Heel vreemd vind ik dat vervolgens elke brouwer en vervolgens ook alle andere aanwezigen zich haasten om te kijken of het gist echt in het wort is opgelost en er allemaal nog iets over moeten zeggen (allemaal boven de opening).
Ik weet zeker dat iedereen wel eens heeft gezien wat er aan piepkleine druppeltjes vrijkomen uit de mond wanneer iemand in een zonnestraal staat te praten!
Als de zonnestraal er niet is zie je het niet! Maar ze zijn er wel... ( overigens zijn zijn die piepkleine druppeltjes ook de grootste ziekteoverbrengers zoals bijv. griep).
Raar dat niemand met een mondkapje werkt tijdens de laatste kritische werkzaamheden?
Door mij wordt nooit gekeken of de (gedroogde) gist wel oplost in het wort. Dat gebeurt namelijk altijd.
Op die filmpjes is het wel leuk maar in de praktijk hoef je daar echt niet op te letten. De gistcellen hebben niet leren watertrappelen en als ze dat wel hebben dan houdt dat na een tijd op en verzuipen ze toch...

Maar ik snap je punt. Als hobbybrouwer doen we alles aan om infecties tegen te gaan. We maken alles goed schoon en desinfecteren de spullen die we gebruiken die in contact komen met het afgekoelde wort.
We doen dat om het risico op infecties zo klein mogelijk te houden. Dat helemaal uitsluiten kun je echter niet: we bouwen niet in een steriele omgeving. Via de lucht kunnen micro-organismen in het wort komen. Echter het gaat dan om een zeer beperkt aantal cellen. Die moeten zich eerst vermenigvuldigen om effect te hebben. Dat is wat anders dan bij voorbeeld een slang waar nog een restantje bier in zat en die een paar weken geleden voor het laatst is gebruikt. Daarin hebben micro-organismen de tijd gehad om zich te vermenigvuldigen. Dat gaat namelijk snel, heel snel... Voor een heldere uitleg zie
http://www.microbiologie.info/groei.html Het is daarom zaak om de spullen die je gebruikt hebt meteen goed schoon te maken en voordat je ze opnieuw gebruikt dat nogmaals te doen. Voor de zekerheid desinfecteer je zo ook nog eens.
Er zal altijd een paar micro-organismen via de lucht in het wort komen, maar die zullen zich eerst moeten vermenigvuldigen om effect te hebben. Om dat te voorkomen voorzie je het wort zo snel als het kan van gist. Héél veel gist. Je ent vele malen meer gistcellen dat het aantal micro-organismen dat in de lucht zweeft. En net als bacteriën groeien ook gistcellen snel. De gistcellen zorgen voor een snelle daling van de pH, ze vormen alcohol en koolzuur en verbruiken aminozuren.
Het gevolg is dat veel micro-organismen niet gedijen in wort waaraan gist gevoegd is. Ze worden als het ware overwoekerd door gistcellen.
Ter voorkoming van infecties is daarom van groot belang dat je voldoende actieve gistcellen ent. En ook dat je hygiënisch werkt. Een infectie is namelijk wel te voorkomen maar niet te genezen. Voorkomen moet worden dat je een grote hoeveelheid micro-organismen ent in het wort via je brouwspullen.
Voor wat betreft de open gistkuipen merk ik op dat die bijna opgesteld staan in aparte ruimte waar een overdruk heerst aan koolzuur. En ook daar geldt dat ze veel gist enten.