(licht) bock bier met ingrediënten uit voorraad

Gestart door joosting87, 19-07-2015 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joosting87

Hoi allemaal,

ik wil binnenkort eens een ondergistend bier gaan brouwen. Ik heb mouten op voorraad en de vraag is of ik hiermee een ondergister kan brouwen wat voor een lichte bock moet doorgaan? is het volgens onderstaand recept überhaupt een bock?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptLichte Bock
Brouwdatum19-07-2015
BiertypeMeibock en Blonde bock
Volume12,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC54,1 %
1,500 kgMünchenermoutDingemans15 EBC40,5 %
0,050 kgSpecial BDingemans350 EBC1,4 %
0,150 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC4,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.15 min.4,5 l/kg
68,0 °C15 min.20 min.5,3 l/kg
73,0 °C15 min.30 min.6,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gE.K. Goldingbellen4,9%75 min.24,1 IBU
15,0 gSaazpellets3,8%15 min.4,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist


William

Met het recept is weinig mis. Je zou hooguit de Special B (droppig) kunnen vervangen door wat meer cara120 (voller).

Belangrijkste bij een ondergister is dat je de dubbele hoeveelheid gist gebruikt in vergelijking met een bovengister.

joosting87

Dankjewel. Ik zou twee zakjes nodig hebben volgens Mr Malty. Ik heb ook zitten kijken om eens met Wyeast te proberen te vergisten. Met 1 pack zou ik ook moeten uitkomen volgens Brouwland:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/Wyeast-vloeibare-gisten/lager-gisten/d/biergist-Wyeast-xl-2206-bavarian-lager#.VauHKfntmko

ik heb dit nog nooit gedaan, maar heel moeilijk lijkt me het niet  :nut:

Brouwers

Citaat van: joosting87 op 19-07-2015  13:17 uDankjewel. Ik zou twee zakjes nodig hebben volgens Mr Malty. Ik heb ook zitten kijken om eens met Wyeast te proberen te vergisten. Met 1 pack zou ik ook moeten uitkomen volgens Brouwland:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/Wyeast-vloeibare-gisten/lager-gisten/d/biergist-Wyeast-xl-2206-bavarian-lager#.VauHKfntmko

ik heb dit nog nooit gedaan, maar heel moeilijk lijkt me het niet  :nut:

Denk dat 1 pack niet voldoende gaat zijn, beste kan je Mr Malty gebruiken om dit te verifieren. Verder is een smackpack niet zo lastig hoor, ook het opkweken stelt niet zoveel voor. Smackpack smacken, afhankelijk van de versheid duurt het 24 uur tot 4 dagen voordat hij bol staat. Je maakt  dan gewoon een kleine hoeveelheid wort van moutextract en voegt hier de gistvoeding en gist toe. doe alles in een petfles of erlenmyer. Goed schudden zodat er veel zuurstof oplost. Wacht 10-15 min. Herhaal dit meerdere malen. Bij 1 stap starter is dit meestal een dag 2-4, iedere extra stap kost het 2-4 dagen extra. Als je geen starter nodig hebt kan je de smackpack gewoon paar dagen van te voren smacken. Mocht je vaker willen gaan opkweken of grotere starters maken dan zou je in een magneetroerder of beluchtingsset kunnen investeren, want je starters kunnen dan een stuk kleiner zijn.
Als je tijdkritisch zit met je brouwdagen dan is het slim om wat korrelgist oo voorraad te hebben.

joosting87

Citaat van: Brouwers op 19-07-2015  15:23 uDenk dat 1 pack niet voldoende gaat zijn, beste kan je Mr Malty gebruiken om dit te verifieren. Verder is een smackpack niet zo lastig hoor, ook het opkweken stelt niet zoveel voor. Smackpack smacken, afhankelijk van de versheid duurt het 24 uur tot 4 dagen voordat hij bol staat. Je maakt  dan gewoon een kleine hoeveelheid wort van moutextract en voegt hier de gistvoeding en gist toe. doe alles in een petfles of erlenmyer. Goed schudden zodat er veel zuurstof oplost. Wacht 10-15 min. Herhaal dit meerdere malen. Bij 1 stap starter is dit meestal een dag 2-4, iedere extra stap kost het 2-4 dagen extra. Als je geen starter nodig hebt kan je de smackpack gewoon paar dagen van te voren smacken. Mocht je vaker willen gaan opkweken of grotere starters maken dan zou je in een magneetroerder of beluchtingsset kunnen investeren, want je starters kunnen dan een stuk kleiner zijn.
Als je tijdkritisch zit met je brouwdagen dan is het slim om wat korrelgist oo voorraad te hebben.

Dank je voor je reactie. je hebt gelijk, volgens Mr Malty moet ik zeker 2 a 3 pakken nodig hebben zonder starter  :'( . Dat gaan we dus maar niet doen. Materialen om een starter te maken heb ik (nog) niet. In november ben ik jarig, dus dan kan ik weer wat uitbreiden. Vooralsnog maar met korrelgist dan. Het opkweken ziet er inderdaad makkelijk uit. Voor mijn werk, ben ik regelmatig bezig met algenculturen; er zitten wel raakvlakken in. Misschien kan ik met apparatuur op mijn werk wel eens wat proberen.

William

Citaat van: joosting87 op 19-07-2015  17:36 uVoor mijn werk, ben ik regelmatig bezig met algenculturen; er zitten wel raakvlakken in. Misschien kan ik met apparatuur op mijn werk wel eens wat proberen.

Dan is het een fluitje van een cent ;). Je hebt alleen een magneetroerder nodig die je ook zelf kunt maken (magneetjes en ventilator uit pc), een lab-fles (zo'n scott-fles van 1,5 a 2 liter) en een roervlo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.