Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier afvullen in blik  (gelezen 22670 keer)

Offline Haiko

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • In de hemel is geen bier daarom drink ik het hier!
Re: Bier afvullen in blik
« Reactie #75 Gepost op: 04-11-2018 21:57 u »
Pasteuriseren moet je dus niet gaan doen Dat doodt het gist in het bier. Maar je kan prima bier afvullen in blik, wat de grote jongens doen (Heineken, Grolsch etc die vullen af met koolzuur) dus dan zit er direct druk op de bus.

Als hobbybrouwer moet je dat dus niet doen dus..

Afvullen daarna heb je een slap blikje maar naar een paar weken komt je blikje op druk! (Hergisting op blik)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 04-11-2018 22:08 u »
Misschien dan toch maar wat langer koudhoppen op een lagere temperatuur...

Dan heb je meer kans op grasachtige smaken uit de hopblaadjes. Verder zijn de enzymen dan minder actief. Deze kunnen later bij de hergisting op de fles alsnog hun werk doen.

De oplossing is mijn inziens het bier steriel filteren en geen hop toe te voegen...

Offline bierinjisp

• Senior lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #78 Gepost op: 14-11-2018 16:07 u »
Oei, domme opmerking van mij ;) Dat begint in de richting te komen.
(500 is inclusief verzendkosten)

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #79 Gepost op: 19-02-2019 12:19 u »
Jaques,

Met andere woorden. Eigenlijk kan je voor de zekerheid, bier voor in een can eerst pasteuriseren,  dan in bijvoorbeeld een colakeg op koolzuur zetten, koelen, vervolgens met een tegendrukvuller de beercan vullen en dan direct sluiten met een felsmachine?
Zonder tegendrukvuller en hergisting krijg je immers geen druk in een can.

Volgens een beerkegfabrikant kan de keg max. 4 bar hebben en bij 6 bar barst hij open.
Zelf heb ik hier net  een Weizen gebotteld met 5 gram suiker per liter, daarna in een beugelfles met manometer weggezet op kamertemperatuur en die gaf na een week al 3,5 bar aan. Dan zit je hiermee al eigenlijk aan het max. van een beercan.

Bert

De blikjes ( wij noemen ze bussen ;) )kunnen een gegarandeerde druk aan van 6,2 bar. Bij hergisting zou dan ook echt geen probleem zijn.
Het probleem waar de grote jongens mee zitten wbt de hergisting op blik is juist te weinig druk direct na het afvullen. Hierdoor is stapeling van pallets een probleem.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #80 Gepost op: 20-02-2019 17:43 u »
Oei, domme opmerking van mij ;) Dat begint in de richting te komen.
(500 is inclusief verzendkosten)
Inderdaad, de pijzen beginnen spannend te worden, een keer slikken als je aftikt, een maand geen vlees eten.
Echter waar haal je die lege blikken voor een nette prijs?

Offline Barmosa

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #81 Gepost op: 20-02-2019 18:11 u »
Inderdaad, de pijzen beginnen spannend te worden, een keer slikken als je aftikt, een maand geen vlees eten.
Echter waar haal je die lege blikken voor een nette prijs?

Ik heb ball (europe) ooit eens gemaild (kon maar weinig blikleveranciers vinden) en gevraagd wat de minimale afname aan blikjes is... 150.000 :)
Daarna niet meer verder gekeken!

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #82 Gepost op: 20-02-2019 19:03 u »
150.000 is iets teveel
1000 a 2000 is voor mij te doen als hobbybrouwer.
Maw met 3 blikjes per dag tik ik per jaar er toch wel 1000 door.

Offline Eric de Noorman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: no
« Reactie #83 Gepost op: 24-04-2019 21:11 u »
Het afvullen in blik, door hobbybrouwers, is hier in Noorwegen populair aan het worden, zelf ben ik nog aan onderzoeken hoe het allemaal werkt. De vraag is of men de blikjes vult met een suikergift, of dat men eerst het bier koud laat staan in keggen en dan geforceerd carboniseert, men heeft dan keggen nodig, een CO2 fles en een Beergun, je vermijdt met die methode de gistresten op de bodem.
Zelf voel ik het meest voor de "gewone" methode met de suikergift, het laagje gist neem ik dan voor lief. De noren echter zijn niet zo gewend aan ongefilterd bier.
Hier een link naar de machine die hier alom te koop is.
https://www.kegland.com.au/cannular-compact-canning-machine-bench-top-can-seamer.html
Ook een link naar een firma die lege blikjes kan leveren, wel een noorse firma, maar misschien mogelijk om via hun aan die blikjes te komen.
https://brewshop.no/butikk/flasking/boksing-av-ol
Voorlopig heb ik nog genoeg flessen op voorraad, wel leuk om flessen te gebruiken, alleen die afwas is niet altijd even leuk, ach jullie weten wat ik bedoel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 24-04-2019 22:30 u »
Hergisting op blik zou ik niet zo snel doen. Een blikje kan minder druk weerstaan dan een fles.

Zijn bij jou hobbybrouwers bekend die dit doen?

Offline Jordy74

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 24-04-2019 22:40 u »
Hergisting op blik zou ik niet zo snel doen. Een blikje kan minder druk weerstaan dan een fles.

Hergisting op blik is zeker mogelijk.
Je hebt gelijk dat een fles meer druk kan hebben, maar blik kan tot 6.2 bar aan.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #86 Gepost op: 25-04-2019 06:19 u »

Hoegaarden doet het, maar dat zijn geen hobbybrouwers.

Offline Eric de Noorman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 25-04-2019 10:56 u »

Dat ben ik nog aan het uitzoeken Jacques, maar nu ik hoor dat een blikje een druk kan weerstaan van ca 6 atm. dan zal dat geen probleem zijn. De druk in mijn manometer fles is ooit een keer opgelopen tot 4,1 atm, maar dat was die keer dat ik al mijn flesjes een paar keer moest ontluchten omdat het nog niet was uitgegist ( belle saison gist).
Het lijkt mij ook dat de gist de zuurstof wel verbruikt tijdens de hergisting in het blikje. Er zit relatief veel lucht in het blik in verhouding tot een fles na het verzegelen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #88 Gepost op: 25-04-2019 11:45 u »
Geef je 500 euro uit aan een bottelapparaat, kan je niet op druk afvullen  :o.

Zolang we in Nederland een statiegeldsystem hebben waardoor je altijd overal kratten vol dezelfde stevige herbruikbare flesjes gratis (je levert ze immers weer in ;)) kan krijgen peins ik er niet over. Maar ik kan me voorstellen dat in veel andere landen dit heel anders ligt...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #89 Gepost op: 25-04-2019 13:51 u »
Het lijkt mij ook dat de gist de zuurstof wel verbruikt tijdens de hergisting in het blikje. Er zit relatief veel lucht in het blik in verhouding tot een fles na het verzegelen.

Het feit dat je een hergisting op blik uitvoert wil niet zeggen dat je geen last kunt krijgen van oxidatie. Voor dat alle zuurstof verbruikt is door de gist heeft er al oxidatie plaatsgevonden.

Het is denk ik wel bekend dat ik vind dat de Brülosophy vergelijkingen een belangrijk manco kennen: de proevers weten niet wat het verschil is tussen de bieren die ze voorgeschoteld krijgen. Hierdoor moeten ze zoeken naar een naald in een hooiberg. Heel vaak leidt dat tot een oordeel dat de proevers geen verschil hebben kunnen ontdekken terwijl dat er wel is.
Zo ook bij de test The Impact of Bottle Conditioning On New England IPA
Het mooie van deze test is dat je het verschil gewoon kunt zien! Het bier dat gebotteld is onder koolzuurdruk is veel lichter dan het bier waarbij een hergisting heeft plaatsgevonden. Een bewijs dat je bij hergisting op de fles wel degelijk last kunt hebben van oxidatie. (Door oxidatie wordt de kleur van je bier donkerder. Een NEIPA is heel gevoelig voor oxidatie...)

Online Brouwert

• Senior lid
« Reactie #90 Gepost op: 25-04-2019 14:20 u »
Het feit dat je een hergisting op blik uitvoert wil niet zeggen dat je geen last kunt krijgen van oxidatie. Voor dat alle zuurstof verbruikt is door de gist heeft er al oxidatie plaatsgevonden.

Het is denk ik wel bekend dat ik vind dat de Brülosophy vergelijkingen een belangrijk manco kennen: de proevers weten niet wat het verschil is tussen de bieren die ze voorgeschoteld krijgen. Hierdoor moeten ze zoeken naar een naald in een hooiberg. Heel vaak leidt dat tot een oordeel dat de proevers geen verschil hebben kunnen ontdekken terwijl dat er wel is.
Zo ook bij de test The Impact of Bottle Conditioning On New England IPA
Het mooie van deze test is dat je het verschil gewoon kunt zien! Het bier dat gebotteld is onder koolzuurdruk is veel lichter dan het bier waarbij een hergisting heeft plaatsgevonden. Een bewijs dat je bij hergisting op de fles wel degelijk last kunt hebben van oxidatie. (Door oxidatie wordt de kleur van je bier donkerder. Een NEIPA is heel gevoelig voor oxidatie...)

Ja, dit bewijst dat er verschil is in kleur. Maar dat betekent niet automatisch dat het verschil in smaak ook doorslaggevens/significant was in deze test.

Ik denk zelf juist dat het heel goed is dat de proevers niet weten waar ze naar op zoek zijn.
Dit voorkomt een vooringenomenheid van de proevers.
Als het zoeken is naar een spelt in een hooiberg dan, is het verschil m.i. zo klein dat het als niet relevant mag worden beschouwd: in ieder geval in mijn kleine beperkte wereld van het hobbybrouwen.
Op wetenschappelijk niveau is dat natuurlijk een heel ander geval.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 25-04-2019 15:26 u »
Ja, dit bewijst dat er verschil is in kleur. Maar dat betekent niet automatisch dat het verschil in smaak ook doorslaggevens/significant was in deze test.

Ik denk zelf juist dat het heel goed is dat de proevers niet weten waar ze naar op zoek zijn.
Dit voorkomt een vooringenomenheid van de proevers.
Als het zoeken is naar een spelt in een hooiberg dan, is het verschil m.i. zo klein dat het als niet relevant mag worden beschouwd: in ieder geval in mijn kleine beperkte wereld van het hobbybrouwen.
Op wetenschappelijk niveau is dat natuurlijk een heel ander geval.

Zodra je een kleurverschil heb is er ook een smaakeffect. Diverse keren heb ik dat geconstateerd.

Verder moet het verschil in smaak van een bepaalde smaakstof groot zijn als je niet weet welke van de honderden smaakstoffen mogelijk anders is. Mijn inziens zouden de tests van Brülosophy veel betrouwbaarder zijn als de proevers weten wat het verschil is. Als dan geen smaakverschil aan te wijzen is dan maakt het echt niet uit. Nu is het maar afwachten of de proever in het brede smaakpalet een verschil opmerkt. Om de test betrouwbaar te laten zijn kan een drie glazen test worden uitgevoerd.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #92 Gepost op: 25-04-2019 15:35 u »
Zodra je een kleurverschil heb is er ook een smaakeffect. Diverse keren heb ik dat geconstateerd.

Maar in dit geval was dit smaakverschil blijkbaar zo klein dat men het met blindproeven niet kon.

Mijn inziens zouden de tests van Brülosophy veel betrouwbaarder zijn als de proevers weten wat het verschil is. Als dan geen smaakverschil aan te wijzen is dan maakt het echt niet uit. Nu is het maar afwachten of de proever in het brede smaakpalet een verschil opmerkt. Om de test betrouwbaar te laten zijn kan een drie glazen test worden uitgevoerd.

Eigenlijk test je bijna twee andere factoren.
Beiden interessant.

Offline Eric de Noorman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 25-04-2019 20:09 u »
Geef je 500 euro uit aan een bottelapparaat, kan je niet op druk afvullen  :o.

Zolang we in Nederland een statiegeldsystem hebben waardoor je altijd overal kratten vol dezelfde stevige herbruikbare flesjes gratis (je levert ze immers weer in ;)) kan krijgen peins ik er niet over. Maar ik kan me voorstellen dat in veel andere landen dit heel anders ligt...
Bij mij in Noorwegen zijn geen kratten met lege flesjes meer te krijgen, alleen de microbrouwerijen gebruiken nog vaak flessen, die zijn dan voor eenmalig gebruik. Echter die flessen verdwijnen in de glasbak. Wij hebben dan wel weer statiegeld op blikjes, die kan je komprimeren en zijn dan makkelijk te vervoeren, het heeft allemaal te maken met de grote afstanden in dit land.
Wanneer ik in de toekomst flessen wil gebruiken moet ik ze kopen voor ongeveer 70 eurocent, blikjes komen op ongeveer 30 eurocent. Alternatief kan ik met een aanhanger naar Denemarken rijden en een stuk of 30 kratten kopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #94 Gepost op: 25-04-2019 21:24 u »
Maar in dit geval was dit smaakverschil blijkbaar zo klein dat men het met blindproeven niet kon.

Dat zegt meer over de proefomstandigheden dan dat het niet uitmaakt voor de smaak.

Een fout die ik steeds weer zie bij Brülosophy. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschillen zijn terwijl wetenschappelijk onderzoek duidelijke verschillen laten zijn.
Bij dergelijk onderzoek worden soms ook panels gebruikt. De proevers krijgen vooraf te horen wat onderzocht wordt maar weten niet in welke volgorde de bieren aangeboden worden. Ze moeten het doen op eigen kracht zonder contact met andere proevers. En de aanbieding is steeds anders.

Duidelijk is dat er bij het bier met hergisting oxidatie van het bier heeft plaatsgevonden. Het is zichtbaar! De de proevers van Brülosophy het niet herkend hebben doet daar niets aan af. Zoals ik hier al schreef is dit het gevolg het moeten vinden van een speld in een hooiberg...

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #95 Gepost op: 25-04-2019 21:31 u »
Dat zegt meer over de proefomstandigheden dan dat het niet uitmaakt voor de smaak.

Een fout die ik steeds weer zie bij Brülosophy. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschillen zijn terwijl wetenschappelijk onderzoek duidelijke verschillen laten zijn.
Bij dergelijk onderzoek worden soms ook panels gebruikt. De proevers krijgen vooraf te horen wat onderzocht wordt maar weten niet in welke volgorde de bieren aangeboden worden. Ze moeten het doen op eigen kracht zonder contact met andere proevers. En de aanbieding is steeds anders.

Duidelijk is dat er bij het bier met hergisting oxidatie van het bier heeft plaatsgevonden. Het is zichtbaar! De de proevers van Brülosophy het niet herkend hebben doet daar niets aan af. Zoals ik hier al schreef is dit het gevolg het moeten vinden van een speld in een hooiberg...

Dat het zichtbaar is kan iedereen zien.
Maar als er bij het proeven de speld in de hooiberg niet wordt gevonden is de smaakafwijking dus te verwaarlozen.
Helemaal omdat een speld vinden in een hooiberg niet zo moeilijk is als je maar een goede magneet gebruikt. ;) ;)

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #96 Gepost op: 25-04-2019 21:43 u »
Maar als er bij het proeven de speld in de hooiberg niet word gevonden is de smaak afwijking dus te verwaarlozen.

Precies dit.

Is de smaakafwijking chemisch/wetenschappelijk gezien aanwezig? Ja.
Is dit voor de beleving van het bier van belang? Dat kan, mits het consequent te proeven/constateren is.
Wordt dit geproefd/geconstateerd door de proevers? Nee.

Probleem'n? Poar neem'n!  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: 25-04-2019 22:04 u »
Helemaal omdat een speld vinden in een hooiberg niet zo moeilijk is als je maar een goede magneet gebruikt. ;) ;)

Dat is nu het probleem bij Brülosophy: je weet niet dat je een magneet moet gebruiken. Wat moet je vinden? Een speld, een lucifer of een stuk papier? Ga er maar eens aanstaan. Er zijn heel veel smaken in bier zo veel dat een klein verschil niet meteen opvalt. Als je weet waar je naar moet uitkijken en het niet vindt is maakt het niet uit, maar zo werken de proeverijen van Brülosophy niet...

Genoeg over Brülosophy. Waar het mij om gaat is het feit dat je door een hergisting op de fles/blik niet gevrijwaard bent van oxidatie van je bier. Wat dit betreft is het een geslaagde test.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #98 Gepost op: 26-04-2019 08:35 u »
je weet niet dat je een magneet moet gebruiken. Wat moet je vinden? Een speld, een lucifer of een stuk papier? Ga er maar eens aanstaan. Er zijn heel veel smaken in bier zo veel dat een klein verschil niet meteen opvalt.

Genoeg over Brülosophy. Waar het mij om gaat is het feit dat je door een hergisting op de fles/blik niet gevrijwaard bent van oxidatie van je bier. Wat dit betreft is het een geslaagde test.
Datzelfde geldt denk ik ook voor een wedstrijd zoals het ONK. Een bier kan misschien hoge punten halen met een afwijking die de keurmeester niet opvalt op dat moment. Als je hem zou vertellen wat er is gebeurd dan kan hij/zij gerichter proeven en dan krijg je misschien minder punten als het herkend wordt. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #99 Gepost op: 26-04-2019 12:22 u »
Datzelfde geldt denk ik ook voor een wedstrijd zoals het ONK. Een bier kan misschien hoge punten halen met een afwijking die de keurmeester niet opvalt op dat moment. Als je hem zou vertellen wat er is gebeurd dan kan hij/zij gerichter proeven en dan krijg je misschien minder punten als het herkend wordt.

Het komt inderdaad wel eens voor dat een keurmeester een smaakafwijking niet herkend of kan benoemen. Bijna altijd zal het bier minder scoren omdat de keurmeester wel in de gaten heeft dat er wat mis is met het bier... 

Tags: