Brown Porter

Gestart door 12345, 22-07-2015 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Hallo, ik heb al 2x een Porter gebrouwen met:

82% Pale Ale (Maris Otter) 5
15% Brown Malt 200
3% Pale Cocolate 600

Alles van Thomas en Fawcett

Bitterhop Fuggles en Aromahop East Kent Golding.

Start SG 1058 en bitterheid 37 EBU.

Wat ik nu zo jammer vind, is dat de heftige koffiesmaak na 5 weken een heel eind verdwenen is.
Ik denk dat die smaak voornamelijk door de Pale Chocolate wordt veroorzaakt. Brown Malt zou een bittere chocoladesmaak geven.

Weet iemand wat de oorzaak is/zou kunnen zijn van het verdwijnen van die koffiesmaak?

Bennemans

Citaat van: 12345 op 22-07-2015  11:46 uHallo, ik heb al 2x een Porter gebrouwen met:

82% Pale Ale (Maris Otter) 5
15% Brown Malt 200
3% Pale Cocolate 600

Alles van Thomas en Fawcett

Bitterhop Fuggles en Aromahop East Kent Golding.

Start SG 1058 en bitterheid 37 EBU.

Wat ik nu zo jammer vind, is dat de heftige koffiesmaak na 5 weken een heel eind verdwenen is.
Ik denk dat die smaak voornamelijk door de Pale Chocolate wordt veroorzaakt. Brown Malt zou een bittere chocoladesmaak geven.

Weet iemand wat de oorzaak is/zou kunnen zijn van het verdwijnen van die koffiesmaak?
Ik ben het niet helemaal met je eens, de brown malt geeft juist de koffiesmaak en aroma.
Ik heb een vergelijkbaar recept gebruikt voor mijn Porter en ik moet zeggen dat de koffiesmaak juist met met de tijd duidelijker naar voren komt.
Waarschijnlijk nu wel op een stabiel nivo. Ik ben benieuwd of dit bij mij ook snel terug zal lopen.

Het aandeel brown malt was 5% en de chocolade (900 ebc) 3,5%, crystal malt 8% en dan had ik er nog een 0,5% carafa special type III erbij gedaan.

seed7

Dezelfde smaakverandering over dezelfde periode neem ik ook waar, van broodkorst met koffie naar bittere pure chocolade. Storting aan brown meestal tussen de 20 en 30% met een paar procent aan chocolate of black malt. Oorzaak, mijn eerste gedachte is dan toch een vorm van oxidatie, maar of het dat ook daadwerkelijk is, er spelen zich bij veroudering nog veel meer processen af.

Ingo

Gerb

Ik wijt het aan de rijping van het bier, oftewel verouderingsprocessen net als de Seedman. Bier met gebrande mouten worden in de tijd altijd wat minder moutbitter, vind ik. Minder scherp en meer in balans.

William

Gebrande mouten zijn door het gebrand zijn al veel gevoeliger voor allerlei oxidatieprocessen. Bij dit soort bieren dus vooral opletten op zuurstofinslag, kopruimte tijdens vergisting, afvullen met minimale kopruimte in de fles e.d.. Toch zul je veroudering van dit soort bieren nooit tegengaan. Eventueel kouder bewaren zal het vertragen.

12345

Dank u, heren. Ik dacht ook al aan oxidatie. Wel heb ik het bier na de hergisting, dus na ca 2 weken, koel bewaard, bij ca 8 ºC. Dat heeft dus niet geholpen.

Hmmm, wacht eens even! Ik zit het nog eens na te kijken en ik zie nu dat ik een speciale manier van vergisting heb toegepast.
De gist was (Fullers) London ESB  1968 (en eerlijk gezegd proef ik niet al te veel verschil met de wat meer gangbare 1028 London Ale) en die heb ik nav. een discussie op dit forum aldus behandeld:

1) in plastic vat bij 18 ºC
2) na 16 uur opnieuw beluchten en heftig schudden
3) 18 -> 21 ºC onder  af en toe zwenken.
4) 3 dagen diacetylrust
5) 3 dagen bij 3 ºC

Eea. hangt samen met de hoge flocculatie van de ESB.

De discussie staat overigens hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28618.0.html

Foto van Seed7:


En ik vrees nu dat ik veel te veel belucht heb. Omgieten van het spul was misschien toch beter geweest. Ehh, sorry Ingo!  :biersmile:

homoeccentricus

Proef je oxidatie ? Denk sherry, te oude, slechte witte wijn, nat karton?

12345

Citaat van: homoeccentricus op 22-07-2015  19:14 uProef je oxidatie ? Denk sherry, te oude, slechte witte wijn, nat karton?

Nee.

Maar ik weet geen andere reden waarom mijn koffiesmaak opeens verdwenen is...  :weetniet:

12345

Ik wil trouwens best wel geloven dat het mogelijk niet aan oxidatie ligt dat "mijn koffie" opeens weg is, maar waar ligt het dan wel aan?

seed7

Verouderen, rijpen etc. is zo ongelofelijk complex dat er denk ik niet een 'oorzaak' is aan te wijzen.

Ingo

Gerb

Een tripel smaakt na een week toch ook anders dan na 3 maanden? Dat heeft dus niet per se met donkere smaken te maken?

William

Citaat van: Gerb op 22-07-2015  20:52 uEen tripel smaakt na een week toch ook anders dan na 3 maanden? Dat heeft dus niet per se met donkere smaken te maken?

Bij een tripel lijkt me de smaakevolutie vooral een kwestie van (on)gewenst omzetten van vergistingsproducten (alcohol, esters) en soms hop.

Bij donkere bieren komen daar nog eens alle intermediare karamelisatie en maillardproducten bij. Deze lijken mij veel meer overheersend dan de smaakevolutiecomponenten in de lichtgekleurde bieren.

Daarom denk ik dat smaakevolutie van donkere bieren duidelijk anders is.

seed7

Citaat van: William op 22-07-2015  21:18 uDaarom denk dat smaakevolutie van donkere bieren duidelijk anders is.

Waar nog bij komt dat het merendeel van het onderzoek naar smaakstabiliteit zich richt op Pils. Voor donkere bieren misschien wel interessant is dat er ook heel veel onderzoek naar de smaak en stabiliteit van koffie gedaan is. Wellicht zijn daar, voor de liefhebber, parallellen te vinden.

Ingo

12345

Tsja. Maar van mijn vorige Porter herinner ik me dat snelle afvlakken van de koffiesmaak niet. En die was gebrouwen met London Ale 1028. Dus volgende keer...

Hay

Ik heb op 30-09-2014 een porter gebrouwen een kopie van het winnend recept van obbk 2013.
Dus bijna 10 maanden oud, normaal word mijn bier nooit zo oud maar een porter drink ik meestal alleen op zondag als ik terugkom van mijn werk en dan eentje voor het eten.
En ik vind die smaakevolutie nu juist prachtig ik vind hem steeds lekkerder worden.
Je proeft dat gebrande nog steeds heel erg maar juist veel zachter.

Nu ben ik geen expert in bierkeuren en al helemaal niet in smaken omschrijven maar ik vind hem nu juist veel lekkerder als in het begin.
En nu zijn ze bijna op :huilen:

12345

Citaat van: Hay op 22-07-2015  22:15 uEn ik vind die smaakevolutie nu juist prachtig ik vind hem steeds lekkerder worden.
Je proeft dat gebrande nog steeds heel erg maar juist veel zachter ... ik vind hem nu juist veel lekkerder als in het begin.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Smaken verschillen. Ik merk bij deze 1968 gist een steeds mildere en zelfs enigszins romige smaak. De een vindt het lekker, de ander niet.

Brouw maar een nieuw bier als je Porter op is! Doe ik ook. DoppelBock staat te lageren, Oktoberfest morgen te brouwen, Schwarzbier in de planning. Soms is het niet perfect maar dat houdt ons gaande.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.