Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier afvullen in blik  (gelezen 15397 keer)

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Land: nl
  • Van proberen kun je leren
Re: Bier afvullen in blik
« Reactie #50 Gepost op: 08-07-2018 21:56 u »
Mooi apparaat zeg, dat ziet er super professioneel uit :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haiko

• Boven 10 berichten
  • *
  • In de hemel is geen bier daarom drink ik het hier!
« Reactie #51 Gepost op: 08-07-2018 21:58 u »
We zijn verhuist, nu kan ik alles opnieuw opbouwen en het word een herms! Daarna gaan we verder met het afvullen in blik!

Offline Ger Snopkowski

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #52 Gepost op: 01-08-2018 12:35 u »
Ja! Dit ziet er gaaf uit  :degroeten:

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 27-10-2018 22:22 u »
Dit topic is wel al enige tijd niet meer actief, maar ik kon zo snel geen ander topic vinden over het inblikken van bier. Hebben mensen hier (enkele jaren later) wel ervaring mee? De apparatuur is stukken goedkoper. Zie onder andere: https://ruidajixie.en.alibaba.com/product/60751825454-806282510/High_quality_Semi_automatic_sealing_paper_machine.html
Het verkrijgen van lege blikken lijkt enkel in (hele) grote aantallen mogelijk. Heeft iemand daar ervaring mee (of andere bronnen)?

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #54 Gepost op: 29-10-2018 09:18 u »
Dit topic is wel al enige tijd niet meer actief, maar ik kon zo snel geen ander topic vinden over het inblikken van bier. Hebben mensen hier (enkele jaren later) wel ervaring mee? De apparatuur is stukken goedkoper. Zie onder andere: https://ruidajixie.en.alibaba.com/product/60751825454-806282510/High_quality_Semi_automatic_sealing_paper_machine.html
Het verkrijgen van lege blikken lijkt enkel in (hele) grote aantallen mogelijk. Heeft iemand daar ervaring mee (of andere bronnen)?

Voor deze prijs zijn ze altijd al wel te vinden geweest. Het zijn de bijkomende kosten die het zo duur maken. transport is enkele honderden euro's (is zwaar) en dan nog de btw, inklaring etc. je zit zo maar op €1000.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 30-10-2018 18:04 u »
Alles waar vraag naar is gaat er uiteindelijk komen als het voor een acceptabele prijs geleverd kan worden. Blikjes zijn al standaard en de apparatuur is niet superlastig te maken, dus welke ondernemer ziet zijn kans schoon om hierop in te springen? Afzet genoeg lijkt mij. 

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #56 Gepost op: 30-10-2018 18:48 u »
2e hands slagersapparatuur zoeken. Oerdegelijk spul uit de jaren 70 toen hele volksstammen hun eigen ingeblikte gehaktballen meenamen in de sleurhut,

Ingo

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 31-10-2018 17:07 u »
2e hands slagersapparatuur zoeken. Oerdegelijk spul uit de jaren 70 toen hele volksstammen hun eigen ingeblikte gehaktballen meenamen in de sleurhut,

Ingo

Maar dat zijn toch andere blikken? Of kan je de oude apparatuur anders afstellen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #58 Gepost op: 31-10-2018 18:45 u »

Tjoh! Bier in Smac blikken! ;D ;D ;D

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #59 Gepost op: 31-10-2018 23:35 u »
Tjoh! Bier in Smac blikken! ;D ;D ;D
Maar hoe lékker was die macaroni? #smacrules

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #60 Gepost op: 02-11-2018 14:20 u »
Voor deze prijs zijn ze altijd al wel te vinden geweest. Het zijn de bijkomende kosten die het zo duur maken. transport is enkele honderden euro's (is zwaar) en dan nog de btw, inklaring etc. je zit zo maar op €1000.
Ik sta er regelmatig van te kijken hoe goedkoop transport vanuit China is, vaak zelfs gratis. Ik heb zojuist een berichtje gestuurd aan een fabrikant aldaar wat het kost om een unit te verzenden richting Nederland.

Offline bierinjisp

• Vol lid
    • QBier.nl
« Reactie #61 Gepost op: 02-11-2018 14:28 u »
Ik sta er regelmatig van te kijken hoe goedkoop transport vanuit China is, vaak zelfs gratis. Ik heb zojuist een berichtje gestuurd aan een fabrikant aldaar wat het kost om een unit te verzenden richting Nederland.

Het gaat natuurlijk om de totale prijs. je bestelling kan 600 euro zijn met 400 verzendkosten of 1000 inclusief verzendkosten. Onder de streep blijft het hetzelfde.
Ik heb ook eens geďnformeerd. Bij bijna alle partijen kwam ik uit op 1000 euro inclusief verzenden, maar dan nog het inklaren, btw etc.
Hoop natuurlijk ook op betere prijzen.

Offline BertG

• Junior lid
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 02-11-2018 18:40 u »
Bijgaand een eenvoudige biercan sluitmachine voor de hobbybrouwer, maar helaas geen hobbyprijs

zie:L  https://wellscan.ca/product/aa-225a-home-beer-canning-sealer/

Bert

Offline bierinjisp

• Vol lid
    • QBier.nl
« Reactie #63 Gepost op: 02-11-2018 22:44 u »
Een andere mooie optie (maar ook prijzig)
https://oktoberdesign.com/shop/canseamers/sl1/

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 03-11-2018 08:27 u »
Het gaat natuurlijk om de totale prijs. je bestelling kan 600 euro zijn met 400 verzendkosten of 1000 inclusief verzendkosten. Onder de streep blijft het hetzelfde.
Ik heb ook eens geinformeerd. bij bijna alle partijen kwam ik uit op 1000 euro inclusief verzenden, maar dan nog het inklaren, btw etc.
Hoop natuurlijk ook op betere prijzen.
Ik heb een reactie : "Hi,would you like shipping by express deliver? By express  $260  shipping date about 5 days."

Aanvullend na mijn vraag waarom zo duur per express: "Hi, if you want to shipping it by sea the cost will be $150   We suggest express delivery, so that you do not have to go to the customs clearance, and pay the customs clearance fees and port of destination fees. By sea shipping date about 28days.

Express delivery can deliver the goods to the home, you do not have to clear customs, and do not have to pay the port of destination fees. Through TNT express delivery will be convenient, and very affordable."

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #65 Gepost op: 03-11-2018 08:31 u »
Een andere mooie optie (maar ook prijzig)
https://oktoberdesign.com/shop/canseamers/sl1/
Helaas: "Currently we are working on CE certification for the SL1; until that is complete we can't ship seamers to Europe."

Offline BertG

• Junior lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 03-11-2018 14:19 u »
Voordat wij ons allerlei gedachten eigen maken om ons bier in blik te willen gaan doen, ik las op:

https://www.businessinsider.nl/waarom-bier-uit-blik-beter-is-dan-bier-uit-flesjes-661838/

Dat het inblikken van bier anders als pils bommen oplevert,
dit is de tekst:

De reden dat niet al het bier in blik wordt verkocht is voornamelijk een imagokwestie. Maar er is ook een technische oorzaak.

Bij sommige biersoorten wordt voor de smaak nog gist en suiker toegevoegd voor het bottelen, dat heet hergisting. Daarbij wordt een extra hoeveelheid koolzuur gevormd. Flesjes kunnen de druk die daarbij ontstaat prima aan, maar blikken niet. Dat worden potentiële bommetjes.

Kijk maar eens in de supermarkt of bij de slijter. Bier uit blik is bijna altijd pilsener, want dat is een biersoort zonder hergisting. Een dubbel of tripel koop je vrijwel uitsluitend in een fles.

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #67 Gepost op: 03-11-2018 14:55 u »
Voordat wij ons allerlei gedachten eigen maken om ons bier in blik te willen gaan doen, ik las op:

https://www.businessinsider.nl/waarom-bier-uit-blik-beter-is-dan-bier-uit-flesjes-661838/

Dat het inblikken van bier anders als pils bommen oplevert,
dit is de tekst:

De reden dat niet al het bier in blik wordt verkocht is voornamelijk een imagokwestie. Maar er is ook een technische oorzaak.

Bij sommige biersoorten wordt voor de smaak nog gist en suiker toegevoegd voor het bottelen, dat heet hergisting. Daarbij wordt een extra hoeveelheid koolzuur gevormd. Flesjes kunnen de druk die daarbij ontstaat prima aan, maar blikken niet. Dat worden potentiële bommetjes.

Kijk maar eens in de supermarkt of bij de slijter. Bier uit blik is bijna altijd pilsener, want dat is een biersoort zonder hergisting. Een dubbel of tripel koop je vrijwel uitsluitend in een fles.

Ik kan me er iets bij indenken, dat blik de druk van hergisting niet aan kan. Aan de andere kant heb ik genoeg zwaardere bieren uit blik gedronken, vreemd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 03-11-2018 16:27 u »
Ik kan me er iets bij indenken, dat blik de druk van hergisting niet aan kan. Aan de andere kant heb ik genoeg zwaardere bieren uit blik gedronken, vreemd.

Het probleem ziet hem niet in de zwaarte van het bier maar in de hergisting. Dat is een risico.

Nu steeds meer duidelijk is dat door het koudhoppen omzetting van onvergistbare suikers naar vergistbare plaatsvindt is hergisting op fles voor de craftbrouwers een probleem.
Mijn inschatting is dat steeds meer craftbrouwers af zullen zien van hergisting op de fles. In plaats daarvan pasteuriseren ze hun bieren en vullen het af in blik.
Ze hebben dan drie voordelen:
- geen last van lichtsmaak;
- geen last van te hoge koolzuurdruk door omzetting van dextrinen door enzymen uit de koudhop;
- minder last van oxidatie (geen kroonkurk die lucht doorlaat).

Hoe wij het probleem van vrijkomen van meer vergistbare suikers door het toepassen van koudhoppen moeten gaan oplossen is voor mij nog de vraag. We hebben een uitdaging!

Offline BertG

• Junior lid
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 03-11-2018 20:42 u »
Jaques,

Met andere woorden. Eigenlijk kan je voor de zekerheid, bier voor in een can eerst pasteuriseren,  dan in bijvoorbeeld een colakeg op koolzuur zetten, koelen, vervolgens met een tegendrukvuller de beercan vullen en dan direct sluiten met een felsmachine?
Zonder tegendrukvuller en hergisting krijg je immers geen druk in een can.

Volgens een beerkegfabrikant kan de keg max. 4 bar hebben en bij 6 bar barst hij open.
Zelf heb ik hiernet  een Weizen gebotteld met 5 gram suiker per liter, daarna in een beugelfles met manometer weggezet op kamertemperatuur en die gaf na een week al 3,5 bar aan. Dan zit je hiermee al eigenlijk aan het max. van een beercan.

Bert

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #70 Gepost op: 03-11-2018 22:48 u »
Volgens mij moet je uw bier al carboniseren op een zeer lage temperatuur vooraleer je zo'n blikje vult en afsluit, zodat je op een gewone frigo temperatuur nog wat CO2 over houdt om het op zijn druk te krijgen, tegendruk vullen gaat niet lukken omdat je geen "gesloten" medium hebt daar alle druk direct ontsnapt en je dus veel schuim zal hebben van het gecarboniseerd bier, tenzij je die blikken in een gesloten ruimte kan vullen welke onder druk kan staan...  :lessmile: :brouwen: Zie het niet direct zitten omdat ik soms gecarboniseerd bier onder tegendruk vul en weet dat je moet opletten met druk en temperatuur of je hebt massa's verlies door schuimvorming...  :o

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 03-11-2018 23:46 u »
Jaques,

Met andere woorden. Eigenlijk kan je voor de zekerheid, bier voor in een can eerst pasteuriseren,  dan in bijvoorbeeld een colakeg op koolzuur zetten, koelen, vervolgens met een tegendrukvuller de beercan vullen en dan direct sluiten met een felsmachine?
Zonder tegendrukvuller en hergisting krijg je immers geen druk in een can.

Het probleem dat ik zie is dat het voor een hobbybrouwer niet eenvoudig is om te pasteuriseren. Het is ook de vraag of door het pasteuriseren de enzymen uit de hop voldoende geďnactiveerd worden. Maar dat is niet noodzakelijk als er geen levende gistcellen in je bier zitten. Het is immers de gist die de suikers die gevormd worden door de enzymen omzetten in koolzuur en alcohol.

Na het pasteuriseren moet het bier voorzien worden van koolzuur. Dat is niet zo'n heel groot probleem. Een vat en een koolzuurfles zijn niet zo heel duur.

Offline Adam

• Junior lid
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 04-11-2018 20:39 u »
Hoe wij het probleem van vrijkomen van meer vergistbare suikers door het toepassen van koudhoppen moeten gaan oplossen is voor mij nog de vraag.
Voor bieren op blik niet meer koudhoppen lijkt de voor de hand liggende oplossing.

Citaat
Volgens mij moet je uw bier al carboniseren op een zeer lage temperatuur vooraleer je zo'n blikje vult en afsluit, zodat je op een gewone frigo temperatuur nog wat CO2 over houdt om het op zijn druk te krijgen
Dat dacht ik ook inderdaad, het is niet te doen zonder gesloten medium.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 04-11-2018 21:34 u »
Voor bieren op blik niet meer koudhoppen lijkt de voor de hand liggende oplossing.

Veel moderne bieren krijgen hun karakter door te koudhoppen.
Zelf ben ik een hopliefhebber en kan een stevige koudhopping goed waarderen. Maar ik heb ook gemerkt dat dit zorgt voor hoge koolzuurgehalten na een aantal weken.

Het afvullen in blik wordt vooral gedaan bij bieren met een stevig hopkarakter. Door de lichtafscherming heb je geen last van lichtsmaak. Dit zou ook voor mij een reden zijn mijn bieren in te blikken, maar dan moet het wel betaalbaar zijn...

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 04-11-2018 21:48 u »
Misschien dan toch maar wat langer koudhoppen op een lagere temperatuur...

Tags: