Bestaat "Festivalpils"?

Gestart door MO, 01-09-2005 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik krijg steeds meer vragen over bier en ik had er zelf ook wel eens van gehoord: wordt pils wel eens aangelengd met water? Zouden de fusten al verdund pils bevatten of komt het pas verdund uit de tap? Hoe moet je dit organiseren, kun je een waterleiding tussen fust en tap aansluiten? Dat is technisch toch allemaal heel lastig.

En wat dachten jullie van onderstaand bericht, geplukt van http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/8/31/310805_biertjes.html

"Kattenpis wordt voor pils verkocht"  31-08-05   
     
   
Door het warme weer worden terrasjes in binnen- en buitenland druk bezocht. Kinderen lessen hun dorst met een frisje, terwijl volwassenen zich vaak te goed doen aan een biertje. Maar is het fluitje dat de consument wordt voorgeschoteld wel de naam 'pils' waardig?

Het blad Test-Aankoop, zeg maar de Belgische variant van de Consumentenbond, onderzocht de samenstelling van een aantal pilsbieren. Uit de studie bleek dat liefst één op de drie pilsjes te veel water bevat. "Kattenpis wordt voor pils verkocht", klinkt het in België.

Dat tijdens muziekfestivals wel eens extra water aan bier wordt toegevoegd, is algemeen stilzwijgend aanvaard. Maar dat zoveel 'normale' biertjes, naast patat toch de Belgische trots, onder de maat scoren, is nieuw.

Densiteit
Een pilsje, met een gemiddeld alcoholpercentage van vijf, wordt gebrouwen uit mout, water, hop en gist.

Traditioneel hoort het drankje een densiteit te hebben tussen 11 en 13,5 graden Plato, dat wil zeggen dat voor het gisten tussen 11 en 13,5 gram droge ingrediënten voor 100 gram bier worden gebruikt.

Tijdens een vorige test van Test-Aankoop, zo'n 15 jaar geleden, haalden alle onderzochte pilsbiertjes een densiteit tussen de 11 en 13,5. Anno 2005 is dat dus niet meer het geval. Vooral huismerken van supermarktketens, maar ook bekende Belgische bieren zoals Maes, scoorden slecht.

Beter?
Bierbrouwers zeggen in een reactie dat de hoeveelheid droge grondstoffen er niet toe leidt dat het bier niet langer lekker is: "Smaken evolueren en kan men vandaag de dag beweren dat de bieren van vijftig jaar geleden beter waren?" 
 

JoJo

Mijn Zwager heeft een horeca gelegenheid waar Heineken wordt geschonken. In Juli is er elk jaar een (Dorps) feestweek, en ik weet van hem dat Heineken standaard op dergelijke grote festiviteiten festival bier levert. (Kwaliteit op dit soort gelegenheden is geen zorg, eerder de kwantiteit en evt risico op vechtpartijen)
Het zou mij ook niet verbazen als gemeentes hier ook e.e.a. in bepalen.

Ik weet van hem dat festival bier een 1% of 0.5% lager alcohol gehalte heeft en komt als zodanig ook uit het vat, dus aanlengen met water vanaf het tappunt is volgens mij onzin. Wat natuurlijk intressant is of dit een apart brouwsel is, of dat het bij de brouwerij gewoon wordt aangelengd.



Grt
JoJo

MO

de consument wordt genaaid en de veiligheid (iets) vergroot? Interessant info Jojo!

Edgar

Ik had het idee dat dat al jaaaaaren gebeurt, festivalpils van een procent of 3. En dan nog uit een plastic beker! Olé wat een feest.

Edgar

Overigens, wáár gáát dit bericht nu eigenlijk over?? De getallen die genoemd worden zijn 15 jaar oud, wat zijn de getallen van die laatste test? 'Te veel water', is dat verslaggeving? Hoeveel teveel water?!

Het lijkt wel alsof als het over bier gaat, het nieuws echt nergens meer op hoeft te slaan. Net als laatst met die onzin over Ratebeer/Westvleteren. Pfff... Wat een prutsnieuws.

MO

Toch was ik tot voor kort in al mijn naiviteit nog niet zo zeker van het bestaan van festivalpils. Ik zou er wel eens bewijzen van willen zien. Waarom verkopen ze het bijvoorbeeld niet als light bier?

Jokke

Citaat van: MO op 01-09-2005  13:29 uToch was ik tot voor kort in al mijn naiviteit nog niet zo zeker van het bestaan van festivalpils. Ik zou er wel eens bewijzen van willen zien. Waarom verkopen ze het bijvoorbeeld niet als light bier?
wie wilt er nu light bier kopen? Zelfs al is dat op een festival. Als ik de keus op een festival zou krijgen tussen light pils of de normale zou ik niet lang moete nadenke... :proost2:

Gio

Ben benieuwd wat de warenwet hiervan zegt. want m.i zijn alle catorgerieen en voorwaarden hierin vastgelegd.  :police:

In de oudheid kwam het trouwens ook voor dat brouwers de boel wel eens beduvelden.
De sanctie was dat de malafide brouwer op zijn kop verdronken werd in zijn eigen vat bier.
en terecht...


Punker73

Als echte limburger (Mestreech) even reageren. In Maastricht gaat het hier al een jaar of 50 over. Bij ons noemen ze het carnavals bier aangezien op de een of andere manier bij ons 3 dagen waterig bier uit de tapkraam komt in febr.  ;D

Elk jaar is er wel een brouwer uit het zuiden die met een soort gelijke verklaring komt: Volgens hun zeggen bestaat carnavals/festival bier niet maar heeft het te maken met de vraag die er ontstaat die 3 dagen. Er wordt dan zoveel produktie gedraaid dat het bier minder goed de tijd krijgt om te rijpen (gisten?). M.a.w. het komt door de hoge produktie die ze moeten draaien in korte tijd....... flauwekul???? volgens mij wel.  :(

Drents Hopbier

Citaat van: Gio op 02-09-2005  23:29 uBen benieuwd wat de warenwet hiervan zegt. want m.i zijn alle catorgerieen en voorwaarden hierin vastgelegd. In de oudheid kwam het trouwens ook voor dat brouwers de boel wel eens beduvelden.
De sanctie was dat de malafide brouwer op zijn kop verdronken werd in zijn eigen vat bier.
en terecht...
Niet in de Warenwet, maar in de Bierverordening staat wetgeving. Maar of tegen overtreders sancties komen, kon/wilde men bij het CBK mij niets zeggen.

Hans

EBC

Bier aanlengen met water aan het kraampje lijkt me niet gemakkelijk.
Ik denk ook niet dat de grote brouwers zich aan zulk bedrog wagen.

Maar wie zegt dat er werkelijk bier van een grote brouwer wordt getapt op festivals? Het kan net zo goed bier uit het voormalig oostblok zijn. Belgie (Brussel) heeft al een aantal keren een dergelijk schandaal meegemaakt, waarbij cafés 'zwart' bier tapten...

Volgens mij heeft het ook allemaal te maken met wat je eet en hoe snel de alcohol in je bloed komt. Als je vette friet eet, zal het allemaal wat langer duren en door het plezier dat je tijdens dit soort gelegenheden hebt, valt het dronken worden niet zo op. Bovendien is iedereen daar aangeschoten.
Het echte bewijs van de hoeveelheid alcohol merk je de volgende morgen waarschijnlijk wel.

Bruyn

Hoi Brouwers,

Enkele jaren geleden werkte een goede vriend van mij bij Interbrew. Hij was daar Marketing verantwoordelijke. Hij vertelde me ooit dat tijdens het festival weekend Rock Werchter Stella Artois Light geschonken werd om dronkenschap te verminderen op de weide. Dit was op aanvraag van de organisator. De (plastieken) glazen vermelden echter gewoon Stella Artois.

Er wordt dus geen bedrog gepleegd met het bier, wel met de benaming.

Greetz,

Bruyn :pan:

Edgar

Citaat van: Bruyn op 04-10-2005  08:34 uEr wordt dus geen bedrog gepleegd met het bier, wel met de benaming.

Je klinkt als een voorlichter! Maar het zou inderdaad ook van een Marketing verantwoordelijke kunnen komen, dat slag is al net zo erg.

Dus als ik schuimend geel water verkoop als Amstel, dan bedrieg ik niet met bier maar met de naamgeving...  :denken:

Edgar

Citaat van: Bruyn op 04-10-2005  08:34 uStella Artois Light geschonken werd om dronkenschap te verminderen op de weide. Dit was op aanvraag van de organisator.

Nog zo'n eufemisme dit hierboven. 'Om dronkenschap te verminderen', lees: 'Omdat het goedkoper is'. 'Op aanvraag van de organisator': Ja allicht. Het zal niet op aanvraag van de betalende klanten zijn geweest.

Enfin. Niks persoonlijks hoor Bruyn! Voorlichting/Marketing-praat werkt nu eenmaal op mij als een rode lap op een stier. Ik kan het niet helpen.

Bruyn

Hey Edgar,

geen probleem, een forum dient om te "bekvechten".  >:D

Ik neem hier trouwens geen standpunt in, wou gewoon aan iedereen laten weten wat ik er over gehoord had. ( Dat we inderdaad bedrogen worden )
Ik heb me er al lang bij neergelegd dat we elke dag opnieuw door alle grote multinationals bedrogen worden. Dat is nou eenmaal de maatschappij.
Er zijn twee mogelijkheden :
   1. je doet mee met de kudde en drinkt dat flut-bier op een festival 
   2. je blijft thuis
Ik ben nou eenmaal geen persoon om thuis te zitten kniezen, dus ...

Greetz,

Bruyn :pan:



Adrie

Je kunt ook nog je eigen bier meenemen...

Bruyn

 :pasop:

Weet niet hoe de festivals in Nederland zijn maar hier in België kom je er niet in met je eigen bier ...  :neenee:  :neenee:

Greetz,

Bruyn :pan:

Adrie

Bottelen in een petfles? Verstoppen in een thermoskan?

Kaj

een paar flessen wodka kun je wel mee smokkelen in je broek. En dan aanmengen met bier of alcohol-loze drankjes.

Op Nederlandse festivals wordt vaak Prima Pils geschonken. Het goedkoopste pils van het goedkoopste.
Vaak slaan merkbrouwerijen een voorraad in van dat pils en verkopen het voor festivals als hun eigen.
Voor festivals smaakt het prima en niemand die het verschil proeft op dat moment.

Overigens ben ik er wel een voorstander van dat voor festivals er een pils wordt geschonken met een beduidend lager alcohol percentage. Je hebt toch geen dronken kop nodig om plezier te hebben? :dansen:

Kaj

Adrie

Prima Pils? Waar komt dat vandaan?

Johannes

Citaat van: Kaj op 04-10-2005  14:00 uOverigens ben ik er wel een voorstander van dat voor festivals er een pils wordt geschonken met een beduidend lager alcohol percentage. Je hebt toch geen dronken kop nodig om plezier te hebben? :dansen:

Kaj

Als muziekfestivalliefhebber kan ik me hier wel in vinden zeker als je in de brandende zon staat is een biertje wel lekker mocht er dan wat minder alcohol in zitten geen probleem als het maar goed smaakt.

Johannes

Kaj

Ik zou niet weten in welke brouwerij Prima Pils gebrouwen wordt.
Maar het is al om bekend als festival-pils.

Kaj

Hopmans

CiteerJe hebt toch geen dronken kop nodig om plezier te hebben?

Nou....... ::)

MO

kijk eens wat Gerard de Kroon, van Oirschots brouwerij (voorheen brouwerij De Kroon, opgekocht door Bavaria) in het Brabants Dagblad Einhovense editie vertelt over kermisbier:

"De Oirschotse brouwer noemt zijn nieuwste brouwsel overigens liever Spoordonkse bok, omdat de naam kermisbier een negatieve lading heeft. ,,In vroeger tijden", zo vertelt hij, ,,werd er in Nederland naast het pils met 5 procent alcohol ook licht lager van 3,5 procent gebrouwen. Je zou het kunnen vergelijken met het light van nu. Het was wat goedkoper, omdat er minder accijns op zat. Slimme kasteleins tapten het als gewone pils tegen de gewone prijs met kermis, carnaval en andere evenementen waarbij weel bier werd gedronken. Het leverde hen een aardige extra winst op en – zo was hun redenering – de klant merkt het toch niet. In de jaren vijftig besloten de gezamenlijke Nederlandse brouwerijen het kermisbier, ook wel evenementenbier en (in Amsterdam en Rotterdam) politiebier genoemd, niet langer te brouwen. De kasteleins kwamen daardoor niet meer in de verleiding en het kwaliteitsimago van het pils werd meteen een stuk beter."

bron: http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,1478,1505-Zoeken-Zoeken!!__2887216_,00.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.