Tijd

Gestart door Jeroen 1973, 17-07-2015 17:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen 1973

Beste brouwers,

Ik als beginnende brouwer met een jong gezin moet alles plannen.
Ik vraag mij af hoeveel tijd ik moet inplannen als ik een brouwdag ga starten.
Ik ga volgende week mijn eerste volmout biertje brouwen een sterke blonde, en vraag mij af hoeveelnuur ik ongeveer nodig heb vanaf het schroten tot aan het enten van mijn gist.

Zelf denk ik een uurtje of 4 a 5.

Graag een reactie van een ervaren brouwer.

Cheers

William

Het hangt een beetje van jouw brouwopstelling af. Stel dat je een pannensysteem gebruikt dan moet het na wat oefenen binnen 5 uur te doen zijn. In het begin zal het wat langer duren.

Zaken zoals schroten kun je bv al van te voren doen en opruimen, schoonmaken tussendoor.

Misschien is het iets om s'avond te brouwen. Ik doe dat steeds vaker. Na het eten beginnen en dan tegen middernacht helemaal klaar.

Adbrouwt

Reken zeker op 6 tot 7 uur met opruimen. Wat voor installatie heb je?

Edit: William was me net voor

broeder

Citaat van: Adbrouwt op 17-07-2015  18:04 uReken zeker op 6 tot 7 uur met opruimen.
IK denk dat je die tijd zeker nodig zal hebben, snel werken leer je door oefening.
Vooral bij je eerste keer moutbrouwen. Ook je maisch- en kooktijd hebben natuurlijk invloed.
Succes met het brouwen.
Groet broeder Willem

Jeroen 1973

Dank heren voor de snelle reacties.

Ik heb een pannen systeem en ben ingericht voor het brouwen tot 15 ltr. Meer als genoeg om mee te beginnen lijkt mij.

Ik ben zelf erg georganiseerd qua werkwijze, alles goed voorbereiden en altijd alles schoon voordat ik start.
Zo heb ik het met het blikbrouwen ook gedaan. Alles gaat brandschoon de opbergkasten in en ik denk dat ik het een en ander alleen maar hoef te spoelen voor gebruik.

Ik kan inderdaad in de avond wat voorwerk doen zoals alles klaarzetten mouten afwegen hop afwegen. Eventueel alvast schroten.

Dank alvast voor de reacties

William

De grootste winst in tijd kun je bij het pannensysteem halen door tijdens het maischfiltreren het wort alvast te verhitten.

bierhenkie

Plan het in ieder geval zo dat je op de brouwdag zelf geen kleine kinderen voor de voeten hebt lopen. Je zult de eerste en de laatste niet zijn die een brouwsel laat verprutsen door in de weg lopende of 'helpende' koters. No go!

Ansius

Als ik om een uur of zeven begin ben ik rond 4 uur met alles klaar zonder me te haasten.

Een paar vaste tijden;
Voorbereiden brouwdag 2 uur.(Zou ik ook een dag eerder kunnen doen)
Mout afwegen en schroten 1 uur.(Idem)
Maischen 1,5 uur.
Spoelen en aan de kook brengen 1 uur.
Koken 1,5 uur.
Koelen 1 uur.
Schoonmaken en opruimen 1 uur.(Lijkt veel tijd, is het niet)

4 a 5 uur lijkt me voor een niet ervaren brouwer onrealistisch.





joosting87

Om je een idee te geven hoe mijn tijd in elkaar zit:

Vanmorgen 7:45 begonnen en zojuist het wort in de gistkast gezet. Dus laten we zeggen ongeveer 4 uur.
Mout afwegen en schroten heb ik gisteravond gedaan. Ik heb daar ongeveer een uur over gedaan. Dus dan zit ik aan de 5 uur totaal.

Nu eerst wat eten en dan gaan opruimen. Voor alles opgeruimd en netjes is... nog een uur verder.

Dus ik ben ongeveer 6 uur totaal bezig (5 uur op de brouwdag zelf).

Brouwers

Ben meestal 5,5 - 7 uur bezig inclusief klaar zetten en opruimen. Omdat ik dit najaar mijn eerste kindje verwacht ben ik overgestapt op een Braumeister aangeschaft. Hopelijk kan ik terug brengen tot 4.5 uur en tevens wat minder hoeven te sjouwen.

Oscar

Citaat van: Jeroen 1973 op 17-07-2015  18:38 uhop afwegen.

Hop afwegen bij voorkeur niet een avond van te voren! Dat kan gewoon tussendoor... ;)

Pizzabakker

Citaat van: Brouwers op 18-07-2015  12:54 uBen meestal 5,5 - 7 uur bezig inclusief klaar zetten en opruimen. Omdat ik dit najaar mijn eerste kindje verwacht ben ik overgestapt op een braumeister aangeschaft. Hopelijk kan ik terug brengen tot 4.5 uur en tevens wat minder hoeven te sjouwen.

Hier ook een kind en een Braumeister. Dat is ideaal. (Die Braumeister dan he  ;D)


Neetje

Citaat van: Pizzabakker op 18-07-2015  13:18 uHier ook een kind en een Braumeister. Dat is ideaal. (Die Braumeister dan he  ;D)

Kind niet leren bierdrinken maar leren brouwen. Dubbel plezier ;-)

EvdBroek

Mout afwegen en schroten, dat doe ik de dag voor het brouwen en daar doe ik maximaal een 0,5 uur over.
Het maischwater vul ik gewoon met warm water vanuit de warmwaterkraan, daar komt al 66graden uit.
Daarna maischen ca. 1,5 uur
Filteren & spoelen 0,5 uur
Opwarmen van het wort, daar begin ik al mee tijdens het filteren mee, dus 5 minuten na einde spoelen kookt het wort al.
Koken doe ik 1,5 uur, tijdens het koken maak ik mijn maischketel al schoon.
Koelen duurt bij mij 0,5 uur
Daarna het wort met gist het gistvat in en opruimen, daar ben ik nog 0,5 uur mee bezig.
Totaal duurt bij mij een brouwdag dus ca. 5 uur

William

Citaat van: EvdBroek op 18-07-2015  16:04 uMout afwegen en schroten, dat doe ik de dag voor het brouwen en daar doe ik maximaal een 0,5 uur over.
Het maischwater vul ik gewoon met warm water vanuit de warmwaterkraan, daar komt al 66graden uit.
Daarna maischen ca. 1,5 uur
Filteren & spoelen 0,5 uur
Opwarmen van het wort, daar begin ik al mee tijdens het filteren mee, dus 5 minuten na einde spoelen kookt het wort al.
Koken doe ik 1,5 uur, tijdens het koken maak ik mijn maischketel al schoon.
Koelen duurt bij mij 0,5 uur
Daarna het wort met gist het gistvat in en opruimen, daar ben ik nog 0,5 uur mee bezig.
Totaal duurt bij mij een brouwdag dus ca. 5 uur

Idem mijn timings!

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-07-2015  13:08 uHop afwegen bij voorkeur niet een avond van te voren! Dat kan gewoon tussendoor... ;)
:weetniet:

Als je het hebt over vacuümverpakte hop is het inderdaad beter om het op de dag te doen.
Als de verpakking al geopend is maakt het niet uit.
En als je een goed vacuümapparaat hebt maakt het helemaal niets meer uit. Na de aanschaf van een STC-1000 is dat het volgende apparaat dat iedere hobbybrouwer die van hoppige bieren houdt zou moeten hebben.

wilbertd

Citaat van: bierhenkie op 17-07-2015  19:59 uPlan het in ieder geval zo dat je op de brouwdag zelf geen kleine kinderen voor de voeten hebt lopen.

Meestal gaat het wel samen, maar van de week nog heb ik het wort (bijna) aan de kook gebracht zonder het eerst te filteren dankzij de combinatie van gedachteloos routine matig werken en papa-papa-papa-papa-papa-papa-papa-papa.


Jeroen 1973

Nogmaals dank voor al deze nuttige informatie,
STC is al binnen maandag ga ik de koelkast ombouwen, en dan inderdaad... Jacques alleen het vacuümapparaat nog aanschaffen ;D

Ik heb de brouwdag verzet naar donderdag a.s. kid bij opa en oma, vrouwlief dagje weg kan ik op mijn gemakkie mij bezig houden met brouwen van mijn eerste volmout biertje.

 :proost:


bierhenkie

Citaat van: wilbertd op 18-07-2015  18:12 uMeestal gaat het wel samen, maar van de week nog heb ik het wort (bijna) aan de kook gebracht zonder het eerst te filteren dankzij de combinatie van gedachteloos routine matig werken en papa-papa-papa-papa-papa-papa-papa-papa.


Precies dat. Dom dus. Laat je vrouw voor die jongen zorgen!

bierfan

Bij mij heeft het ook even geduurd, maar de kids weten nu dat ze mij met rust moeten laten als ik aan het brouwen ben.
Af en toe "papa" blijft natuurlijk maar het is goed te doen. s'Avonds brouwen is wat dat betreft ook ideaal.

EvdBroek

Citaat van: William op 18-07-2015  16:06 uIdem mijn timings!
;) ... en sneller dan dat lukt niet denk ik


William

Citaat van: EvdBroek op 19-07-2015  09:08 u;) ... en sneller dan dat lukt niet denk ik

Ik heb ook tijdwinst geboekt door dikker te maischen, wel normaal te spoelen maar het mindere maischwater te gebruiken om het wort na koken alvast te koelen (zo'n 3 liter minder maischwater op 21 liter normaal maischwater). Filteren gaat hierdoor wat sneller, verhitten van het wort gaat sneller en koelen gaat sneller.

seed7

Citaat van: EvdBroek op 19-07-2015  09:08 u;) ... en sneller dan dat lukt niet denk ik

Korter maischen en koken, ik doe beiden maar 60 minuten en zit daarmee voor een brouwsel van start tot opgeruimd onder de 4 uur. De truuk is zo min mogelijk voor te bereiden en zoveel mogelijk te doen terwijl het proces loopt. Bijvoorbeeld tijdens het opwarmen van het maischwater je mout ophalen en schroten (10 min), de kookpan pas ophalen en klaar zetten als je al aan het maischen bent en nooit met lege handen lopen. Voor wie het onderste uit de kan wil: SMED

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 19-07-2015  10:30 uKorter maischen en koken, ik doe beiden maar 60 minuten en zit daarmee voor een brouwsel van start tot opgeruimd onder de 4 uur. De truuk is zo min mogelijk voor te bereiden en zoveel mogelijk te doen terwijl het proces loopt. Bijvoorbeeld tijdens het opwarmen van het maischwater je mout ophalen en schroten (10 min), de kookpan pas ophalen en klaar zetten als je al aan het maischen bent en nooit met lege handen lopen. Voor wie het onderste uit de kan wil: SMED

Ingo

Plus brew-in-a-bag. Niet filteren en niet spoelen.

Adbrouwt

Dit gaat niet over de duur van je brouwdag maar om zo snel mogelijk een drinkbaar biertje te krijgen. Kijk hier voor een speed beer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.