Honingbier

Gestart door Kokkebil, 17-07-2015 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik wil hergisten op fles met honing. Kan ik dezelfde hoeveelheid aanhouden als met suiker?

bert braadslee

Honing bevat zo rond 20% vocht als ik me niet vergis. De suikers in de honing zullen tussen 95% en 100% vergistbaar zijn.
Als je dat in ogenschouw neemt zal je honing tot suiker kunnen vervangen in een ratio van 1.25 : 1 (tot 1.30 : 1).
 :brouwen:

HermanH

Ik heb vorig jaar een blonde gebotteld met 10 g honing ipv 8,5 g suiker per liter bier, en het mocht nog een tikkeltje meer zijn, wel schuim en CO2 maar net dat beetje te weinig vond ik. Volgende keer neem ik 10,5 à 10,75 g honing per liter te bottelen bier, misschien wel 11 g in een paar testflessen. Waren allen gebotteld in 75 cl. flessen, dus 11 g zal nog geen schade aanrichten in zulke stevige dingen.

bert braadslee

Citaat van: HermanH op 17-07-2015  16:55 uIk heb vorig jaar een blonde gebotteld met 10 g honing ipv 8,5 g suiker per liter bier, en het mocht nog een tikkeltje meer zijn, wel schuim en CO2 maar net dat beetje te weinig vond ik. Volgende keer neem ik 10,5 à 10,75 g honing per liter te bottelen bier, misschien wel 11 g in een paar testflessen. Waren allen gebotteld in 75 cl. flessen, dus 11 g zal nog geen schade aanrichten in zulke stevige dingen.

Ongeveer tussen 1.25 en 1.30 x suikerhoeveelheid zal goed zijn dus.
 ;)

foz

Zonde van de honing.

McMelloW

Citaat van: foz op 17-07-2015  18:11 uZonde van de honing.
Waarom ?

foz

Citaat van: McMelloW op 17-07-2015  18:21 uWaarom ?

Kans dat je er iets van proeft is miniem. En als je de honing oplost in heet water en eventueel kookt verlies je sowieso belangrijke smaakcomponenten.

joosting87

Ik heb het ook eens gedaan. koolzuur + schuim waren oke. Helaas kon ik de honing er bijna niet uit halen... :-(

Jacques

Citaat van: foz op 17-07-2015  18:47 uKans dat je er iets van proeft is miniem. En als je de honing oplost in heet water en eventueel kookt verlies je sowieso belangrijke smaakcomponenten.

Als je de honing gebruikt voor de hergisting op de fles hoef je niet te koken...

Kokkebil

Ik heb al een keer een honingbier trachten te brouwen,maar proefde heeeeel weinig honing (bijna niet). Hoeveel honing moet ik gebruiken voor ca. 30 ltr. bier?
In Ede zit een brouwerij die brouwt Veluws honingbier.
Bij dit bier ligt de honingsmaak er voor mij te dik bovenop.
Een zoek een subtiele (maar toch duidelijke) honingsmaak op de achtergrond.
Wel of niet meekoken? Zo ja,hoelang.
Of aan het eind van het koken toevoegen?

Jacques

Algemene consensus op dit forum is dat je honing he beste niet kookt als je een honingsmaak wilt hebben. Door het koken raak je de aroma's die verantwoordelijk zijn voor de honingsmaak kwijt.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 18-07-2015  11:11 uAlgemene consensus op dit forum is dat je honing he beste niet kookt als je een honingsmaak wilt hebben. Door het koken raak je de aroma's die verantwoordelijk zijn voor de honingsmaak kwijt.

Als ik het dus goed begrijp is het toevoegen van de honing tijdens het koelen een optie.
Ik snap het echt niet meer.
Zoekende op internet kom ik bij 't Wort Wat recepten.
Twee recepten voor honing bier.
Honing tripel voor 10 liter 45 gram lindebloesemhoning.
Honingbier voor 10 liter 1800 (!) gram lindebloesenhoning.
Schiet mij maar lek,hier begrijp ik dus niks van.  :-\ :-\ :-\

wilbertd

Eens een keer een grote pot (ik geloof 750 gram) toegevoegd aan een 20 liter bier tijdens de gisting en nog proefde ik er niets van terug. Wellicht moet je op zoek gaan naar een honing met een sterke en uitgesproken smaak.

foz

Citaat van: Kokkebil op 18-07-2015  11:14 uAls ik het dus goed begrijp is het toevoegen van de honing tijdens het koelen een optie.

Honing heeft smaakcomponenten die al bij lage temperaturen vervliegen. Voeg de honing op zijn minst toe onder de 60 graden. Waarschinlijk is het beste toevoegen als de hoofdvergisting over zijn top is. Of maak een mede en blend deze met het bier.

homoeccentricus

Recept van Gordon Strong uit Modern Homebrew Recipes: 1.044 OG English Brown Ale. Op 4 kg mout, 1 kg honing toevoegen tijdens fermentering. Honing lichtjes opwarmen, mengen met wat bier uit de fermenter (zonder zuurstof in te brengen!), mengsel in fermenter gieten.

McMelloW

Citaat van: foz op 17-07-2015  18:47 uKans dat je er iets van proeft is miniem. En als je de honing oplost in heet water en eventueel kookt verlies je sowieso belangrijke smaakcomponenten.
Oplossen in water of bier en onder de 35°C blijven. Dan blijven smaak en honing eigenschappen intakt.
Heb eens een White House Honey Ale kloon gemaakt. De honing proefde zonder te weten dat het erinzit. Maar pas toevoegen als het wort onder de 35°C.
Goedkope honing van de supermarkt is voornamelijk honig van suikerwater. Koop honing van een imker. Dit heeft een specifieke samaak die weer in je bier te proeven is.

William

Probeer het eens te gebruiken in combinatie met een ondergister (HoningBock). De lage vergistingstemperatuur beperkt het verlies van aromacomponenten. Daarnaast toevoegen tegen het eind van de hoofdvergisting zodat er niet teveel aroma met de CO2 wordt uitgeblazen.

Met fruitbieren (pruim) heeft deze werkwijze goed het aroma weten te behouden.

Markiej87

Als je honingbier wilt brouwen zou ik rond de 12% honing (van je totale stort) toevoegen, maar dan wel na de hoofdvergisting. Zorg daarnaast dat je een niet al te goed vergistbaar wort hebt, anders wordt je bier erg dun. Naar mijn mening hoef je de honing niet te verdunnen of te verwarmen.

Alleen bottelen met honing heb ik (nog) geen ervaring mee.

Kokkebil

De reacties hier hebben me duidelijk gemaakt dat ik de honing niet moet koken, na de hoofgisting moet toevoegen en niet verwarmen boven de 30 graden.
Alleen de hoeveelheid blijft toch onduidelijk!
Er wordt 1 kg op 4 kg moet genoemd (25%) en 12%.

Sjaak_Deventer

Beetje valsspelen, maar je zou ook nog Abbeymout kunnen toevoegen. Deze geeft een prachtige honingachtige smaak af!

bierinjisp

ik heb ook wel eens een tripel afgevuld met honing voor de hergisting op de fles. Heb daar wat meer van gebruikt dan bottelsuiker maar zeker niet te veel. Schuim was mooi. Na een aantal weken had het bier een mooie honingsmaak die zeker niet  overheerste, dit was ook de bedoeling. Echter na een aantal maanden was er helemaal niets meer over van deze subtiele smaak.

Kokkebil

Heb zojuist 1800 gram echte Hollandse imker Lindebloesemhoning gekocht,kost een paar centen maar dan heb je wat!  :) :) :) :biersmile:

Nogmaals, hoeveel zal ik gebruiken voor 20 liter?

Ansius

Je zou ook de honing onbehandeld toe kunnen voegen als je net voor einde hoofdgisting overhevelt naar lagervat.
De honing eerst in het vat doen om daarna rustig over te hevelen.
Dosering minimaal 5%.
Maximaal geen idee, maar 10% kan wel.

Bij bottelen zou ik ipv 6 gram per liter gaan naar 8.
Nooit gedaan omdat het oplossen wat lastiger is als je weigert om de honing te verwarmen.


Kokkebil

Er wordt geadviseerd om de honing toe te voegen na de hoofdgisting, nu zie ik een probleem met het bepalen van het alcoholpercentage en de hergisting op fles.

Ik bereken het ( benaderde ) alcoholpercentage met de volgende formule:
( Begin SG - eind SG) x 0,135 + 0,5 ( hergisting op fles).

Als ik na de hoofdgisting honing ga toevoegen ( dus suiker) klopt er van deze berekening helemaal niks meer.
Hoe bereken ik nu het percentage?

Blijft er op deze manier niet teveel onvergistte suikers over na de gisting voor de hergisting op fles,zodat ik het risico loop dat de flessen ontploffen als ik nog bottelhoning toevoeg?

homoeccentricus

In je software de honing toevoegen aan de fermenteerbare ingrediënten. Wanneer je de honing toevoegt maakt geen verschil voor het alcoholpercentage, enkel voor de smaak. Je wacht uiteraard tot de honing volledig uitgefermenteerd is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.