brouwcursus - belgie

Gestart door willem, 02-09-2005 12:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem

Hallo,

ik ben eens aan het rondzien of er ergens in Belgie een brouw-opleiding (avond of weekend) bestaat. Liefst wat theorie (smaken en fouten herkennen en de oorzaken hiervan), als praktijk (met verschillende installaties werken)

Tot nu toe heb ik de volgende zaken gevonden:
* KULeuven: http://www.biw.kuleuven.be/lmt/cmbs/home.htm
geeft 3 cursussen:
- "International Course Malting and Brewing Science": 2 weken aan 1100 euro/week  :nut:
- "Degustatiecursus voor gevorderden": in de nabije toekomst geen cursussen gepland http://www.biw.kuleuven.be/lmt/cmbs/Tasting.htm)
- "Technologie van de bierbrouwerij"

* Gent: http://www.hogent.be/opl/2003/NL/FACULTY/T_TE/COURSE/TGCHCB/03A23958/INDEX.HTM maar dit lijkt vooral een opleiding om in een industriele brouwerij te gaan
 werken

* Anderlecht: http://www.elishout.be :hoera:

op het forum vind ik positieve reacties over een cursus 'bier leren proeven in gent' (die nu niet meer bestaat denk ik ?)
en 1 iemand die zeer tevreden is over de cursus van elishout.
Die lijkt inderdaad qua inhoud op wat ik in gedachten had, anderlecht is niet zo heel ver van hier, dus denk ik eraan om me in te schrijven. (morgen is het opendeurdag en ga ik eens gaan kijken)

zijn er nog mensen die ervaringen hebben met deze cursus ? of die iets anders en beters weten ?


groeten

w


links aangepast door Edgar

J

Willem,

Picobrouwerij Alvinne (http://www.alvinne.be)  geeft jaarlijks ook een cursus voor amateurbrouwers.
Het bevat een aantal theorie lessen en praktijk lessen.
Voor meer info, ga naar hun website.
De cursus voor dit jaar zit al wel vol.

En in gent is er ook een zaterdagopleiding Brouwerij, mouterij & gistingsbedrijven (2 jaar):
Voor meer info: http://81.246.28.70/Vestigingen/avond/opleidingen/brouwerij.htm
De eerste les start al volgende week (10 okt)



J.

Hopmans

Jongens,

Wat zitten we nu moeilijk te doen...................................................................... :weetniet:

Dit hier is de beste brouw-cursus.
Dit is de top van het hobbybrouwsegment , waar zelfs de profs argwanend de boel gade slaan.

Hierrrrrrrrr. gebeurd het.
Dit is de cursus.

Een betere cursus als dit krijg je niet.

Dus ga op je luie stoel zitten, en log in op hobbybrouwen.nl mannen  :dansen:

 :degroeten:




Menno

Hoppie,

Heb de theorie op deze super-site gevonden, maar de zoekfunctie (red. MO ;)) zegt niets over de praktijk... ;D ;D ;D

Maar je hebt gelijk, wéér... :D :D :D

Menno

Jokke

Citaat van: Hoppie op 02-09-2005  21:24 uJongens,

Wat zitten we nu moeilijk te doen...................................................................... :weetniet:

Dit hier is de beste brouw-cursus.
Dit is de top van het hobbybrouwsegment , waar zelfs de profs argwanend de boel gade slaan.

Hierrrrrrrrr. gebeurd het.
Dit is de cursus.

Een betere cursus als dit krijg je niet.

Dus ga op je luie stoel zitten, en log in op hobbybrouwen.nl mannen  :dansen:

 :degroeten:
Das inderdaad waar, het meeste van men tot hiertoe nog beperkte kennis heb ik van hobbybrouwen.nl. Waarvoor dank!!! :hoera: :hoera:
Maar zien is nog altijd kunne, en daarom zou ik één of andere praktijk cursus ook wel zien zitten.
En zo'n proefcursus waar je verschillende smaken leert herkennen...

 :degroeten:


Hopmans

CiteerMaar zien is nog altijd kunne, en daarom zou ik één of andere praktijk cursus ook wel zien zitten.

Dat is natuurlijk ook wel weer zo.
Vaak heb je bij gilden brouwcursussen.
Ervaring is ook belangrijk.
Naarmate je meer brouwt, leer je diverse smaken kennen.

Wel mooie links trouwens. Maar sommige zijn voor meer voor profesioneel brouwen.
Ik vraag me af wat voor papieren hier in Nederland vereist zijn om een eigen brouwerijtje
op te starten.

Ik meen dat middenstand/hygiene sowieso verplicht is.  ???

 :degroeten:

Menno

Hoppie,

Daar is enige tijd geleden al een topic over geweest. Er hangen, zeker in Nederland, behoorlijk wat haken en ogen aan... Als ik mij niet vergis dien je aan zóveel eisen te voldoen, dat het financieel voor een kleine hobbybrouwer bijna niet meer haalbaar is. Om nog maar niet te spreken over de accijns... :echtboos:

Menno

Hopmans

Het zal weer niet zo zijn in dit $#%#$-land !

 :degroeten:

Edwin

Ha Hoppie :proost:

Op de Maasland Hobbybrouwendag wordt juist over dit onderwerp een lezing gegeven! Komen dus en meteen je vragen stellen. Dit is natuurlijk wel wat anders dan de eigenlijke vraag: brouwcursussen in België...

Edwin

Hopmans

Mmm, misschien kom ik als ik tijd heb toch maar eens effetjes kijken.
Het klinkt toch wel gezellig eigenlijk.

 :degroeten:

Edwin

nou, je bent welkom!

Net als iedereen trouwens.
...en nou stop ik echt met reclame maken.

Edwin

Jacques

Citaat van: Hoppie op 03-09-2005  11:44 uIk vraag me af wat voor papieren hier in Nederland vereist zijn om een eigen brouwerijtje
op te starten.

Ik meen dat middenstand/hygiene sowieso verplicht is.  ???

Nee, bierbrouwen is iin Nederland en volgens mij ook in België een 100% vrij beroep!

Als ik de producten van sommige kleine brouwerijen proef dan vind ik dat wel eens jammer. Het is soms onbegrijpelijk dat compleet ondrinkbare bieren gewoon verkocht mag worden. En nog meer dat een brouwer zijn naam op deze wijze te grabbel wilt gooien.
Een aantal jaren heb ik bijna slaande ruzie gehad met een brouwer die bierazijn op de markt bracht onder de noemer tripel. De betrokken brouwer kun zich niet voorstellen dat ik het bier niet smakelijk vond.

MO

in Duitsland is dat anders toch Jacques? Daar moet je diploma's hebben om bier te brouwen. Ik ben het roerend eens met je stelling dat er erg veel troep door knoeiers wordt gebrouwen op professioneel gebied. Dat gaat zeker een leuke stelling worden op de lagerhuis discussie op de maasland hobbybrouwersdag (echte brouwers vs thuisbrouwers) op 15 oktober!

Jacques

Klopt Martin!

In Duitsland moet je gediplomeerd brouwingenieur zijn om te mogen brouwen. Duitsland heeft diverse opleidingsinstituten die hoog aangeschreven staan en waar ook veel buitenlandse studenten te vinden zijn.

Overigens zijn er ook Nederlandse studenten bij de Belgische opleidingsinstituten, gelukkig!

Edgar

Vanaf dit jaar in elk geval ééntje (ik zei de gek).

Herman

Hé Ed, groot gelijk! Als ik dichterbij woonde, zou ik de cursus ook volgen. Hou ons op de hoogte van het studiemateriaal?

Groet,
Herman

Johannes

Citaat van: Edgar op 07-09-2005  22:55 uVanaf dit jaar in elk geval ééntje (ik zei de gek).

Vertel? in Gent?

Johannes


Edgar

Ja, de zaterdag-opleiding. Ik houd het sudiemateriaal in de gaten. Maar voor echt interessant studiemateriaal  moet je bij de KIHO-opleiding zijn. Je kunt daar de readers kopen (ik heb dat gedaan een paar jaar geleden).

Adrie

Jammer dat ik niet dagelijks in Gent kom, anders had ik die readers gelijk gehaald. Weet je of je ze ook kunt bestellen?

Edgar

Eén dagje Gent is genoeg hoor :)

Ik geloof niet dat je ze kunt bestellen. Er zitten lijvige pakken papier bij en het is de bedoeling dat studenten ze afhalen bij een soort boekendepot. Ik betwijfel of ze zo blij zullen zijn als ik daar meerdere volumes zou meenemen; het aanwezig aantal is ongetwijfeld min of meer afgestemd op het aantal studenten. Daarom laat ik het aan jullie zelf over om daar individueel achteraan te gaan. Je kunt dan ook ter plaatse bekijken welk deel wel of niet interessant is voor je.

Pimpeltje

Hoi Edgar,

Kun je meer vertellen over deze opleiding. Waar kan ik meer informatie vinden?
Zou graag ook zo'n opleiding willen doen.

Groeten Ad

Jokke

Citaat van: Edgar op 08-09-2005  09:32 uEén dagje Gent is genoeg hoor :)

Ik geloof niet dat je ze kunt bestellen. Er zitten lijvige pakken papier bij en het is de bedoeling dat studenten ze afhalen bij een soort boekendepot. Ik betwijfel of ze zo blij zullen zijn als ik daar meerdere volumes zou meenemen; het aanwezig aantal is ongetwijfeld min of meer afgestemd op het aantal studenten. Daarom laat ik het aan jullie zelf over om daar individueel achteraan te gaan. Je kunt dan ook ter plaatse bekijken welk deel wel of niet interessant is voor je.

op zo'n cursus dienst wordt er meestal geen probleem van gemaakt dat je meerdere bundels meeneemt, dit wordt onder de studenten ook gedaan, en ik denk niet dat ze het erg zullen vinden als ze er nog een paar extra voor moeten drukken door jullie eventuele afname omdat dat nu eenmaal hun bron van inkomsten is...
 :degroeten:

Edgar

Ik betwijfel dat. Van inkomsten is volgens mij nauwelijks sprake. Maar het staat je vrij om hier een bestellijst op te stellen en eens langs te gaan :)


Edgar

Citaat van: Pimpeltje op 08-09-2005  11:01 uKun je meer vertellen over deze opleiding. Waar kan ik meer informatie vinden?

Er staat hogerop in deze thread een link naar die opleiding, Ad!

Pimpeltje

Weet ik, maar als ik deze link open en de hogeschool in Gent bel weten ze niets van een opleiding op zaterdag.
Als jij de hogeschool Gent bedoeld waar je de opleiding volgt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.