Mandfles

Gestart door Jokke, 04-09-2005 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jokke

Naar aanleiding van een vorig topic ben ik van plan om een glazen mandfles te gaan kopen in plaats van de plastieken vaten van Brouwland om in te lageren.
Brouwland biedt mandflessen aan met een brede en met een smalle opening.
Ik zou op het eerste zicht een fles kopen met smalle opening omdat deze goedkoper is, maar deze is wss moeilijker te reinigen. Of valt dit nog wel mee?
Iemand (waarschijnlijk wel) ervaring mee?

Grtz Jokke  :degroeten:

Herman

Hoi Jokke,

Je kunt een speciale gebogen borstel kopen voor het reinigen, deze past in ieder geval in 10 tot 30l flessen (uit eigen ervaring). De flessen met grote opening zijn handig als je wilt drooghoppen, maar daarvoor heb je duurdere stoppen nodig. Ik zou gaan voor de flessen met de kleine opening.

PS voor het reinigen kun je best wat vaatwaspoeder in warm/heet water in de fles laten weken (fles wel voorverwarmen, ineens heet water geeft breukrisico), dan wordt alles onberispelijk schoon (wel goed naspoelen).

MO

Ik heb alleen flessen met een kleine opening. Ik krijg ze perfect schoon met alleen heet water.

Hopmans

Ik heb net toevallig vorige week een kromme borstel gekocht.
Maar deze past ivm een halve plastic bol op het uiteinde niet in een fles met smalle opening.
Daarom denk ik dat een fles met brede opening toch wat praktischer is.

MO

En hoe wil je die dan perfect afsluiten tijdens de lagering?

Hopmans

Bij flessen met een smalle opening heb je meestal rode  rubbers aan de buitenkant.
Bij flessen met een brede  opening heb je meestal grijze rubbers aan de binnenkant.

 :degroeten:

Herman

Mmh, ik heb een kromme borstel, maar geen grote plastic bol. Grote stoppen voor een grote opening blijven volgens mij nogal duur, het is maar wat je wilt.

Hopmans

Maar grijze binnen-stoppen gaan wel langer mee (massief).
Gelukkig kan ik de halve bol er keurig netjes afdraaien (schroefdraad).
Maar dan is de bodem moeilijker te reinigen.
Maar met de borstel werk ik maar 1 keer per jaar.
Meestal spoel ik net als MO ook de fles.


Jokke

Ik zal dan voor de flessen met kleine opening gaan, en als ook dan ooit (volgens mij duurt gaat dat niet echt lang duren) is aan dry hopping ga doen zal ik de andere fles ook wel is kopen.
Merci voor de reactie  :groots:

grtz Jokke  :degroeten:

Adrie

Dry hoppen gaat ook prima met een kleine opening. Je gooit hopkorrels gewoon los in het jongbier. Na een paar dagen zakt de hop naar de bodem en je kunt zo overhevelen naar je bottelvat met achterlating van de hopresten. Ik heb dit een aantal keren gedaan en het werkt prima.

RBE

Ik heb van 12 mm koperen pijp een spuit gemaakt, aan de voorkant heb ik de pijp iets samen geknepen. Aan de bovenkant heb ik een houten handvat gemaakt, de pijp iets laten doorlopen en daar een stuk tuinslang aan bevestigd. De tuinslang komt aan de kraan van de aanrecht, zodat ik daar heet water heb. Na gebruik van de 20 L fles maak ik de fles met de spuit goed schoon, ik gooi net als Herman Holtrop 3 eetlepels vaatwaspoeder in de fles en vul hem met heet water. Na 24 uur laat ik de fles leeglopen en met de spuit maak ik hem heel goed schoon.
Dit werkt prima
RBE. 

Herman

Citaat van: Adrie op 05-09-2005  09:03 uDry hoppen gaat ook prima met een kleine opening. Je gooit hopkorrels gewoon los in het jongbier.
Tuurlijk. Ik doelde met mijn opmerking echter op hopbloemen.

Menno

Ik heb een mandfles bij Brouwland gekocht (art.nr. 017.025.8, zie hun zoekfunctie) met smalle opening. Werkt prima, borstel erbij. Na gebruik maak ik deze altijd schoon in de douche-cel met afwasmiddel en warm tot heet water. Bij de eerst volgende keer gebruiken even met Chemipro Oxi behandelen en klaar-is-Kees-Menno! 8)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.