoon een mening waar om gevraagd wordt in dit topic. Betweters die denken dit soort nutteloos commentaar te maken, kunnen het dus maar beter voor zich houden.

ciesvandekwis

Ik gebruik ook zo'n goedkoop metertje. Je kan ijken met zo'n oplossing pH4 of 7:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=pH+buffer+powder&_sop=15

Ik vraag me enkel af of het nodig is om op beide punten te ijken of mss beter ijkpunt dat het dichtst bij je doel pH ligt. In casu 5,2, wat dichter bij 4 dan 7 ligt.
Je koopt zo'n metertje best goedkoper dan 10€: http://www.ebay.com/itm/Professional-Digital-Pocket-pH-Meter-Water-Tester-Pen-LCD-Monitor-Pool-Aquarium-/171786738468?hash=item27ff499b24

William

Het beste is om te ijken bij een pH in de buurt van een pH die je wilt meten. Hier zijn twee beperkingen:
1: je moet een buffer hebben die in dat pH gebied voldoende stabiel / robuust is
2: het moet mogelijk zijn om de ij pH op het apparaat in te stellen. Soms kun je alleen maar met pH 4 en/of pH 7 meten.

Bij een tweepunts-ijking ijk je dan bij pH 7 en bij de pH rond waar je wilt meten.

Een tweepunts ijking lijkt me altijd beter omdat je dan de helling van de ijklijn ook vastlegt. Bij een éénpuntsijking kan zowel de helling als de hoogte van lijn variëren waardoor de relatieve fout groot is.

homoeccentricus

Citaat van: Jerome op 13-08-2015  09:38 uTrouwens, het maken van aannames over capaciteiten van andere personen, die nergens op gebaseerd zijn, geeft best een verkeerd beeld over gewoon een mening waar om gevraagd wordt in dit topic. Betweters die denken dit soort nutteloos commentaar te maken, kunnen het dus maar beter voor zich houden.

Mee eens.

homoeccentricus

Ik heb een aantal maanden ook zo'n goedkoop ding gekocht. Kreeg het gewoon niet gecalibreerd. Dan maar een duurdere, en die werkt wel naar behoren. Wat wel merkwaardig is, is dat volgens de gebruiksaanwijzingen de electrode in leidingwater moet worden bewaard. Weet iemand of dat echt kan? Ik bewaar hem nu in die pH 4 ijkingsvloeistof.

William

Voor zover ik weet worden de electrodes bewaard in een verzadigde KCl oplossing. Maar tja, een gebruiksaanwijzing... Bedoelen ze niet bewaren in leidingwater zolang je hem gebruikt (door de dag heen)?

Woozl

Ik heb (bij Brouwmarkt geloof ik) zo'n setje gekocht met ijk vloeistoffen en bewaarvloeistof.

Oscar

Citaat van: William op 13-08-2015  09:01 uKijk, dat is inmiddels gepromoveerd naar 4M KCl. Ik heb nog steeds 3,5 M KCl staan.

Daar lukt het ook wel mee denk ik... ;)

Oscar

Citaat van: William op 13-08-2015  10:13 uVoor zover ik weet worden de electrodes bewaard in een verzadigde KCl oplossing.

Klopt... Of dat dat nu 3,5M is of 4M  ;D... Verzadigd dus. :brouwen:

Citaat van: William op 13-08-2015  10:13 uMaar tja, een gebruiksaanwijzing.... Bedoelen ze niet bewaren in leidingwater zolang je hem gebruikt (door de dag heen)?

Tijdens het gebruik inderdaad gewoon bewaren in leidingwater en na gebruik weer in de KCL oplossing. Dan zul je merken dat je ook minder vaak hoeft te ijken... :)

Adbrouwt

Enkele dagen geleden heb ik ook een diepte investering gedaan bij aliexpress. 5,86 euro en gratis thuisbezorgd. Vaak zit er KCl in het dopje. Ik wacht met spanning.

Edwarff

Leerzaam draadje,  ik wist niet dat een goede pH meeting zoveel voeten in aarde had. Ik was nog even benieuwd naar die stripjes van de Brouwmarkt. Die gebruiken wij soms. Heeft dat zin?

goom

Welkom in de wereld van de analytische chemie.
Sommigen hebben ongeveer twee jaar studie nodig alvorens ze met water analyses en metingen goed aan de slag kunnen.
Als je wilt weten hoe het zit, lees dan :
Modern Methods of Chemical Analysis van Pecsok/Shields/Cairns/McWilliam, sub hoofdstuk Definition of pH and the pH meter.
Scheikunde is niet moeilijk alleen je moet er wel wat moeite voor doen als je iets wilt weten.
En als je niet uit het vakgebied komt.... ga eerst de boel goed uitzoeken en luister daarna naar de deskundigen uit het vakgebied zelf.

El Pastor Belga (MaJa)

voor een pH meter weg te zetten inderdaad best bewaren in KCl oplossing.
De sonde is om te kunnen meten gevuld met KCl (elektrolyt) en op deze manier verouderd de sonde het minst (minste ionen uitwisseling).
Zeker nooit demi-water gebruiken.

Jerome

Citaat van: Adbrouwt op 14-08-2015  07:14 uEnkele dagen geleden heb ik ook een diepte investering gedaan bij aliexpress. 5,86 euro en gratis thuisbezorgd. Vaak zit er KCl in het dopje. Ik wacht met spanning.

Linkje?  ;)

arg


Adbrouwt

Citaat van: goom op 14-08-2015  08:32 uWelkom in de wereld van de analytische chemie.
Sommigen hebben ongeveer twee jaar studie nodig alvorens ze met water analyses en metingen goed aan de slag kunnen.
Als je wilt weten hoe het zit, lees dan :
Modern Methods of Chemical Analysis van Pecsok/Shields/Cairns/McWilliam, sub hoofdstuk Definition of pH and the pH meter.
Scheikunde is niet moeilijk alleen je moet er wel wat moeite voor doen als je iets wilt weten.
En als je niet uit het vakgebied komt.... ga eerst de boel goed uitzoeken en luister daarna naar de deskundigen uit het vakgebied zelf.
Bedankt Goom, ik heb ook nog een tip voor u. Hier wat leesvoer over Praktijkgerichte sociale vaardigheden

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 14-08-2015  07:03 uKlopt.... of dat dat nu 3,5M is of 4M  ;D....verzadigd dus...

KCl mol.gew. 74,55 oplosbaarheid in water (20 °C) is 344 g/L. Verzadigd is dus 4,614 M/L

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.