Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "Blown Malt"  (gelezen 1738 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
"Blown Malt"
« Gepost op: 19-07-2015 10:47 u »
't is zondag en zoonlief vroeg om popcorn bij een of andere zondagochtendfilm. Mais in de ping en ... Ping.

Wat gebeurt er als ik mout in de magnetron doe? Zo gepiept, twee handjes Maris Otter tussen twee soepborden, 750 watt 2,5 minuten. Zowaar, plop, plop, plop.

Blown malt is een naam die Engelsen vroeger aan een moutsoort gaven waarbij na het drogen er stro of stammen hardhout op het vuur kwamen. De temperatuur ging heel snel omhoog en de mout werd gepoft. Zelfde procedee als bij Brown malt, mogelijk zijn beiden wel synoniemen.

Hoe het smaakt uit de magnetron, licht geroosterd, nootachtig, broodkorst. Het ligt voor mijn gevoel tussen Biscuit en Amber mout. De kleur is aan de buitenkant niet in te schatten, de doorsnede is cremig van kleur.

Vandaag zal ik er niet aan toe komen, zou eigenlijk een congres maisch moeten maken en kijken of er nog iets aan enzym kracht over is en wat de kleur wordt.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: "Blown Malt"
« Reactie #1 Gepost op: 19-07-2015 10:56 u »
Vandaag zal ik er niet aan toe komen, zou eigenlijk een congress maisch moeten maken en kijken of er nog iets aan enzym kracht over is en wat de kleur wordt.

Ik denk dat er redelijk wat enzymactiviteit overblijft. De verhitting in de magnetron is snel en lokaal. Het verhit vooral de plekken waar nog wat water zit en dat zal dan vooral in de zetmeelrijke domeinen zijn. Ik denk dat de eiwitten minder gehydrateerd zijn en dus minder warmte op zullen nemen.

Volgens mij zijn er ook "torrified" granen die op een soortgelijk wijze bewerkt worden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: "Blown Malt"
« Reactie #2 Gepost op: 19-07-2015 11:05 u »
Volgens mij zijn er ook "torrified" granen die op een soortgelijk wijze bewerkt worden.

Ja, tarwe en haver zeker. Heb zojuist rijst gepoft, was een rijst mengsel een deel is mooi gepoft, een deel niet en een deel is erg zwart geworden. de 2,5 min was te lang. Kikkererwten etc. moeten volgens mij ook kunnen.

Ingo

Tags: