Help! Hoe beveiliging elektrische weckketel omzeilen?

Gestart door MarkBreda, 31-07-2015 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkBreda

Vandaag aan het proefdraaien met mijn 'nieuwe' tweedehands weckketels. 1 1800 kW, 1 2000 kW, beide geïsoleerd met radiatorfolie, echter, krijg ik ze beide niet aan de rollende kook. Het blijft bij een paar klein belletjes op de bodem.

Nu heb ik dit http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=10994.0 topic gelezen, maar helaas werken daar de foto's niet meer. Aangezien ik absoluut niet technisch ben, vraag ik me ernstig af hoe ik de beveiliging er af kan halen.

Ik heb de onderkant van de weckketel er af geschroefd en dit is wat ik zie:

Kan iemand mij vertellen welk(e) draadje(s) ik los moet halen om te voorkomen dat hij niet verder verwarmt?

emiel1

Ik neem aan dat het dan je thermostaat is die afslaat, dus dan is de enige oplossing de thermostaat uitschakelen, maar dan kun je hem dus alleen nog maar volledig aan gebruiken, of uit. De temperatuursensor verplaatsen is ook een makkelijke optie, dan denkt ie dat ie de 100 graden nog niet heeft gehaald en blijft verwarmen :) Maar ook in dat geval kun je hem nooit meer op een exacte temperatuur krijgen. Wellicht kun je ook de thermostaat aanpassen, maar ik zou niet weten hoe.

Echter, ik weet niet hoe vol je ze doet, maar in mijn 2000 Watt weckketel van 24 L is het al moeilijk om een rollende kook te krijgen wanneer ie helemaal vol zit, denk dat je het met een volle 1200 Watt ketel (met dezelfde inhoud) wel kunt vergeten en dat het met de 1800 Watt ook lastig wordt.

MarkBreda

Typfoutje, 1 ketel van 1800 kW en 1 van 2000 kW. Wil ongeveer 20 liter gaan koken. Hoe kan ik de thermostaat uitschakelen?

Robin K

Voor ketels van 1800 kW en 2000 kW hoop ik dat je krachtstroom hebt  ;)

Zal wel 1800 W en 2000 W zijn  ;D

MarkBreda

Haha, ojaa natuurlijk. Anders was aan de kook brengen ook geen probleem geweest  ;)

emiel1

Ik vind t lastig om te zien hoe het zit met de aarde en ik neem aan dat die gele uit de temperatuursensor komt, dus in dat geval zou ik zeggen gewoon deze 2 loshalen en met elkaar verbinden


tdp

Ik heb volgens mij toentertijd gewoon de thermometer van de thermostaat eraf geknipt ::) Dat is dat ding wat op de veer zit, rechts. Links zit de droogkookbeveiliger, ik weet niet meer hoe ik dat toentertijd heb gedaan., volgens mij gewoon doorverbonden  >:D

Nadien heb ik de pan op een ander frame gezet en alles rechtstreeks aangesloten, zonder thermostaat, maar met een wipschakelaartje en een dimmer (optioneel). Dit werkte voor mij prima. Je moet dan zelf aan- en uitschakelen op het moment dat de temperatuur is bereikt maar de thermostaat van zo'n weckketel is ook niet erg nauwkeurig.

Groet,
de TDP

Pimmels

Je kunt een schakelaar over de thermostaat maken zodat je kunt kiezen tussen maischen en vol koken!

MarkBreda

Dus ik verbind die gele draad die uit het midden van het warmte element komt met de rode draad? Of met de geel/groene aarde draad?

Pimmels

Nee zoals ik het van hier kan zien een schakelaar tussen de twee contacten bij de pijlen...gewoon erbij prikken als overbrugging om de kookstand in te schakelen!
Groen geel is aarde niets aan veranderen!

Neetje

Citaat van: Pimmels op 31-07-2015  19:25 uNee zoals ik het van hier kan zien een schakelaar tussen de twee contacten bij de pijlen...gewoon erbij prikken als overbrugging om de kookstand in te schakelen!
Groen geel is aarde niets aan veranderen!

Beste oplossing. Kun je maischen op ingestelde temperaturen en zodra je wil koken krijg je een doorkook-stand.

MarkBreda

Zo logisch als dit voor jullie klinkt..

Ik heb 2 ketels, dus kan ik van deze niet gewoon de thermostaat omzeilen? Zodat die altijd gaat koken? Maischen kan ik in de andere ketel.

beermenke

Ja dat kan maar vraag aub iemand met kennis van electriciteit. Veiligheid boven alles. Je werkt met stroom en veel vocht dus alles moet gewoon in orde zijn. Doorverbinden kan maar weet wel zeker wat je doet. Gas ruik je of je verbrand je fikken maar stroom is toch effe wat anders. Elke met verstand van stroomschema's kan je helpen.
Succes.

MarkBreda

Toevallig iemand in de buurt van Breda die eens mee kan kijken?

Wisdom

 :denken: kan iemand mij uitleggen waarvoor er een thermostaat in de weckketel zit  :weetniet:

Flogiston

De twee sensoren die op de veer zitten, drukken tegen de onderkant van de ketel aan. Het kleine rondje is de droogkookbeveiliging, en kun je het beste laten zitten, maar de grotere sensor zit aan het relais van de thermostaat. Als je deze loshaalt, zodat ie niet meer tegen de onderkant van de ketel zit, zal ie altijd een lagere temperatuur registreren dan wat voor bij de knop wordt weergegeven.
Je kunt ook de hele thermostaat verwijderen, en een schakelaar er voor in de plaats monteren, dan bepaal je zelf wanneer ie aan of uit moet.

Flogiston

Citaat van: Wisdom op 31-07-2015  22:40 ukan iemand mij uitleggen waarvoor er een thermostaat in de weckketel zit 

Wellicht om bij bepaalde toepassingen een gerichte temperatuur aan te houden (zoals wij bij het maischen doen), maar voor ons is de nauwkeurigheid onvoldoende.

Pimmels

Citaat van: MarkBreda op 31-07-2015  22:12 uZo logisch als dit voor jullie klinkt..

Ik heb 2 ketels, dus kan ik van deze niet gewoon de thermostaat omzeilen? Zodat die altijd gaat koken? Maischen kan ik in de andere ketel.
Ja hoor gewoon de twee draden bij de pijltjes aan elkaar maken. :brouwen:

Tom Merlijn

Ik heb een Brewferm keter (van Brouwland) en die zie er opvallend gelijk uit. Bij mij kan de thermostaat knop een stukje verder gedraaid worden dan 100 ("entsaften" heet die stand geloof ik, ofwel koken om met stoom fruit te ont-sappen)
Is dat bij jou ketel niet?

Ik gebruik een externe regeling ( www.alva-control.eu ) met een extra sensor die ik op de bodem heb geplakt.
De originele thermostaat zet ik op max (boven 100) en de ketel slaat nooit af en alles wordt nu door mijn ALVA controller geregeld, ook tijdens het koken blijft de thermostaat buiten werking.

Indien dat bij jou niet zo is, lijkt me het aanbrengen van een schakelaar die de 2 contacten van de thermostaat overbrugd inderdaad de beste oplossing. Gebruik wel een degelijke schakelaar voor 250 Volt en minstens 10 Ampere.

Overigens: de originele thermostaat is een zgn. was thermostaat. De sensor is gevuld met een soort was die uitzet bij verhitting en via het hele dunne (capillaire) draadje (= dus een buisje!!!!) het contact bedient in het blok waarop ook de thermostaat knop zit.

dennisbier

De droogkookbeveiliging heb ik omzeilt. Mijn aardlek kwam hier op uit. Het zijn bimetaaltjes.
Hierna geen problemen daarmee gehad.

De thermostaat kan ook afwijken, maar normaal zijn dit een soort weckpannen die moeten kunnen doorkoken.
Daarom zit de droogkookbeveiliging er ook op.

Pimmels

Citaat van: dennisbier op 03-08-2015  15:07 uDe droogkookbeveiliging heb ik omzeilt. Mijn aardlek kwam hier op uit. Het zijn bimetaaltjes.
Hierna geen problemen daarmee gehad.

De thermostaat kan ook afwijken, maar normaal zijn dit een soort weckpannen die moeten kunnen doorkoken.
Daarom zit de droogkookbeveiliging er ook op.
Klopt, echter bij mij werkte de doorkook optie (entsaften, Duitse ketel  8) ) niet optimaal dus daarom heb ik op de thermostaat een geschakelde doorverbinding gemaakt en ook de droogkook beveiliging eraf gesloopt.
Ik brouw altijd 15 liter dus droogkoken duurt wel even .......

dennisbier

Ja, precies. Daarom heb ik deze ook eraf gehaald.
Maar sindsdien doe ik het met gas in een grotere ketel. ;D

pgeenen

Hoi,

Ik heb bij dezelfde ketel de hele temperatuur regeling eruit gehaald. Alles eruit. En een electronische regeling erin gezet. Zeg maar dezelfde werking als een gloeilamp dimmer. Dus de spanning op het verwarmingselement regelbaar gemaakt. In het stopcontact zit een Kwh meter van Voltcraft (Conrad) . Als bv tijdens brouwen de temperatuur op 65 graden moet blijven dan schroef ik het vermogen via de regeling terug naar bv 500W (af te lezen op die Kwh meter. Je moet daar een beetje gevoel voor krijgen. Als extra " backup"  mocht de regeling kapot gaan, kan ik deze regeling met een schakelaar helemaal overbruggen zodat ik met de aan/uit schakelaar toch nog kan verwarmen. (worst-case scenario)
Die ketel kan makkelijk echt koken als je hem goed isoleert rondom en eventueel gedeeltelijk bovenop.
Hier de link van de regelaar:
https://www.google.nl/search?q=AC+220V+3800W+SCR+Voltage+Regulator&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCQQsARqFQoTCISckNTYqMcCFZGP2wodIacHSg&biw=1920&bih=947

Hij moet wel gekoeld worden dmv een klein ventilatortje.

Succes.
Peter


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.