Starter maken met alleen suiker/dextrose

Gestart door Yogi, 24-07-2015 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yogi

Ik wil een starter maken tbv een witbiertje maar kom er net achter dat ik geen moutextract meer heb.

Kan ik ook een starter maken met alleen suiker of kan het alleen met moutextract?

wilbertd

Er zijn er wel die succesvol starters maken met enkel appelsap, heb je dat wellicht in de koelkast staan?

Yogi

Nee ook niet in huis.

Maar ik heb de Wyeast verpakking al gesmacked. Is het een probleem als deze tot morgen blijft staan? Staat al maximaal bol.

wilbertd

Citaat van: Yogi op 24-07-2015  19:29 uNee ook niet in huis.

Maar ik heb de Wyeast verpakking al gesmacked. Is het een probleem als deze tot morgen blijft staan? Staat al maximaal bol.

Nee hoor geen enkel.
En ook niet gesmackd kan hij eigenlijk zo bij het wort, door die voeding die vrijkomt bij het smacken krijg je wat meer gistcellen maar de hoeveelheid extra cellen is te verwaarlozen en hoewel je het gist wakerschut met het smacken, dat wakkerschudden gebeurd ook als je het bij je wort giet. (maar wat ik nu zeg is wel een beetje vloeken in de kerk).

Hoeveel wort en met welk begin SG was je van plan te brouwen?

William

In uiterste nood kun je ook een minimaisch doen met 300 gram mout in 1,5 liter water, filtreren over een koffiefilter, koken, koelen en dat gebruiken om de starter op te schalen.

foz

Je kunt je gesmackte verpakking in de koelkast zetten, dat zal de gist afremmen. Het probleem met suiker, en in mindere mate appelsap is dat het minder voedingsstoffen bevat die de gist nodig heeft. Als je een natuur/reform winkel dichtbij hebt, dan kun je daar moutstroop kopen.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22262.0

Yogi

Citaat van: wilbertd op 24-07-2015  19:35 uNee hoor geen enkel.
En ook niet gesmacked kan hij eigenlijk zo bij het wort, door die voeding die vrijkomt bij het smacken krijg je wat meer gistcellen maar de hoeveelheid extra cellen is te verwaarlozen en hoewel je het gist wakerschut met het smacken, dat wakkerschudden gebeurd ook als je het bij je wort giet. (maar wat ik nu zeg is wel een beetje vloeken in de kerk).

Hoeveel wort en met welk begin SG was je van plan te brouwen?

18,93 l wort (15 l voor vergisting) met begin SG van 1,051. Zou goed moeten komen maar ik wilde graag eens een starter maken. Ik dacht dat ik nog mouttextract had maar bleek mosterdzaad te zijn  :o

wilbertd

Citaat van: Yogi op 24-07-2015  19:41 u18,93 l wort (15 l voor vergisting) met begin SG van 1,051. Zou goed moeten komen maar ik wilde graag eens een starter maken. Ik dacht dat ik nog mouttextract had maar bleek mosterdzaad te zijn  :o

Een starter maken bij die smackpacks is natuurlijk altijd de beste optie.
Maar een starter maken van een smackpack die een dag gesmackd in de koelkast gestaan heeft zal het net zo goed doen.
Het is een beetje laat nu maar is de minimaisch methode is natuurlijk een goede oplossing.


wilbertd

P.s. ik zou 15 liter met een begin sg van 1,051 best met alleen een gesmacked pak aandurven zonder een starter te maken.
Mits het pack al naar een uur (of twee) bol stond.

Yogi

Citaat van: wilbertd op 24-07-2015  19:50 uP.s. ik zou 15 liter met een begin sg van 1,051 best met alleen een gesmacked pak aandurven zonder een starter te maken.
Mits het pack al naar een uur (of twee) bol stond.

Zeker, ik ga dat ook doen. Morgenmiddag wil ik brouwen dus geen tijd meer voor een starter. De smackpack stond in no time bol. Vraag me alleen af of ik hem nog in de koelkast zal zetten.

Heb opgezocht waarom een starter met alleen suiker geen goed idee is: het is te makkelijk voor de gist om daar doorheen te kauwen. Hierna kan de gist de maltose in het wort niet meer goed aan. De gist raakt als het ware "verwend". Weer iets geleerd.

hansHalberstadt

Citaat van: Yogi op 24-07-2015  19:59 uHeb opgezocht waarom een starter met alleen suiker geen goed idee is: het is te makkelijk voor de gist om daar doorheen te kauwen. Hierna kan de gist de maltose in het wort niet meer goed aan. De gist raakt als het ware "verwend".
Dit is de aanname, maar of het werkelijk zo is, is volgens mij nog niet aangetoond.

wilbertd

Citaat van: Yogi op 24-07-2015  19:59 uHeb opgezocht waarom een starter met alleen suiker geen goed idee is: het is te makkelijk voor de gist om daar doorheen te kauwen. Hierna kan de gist de maltose in het wort niet meer goed aan. De gist raakt als het ware "verwend". Weer iets geleerd.

Ah ja, dat kan ook wel eens helemaal waar zijn (ik heb dat zelf nog nooit getoetst).
Ik ben zelf niet zo van het starters maken. Wat ik meestal doe met zo'n smackpack is een klein brouwsel maken (15 liter) en dit zie ik als mijn starter. Op de slurrie van die 15 liter brouw ik dan een 25 liter. Het verschil in vergisting (heftigheid/duur) is soms erg extreem.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2015  20:12 uDit is de aanname, maar of het werkelijk zo is, is volgens mij nog niet aangetoond.

Volgens mij heeft vooral Adrie slechte ervaringen met appelsap starters.
Op zich is het heel logisch dat wort gebruikt voor het opkweken van gist. Daar zitten heel veel voedingstoffen in.
In microbiologische laboratoria wordt vaak wort gebruikt voor het opkweken van allerlei micro-organismen. Tal van micro-organismen gedijen er goed op.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 26-07-2015  23:23 uVolgens mij heeft vooral Adrie slechte ervaringen met appelsap starters.

Het binnenste zakje wat ik in het verleden eens onderzocht (Wyeast (3068 WHNSTPHN W (Weihenstephan) bevatte 20 ml geconcentreerde (donkere) vloeistof met 14 graden Brix; dit rook wat naar appelstroop.

Hopbier

aldo

Wijnmakers gebruiken het kookvocht rozijnen (wel de ongezwavelde natuurlijk!) ook vaak als gistvoeding, misschien ook een ideetje?

hansHalberstadt

Het idee wat er leeft is meer dat een starter met suiker/dextrose het enzymsysteem van de gist in de war zou gooien waardoor de gist moeite krijgt met moutsuikers vergisten, dus daarom een lagere SVG haalt dan met een giststarter van wort. Of die theorie klopt is wat mij betreft de grote vraag die via wat proefjes aangetoond zou moeten worden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-07-2015  13:38 uHet idee wat er leeft is meer dat een starter met suiker/dextrose het enzymsysteem van de gist in de war zou gooien waardoor de gist moeite krijgt met moutsuikers vergisten, dus daarom een lagere SVG haalt dan met een giststarter van wort. Of die theorie klopt is wat mij betreft de grote vraag die via wat proefjes aangetoond zou moeten worden.

Ga je gang...
Eerst twee starters maken met exact even veel gist en daarna zorgvuldig afgieten.
Vervolgens twee minibrouwsels laten vergisten. Het wort van de twee minibrouwsels hoort exact hetzelfde te zijn. Ook precies dezelfde hoeveelheid wort gebruiken. Uiteraard ook bij dezelfde temperatuur vergisten.

De Rentmeester

Om zuinig te werken kun je het gedeelte wort met kookbezinksel wat overblijft na het koken en (bijna) leegmaken kookketel overgieten in een of twee 1,5 liter petfles. Deze fles laat een dag staan en dan giet je de heldere wort in een andere petfles en vries je die in.
Voordat je de starter gaat maken ontdooi je het wort, kook je deze met extra water naar een SG van 1040 en voila je heb je eigen wort gebruikt om een starter te maken. Na diverse brouwsels heb ik genoeg wort in de diepvries om een starter te maken en eventueel op te schalen. Goedkoop, altijd op voorraad en een perfecte startvloeistof.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.