Wit vlies op bier in lagerfles

Gestart door De Bierkoning, 03-09-2005 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Bierkoning

Hallo medebrouwers,

Ik heb vorige week zondag een brouwsel overgehevelt in de lagerfles. Dit is helemaal goed gegaan zonder bijzonderheden. Nu, één week later, drijft er een wittig vlies :-\ op het bier. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, want ik heb het nog niet eerder meegemaakt. Is het een schimmel of hoef ik me geen zorgen te maken.

met vriendelijke brouwgroeten

Leonard  :proost2:

De Bierkoning

Het is een abdijbier. Als ik hem nu bottel is het dan al  te laat? Het vlies is flinterdun met wat belletjes.
Waar komt deze kaam vandaan?

Leonard

Johannes

Zat je lagerfles wel helemaal vol?

Jokke

Citaat van: Johannes op 04-09-2005  09:27 uZat je lagerfles wel helemaal vol?
moet dat dan?  :verbergen:

Jokke

Maar voor bij de hoofdvergisting kan een te groot vat dus geen kwaad, juist?
Allé dan zalk nog me nog maar is een paar spulletjes gaan aanschaffen.

 :degroeten:


De Bierkoning

Ik heb gister gebotteld en er is volgens mij niks aan de hand. De smaak was erg goed :lekkerbier:. Kan het ook zijn dat het bier is na gaan gisten omdat het ineens mooi en warm weer is geworden?
In ieder geval zit het in flesjes en ga ik duimen dat het dus goed blijft.
 
Groeten Leonard

Gerb

Je kunt ook na het hevelen naar de lagertank een klein schepje suiker toevoegen. Je krijgt dan weer een mooie laag koolzuur bovenop het oppervlak.

Gerb

roco

Hoppie,

Ik denk niet dat hij bedoeld dat het enorm schuimt nu het gebotteld is maar ervoor. Klopt?

Anders de doppen er maar afhalen.

groeten

roco

De Bierkoning

Het schuimt niet in de flesjes en volgens mij is er verder niets aan de hand. Mijn vraag was alleen of het vlies ook kon komen door nagisting in de lagerfles. 

We zijn geen terroristen, want het zijn volgens mij geen bommen geworden ;)

Groeten Leonard

Kaj

Toevallig kwam ik vandaag op het net een middeltje tegen. Dat je op het te vergisten bier giet in de vergistingsfles, of waar je het ook in hebt, en dat blijft als een vliesje bovenop drijven en voorkomt schimmelvorming.

http://www.xs4all.nl/~schouvis/drogisterij_van_gelder.htm
http://www.xs4all.nl/~schouvis/drogisterij_van_gelder.htm

Oenologische olie en Anti-kaam heet het middel geloof ik.

Kaj

Johannes

Ik zie het zo niet staan maar volgens mij is dit een middel wat wijnmakers gebruiken additieven zijn bij biermaken volstrekt overbodig er zijn allerhande bodyverhogende en schuimkraagverbeterende produkten op de markt die een goeie brouwer niet nodig heeft. Hooguit een keer iers mos bij wijze van uitzondering.

:degroeten:

Johannes

Kaj

Het zijn geen body of schuimkraagversterkende additieven  maar schimmel en oxidatie werende middelen.

Kaj

MO

Kun je een goede link plaatsen naar wat je bedoelt? Ik kan het artikel niet zo gauw vinden. Het woord olie in een van de middelen doet mij de rillingen over de rug lopen. Olie- en vetachtige stoffen zijn bij het bierbrouwen volledig uit de boze. Tenminste als je belang hecht aan je schuimkraag.

Kaj

Bij de 1e link moet je zoeken in het menu naar 'ontsmetten en reinigen' en dan zie je als je naar beneden scrolld wel oenologische olie en anti-kaam tabletten staan
bij de 2e link ben ik het spoor even bijster :weetniet:
Dat kan ik even niet meer vinden. Misschien waren dat ook wel dezelfde als wat ik met de 1e link bedoelde.

Kaj

Johannes

Citaat van: Kaj op 09-09-2005  15:21 uHet zijn geen body of schuimkraagversterkende additieven  maar schimmel en oxidatie werende middelen.

Kaj

Begrijp ik, maar wat ik probeer te zeggen is dat je dat spul als brouwer niet nodig hebt.

:degroeten:

Johannes

Edgar

met-wijn-te-maken-hebbend, dacht ik. Ik heet dan wel geen Martin, maar dit is wel een vrij algemene vraag, dacht ik zo.

Kaj

Citaat van: Johannes op 09-09-2005  21:20 uBegrijp ik, maar wat ik probeer te zeggen is dat je dat spul als brouwer niet nodig hebt.

Oke, dat kan. Dat weet ik niet precies. Ook niet als je teveel ruimte over hebt in je lagertank?
Ik denk dat ik met misschien ooit een kans op capaciteit uitbreiding al vast iets grotere vaten (en ook kookketel) koop dan ik nu nodig heb. 1 slag groter. Maar misschien zat dat risico er dus wel in van oxidatie door te veel ruimte in de tanks, of vaten.

 ;)oen en logisch gaat niet echt samen volgens mij.... vreemd woord dan eigelijk.

 :degroeten:
Kaj

Johannes

Citaat van: Kaj op 10-09-2005  12:16 uOke, dat kan. Dat weet ik niet precies. Ook niet als je teveel ruimte over hebt in je lagertank?


Late reaktie maar alsnog. Nee dan zou ik het persoonlijk nog niet doen je wilt sowieso geen zaken van buitenaf in je lagertank. Als de omgevingstemperatuur constant is dan zal er geen drukverschil ontstaan.

groet Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.