Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistvoeding amoniakgeur  (gelezen 704 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Gistvoeding amoniakgeur
« Gepost op: 29-04-2019 14:28 u »
Gisteren gebruikte ik voor het eerst een gistvoeding van bij Brauwmarkt. 10 minuten voor einde kook 2 g /10l aan wort toevoegen zei het flesje... Bij toevoegen echter direct een sterke amoniakgeur die uit de ketel kwam, maar echt sterk... Is dat normaal?!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Re: Gistvoeding amoniakgeur
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2019 14:39 u »
Komt me inderdaad bekend voor, ik gebruik het niet meer behalve in starters.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2019 14:51 u »
Dat is de diammoniumfosfaat in de gistvoeding die ontbindt bij 100C in ammoniak en nog wat andere stoffen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumwaterstoffosfaat
Vandaar dat ik nog steeds niet de aanwijzingen begrijp dat je zulke gistvoeding 10 min moet mee koken  :weetniet:

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2019 14:53 u »
Is mijn bier nu om zeep?

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2019 15:00 u »
Nee, gistvoeding geeft een ammoniakgeur als je het toevoegt aan kokende wort maar dat is gewoon hoe het is.
Het werkt zo bij iedereen en als je je aan de dosering houdt komt het gewoon goed.

Offline Lange1985

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2019 17:59 u »
Dat is de diammoniumfosfaat in de gistvoeding die ontbind bij 100C in ammoniak en nog wat andere stoffen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumwaterstoffosfaat
Vandaar dat ik nog steeds niet de aanwijzingen begrijp dat je zulke gistvoeding 10min moet mee koken  :weetniet:
In oplossing niet. Dan zijn het gewoon ammonium- en fosfaationen die niet vluchtig zijn

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-04-2019 18:52 u »
In oplossing niet. Dan zijn het gewoon ammonium- en fosfaationen die niet vluchtig zijn
Wat is de oplosbaarheid van NH4+ in water van 100C? ???

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2019 20:12 u »
Ammoniumfosfaat is een zout dat bestaat uit ammonium en fosfaat.
Het zout heeft een bufferende werking.
Als de pH van je wort 5,2 is, maar ook blijft als je gistvoeding toevoegt, is het onmogelijk dat je ammoniak ruikt.
Wanneer ruik je wel ammoniak en wordt ammonium dus omgezet in ammoniak?
Boven een pH van 6,25.

Offline Lange1985

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2019 20:24 u »
Wat is de oplosbaarheid van NH4+ in water van 100C???
Gigantisch, op de wikipediapagina staat 575 g/l voor de gistvoeding zelf. Bij 25 C, hoe hoger de temperatuur hoe hoger ook de oplosbaarheid.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #9 Gepost op: 29-04-2019 20:53 u »
Ammoniumfosfaat is een zout dat bestaat uit ammonium en fosfaat.
Het zout heeft een bufferende werking.
Als de pH van je wort 5,2 is, maar ook blijft als je gistvoeding toevoegt, is het onmogelijk dat je ammoniak ruikt.
Wanneer ruik je wel ammoniak en wordt ammonium dus omgezet in ammoniak?
Boven een pH van 6,25.
Bedankt voor de uitleg, dat snap ik. Ik heb voor einde kook water in de hopspider bijgevoegd om eind SG uit te komen en daar  de gistvoeding ook ingestrooid... mogelijk was tijdelijk op die plek pH inderdaad hoger door het water. Dit verklaart ... maar nogmaals de vraag is mijn bier dan om zeep ? Wat gebeurd met het overblijvende fosfaat?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-04-2019 21:20 u »
Gigantisch, op de wikipediapagina staat 575 g/l voor de gistvoeding zelf. Bij 25C, hoe hoger de temperatuur hoe hoger ook de oplosbaarheid

Doe de test eens en doe wat DAP in een erlenmeyer in wat wort en breng aan de kook en ga er dan eens met je neus boven hagen en adem diep in.
Het zet ammoniak vrij, dat is door vele hier ook al vastgesteld bij het maken van starters, de meeste schuimen zelfs plots over op het moment dat je de DAP toegevoegd

https://www.engineeringtoolbox.com/gases-solubility-water-d_1148.html

https://airgasspecialtyproducts.com/wp-content/uploads/2016/02/Physical_Properties-1.pdf

Offline Lange1985

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29-04-2019 21:28 u »
Bedankt voor de uitleg, dat snap ik. Ik heb voor einde kook water in de hopspider bijgevoegd om eind SG uit te komen en daar  de gistvoeding ook ingestrooid... mogelijk was tijdelijk op die plek pH inderdaad hoger door het water. Dit verklaart ... maar nogmaals de vraag is mijn bier dan om zeep ? Wat gebeurd met het overblijvende fosfaat?
In water is het een zwakke base. Dat houdt in dat onder de licht zure omstandigheden van wort (de benoemde pH 5.2) er geen vorming van ammoniak zal zijn. Het kan natuurlijk zijn dat je om wat voor reden dan ook wat afbraak hebt gehad, maar ammoniak zal bij lage pH direct als ammonia in oplossing worden gehouden en ook door de gist worden opgenomen als stikstofbron voor eiwitten (onderdeel van de bekende stikstofcyclus). Ook fosfaat is noodzakelijk voor celgroei. Voor beiden geldt; wat niet wordt opgenomen blijft in het wort aanwezig. Dat kan in oplossing zijn, maar forfaat kan eventueel ook neerslaan met metaalionen die ook in je wort aanwezig zijn.

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-04-2019 21:29 u »
Meet de pH van je gistend bier. Dat is belangrijk.
Het fosfaat blijft in het bier en reageert zeer waarschijnlijk voor een deel met Calcium-ionen en slaat neer. Klein deel wordt door de gist gebruikt.
Mag verder geen probleem zijn.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #13 Gepost op: 29-04-2019 21:30 u »
Thanks!

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 29-04-2019 22:53 u »
Gigantisch, op de wikipediapagina staat 575 g/l voor de gistvoeding zelf. Bij 25 C, hoe hoger de temperatuur hoe hoger ook de oplosbaarheid
Als je DAP toevoegt aan kokend water is dat nog niet opgelost, en dus ontbindt dadelijk een deel. Je moet echt niet ver zoeken van waar de ammoniak geur komt.

Tags: