Nav. een PM van Seed7 heb ik de volgende vraag. Zijn er mensen die ervaring hebben met het veroorzaken van een stroming in het gistvat? En hoe bevalt dat?
Er is natuurlijk altijd een heel kleine convectiestroming in een gistvat door minimale temperatuurverschillen maar dat zou bij ons, amateurs met onze keine vatjes, wel eens heel erg minimaal kunnen zijn. Dan is er eigenlijk nauwelijks stroming in onze gistvaten.
Ik denk eigenlijk, dat als we die stroming wat zouden oppeppen, de vergisting sneller zou verlopen en we een hogere schijnbare vergistingsgraad zouden kunnen halen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er bijsmaken komen.
Vooral bij zware ondergisters vind ik het bijna onmogelijk om boven de 72% te komen. Zonder kunst- en vliegwerk haal ik soms de 70% niet eens. Het bier smaakt dan erg volmondig en "dik" en niet lekker.
Als ik Seed7 goed heb begrepen, meldt hij een bericht op een Duits forum van een amateurbrouwer die een gesloten pompje onderin het gistvat heeft geplaatst.
Je kunt natuurlijk ook een externe pomp gebruiken waarvan de toevoer via de onderste kraan van het gistvat is, en wiens afvoer bovenin het gistvat plaatsvindt, of, in geval van een Blichman, via de bovenste kraan.
Het pompje zou aan een klein debiet genoeg hebben, of bijv een MD6 die op 110 Volt loopt of die via een timer elk uur 1 kwartier loopt.
Iemand reacties?