Whiskey bier

Gestart door patrick1975, 21-07-2015 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

patrick1975

Ik wil proberen een bier te maken met whiskey mout.
Onderstaand recept heb ik verzonnen.
Graag jullie mening hierover aangezien ik nog nooit met deze moutsoort heb gewerkt.
Dank voor het lezen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptbierskey
Brouwdatum21-07-2015
BiertypeOverige bieren
Volume20,0 l
Begin SG1,086 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit tilburg10,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC58,0 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC14,5 %
0,400 kgCara 120Dingemans120 EBC5,8 %
0,400 kgTurfgerookte moutOnbekend5 EBC5,8 %
1,100 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.35 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,0 gPerlepellets8,0%60 min.40,3 IBU

De gist is de Danstar Abbay ik denk 2 zakjes.

David Steeman

Hoeveel PPM is de "turfgerookte mout"? Ik ben al tot 25% gegaan met de heavy peated van Thomas Fawcett en nog vond ik het geturfde niet overdreven.

patrick1975

rajd

Ik heb ook eens een whiskey ris gemaakt met heavy peated mout (van Van der Kooy). Naar ik vermeen zo'n 10% van de stort. Na de vergisting heb ik mijn bier 3 maanden op eikenhout (jack Daniels snippers) gezet, gedrenkt in jack. 1 7 liter ris, 5 g/l eik en 300 ml jack. Resultaat: een aanwezige maar toch voldoende subtiele whiskey smaak aan mijn ris.

patrick1975

Ziet er allemaal erg goed uit.
Waar het mij nu vooral om gaat is of iemand mij kan vertellen of ik met dit recept in de buurt ga komen van wat ik wil.
Het idee is een redelijk zwaar bier met een subtiele hint van wiskey in de smaak.

seed7

Citaat van: patrick1975 op 21-07-2015  20:49 uWaar het mij nu vooral om gaat is of iemand mij kan vertellen of ik met dit recept in de buurt ga komen van wat ik wil.
Het idee is een redelijk zwaar bier met een subtiele hint van wiskey in de smaak.

Ja. Tenminste dat zegt mijn glazen bol ;)

Gewoon brouwen en als het je niet helemaal bevalt nog een keer met meer of minder rookmout.

Ingo

MO

Ik denk... ik denk... ik denk...

Heb je de beerskey al eens gedronken?

patrick1975

Niet specifiek dat bier.
Op het bierfestival in Tilburg heb ik een bier geproefd wat was gebrouwen met wiskey mout.

MO

Beerskey werd ook in Tilburg geschonken maar die bedoel je dus niet? In elk geval: goed recept, iets aan de mild-turfige kant, ik zou de peat mout wel durven te verdubbelen.

patrick1975

Ok. Ga ik daar nog wat mee werken.
Dank je.

patrick1975

Hoi Mo.

Nog bedankt voor je input wat betreft de peated mout.
Ik heb uiteindelijk met 800 gram medium peated mout gewerkt en dat heeft echt perfect gewerkt.
Hele mooie turf smaak in de nasmaak van het bier die toch heel subtiel door de hop bitterheid heen komt.

Thijs Triple

Goedeavond,

Lekker oud topic opgedoken. Wil ook graag recept brouwen zoals onderstaande.

In tussentijd nog wat anders gebrouwen van dit recept?

En hoelang moet zoiets gisten en lageren(of op fles) :groots:

Fractus

Ik denk niet dat de topicstarter nog zal reageren:

Citaat van: profiel TSLaatst actief: 22-07-2016 23:21 u

Ik zou de laatste hoeveelheid die genoemd wordt aanhouden, 800 g in dit recept, en het gewoon eens proberen?

Qua gisting en lagering is het niet anders dan een 'gewoon' bier van deze zwaarte. Met de Danstar Abbaye zou ik zeggen zo'n 2 tot 3 weken voor de vergisting, lagering is optioneel en dan nog een paar weken op fles wachten na bottelen.

De Hopman

Ik heb een aantal maanden terug een vergelijkbaar bier gebrouwen met 10% peated mout van Castle Malting:
https://brouwland.com/nl/mout/20110-castle-malting-whisky-mout-lightly-peated-40-ebc-1-kg.html

De turfsmaak is wat mij betreft te subtiel. Mijn vader, die regelmatig whisky drinkt, kon de turfsmaak pas herkennen na meerdere hints. Je proeft het wel, maar dan moet je echt weten waar je naar zoekt, anders is het bijna niet te vinden. Moet wel zeggen dat ik iets ben uitgeschoten met de caramouten, en de zoetheid maskeert de turfsmaak mogelijk een beetje.

Ik zou zeggen dat je, afhankelijk van de gebruikte mout, rustig naar 15 of 20% kan gaan. Wel even goed kijken naar de sterkte van de gebruikte mout.

Thijs Triple

Ik vind barrel aged bieren met whisky erg lekker, alleen ja een vaatje heb ik niet...
En dit leek me leuker om te maken dan een fles whisky na de vergisting erin te gooien.

Echter, qua smaak weet ik niet of bovenstaand recept nu in de buurt komt van een barrel aged bier met whisky
bijvoorbeeld een brewmaster van gulden draak.

Ook gewoon leuk om eens wat nieuws te proberen.
Los van het whiskyaspect, onder welk soort type bier zal dit recept vallen? Is dit dan een tripel of een quadrupel?

Bedankt voor de reacties :groots:  :proost:

Kapau

Misschien is dit ook wel een goed referentiebier: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34383.msg520716/topicseen.html#msg520716

Deze heb ik ondertussen zelf ook meerdere malen gebrouwen, iets aangepast wel, maar blijft een knaller.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.