Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren met binnenzak

Gestart door Bierden80, 04-08-2015 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierden80

Ik vroeg mij af... Waarom wordt er onder hobbybrouwers niet veel vaker gefilterd met een binnenzak? Een zak die aansluit op de maat van de pan. Op die manier kun je makkelijk maischen, wort filteren en hop koken/ filteren in dezelfde ketel. Doordat het een zak is, zit je met niet het nadeel van temperatuurverschillen (zoals bij een filterplaat). En doordat de zak aansluit op de pan, zit je niet met het 'algemene nadeel van maischen in een zak': dat de mout niet volledig zijn stoffen kwijt kan.

EvdBroek

Dit heet toch gewoon BIAB??

Bierden80

In dat geval: wat is er mis met BIAB dat dat niet massaal wordt toegepast? :-)

EvdBroek

Citaat van: Bierden80 op 04-08-2015  12:44 uIn dat geval: wat is er mis met BIAB dat dat niet massaal wordt toegepast? :-)

Veel geklieder, meer kans op oxidatie, minder rendement...

Bierden80

Aangezien ik 1 ketel heb, is de vraag wat beter is: BIAB (volgens deze methode) of wort filteren, overhevelen in een tijdelijk vat, ketel schoonmaken om vervolgens het wort weer te hevelen naar de ketel? 

William

Citaat van: Bierden80 op 04-08-2015  13:01 uAangezien ik 1 ketel heb, is de vraag wat beter is: BIAB (volgens deze methode) of wort filteren, overhevelen in een tijdelijk vat, ketel schoonmaken om vervolgens het wort weer te hevelen naar de ketel?

Ik heb jarenlang gebrouwen door over te hevelelen in een tijdelijk vat via een maischfilter. Als je dit netjes doet (lange slangen die op de bodem van het vat uitkomen en geen luchtaanzuigen) heb je geen last van gespetter, zuurstofinslag etc. Ook kun op deze wijze netter filteren en spoelen. Ik zou het wel weten maar maar moet wel toegeven dat ik geen ervaring heb met BIAB.

Johannesdeloper

Ik heb de laatste 3 brouwsels met de BIAB methode gedaan. Het bevalt mij uitstekend.
Je kunt het beste de zak uit je kookpan tillen en gelijk in een spoelvat droppen.
Vervolgens een liter of 4 spoelwater erbij en een kwartier laten inweken. In die tijd zal je kookpan al
aardig richting 100 graden gaan en win je veel tijd t.o.v. het traditionele filteren.
Daarna brouwzak licht uitknijpen en extra bij het wort in de kookpan gooien.

Het bostel staat dan nauwelijks droog en ik haal een brouwzaalrendement van rond de 80%.

BIAB is een ideale snelle methode tot 20L wort, bij grotere hoeveelheden zal de zak minder goed hanteerbaar zijn.

dutch food geek

Ok brouw volledig biab. Werkt perfect, ik spoel eigenlijk ook nooit meer... Zak uit ketel tillen en goed uit laten lekken en lichtjes uitknijpen. Dan in een emmer zetten en verder uit laten lekken. Wort aan de kook brengen en na uitlekken laatste restje lekvocht ook in de pan gieten. Dan gewoon verder met koken.

Oxidatie en zuurstofinslag voor het koken zijn niet zo'n probleem, je kookt die zuurstof er wel weer uit in die 60 minuten. Dus niet druk over maken. Oxidatie wordt pas een probleem NA het gisten, voor de vergisting wil je zelfs zuurstof in je wort hebben, de gist vind dat fijn...

William

Citaat van: dutch food geek op 04-08-2015  13:33 uOxidatie en zuurstofinslag voor het koken zijn niet zo'n probleem, je kookt die zuurstof er wel weer uit in die 60 minuten. Dus niet druk over maken. Oxidatie wordt pas een probleem NA het gisten, voor de vergisting wil je zelfs zuurstof in je wort hebben, de gist vind dat fijn...

Mijns inziens een beetje kort door de bocht. Juist in de fase dat lipoxygenase enzymen actief zijn kan zuurstof wel degelijk effect hebben oxidatie van vetten, afbraakproducten van vetten e.d. Tijdens het miaschen dat toch een uur of langer duurt krijgen chemische reactie voldoende tijd. Bij de vergisting zal de zuurstof juist actief worden opgenomen en is bij een actieve starter slecht kort aanwezig.

Op zich staat dit los van BIAB als je zuurstof zoveel mogelijk kunt voorkomen.

homoeccentricus

Citaat van: William op 04-08-2015  13:42 uMijns inziens een beetje kort door de bocht. Juist in de fase dat lipoxygenase enzymen actief zijn kan zuurstof wel degelijk effect hebben oxidatie van vetten, afbraakproducten van vetten e.d. Tijdens het miaschen dat toch een uur of langer duurt krijgen chemische reactie voldoende tijd. Bij de vergisting zal de zuurstof juist actief worden opgenomen en is bij een actieve starter slecht kort aanwezig.

Op zich staat dit los van BIAB als je zuurstof zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Ik weet het, ik weet het, n=1. http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Brouwers

Citaat van: homoeccentricus op 04-08-2015  15:14 uIk weet het, ik weet het, n=1. http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

N=1 is voor mij nog het minste probleem. Maar op basis van vers bier (1 maand oud) oordelen dat het geen impact heeft is natuurlijk kort door de bocht. Ik weet niet hoe het met de meeste thuisbrouwers zit, maar mijn bier staat vaak langer dan 1 maand voordat de flessen leeg zijn.

homoeccentricus

Dat is waar, maar n=1 is nog altijd beter dan n=0.

William

Citaat van: homoeccentricus op 04-08-2015  15:31 uDat is waar, maar n=1 is nog altijd beter dan n=0.

Mijn n is ook nul dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken..... maar  ;)

Ik dacht dat het effect vooral in relatie stond tot het lipoxygenase enzym wat ik eerder noemde. Je zou er dan ook vooral last van hebben bij maischschema's waarbij dit enzym niet direct denatureert dus bij temperaturen onder de 60°C. Bij een éénstapsmaisch zoals in het brulosophy artikel zou je er minder last van hebben.

homoeccentricus

homoeccentricus

Citaat van: EvdBroek op 04-08-2015  12:48 uVeel geklieder, meer kans op oxidatie, minder rendement...
Ja, neen, neen.

William

Citaat van: homoeccentricus op 04-08-2015  17:05 uDr Charles Bamforth weet het ook niet: http://s125483039.onlinehome.us/archive/bs_hsa1-26-09.mp3

Een prof die zegt dat ie het niet weet..... dan is er echt geen bewijs.

homoeccentricus

Niet "een" prof. Dé prof. Persoonlijke n= duizend miljoen miljard.

homoeccentricus

Citaat van: Bierden80 op 04-08-2015  12:44 uIn dat geval: wat is er mis met BIAB dat dat niet massaal wordt toegepast? :-)

Het wordt WEL massaal toegepast, alleen niet in BE/NL. Heel veel in de VS en Australië. Wanneer je hier registreert kan je handleidingen en spreadsheets downloaden: http://www.biabrewer.info/

EvdBroek

Citaat van: homoeccentricus op 04-08-2015  17:07 uJa, neen, neen.
Brouw je zelf ook in/uit/met een zak?

homoeccentricus

Biab, hevelfilter, extract, minimaisch, volgraan...

dutch food geek

Citaat van: EvdBroek op 04-08-2015  12:48 uVeel geklieder, meer kans op oxidatie, minder rendement...

Geklieder vind ik juist niet... ik kan een zak uit laten lekken tot hij bijna droog is en hem daarna netjes binnestebuitenkeren in een vuilniszak.
De emmers waar je de zak in zet dicht bij elkaar houden en even licht knijpen voor overzetten. Ik mors geen drup...

Meer kans op oxidatie, ach dat valt allemaal wel mee... zie discussie hierboven...

Minder rendement? och... als je rond de 80% omschrijft als minder rendement? Dan ja. Maar veel mensen met klassieke installaties halen dat vaak niet.
Met BIAB kan je wat fijner schroten, filterbed boeit me eigenlijk geen zak... Ik hoef toch niet te filteren met zo'n zak ;)

tdp

Ik werk met een 'Brew in a Basket' principe, heb over het rendement ook zeker niet te klagen. Van geklieder heb ik geen last, daar ik de moutkorf er met een takel uit kan hijsen. Deze laat ik dan net boven het vloeistofniveau uitlekken. Ik denk (mede daardoor) dat het oxidatieverhaal ook niet helemaal opgaat.

Als je kijkt in bijvoorbeeld Amerika, Nieuw Zeeland en Australië zie je dat dit een veel toegepaste techniek is. Zal vast wel goede bieren opleveren, anders zouden ze waarschijnlijk direct overstappen naar een Herms :)

Groet,
de TDP

Bierden80

Hoi allemaal,

Bedankt voor de discussie en jullie tips! Op basis daarvan heb ik besloten dat mijn eerste brouw straks volgens het 'zak' principe gaat. Volgens mij moet je zo'n eerste brouw niet al te gecompliceerd maken. Dus lekker met een zak: geen gedoe met filteren en hevelen (na het maischen). Maak van een 25 liter pan een mooie brouwketel, heb een standaard wit plastic gistingsvat en twee 11 liter flessen voor de lagering.
Ik verwacht deze in September te doen. Mijn idee voor mijn eerste brouw is een Duvel kloon.

Zoals in mijn voorstelronde gezegd, wil ik eerst kijken of de hobby me bevalt. Ik heb het sterke vermoeden dat dit zo gaat zijn :-). Dus ik heb het grote materiaa; vast.... :-). Later even wat moois van maken.

Johannesdeloper

wat denk ik belangrijk is, dat je voorkomt dat de zak op de bodem van je pan ligt.
Je kunt dat doen door de zak aan de pan te klemmen met lijmklemmen. Wat ik doe
is een taartrooster op de bodem van de pan leggen.

Bierden80

Hoi Johannes,

Ja, had ik inderdaad al over nagedacht. Ik zet een magnetronrooster in de pan.

Vergelijkbare Topics (7)

9022

Reacties: 15
Gelezen: 7505

39758

Reacties: 15
Gelezen: 3777

33287

Reacties: 7
Gelezen: 1681

26413

Reacties: 9
Gelezen: 4074

16025

Reacties: 0
Gelezen: 2027

35429

Reacties: 58
Gelezen: 18772

41579

Reacties: 2
Gelezen: 875

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.