Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Honingbier  (gelezen 8959 keer)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
Honingbier
« Gepost op: 17-07-2015 16:38 u »
Ik wil hergisten op fles met honing. Kan ik dezelfde hoeveelheid aanhouden als met suiker?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Land: nl
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
Re: honingbier.
« Reactie #1 Gepost op: 17-07-2015 16:49 u »
Honing bevat zo rond 20% vocht als ik me niet vergis. De suikers in de honing zullen tussen 95% en 100% vergistbaar zijn.
Als je dat in ogenschouw neemt zal je honing tot suiker kunnen vervangen in een ratio van 1.25 : 1 (tot 1.30 : 1).
 :brouwen:

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
Re: Honingbier
« Reactie #2 Gepost op: 17-07-2015 16:55 u »
Ik heb vorig jaar een blonde gebotteld met 10 g honing ipv 8,5 g suiker per liter bier, en het mocht nog een tikkeltje meer zijn, wel schuim en CO2 maar net dat beetje te weinig vond ik. Volgende keer neem ik 10,5 ą 10,75 g honing per liter te bottelen bier, misschien wel 11 g in een paar testflessen. Waren allen gebotteld in 75 cl. flessen, dus 11 g zal nog geen schade aanrichten in zulke stevige dingen.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2015 17:04 u »
Ik heb vorig jaar een blonde gebotteld met 10 g honing ipv 8,5 g suiker per liter bier, en het mocht nog een tikkeltje meer zijn, wel schuim en CO2 maar net dat beetje te weinig vond ik. Volgende keer neem ik 10,5 ą 10,75 g honing per liter te bottelen bier, misschien wel 11 g in een paar testflessen. Waren allen gebotteld in 75 cl. flessen, dus 11 g zal nog geen schade aanrichten in zulke stevige dingen.

Ongeveer tussen 1.25 en 1.30 x suikerhoeveelheid zal goed zijn dus.
 ;)

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #4 Gepost op: 17-07-2015 18:11 u »
Zonde van de honing.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #5 Gepost op: 17-07-2015 18:21 u »
Zonde van de honing.
Waarom ?

Offline foz

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-07-2015 18:47 u »
Waarom ?

Kans dat je er iets van proeft is miniem. En als je de honing oplost in heet water en eventueel kookt verlies je sowieso belangrijke smaakcomponenten.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2015 21:31 u »
Ik heb het ook eens gedaan. koolzuur + schuim waren oke. Helaas kon ik de honing er bijna niet uit halen... :-(

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2015 23:50 u »
Kans dat je er iets van proeft is miniem. En als je de honing oplost in heet water en eventueel kookt verlies je sowieso belangrijke smaakcomponenten.

Als je de honing gebruikt voor de hergisting op de fles hoef je niet te koken...

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-07-2015 09:32 u »
Ik heb al een keer een honingbier trachten te brouwen,maar proefde heeeeel weinig honing (bijna niet). Hoeveel honing moet ik gebruiken voor ca. 30 ltr. bier?
In Ede zit een brouwerij die brouwt Veluws honingbier.
Bij dit bier ligt de honingsmaak er voor mij te dik bovenop.
Een zoek een subtiele (maar toch duidelijke) honingsmaak op de achtergrond.
Wel of niet meekoken? Zo ja,hoelang.
Of aan het eind van het koken toevoegen?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 18-07-2015 11:11 u »
Algemene consensus op dit forum is dat je honing he beste niet kookt als je een honingsmaak wilt hebben. Door het koken raak je de aroma's die verantwoordelijk zijn voor de honingsmaak kwijt.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 18-07-2015 11:14 u »
Algemene consensus op dit forum is dat je honing he beste niet kookt als je een honingsmaak wilt hebben. Door het koken raak je de aroma's die verantwoordelijk zijn voor de honingsmaak kwijt.

Als ik het dus goed begrijp is het toevoegen van de honing tijdens het koelen een optie.
Ik snap het echt niet meer.
Zoekende op internet kom ik bij 't Wort Wat recepten.
Twee recepten voor honing bier.
Honing tripel voor 10 liter 45 gram lindebloesemhoning.
Honingbier voor 10 liter 1800 (!) gram lindebloesenhoning.
Schiet mij maar lek,hier begrijp ik dus niks van.  :-\ :-\ :-\

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #12 Gepost op: 18-07-2015 11:33 u »
Eens een keer een grote pot (ik geloof 750 gram) toegevoegd aan een 20 liter bier tijdens de gisting en nog proefde ik er niets van terug. Wellicht moet je op zoek gaan naar een honing met een sterke en uitgesproken smaak.

Offline foz

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-07-2015 14:06 u »
Als ik het dus goed begrijp is het toevoegen van de honing tijdens het koelen een optie.

Honing heeft smaakcomponenten die al bij lage temperaturen vervliegen. Voeg de honing op zijn minst toe onder de 60 graden. Waarschinlijk is het beste toevoegen als de hoofdvergisting over zijn top is. Of maak een mede en blend deze met het bier.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18-07-2015 14:26 u »
Recept van Gordon Strong uit Modern Homebrew Recipes: 1.044 OG English Brown Ale. Op 4 kg mout, 1 kg honing toevoegen tijdens fermentering. Honing lichtjes opwarmen, mengen met wat bier uit de fermenter (zonder zuurstof in te brengen!), mengsel in fermenter gieten.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #15 Gepost op: 18-07-2015 15:17 u »
Oplossen in water of bier en onder de 35°C blijven. Dan blijven smaak en honing eigenschappen intakt.
Heb eens een White House Honey Ale kloon gemaakt. De honing proefde zonder te weten dat het erinzit. Maar pas toevoegen als het wort onder de 35°C.
Goedkope honing van de supermarkt is voornamelijk honig van suikerwater. Koop honing van een imker. Dit heeft een specifieke samaak die weer in je bier te proeven is.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 18-07-2015 15:20 u »
Probeer het eens te gebruiken in combinatie met een ondergister (HoningBock). De lage vergistingstemperatuur beperkt het verlies van aromacomponenten. Daarnaast toevoegen tegen het eind van de hoofdvergisting zodat er niet teveel aroma met de CO2 wordt uitgeblazen.

Met fruitbieren (pruim) heeft deze werkwijze goed het aroma weten te behouden.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #17 Gepost op: 20-07-2015 20:36 u »
Als je honingbier wilt brouwen zou ik rond de 12% honing (van je totale stort) toevoegen, maar dan wel na de hoofdvergisting. Zorg daarnaast dat je een niet al te goed vergistbaar wort hebt, anders wordt je bier erg dun. Naar mijn mening hoef je de honing niet te verdunnen of te verwarmen.

Alleen bottelen met honing heb ik (nog) geen ervaring mee.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 21-07-2015 12:53 u »
De reacties hier hebben me duidelijk gemaakt dat ik de honing niet moet koken, na de hoofgisting moet toevoegen en niet verwarmen boven de 30 graden.
Alleen de hoeveelheid blijft toch onduidelijk!
Er wordt 1 kg op 4 kg moet genoemd (25%) en 12%.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 21-07-2015 14:02 u »
Beetje valsspelen, maar je zou ook nog Abbeymout kunnen toevoegen. Deze geeft een prachtige honingachtige smaak af!

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #20 Gepost op: 21-07-2015 14:24 u »
ik heb ook wel eens een tripel afgevuld met honing voor de hergisting op de fles. Heb daar wat meer van gebruikt dan bottelsuiker maar zeker niet te veel. Schuim was mooi. Na een aantal weken had het bier een mooie honingsmaak die zeker niet  overheerste, dit was ook de bedoeling. Echter na een aantal maanden was er helemaal niets meer over van deze subtiele smaak.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 21-07-2015 17:01 u »
Heb zojuist 1800 gram echte Hollandse imker Lindebloesemhoning gekocht,kost een paar centen maar dan heb je wat!  :) :) :) :biersmile:

Nogmaals, hoeveel zal ik gebruiken voor 20 liter?

Offline Ansius

• Senior lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #22 Gepost op: 21-07-2015 19:18 u »
Je zou ook de honing onbehandeld toe kunnen voegen als je net voor einde hoofdgisting overhevelt naar lagervat.
De honing eerst in het vat doen om daarna rustig over te hevelen.
Dosering minimaal 5%.
Maximaal geen idee, maar 10% kan wel.

Bij bottelen zou ik ipv 6 gram per liter gaan naar 8.
Nooit gedaan omdat het oplossen wat lastiger is als je weigert om de honing te verwarmen.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 22-07-2015 10:11 u »
Er wordt geadviseerd om de honing toe te voegen na de hoofdgisting, nu zie ik een probleem met het bepalen van het alcoholpercentage en de hergisting op fles.

Ik bereken het ( benaderde ) alcoholpercentage met de volgende formule:
( Begin SG - eind SG) x 0,135 + 0,5 ( hergisting op fles).

Als ik na de hoofdgisting honing ga toevoegen ( dus suiker) klopt er van deze berekening helemaal niks meer.
Hoe bereken ik nu het percentage?

Blijft er op deze manier niet teveel onvergistte suikers over na de gisting voor de hergisting op fles,zodat ik het risico loop dat de flessen ontploffen als ik nog bottelhoning toevoeg?

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 22-07-2015 10:34 u »
In je software de honing toevoegen aan de fermenteerbare ingrediėnten. Wanneer je de honing toevoegt maakt geen verschil voor het alcoholpercentage, enkel voor de smaak. Je wacht uiteraard tot de honing volledig uitgefermenteerd is.

Tags: honing