Mijn 'Brew Boss' brouwpan

Gestart door emiel1, 30-07-2015 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan de 'Brew Boss' brouwinstallatie, aangezien ik een hoop informatie van dit forum heb gehaald, wil ik ook zo veel mogelijk informatie terug geven (als iemand er behoefte aan heeft natuurlijk :D )

Dit waren mijn eisen:
  • Zo compact mogelijk
  • Zo veel mogelijk alles in 1
  • Een mooi afgewerkte buitenkant; zo min mogelijk uitstekende delen
  • Mogelijkheid om zowel kleine als iets grotere batches te maken
  • Te maken met normaal gereedschap en weinig technische kennis
  • Kosten onder de €500

De Braumeister (te duur) en de Grainfather (net niet slim genoeg en de kleinst mogelijke batch is te groot) voldeden niet aan mijn eisen en ik kon verder niks vinden wat net zo alles in 1 is, dus besloot ik m zelf maar te maken.

Ik zal jullie niet vermoeien met alle slangaansluitingen en elektronica, maar ik zal een poging doen uit te leggen hoe hij werkt.

De basis is de Steba ER2. Een 24 liter 2000 W inmaakketel (ik las hier dat 1800W niet genoeg was voor een goede rollende kook) waar ik alles uit heb gehaald, behalve het warmte-element en de droogkookbeveiliging. De temperatuurregeling wordt gedaan door een STC-1000 temperatuur controller, waarvan ik de sensor (niet de standaard, maar een RVS) in het slangenstelsel heb gemonteerd, zodat de temperatuur exacter wordt gemeten. Het wort wordt rondgepompt met een simpel solarpompje, maar die levert ruim voldoende circulatie.
Dankzij de binnenpan met verstelbare filterplaten kan ik batches maken van 5 tot zo'n 20 liter. Er zit een overloop in om te voorkomen dat de pomp droog komt te staan wanneer het filterbed te traag doorloopt. Wanneer het maischen klaar is, kan de binnenpan omhoog geheveld en aan de binnenkant van de pan opgehangen worden, waarna het spoelwater er doorheen kan. De filterheks in de bodem van de pan maakt het mogelijk om zowel hoppellets als -bellen te gebruiken. Wanneer het hop koken ook klaar is, zorgt de hendel aan de zijkant dat de ciculatie door de pan stopt en het wort wordt via de achterkant van de bodem door de platenkoeler naar het gistvat gepompt.

Ik hoop dat t zo een klein beetje duidelijk is. Hieronder wat foto's van de installatie en de eerste brouwdag. Helaas niet echt van de binnenkant (maar die is ook niet het mooist ;) ), maar mocht je meer weer willen weten, vraag maar raak ;)





















Eric v B

Complimenten! Het ziet er goed uit!

Hay

Ziet er inderdaad netjes uit.

William


Cerberus


emiel1


Herman

Complimenten, dat is echt een heel mooie oplossing!

Jacques

Ziet er goed uit.

Heb je een overzicht van de kosten?

Puck


emiel1

En jullie ook bedankt! :D

@Jacques: Dat heb ik wel ja, heb alles vrij exact bijgehouden (zo weet ik dat ik 37 online bestellingen heb gedaan en naar meer dan 50 winkels ben geweest voor ik alles had!) Hier de globalere samenvatting:

ArtikelPrijs (€)
Inmaakketel100
Filterheks39
Binnenpan (RVS rookkanaal)31
Filterplaat en draagrooster36
Solarpomp17
STC-1000+sensor20
Slangen27
Slangaansluitingen, schroefjes, koppelingen, etc175
Schakelmateriaal & electra10
3D print voorpaneel15
Totaal:470

Dat klinkt alsof ik netjes binnen budget ben gebleven, maar in praktijk heb ik mijn eerste pomp en STC-1000 gesloopt, ik had een binnenpan gemaakt van gebogen plaatmateriaal, maar die bleef niet rond, ik heb mijn eerste  filterplaat ovaal gezaagd en aardig wat aansluitmateriaal teveel gekocht. In totaal komt er dus nog wel zo'n 60 euro bovenop.

Het gereedschap wat ik speciaal heb gekocht (bijvoorbeeld een metaalboor van ø14 , een speedboor van ø22 en een 12 mm pons [om zelf afdichtingsrubbers te maken van stukjes siliconenslang, kon geen betaalbare voedselveilige afdichting vinden :) ]) heb ik niet meegerekend, aangezien dat wel langer meegaat dan 1 project en hoe meer gereedschap hoe beter :)

tdp

Gaaf project, ziet er erg netjes uit! Complimenten.

Groet,
de TDP

broeder

Hoi,
mag je zeker trots op zijn
en
ik ben nieuwsgierig of alles tijdens het brouwen naar wens verloopt.
Groet,
broeder Willem

Oscar

Wanneer neem je deze in productie en is ie te koop via Brouwmarkt/Brouwland ?  ;)

rvvliet78


Tom Merlijn

Je pakket van eisen lijkt erg veel op die van mij. Ik ben uitgekomen op een brouwketel, een biab zak, een pompje en een controller die ik zelf ontwikkeld heb.
Na heel wat gestoei met zak en pomp ben ik er nu uiterst tevreden over.

Een video over deze opstelling en controller kun je hier zien:

http://www.alva-control.eu/alva_blog/alva-news/home-brewing-with-the-alva/

Aan hadware was ik minder kwijt, maar de controller kost meer dan een STC1000 :)

rajd

Citaat van: Tom Merlijn op 04-08-2015  16:59 uJe pakket van eisen lijkt erg veel op die van mij. Ik ben uitgekomen op een brouwketel, een biab zak, een pompje en een controller die ik zelf ontwikkeld heb.
Na heel wat gestoei met zak en pomp ben ik er nu uiterst tevreden over.

Een video over deze opstelling en controller kun je hier zien:

http://www.alva-control.eu/alva_blog/alva-news/home-brewing-with-the-alva/

Aan hadware was ik minder kwijt, maar de controller kost meer dan een STC1000 :)

Zit jij achter de Alva? Het valt me op dat ik je dit apparaat op meerdere plekken zie noemen, je zou kunnen denken dat je een commercieel belang erbij hebt...?
(Dat gezegd hebbende wil ik opmerken dat ik graag wat meer zou willen weten over de Alva, m.n. de prijsstelling, daar rept de site immers nog niets over...)

Tom Merlijn

Citaat van: rajd op 04-08-2015  22:19 uZit jij achter de Alva? Het valt me op dat ik je dit apparaat op meerdere plekken zie noemen, je zou kunnen denken dat je een commercieel belang erbij hebt...?
(dat gezegd hebbende wil ik opmerken dat ik graag wat meer zou willen weten over de Alva, m.n. de prijsstelling, daar rept de site immers nog niets over...)

Het is wachten op aanbiedingen van assemblage bedrijven. Zodra we een realistische prijs weten staat het op de site. We noemen nu 350 euro als max, maar het moet lager worden.

robmalschaert

Ziet er goed uit! Complimenten. Dat brewboss plaatje met led en die STC ingebouwd ziet er heel goed uit.

Klopt het dat in die Stebapan een kraan zit? Hoe heb je die afdichting gemaakt?

Volgens mij heb je ook niet gesoldeerd is het wel? Zoiets wil ik ook gaan maken.

Wat is die zwarte 'unit' waar volgens mij de temperatuursensor inzit?

Zou je uit kunnen leggen hoe de flow loopt door je buizen/slangen? Ik zie nl aan de onderkant dat koperen t-stuk, met een aftakking aan de linkerkant naar buiten (is dat die kogelkraan met blauwe hendel?), de middelste gaat naar de temperatuurunit, en dus neem ik aan via de pomp via de bovenkant terug de ketel in. Waar gaat die rechter aftakking dan heen?

emiel1

Dank je Rob en alle anderen!

Er zit inderdaad een kraan in die pan, een plastic rotding die na 1 keer losschroeven nooit meer recht er op kan :) Maar je kunt hem dus wel losschroeven en daarna heb je gewoon een gat van 3/8", waar ik een RVS plug met een sluitmoer in heb gedraaid. De siliconen dichting van de originele kraan kon ik wel hergebruiken.

Ik heb inderdaad niks gesoldeerd, dat was voor sommige aansluitingen misschien beter geweest, maar ik heb er de apparatuur niet voor en ook erg weinig ervaring mee

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de zwarte unit... De temperatuursensor staat niet op de foto's zie ik, maar die zit in een T-stuk direct na de filterheks, zoals je kunt zien op deze fantastische tekening ;)


De flow kun je zien in onderstaand diagram. Dat koperen T-stuk is inderdaad de kogelkraan met de blauwe hendel, waarmee ik de flow kan wisselen tussen circulatie door de pan of naar de slangaansluiting aan de achterkant (de rechter aftakking dus). Dat doe ik wanneer het brouwen klaar is en ik het wort via de platenkoeler naar de gistemmer wil pompen. Op de een na laatste foto kun je hem een beetje zien, met de slang aangesloten.


robmalschaert

Dank voor je uitgebreide reactie en tekeningen.

Ik snap nu wat je gedaan hebt.

Dank voor het delen!

brouwmus

Erg knap dat je dit zelf hebt kunnen ontwikkelen!

Hopelijk is de smaak van het bier dat ermee gebrouwen is even goed als de doordachtheid van de installatie! :)

robmalschaert

Sorry dat ik maar vragen blijf stellen  :-\

Die driewegkraan je gebruikt heb, waar heb je die gevonden? Ik vind alleen 3 wegskogelkranen met binnendraad. Of is dat deze ook met, steeds een knietje erop?
Zijn die witte ringen, dan siliconenringen oid (of hoort het dus bij de kraan).

Wat voor maat siliconenslang heb je gebruikt?

En hoe is de verbinding van filterheks door de pan heen gemaakt? (welke onderdelen tussen heks en uiteindelijk slang)



Het duizelt me altijd echt als het over knelkoppelingen, binnendraad, 3/8 etc. gaat...  :-\

udo

Hmmm!!!
Dit maakt thuisbrouwen ineens een stuk doenbaarder lijken... (Voor op een appartementje met weinig plek)
Zo'n setje wil ik dus ook wel!

emiel1

Dank je brouwmus, het eerste brouwsel ga ik donderdag bottelen en zaterdag proeven, zal laten weten hoe het was :)

Udo, mijn keukenblok is ongeveer 1,5 meter breed, inclusief wasbak, dus ik weet hoe het is om in een klein appartement te brouwen en het gaat heel goed zo!

En Rob, ik heb gezegd vraag maar raak, dus ga je gang ;)

De driewegkraan heeft inderdaad binnendraad, met 2 knie slangtules en een rechte er in. Die witte ringen zijn uitstekende restjes teflontape wat ik om het schroefdraad van de slangtules heb gewikkeld tegen lekkage

Ik heb in de bodem van de pan gedeeltelijk 12x16 slangen gebruikt, maar die zijn te slap en zitten redelijk los om de 12 mm slangtules, dus op punten waar ik grotere bochten moest maken heb ik ze vervangen door 10x16. In de pan zelf is alles 10x16.

De filterheks komt oorspronkelijk met een 3x 1/2" binnendraad T-stuk, dat heb ik vervangen door een van 1/2"x1/2"x1/4" binnendraad (omdat een gat in de pan boren van 1/4" (14mm) wel te doen is, maar 1/2" heb je een dure trekpons nodig). Door de bodem van de pan zou je gewoon een pijpnippel met 1/4"buitendraad in het T-stuk kunnen schroeven en je bent klaar, maar omdat ik mijn temperatuursensor er nog in wilde plaatsen heb ik het anders gedaan. Ik heb door de bodem een nippel met aan 2 kanten 1/4" buitendraad in het T-stuk gedraaid (niet vergeten er aan beide kanten een siliconen afdichting tussen te plaatsen, ik kon ze moeilijk betaalbaar vinden en heb ze zelf gemaakt uit een stukje slang en een cirkelpons). Aan de andere kant van de nippel heb ik een 3x 1/4" binnendraad T-stuk gedraaid met aan 1 kant de temperatuursensor (ik heb er een gekocht met schroefdraad) en aan de andere kant een 12 mm slangtule met 1/4"buitendraad.

Kun je daar wat mee? :)

Ik had zelf ook heel weinig ervaring met al die aansluitingen en koppelingen en zo. Je moet er je hoofd wel bij houden en een beetje handigheid is wel vereist, maar al doende leer je het snel genoeg. Ik heb bijna alles uit mijn hoofd gedaan, wat er wel voor heeft gezorgd dat ik een paar keer de foute materialen heb gekocht (had ik bijvoorbeeld opeens 2x buitendraad wat dan op elkaar moest aansluiten, dat ging dus niet :) ) dus als je zeker wilt zijn dat alles op elkaar aansluit, raad ik je aan alles eerst te schetsen...

robmalschaert

Citaat van: emiel1 op 26-08-2015  17:04 uKun je daar wat mee? :)


Is de paus katholiek? ;)

Bedankt man!!! Blijft een goud forum dit.

Ik zal mijn weg richting brouwketel ook vastleggen met foto's en hier delen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.