Bier afvullen in blik

Gestart door Haiko, 17-07-2015 05:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haiko

Hallo,

Zondag kan ik me 2e bier gaan bottelen maar nu wou ik ook eens proberen het bier af te vullen in blik zonder CO2.
Omdat de kopse ruimte in een blik veel groter is dan bij een fles krijg je er vreemde gassen er in. Dus je moet het blik zo vol mogelijk proberen te vullen.

Maar hebben jullie nog ideeen ?

Graag hoor ik ze  :)

abroeders

Ik neem aan dat je de 5 liter party vaten bedoeld? Ik heb ze laatst ook gebruikt en een laagje van ongeveer 1 cm overgelaten. Let op: halve hoeveelheid bottelsuiker gebruiken! Had bij mij geen oxidatiesmaak iniedersgeval.

Ik verwacht dat de kleine hoeveelheid aanwezige zuurstof niet zo heel veel kwaad kan vanwege de navergisting die in het vat plaatsvindt. Ik was er iniedersgeval vanuit gegegaan dat de nog aanwezige actieve gist de zuurstof nog wel opgebruikt tijdens de navergisting. Indien iemand weet dat dit niet zo is, dan hoor ik het ook graag uiteraard!

bierhenkie


Haiko

Nee echt bier in 33 cl blik

Maar hoeveel bottelsuiker moet je toevoegen. gewoon het zelfde toch als in een fles

Morgen gaat het beginnen de machine heeft bus beschadiging dus moet hem nog weer afstellen


joosting87

Citaat van: Haiko op 19-07-2015  12:48 uNee echt bier in 33 cl blik


Waarom zou je dat willen?

bierhenkie

Citaat van: joosting87 op 19-07-2015  12:49 uWaarom zou je dat willen?
Zou toch inderdaad wel makkelijk meenemen en stapelen in de koelkast zijn. Maar voor het sluiten van blikkies is speciale apparatuur nodig.

EvdBroek

Citaat van: Haiko op 19-07-2015  12:48 uNee echt bier in 33 cl blik
Maar hoeveel bottelsuiker moet je toevoegen. gewoon het zelfde toch als in een fles

Ik zou zeker niet dezelfde hoeveelheid aanhouden als in een fles; blikken zijn niet bedoeld voor hergisting.
De kans op exploderende blikken zou je toch niet willen lopen denk ik.
Probeer eens 3gr/l zoals bij de partyvaatjes.

Oscar

Citaat van: Haiko op 19-07-2015  12:48 uMorgen gaat het beginnen de machine heeft bus beschadiging dus moet hem nog weer afstellen

Heb jij daar een machine voor?  :o  Foto's graag... :)

Haiko

Ja zeker heb ik daar foto's van! Morgen ga ik eens proberen met verschillende aantal grammen bottelsuiker.

Morgen zal ik even foto's/film maken!

Haiko

FOTO'S!

En een filmpje


















Henielma

Kijk Haico daar hebben wij niet van terug!  :groots:

Verbazingwekkend waar sommige de beschikking over hebben. Mooi apparaat. Past helaas niet op de plek van mijn kroonkurkapparaat.

Haiko

bedankt  :)

Nu een weekje wachten kijken of er koolzuur opzit en of er wel genoeg op zit en dan is de proeverij!  :proost: :proost:

Markiej87

Gaaf hoor, dat zou ik ook wel willen. Voorlopig ga ik maar experimenteren met die 5 liter blikjes.

Dat afvullen doe je op je werk neem ik aan?

Haiko

Citaat van: Markiej87 op 20-07-2015  21:18 uGaaf hoor, dat zou ik ook wel willen. Voorlopig ga ik maar experimenteren met die 5 liter blikjes.

Dat afvullen doe je op je werk neem ik aan?

Ja

joosting87

Wow dat ziet er gaaf uit. Waar werk je? 8)

Haiko

Citaat van: joosting87 op 20-07-2015  21:45 uwow dat ziet er gaaf uit. waar werk je?) 8)

Haha soms is het beter dat je niet alles weet  ;)

Oscar

Wow! Jij bent werkelijk de eerste brouwer (hobby?) die zijn bier op blik kan afvullen! Nu nog een vuller erbij en je kunt productie draaien op commerciële volumes  :)

Haiko

Haha ik zal Freddy Heineken even vragen of ik zijn vuller en tanks even mag gebruiken [emoji12]

Jacques

Citaat van: Haiko op 20-07-2015  22:09 uHaha ik zal Freddy Heineken even vragen of ik zijn vuller en tanks even mag gebruiken [emoji12]

Tenzij je een paragnost inschakelt zal dat niet lukken...  :)
Hij is op 3 januari 2002 overleden. Dat is al een tijdje geleden.


Wel heel gaaf dat je je bier inblikt. Geen last van lichtsmaak.

Haiko


Citaat van: Jacques op 20-07-2015  22:31 uTenzij je een paragnost inschakelt zal dat niet lukken...  :)
Hij is op 3 januari 2002 overleden. Dat is al een tijdje geleden.


Wel heel gaaf dat je je bier inblikt. Geen last van lichtsmaak.

Haha er zijn nog genoeg mensen die beweren met overleden mensen te kunnen praten. Misschien kom ik dan nog in contact met Freddy [emoji23]

MO

Ik wil! Ik wil! Ik wil! Jaloers!

tdp

Wat gaaf!  :groots: :groots:
Zijn er ook van deze apparaten voor huis, tuin en keukengebruik?

Groet,
de TDP

bierinjisp

als ik nou eens mijn schuur opruim dan zou het er wel in passen!
moet eigenlijk ook zoiets thuis hebben staan, mooi hoor

Maartennijhof

Wij hebben wel ruimte over! Kom maar op met dat ding.

Haiko


Citaat van: tdp op 21-07-2015  08:47 uWat gaaf!  :groots: :groots:
Zijn er ook van deze apparaten voor huis, tuin en keukengebruik?

Groet,
de TDP

Ja er bestaan ook laboratorium felsmachines maar die zijn redelijk duur.
En 2e hands zijn ze ook bijna niet

RienP


colson frank

Dikke chapeau ik denk dat er wel heel wat hobbybrouwers van dromen om bier in blik af te vullen  :biersmile:  :groots:

Haiko

Haha. Heb de machine beter afgesteld nu kan ik nog harder draaien [emoji12]


Haiko


Citaat van: HermanH op 21-07-2015  12:21 uPer blik afvullen en sealen, valt nog wel mee van prijs afgezien van sommige ander brouwapparatuur....  :D

http://nl.aliexpress.com/item/220V-50HZ-0-37KW-semi-automatic-PET-can-sealing-machine-tin-jar-capper-10-15-min/2044262050.html

http://nl.aliexpress.com/item/2014-table-top-Electric-PET-can-sealing-machine-in-tin-cans-plastic-canned-food-jar-capper/32223964204.html


Moet je ook controleren of de tooling er bij zit. Die zijn het duurste.

Als je een beetje goede wil hebben zonder tooling ben je al rond de 10.000 kwijt dacht ik

bierinjisp

Ben dan ook wel weer benieuwd waar je de lege blikken vandaan haalt, of stonden die ook nog op je werk?

bierinjisp

Nog een optie:
http://www.relatiekado.nl/1x-inblik-machine-p-86.html

en met €395 nog goedkoper ook. (je moet alleen wel je bier afvullen in 1 liter blikken  ;)

Haiko


Citaat van: bierinjisp op 21-07-2015  15:28 uBen dan ook wel weer benieuwd waar je de lege blikken vandaan haalt, of stonden die ook nog op je werk?

Ja we hebben altijd wel wat blanco bussen op het werk

Haiko

Naar 9 dagen gaat de deksel eindelijk iets bol staan er komt druk op!

Hoppenbrouwers

We hadden voorheen nog een blikkentang thuis. Lang naar gezocht maar niet meer gevonden. Zo'n apparaat is dan natuurlijk wel een stuk handiger.

Haiko

Laatst mijn laatste blik geproefd maar smaakte niet goed, Waarschijnlijk komt dit omdat er teveel vreemde gassen in zitten omdat de kop ruimte groot is.

hansHalberstadt

Toch een gat in de markt als iemand dit weet te vertalen naar hobbybrouw nivo. Ik zou mijn bier ook wel in blik willen bottelen. Voordeel is dat het niet zo snel hoeft, dus daar ligt misschien de doorbraak voor een simpel apparaat en een leverancier die de blikjes wil aanbieden.

bierinjisp

Weet iemand waar je lege blikken kan kopen in niet al te grote aantallen?

Fermon

Citaat van: Haiko op 20-07-2015  21:48 uHaha soms is het beter dat je niet alles weet  ;)

Blik fabriek Deventer?

Twan84

Is het niet zo dat kroonkurken tot een bepaalde druk luchtdicht zijn en bij overdruk wat gas vrij laten? En hierdoor wat zuurstof uit de fles persen waardoor er dus (in theorie) minder kans op oxidatie is dan bij blik?

Ronnie

Citaat van: Twan84 op 08-09-2017  10:36 uIs het niet zo dat kroonkurken tot een bepaalde druk luchtdicht zijn en bij overdruk wat gas vrij laten? En hierdoor wat zuurstof uit de fles persen waardoor er dus (in theorie) minder kans op oxidatie is dan bij blik?

Denk dat de minder aangename smaak die hij bij de laatste bieren had ligt aan het feit dat de oppervlakte met blootstelling aan restlucht vele malen groter is dan bij een flesje.

JOhtheo


iloveoxytocin

Voor degenen die 1,5 rug overhebben: https://canseamer.myshopify.com

Ik vraag me wel af wat het verschil is met die crowler versie; afvullen onder druk?

hansHalberstadt

Citaat van: JOhtheo op 08-09-2017  12:24 uhttp://www.debliksmid.nl/
◾Volume minimaal 10 hl

JOhtheo

Deze hadden jullie zeker ook al gezien?  480 dollar (is 400 euro), nog wel wat transport kosten erbij.

https://www.alibaba.com/product-detail/Drink-aluminum-tin-can-sealing-machine_60646084000.html?spm=a2700.7724857.main07.30.2bd139755mTBCM&s=p

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2017  15:26 u◾Volume minimaal 10 hl
Tijdje terug wilden ze nog wel genegen zijn kleinere batches te doen. kostte toen wel iets van 60 cent per blik (all in)

bierinjisp

Citaat van: JOhtheo op 09-09-2017  12:25 uDeze hadden jullie zeker ook al gezien?  480 dollar (is 400 euro), nog wel wat transport kosten erbij.

https://www.alibaba.com/product-detail/Drink-aluminum-tin-can-sealing-machine_60646084000.html?spm=a2700.7724857.main07.30.2bd139755mTBCM&s=p

De transportkosten zijn ongeveer net zo hoog als het apparaat zelf. Totale kosten komen uit op net onder de 1000 euro (excl invoerrechten etc.)

Haiko

Citaat van: Fermon op 08-09-2017  10:01 uBlik fabriek Deventer?

Is wel een hele late reactie[emoji85] maar de brouwerij heeft een tijdje stil gelegen 1 jaar ongeveer wil het nu weer op pakken met een herms installatie en weer proberen om bier af te vullen in blik.

Ik Deventer (Ardagh) maken ze alleen conserven blikken. Via m'n werk kan ik aan 33cl blikken komen of 25cl (slim) blikken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Haiko

Even een vraag. Heeft er iemand toevallig nog een lege koolzuur fles staan voor weinig geld ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fermon

Citaat van: Haiko op 28-06-2018  23:44 uIk Deventer (Ardagh) maken ze alleen conserven blikken. Via m'n werk kan ik aan 33cl blikken komen of 25cl (slim) blikken


Die bedoelde ik inderdaad, ik werk zelf bij ardagh Hoogeveen (drukker). Misschien stond er nog een in Deventer.

Maar jij kan gebruik marvan mooi spul.

Haiko

Citaat van: Fermon op 29-06-2018  00:38 uDie bedoelde ik inderdaad, ik werk zelf bij ardagh Hoogeveen (drukker). Misschien stond er nog een in Deventer.

Maar jij kan gebruik marvan mooi spul.

Ardagh ken ik wel we hebben de vaak mee te maken nu helemaal omdat ze ook een aantal fabrieken hebben overgenomen in de bier en frisdrank.

Johan_vL

Mooi apparaat zeg, dat ziet er super professioneel uit :brouwen:

Haiko

We zijn verhuist, nu kan ik alles opnieuw opbouwen en het word een herms! Daarna gaan we verder met het afvullen in blik!

Ger Snopkowski

Ja! Dit ziet er gaaf uit  :degroeten:

Adam

Dit topic is wel al enige tijd niet meer actief, maar ik kon zo snel geen ander topic vinden over het inblikken van bier. Hebben mensen hier (enkele jaren later) wel ervaring mee? De apparatuur is stukken goedkoper. Zie onder andere: https://ruidajixie.en.alibaba.com/product/60751825454-806282510/High_quality_Semi_automatic_sealing_paper_machine.html
Het verkrijgen van lege blikken lijkt enkel in (hele) grote aantallen mogelijk. Heeft iemand daar ervaring mee (of andere bronnen)?

bierinjisp

Citaat van: Adam op 27-10-2018  22:22 uDit topic is wel al enige tijd niet meer actief, maar ik kon zo snel geen ander topic vinden over het inblikken van bier. Hebben mensen hier (enkele jaren later) wel ervaring mee? De apparatuur is stukken goedkoper. Zie onder andere: https://ruidajixie.en.alibaba.com/product/60751825454-806282510/High_quality_Semi_automatic_sealing_paper_machine.html
Het verkrijgen van lege blikken lijkt enkel in (hele) grote aantallen mogelijk. Heeft iemand daar ervaring mee (of andere bronnen)?

Voor deze prijs zijn ze altijd al wel te vinden geweest. Het zijn de bijkomende kosten die het zo duur maken. transport is enkele honderden euro's (is zwaar) en dan nog de btw, inklaring etc. je zit zo maar op €1000.

hansHalberstadt

Alles waar vraag naar is gaat er uiteindelijk komen als het voor een acceptabele prijs geleverd kan worden. Blikjes zijn al standaard en de apparatuur is niet superlastig te maken, dus welke ondernemer ziet zijn kans schoon om hierop in te springen? Afzet genoeg lijkt mij. 

seed7

2e hands slagersapparatuur zoeken. Oerdegelijk spul uit de jaren 70 toen hele volksstammen hun eigen ingeblikte gehaktballen meenamen in de sleurhut,

Ingo

Puck

Citaat van: seed7 op 30-10-2018  18:48 u2e hands slagersapparatuur zoeken. Oerdegelijk spul uit de jaren 70 toen hele volksstammen hun eigen ingeblikte gehaktballen meenamen in de sleurhut,

Ingo

Maar dat zijn toch andere blikken? Of kan je de oude apparatuur anders afstellen?

Oscar

Citaat van: seed7 op 30-10-2018  18:48 u2e hands slagersapparatuur zoeken. Oerdegelijk spul uit de jaren 70 toen hele volksstammen hun eigen ingeblikte gehaktballen meenamen in de sleurhut,

Tjoh! Bier in Smac blikken! ;D ;D ;D

Mark GA

Citaat van: Oscar op 31-10-2018  18:45 uTjoh! Bier in Smac blikken! ;D ;D ;D
Maar hoe lékker was die macaroni? #smacrules

Adam

Citaat van: bierinjisp op 29-10-2018  09:18 uVoor deze prijs zijn ze altijd al wel te vinden geweest. Het zijn de bijkomende kosten die het zo duur maken. transport is enkele honderden euro's (is zwaar) en dan nog de btw, inklaring etc. je zit zo maar op €1000.
Ik sta er regelmatig van te kijken hoe goedkoop transport vanuit China is, vaak zelfs gratis. Ik heb zojuist een berichtje gestuurd aan een fabrikant aldaar wat het kost om een unit te verzenden richting Nederland.

bierinjisp

Citaat van: Adam op 02-11-2018  14:20 uIk sta er regelmatig van te kijken hoe goedkoop transport vanuit China is, vaak zelfs gratis. Ik heb zojuist een berichtje gestuurd aan een fabrikant aldaar wat het kost om een unit te verzenden richting Nederland.

Het gaat natuurlijk om de totale prijs. je bestelling kan 600 euro zijn met 400 verzendkosten of 1000 inclusief verzendkosten. Onder de streep blijft het hetzelfde.
Ik heb ook eens geïnformeerd. Bij bijna alle partijen kwam ik uit op 1000 euro inclusief verzenden, maar dan nog het inklaren, btw etc.
Hoop natuurlijk ook op betere prijzen.

BertG

Bijgaand een eenvoudige biercan sluitmachine voor de hobbybrouwer, maar helaas geen hobbyprijs

zie:L  https://wellscan.ca/product/aa-225a-home-beer-canning-sealer/

Bert

bierinjisp


Adam

Citaat van: bierinjisp op 02-11-2018  14:28 uHet gaat natuurlijk om de totale prijs. je bestelling kan 600 euro zijn met 400 verzendkosten of 1000 inclusief verzendkosten. Onder de streep blijft het hetzelfde.
Ik heb ook eens geinformeerd. bij bijna alle partijen kwam ik uit op 1000 euro inclusief verzenden, maar dan nog het inklaren, btw etc.
Hoop natuurlijk ook op betere prijzen.
Ik heb een reactie : "Hi,would you like shipping by express deliver? By express  $260  shipping date about 5 days."

Aanvullend na mijn vraag waarom zo duur per express: "Hi, if you want to shipping it by sea the cost will be $150   We suggest express delivery, so that you do not have to go to the customs clearance, and pay the customs clearance fees and port of destination fees. By sea shipping date about 28days.

Express delivery can deliver the goods to the home, you do not have to clear customs, and do not have to pay the port of destination fees. Through TNT express delivery will be convenient, and very affordable."

Adam

Citaat van: bierinjisp op 02-11-2018  22:44 uEen andere mooie optie (maar ook prijzig)
https://oktoberdesign.com/shop/canseamers/sl1/
Helaas: "Currently we are working on CE certification for the SL1; until that is complete we can't ship seamers to Europe."

BertG

Voordat wij ons allerlei gedachten eigen maken om ons bier in blik te willen gaan doen, ik las op:

https://www.businessinsider.nl/waarom-bier-uit-blik-beter-is-dan-bier-uit-flesjes-661838/

Dat het inblikken van bier anders als pils bommen oplevert,
dit is de tekst:

De reden dat niet al het bier in blik wordt verkocht is voornamelijk een imagokwestie. Maar er is ook een technische oorzaak.

Bij sommige biersoorten wordt voor de smaak nog gist en suiker toegevoegd voor het bottelen, dat heet hergisting. Daarbij wordt een extra hoeveelheid koolzuur gevormd. Flesjes kunnen de druk die daarbij ontstaat prima aan, maar blikken niet. Dat worden potentiële bommetjes.

Kijk maar eens in de supermarkt of bij de slijter. Bier uit blik is bijna altijd pilsener, want dat is een biersoort zonder hergisting. Een dubbel of tripel koop je vrijwel uitsluitend in een fles.

joenedu

Citaat van: BertG op 03-11-2018  14:19 uVoordat wij ons allerlei gedachten eigen maken om ons bier in blik te willen gaan doen, ik las op:

https://www.businessinsider.nl/waarom-bier-uit-blik-beter-is-dan-bier-uit-flesjes-661838/

Dat het inblikken van bier anders als pils bommen oplevert,
dit is de tekst:

De reden dat niet al het bier in blik wordt verkocht is voornamelijk een imagokwestie. Maar er is ook een technische oorzaak.

Bij sommige biersoorten wordt voor de smaak nog gist en suiker toegevoegd voor het bottelen, dat heet hergisting. Daarbij wordt een extra hoeveelheid koolzuur gevormd. Flesjes kunnen de druk die daarbij ontstaat prima aan, maar blikken niet. Dat worden potentiële bommetjes.

Kijk maar eens in de supermarkt of bij de slijter. Bier uit blik is bijna altijd pilsener, want dat is een biersoort zonder hergisting. Een dubbel of tripel koop je vrijwel uitsluitend in een fles.


Ik kan me er iets bij indenken, dat blik de druk van hergisting niet aan kan. Aan de andere kant heb ik genoeg zwaardere bieren uit blik gedronken, vreemd.

Jacques

Citaat van: joenedu op 03-11-2018  14:55 uIk kan me er iets bij indenken, dat blik de druk van hergisting niet aan kan. Aan de andere kant heb ik genoeg zwaardere bieren uit blik gedronken, vreemd.

Het probleem ziet hem niet in de zwaarte van het bier maar in de hergisting. Dat is een risico.

Nu steeds meer duidelijk is dat door het koudhoppen omzetting van onvergistbare suikers naar vergistbare plaatsvindt is hergisting op fles voor de craftbrouwers een probleem.
Mijn inschatting is dat steeds meer craftbrouwers af zullen zien van hergisting op de fles. In plaats daarvan pasteuriseren ze hun bieren en vullen het af in blik.
Ze hebben dan drie voordelen:
- geen last van lichtsmaak;
- geen last van te hoge koolzuurdruk door omzetting van dextrinen door enzymen uit de koudhop;
- minder last van oxidatie (geen kroonkurk die lucht doorlaat).


Hoe wij het probleem van vrijkomen van meer vergistbare suikers door het toepassen van koudhoppen moeten gaan oplossen is voor mij nog de vraag. We hebben een uitdaging!

BertG

Jaques,

Met andere woorden. Eigenlijk kan je voor de zekerheid, bier voor in een can eerst pasteuriseren,  dan in bijvoorbeeld een colakeg op koolzuur zetten, koelen, vervolgens met een tegendrukvuller de beercan vullen en dan direct sluiten met een felsmachine?
Zonder tegendrukvuller en hergisting krijg je immers geen druk in een can.

Volgens een beerkegfabrikant kan de keg max. 4 bar hebben en bij 6 bar barst hij open.
Zelf heb ik hiernet  een Weizen gebotteld met 5 gram suiker per liter, daarna in een beugelfles met manometer weggezet op kamertemperatuur en die gaf na een week al 3,5 bar aan. Dan zit je hiermee al eigenlijk aan het max. van een beercan.

Bert

HermanH

Volgens mij moet je uw bier al carboniseren op een zeer lage temperatuur vooraleer je zo'n blikje vult en afsluit, zodat je op een gewone frigo temperatuur nog wat CO2 over houdt om het op zijn druk te krijgen, tegendruk vullen gaat niet lukken omdat je geen "gesloten" medium hebt daar alle druk direct ontsnapt en je dus veel schuim zal hebben van het gecarboniseerd bier, tenzij je die blikken in een gesloten ruimte kan vullen welke onder druk kan staan...  :lessmile: :brouwen: Zie het niet direct zitten omdat ik soms gecarboniseerd bier onder tegendruk vul en weet dat je moet opletten met druk en temperatuur of je hebt massa's verlies door schuimvorming...  :o

Jacques

Citaat van: BertG op 03-11-2018  20:42 uJaques,

Met andere woorden. Eigenlijk kan je voor de zekerheid, bier voor in een can eerst pasteuriseren,  dan in bijvoorbeeld een colakeg op koolzuur zetten, koelen, vervolgens met een tegendrukvuller de beercan vullen en dan direct sluiten met een felsmachine?
Zonder tegendrukvuller en hergisting krijg je immers geen druk in een can.

Het probleem dat ik zie is dat het voor een hobbybrouwer niet eenvoudig is om te pasteuriseren. Het is ook de vraag of door het pasteuriseren de enzymen uit de hop voldoende geïnactiveerd worden. Maar dat is niet noodzakelijk als er geen levende gistcellen in je bier zitten. Het is immers de gist die de suikers die gevormd worden door de enzymen omzetten in koolzuur en alcohol.

Na het pasteuriseren moet het bier voorzien worden van koolzuur. Dat is niet zo'n heel groot probleem. Een vat en een koolzuurfles zijn niet zo heel duur.

Adam

Citaat van: Jacques op 03-11-2018  16:27 uHoe wij het probleem van vrijkomen van meer vergistbare suikers door het toepassen van koudhoppen moeten gaan oplossen is voor mij nog de vraag.
Voor bieren op blik niet meer koudhoppen lijkt de voor de hand liggende oplossing.

CiteerVolgens mij moet je uw bier al carboniseren op een zeer lage temperatuur vooraleer je zo'n blikje vult en afsluit, zodat je op een gewone frigo temperatuur nog wat CO2 over houdt om het op zijn druk te krijgen
Dat dacht ik ook inderdaad, het is niet te doen zonder gesloten medium.

Jacques

Citaat van: Adam op 04-11-2018  20:39 uVoor bieren op blik niet meer koudhoppen lijkt de voor de hand liggende oplossing.

Veel moderne bieren krijgen hun karakter door te koudhoppen.
Zelf ben ik een hopliefhebber en kan een stevige koudhopping goed waarderen. Maar ik heb ook gemerkt dat dit zorgt voor hoge koolzuurgehalten na een aantal weken.

Het afvullen in blik wordt vooral gedaan bij bieren met een stevig hopkarakter. Door de lichtafscherming heb je geen last van lichtsmaak. Dit zou ook voor mij een reden zijn mijn bieren in te blikken, maar dan moet het wel betaalbaar zijn...

Chilobrachys

Misschien dan toch maar wat langer koudhoppen op een lagere temperatuur...

Haiko

Pasteuriseren moet je dus niet gaan doen Dat doodt het gist in het bier. Maar je kan prima bier afvullen in blik, wat de grote jongens doen (Heineken, Grolsch etc die vullen af met koolzuur) dus dan zit er direct druk op de bus.

Als hobbybrouwer moet je dat dus niet doen dus..

Afvullen daarna heb je een slap blikje maar naar een paar weken komt je blikje op druk! (Hergisting op blik)

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 04-11-2018  21:48 uMisschien dan toch maar wat langer koudhoppen op een lagere temperatuur...

Dan heb je meer kans op grasachtige smaken uit de hopblaadjes. Verder zijn de enzymen dan minder actief. Deze kunnen later bij de hergisting op de fles alsnog hun werk doen.

De oplossing is mijn inziens het bier steriel filteren en geen hop toe te voegen...

bierinjisp


joenedu

Oei, domme opmerking van mij ;) Dat begint in de richting te komen.
(500 is inclusief verzendkosten)

Jordy74

Citaat van: BertG op 03-11-2018  20:42 uJaques,

Met andere woorden. Eigenlijk kan je voor de zekerheid, bier voor in een can eerst pasteuriseren,  dan in bijvoorbeeld een colakeg op koolzuur zetten, koelen, vervolgens met een tegendrukvuller de beercan vullen en dan direct sluiten met een felsmachine?
Zonder tegendrukvuller en hergisting krijg je immers geen druk in een can.

Volgens een beerkegfabrikant kan de keg max. 4 bar hebben en bij 6 bar barst hij open.
Zelf heb ik hier net  een Weizen gebotteld met 5 gram suiker per liter, daarna in een beugelfles met manometer weggezet op kamertemperatuur en die gaf na een week al 3,5 bar aan. Dan zit je hiermee al eigenlijk aan het max. van een beercan.

Bert

De blikjes ( wij noemen ze bussen ;) )kunnen een gegarandeerde druk aan van 6,2 bar. Bij hergisting zou dan ook echt geen probleem zijn.
Het probleem waar de grote jongens mee zitten wbt de hergisting op blik is juist te weinig druk direct na het afvullen. Hierdoor is stapeling van pallets een probleem.



Heuvinger brouwerij

Citaat van: joenedu op 14-11-2018  16:07 uOei, domme opmerking van mij ;) Dat begint in de richting te komen.
(500 is inclusief verzendkosten)
Inderdaad, de pijzen beginnen spannend te worden, een keer slikken als je aftikt, een maand geen vlees eten.
Echter waar haal je die lege blikken voor een nette prijs?

Barmosa

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 20-02-2019  17:43 uInderdaad, de pijzen beginnen spannend te worden, een keer slikken als je aftikt, een maand geen vlees eten.
Echter waar haal je die lege blikken voor een nette prijs?

Ik heb ball (europe) ooit eens gemaild (kon maar weinig blikleveranciers vinden) en gevraagd wat de minimale afname aan blikjes is... 150.000 :)
Daarna niet meer verder gekeken!

Heuvinger brouwerij

150.000 is iets teveel
1000 a 2000 is voor mij te doen als hobbybrouwer.
Maw met 3 blikjes per dag tik ik per jaar er toch wel 1000 door.

Eric de Noorman

Het afvullen in blik, door hobbybrouwers, is hier in Noorwegen populair aan het worden, zelf ben ik nog aan onderzoeken hoe het allemaal werkt. De vraag is of men de blikjes vult met een suikergift, of dat men eerst het bier koud laat staan in keggen en dan geforceerd carboniseert, men heeft dan keggen nodig, een CO2 fles en een Beergun, je vermijdt met die methode de gistresten op de bodem.
Zelf voel ik het meest voor de "gewone" methode met de suikergift, het laagje gist neem ik dan voor lief. De noren echter zijn niet zo gewend aan ongefilterd bier.
Hier een link naar de machine die hier alom te koop is.
https://www.kegland.com.au/cannular-compact-canning-machine-bench-top-can-seamer.html
Ook een link naar een firma die lege blikjes kan leveren, wel een noorse firma, maar misschien mogelijk om via hun aan die blikjes te komen.
https://brewshop.no/butikk/flasking/boksing-av-ol
Voorlopig heb ik nog genoeg flessen op voorraad, wel leuk om flessen te gebruiken, alleen die afwas is niet altijd even leuk, ach jullie weten wat ik bedoel.

Jacques

Hergisting op blik zou ik niet zo snel doen. Een blikje kan minder druk weerstaan dan een fles.

Zijn bij jou hobbybrouwers bekend die dit doen?

Jordy74

Citaat van: Jacques op 24-04-2019  22:30 uHergisting op blik zou ik niet zo snel doen. Een blikje kan minder druk weerstaan dan een fles.

Zijn bij jou hobbybrouwers bekend die dit doen?

Hergisting op blik is zeker mogelijk.
Je hebt gelijk dat een fles meer druk kan hebben, maar blik kan tot 6.2 bar aan.


BrouwMout.nl

Citaat van: Jacques op 24-04-2019  22:30 uHergisting op blik zou ik niet zo snel doen. Een blikje kan minder druk weerstaan dan een fles.

Zijn bij jou hobbybrouwers bekend die dit doen?

Hoegaarden doet het, maar dat zijn geen hobbybrouwers.

Eric de Noorman

Citaat van: Jacques op 24-04-2019  22:30 uHergisting op blik zou ik niet zo snel doen. Een blikje kan minder druk weerstaan dan een fles.

Zijn bij jou hobbybrouwers bekend die dit doen?
Dat ben ik nog aan het uitzoeken Jacques, maar nu ik hoor dat een blikje een druk kan weerstaan van ca 6 atm. dan zal dat geen probleem zijn. De druk in mijn manometer fles is ooit een keer opgelopen tot 4,1 atm, maar dat was die keer dat ik al mijn flesjes een paar keer moest ontluchten omdat het nog niet was uitgegist ( belle saison gist).
Het lijkt mij ook dat de gist de zuurstof wel verbruikt tijdens de hergisting in het blikje. Er zit relatief veel lucht in het blik in verhouding tot een fles na het verzegelen.

Haagse Wouter

Geef je 500 euro uit aan een bottelapparaat, kan je niet op druk afvullen  :o.

Zolang we in Nederland een statiegeldsystem hebben waardoor je altijd overal kratten vol dezelfde stevige herbruikbare flesjes gratis (je levert ze immers weer in ;)) kan krijgen peins ik er niet over. Maar ik kan me voorstellen dat in veel andere landen dit heel anders ligt...

Jacques

Citaat van: Eric de Noorman op 25-04-2019  10:56 uHet lijkt mij ook dat de gist de zuurstof wel verbruikt tijdens de hergisting in het blikje. Er zit relatief veel lucht in het blik in verhouding tot een fles na het verzegelen.

Het feit dat je een hergisting op blik uitvoert wil niet zeggen dat je geen last kunt krijgen van oxidatie. Voor dat alle zuurstof verbruikt is door de gist heeft er al oxidatie plaatsgevonden.


Het is denk ik wel bekend dat ik vind dat de Brülosophy vergelijkingen een belangrijk manco kennen: de proevers weten niet wat het verschil is tussen de bieren die ze voorgeschoteld krijgen. Hierdoor moeten ze zoeken naar een naald in een hooiberg. Heel vaak leidt dat tot een oordeel dat de proevers geen verschil hebben kunnen ontdekken terwijl dat er wel is.
Zo ook bij de test The Impact of Bottle Conditioning On New England IPA
Het mooie van deze test is dat je het verschil gewoon kunt zien! Het bier dat gebotteld is onder koolzuurdruk is veel lichter dan het bier waarbij een hergisting heeft plaatsgevonden. Een bewijs dat je bij hergisting op de fles wel degelijk last kunt hebben van oxidatie. (Door oxidatie wordt de kleur van je bier donkerder. Een NEIPA is heel gevoelig voor oxidatie...)

Brouwert

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  13:51 uHet feit dat je een hergisting op blik uitvoert wil niet zeggen dat je geen last kunt krijgen van oxidatie. Voor dat alle zuurstof verbruikt is door de gist heeft er al oxidatie plaatsgevonden.


Het is denk ik wel bekend dat ik vind dat de Brülosophy vergelijkingen een belangrijk manco kennen: de proevers weten niet wat het verschil is tussen de bieren die ze voorgeschoteld krijgen. Hierdoor moeten ze zoeken naar een naald in een hooiberg. Heel vaak leidt dat tot een oordeel dat de proevers geen verschil hebben kunnen ontdekken terwijl dat er wel is.
Zo ook bij de test The Impact of Bottle Conditioning On New England IPA
Het mooie van deze test is dat je het verschil gewoon kunt zien! Het bier dat gebotteld is onder koolzuurdruk is veel lichter dan het bier waarbij een hergisting heeft plaatsgevonden. Een bewijs dat je bij hergisting op de fles wel degelijk last kunt hebben van oxidatie. (Door oxidatie wordt de kleur van je bier donkerder. Een NEIPA is heel gevoelig voor oxidatie...)

Ja, dit bewijst dat er verschil is in kleur. Maar dat betekent niet automatisch dat het verschil in smaak ook doorslaggevens/significant was in deze test.

Ik denk zelf juist dat het heel goed is dat de proevers niet weten waar ze naar op zoek zijn.
Dit voorkomt een vooringenomenheid van de proevers.
Als het zoeken is naar een spelt in een hooiberg dan, is het verschil m.i. zo klein dat het als niet relevant mag worden beschouwd: in ieder geval in mijn kleine beperkte wereld van het hobbybrouwen.
Op wetenschappelijk niveau is dat natuurlijk een heel ander geval.

Jacques

Citaat van: Brouwert op 25-04-2019  14:20 uJa, dit bewijst dat er verschil is in kleur. Maar dat betekent niet automatisch dat het verschil in smaak ook doorslaggevens/significant was in deze test.

Ik denk zelf juist dat het heel goed is dat de proevers niet weten waar ze naar op zoek zijn.
Dit voorkomt een vooringenomenheid van de proevers.
Als het zoeken is naar een spelt in een hooiberg dan, is het verschil m.i. zo klein dat het als niet relevant mag worden beschouwd: in ieder geval in mijn kleine beperkte wereld van het hobbybrouwen.
Op wetenschappelijk niveau is dat natuurlijk een heel ander geval.

Zodra je een kleurverschil heb is er ook een smaakeffect. Diverse keren heb ik dat geconstateerd.

Verder moet het verschil in smaak van een bepaalde smaakstof groot zijn als je niet weet welke van de honderden smaakstoffen mogelijk anders is. Mijn inziens zouden de tests van Brülosophy veel betrouwbaarder zijn als de proevers weten wat het verschil is. Als dan geen smaakverschil aan te wijzen is dan maakt het echt niet uit. Nu is het maar afwachten of de proever in het brede smaakpalet een verschil opmerkt. Om de test betrouwbaar te laten zijn kan een drie glazen test worden uitgevoerd.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  15:26 uZodra je een kleurverschil heb is er ook een smaakeffect. Diverse keren heb ik dat geconstateerd.

Maar in dit geval was dit smaakverschil blijkbaar zo klein dat men het met blindproeven niet kon.

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  15:26 uMijn inziens zouden de tests van Brülosophy veel betrouwbaarder zijn als de proevers weten wat het verschil is. Als dan geen smaakverschil aan te wijzen is dan maakt het echt niet uit. Nu is het maar afwachten of de proever in het brede smaakpalet een verschil opmerkt. Om de test betrouwbaar te laten zijn kan een drie glazen test worden uitgevoerd.

Eigenlijk test je bijna twee andere factoren.
Beiden interessant.

Eric de Noorman

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2019  11:45 uGeef je 500 euro uit aan een bottelapparaat, kan je niet op druk afvullen  :o.

Zolang we in Nederland een statiegeldsystem hebben waardoor je altijd overal kratten vol dezelfde stevige herbruikbare flesjes gratis (je levert ze immers weer in ;)) kan krijgen peins ik er niet over. Maar ik kan me voorstellen dat in veel andere landen dit heel anders ligt...
Bij mij in Noorwegen zijn geen kratten met lege flesjes meer te krijgen, alleen de microbrouwerijen gebruiken nog vaak flessen, die zijn dan voor eenmalig gebruik. Echter die flessen verdwijnen in de glasbak. Wij hebben dan wel weer statiegeld op blikjes, die kan je komprimeren en zijn dan makkelijk te vervoeren, het heeft allemaal te maken met de grote afstanden in dit land.
Wanneer ik in de toekomst flessen wil gebruiken moet ik ze kopen voor ongeveer 70 eurocent, blikjes komen op ongeveer 30 eurocent. Alternatief kan ik met een aanhanger naar Denemarken rijden en een stuk of 30 kratten kopen.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2019  15:35 uMaar in dit geval was dit smaakverschil blijkbaar zo klein dat men het met blindproeven niet kon.

Dat zegt meer over de proefomstandigheden dan dat het niet uitmaakt voor de smaak.

Een fout die ik steeds weer zie bij Brülosophy. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschillen zijn terwijl wetenschappelijk onderzoek duidelijke verschillen laten zijn.
Bij dergelijk onderzoek worden soms ook panels gebruikt. De proevers krijgen vooraf te horen wat onderzocht wordt maar weten niet in welke volgorde de bieren aangeboden worden. Ze moeten het doen op eigen kracht zonder contact met andere proevers. En de aanbieding is steeds anders.


Duidelijk is dat er bij het bier met hergisting oxidatie van het bier heeft plaatsgevonden. Het is zichtbaar! De de proevers van Brülosophy het niet herkend hebben doet daar niets aan af. Zoals ik hier al schreef is dit het gevolg het moeten vinden van een speld in een hooiberg...

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  21:24 uDat zegt meer over de proefomstandigheden dan dat het niet uitmaakt voor de smaak.

Een fout die ik steeds weer zie bij Brülosophy. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschillen zijn terwijl wetenschappelijk onderzoek duidelijke verschillen laten zijn.
Bij dergelijk onderzoek worden soms ook panels gebruikt. De proevers krijgen vooraf te horen wat onderzocht wordt maar weten niet in welke volgorde de bieren aangeboden worden. Ze moeten het doen op eigen kracht zonder contact met andere proevers. En de aanbieding is steeds anders.


Duidelijk is dat er bij het bier met hergisting oxidatie van het bier heeft plaatsgevonden. Het is zichtbaar! De de proevers van Brülosophy het niet herkend hebben doet daar niets aan af. Zoals ik hier al schreef is dit het gevolg het moeten vinden van een speld in een hooiberg...

Dat het zichtbaar is kan iedereen zien.
Maar als er bij het proeven de speld in de hooiberg niet wordt gevonden is de smaakafwijking dus te verwaarlozen.
Helemaal omdat een speld vinden in een hooiberg niet zo moeilijk is als je maar een goede magneet gebruikt. ;) ;)

Trapkast

Citaat van: Scorpionrose op 25-04-2019  21:31 uMaar als er bij het proeven de speld in de hooiberg niet word gevonden is de smaak afwijking dus te verwaarlozen.

Precies dit.

Is de smaakafwijking chemisch/wetenschappelijk gezien aanwezig? Ja.
Is dit voor de beleving van het bier van belang? Dat kan, mits het consequent te proeven/constateren is.
Wordt dit geproefd/geconstateerd door de proevers? Nee.

Probleem'n? Poar neem'n!  :proost:

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 25-04-2019  21:31 uHelemaal omdat een speld vinden in een hooiberg niet zo moeilijk is als je maar een goede magneet gebruikt. ;) ;)

Dat is nu het probleem bij Brülosophy: je weet niet dat je een magneet moet gebruiken. Wat moet je vinden? Een speld, een lucifer of een stuk papier? Ga er maar eens aanstaan. Er zijn heel veel smaken in bier zo veel dat een klein verschil niet meteen opvalt. Als je weet waar je naar moet uitkijken en het niet vindt is maakt het niet uit, maar zo werken de proeverijen van Brülosophy niet...


Genoeg over Brülosophy. Waar het mij om gaat is het feit dat je door een hergisting op de fles/blik niet gevrijwaard bent van oxidatie van je bier. Wat dit betreft is het een geslaagde test.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  22:04 uje weet niet dat je een magneet moet gebruiken. Wat moet je vinden? Een speld, een lucifer of een stuk papier? Ga er maar eens aanstaan. Er zijn heel veel smaken in bier zo veel dat een klein verschil niet meteen opvalt.

Genoeg over Brülosophy. Waar het mij om gaat is het feit dat je door een hergisting op de fles/blik niet gevrijwaard bent van oxidatie van je bier. Wat dit betreft is het een geslaagde test.
Datzelfde geldt denk ik ook voor een wedstrijd zoals het ONK. Een bier kan misschien hoge punten halen met een afwijking die de keurmeester niet opvalt op dat moment. Als je hem zou vertellen wat er is gebeurd dan kan hij/zij gerichter proeven en dan krijg je misschien minder punten als het herkend wordt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2019  08:35 uDatzelfde geldt denk ik ook voor een wedstrijd zoals het ONK. Een bier kan misschien hoge punten halen met een afwijking die de keurmeester niet opvalt op dat moment. Als je hem zou vertellen wat er is gebeurd dan kan hij/zij gerichter proeven en dan krijg je misschien minder punten als het herkend wordt.

Het komt inderdaad wel eens voor dat een keurmeester een smaakafwijking niet herkend of kan benoemen. Bijna altijd zal het bier minder scoren omdat de keurmeester wel in de gaten heeft dat er wat mis is met het bier... 

Duuuf

Citaat van: tdp op 21-07-2015  08:47 uWat gaaf!  :groots: :groots:
Zijn er ook van deze apparaten voor huis, tuin en keukengebruik?

Groet,
de TDP

Ik kan nergens startpakketten vinden met een dergelijk apparaat, wel met simpele kroonkurk tangetjes maar dat is zo ouderwets....

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 26-04-2019  12:22 uHet komt inderdaad wel eens voor dat een keurmeester een smaakafwijking niet herkend of kan benoemen. Bijna altijd zal het bier minder scoren omdat de keurmeester wel in de gaten heeft dat er wat mis is met het bier...

Hoe wordt dit getest?

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 26-04-2019  12:22 uHet komt inderdaad wel eens voor dat een keurmeester een smaakafwijking niet herkend of kan benoemen. Bijna altijd zal het bier minder scoren omdat de keurmeester wel in de gaten heeft dat er wat mis is met het bier...

Dit is giswerk. Als je het niet herkend dan is het er niet. Als je het niet kunt benoemen weet je niet of het een afwijking is oftewel giswerk.
Als je dan minder scoort heeft een keurmeester bij mij wat uit te leggen want hij "denkt" dat er iets mis is met het bier.

Knobby

Citaat van: Scorpionrose op 28-04-2019  13:41 uDit is giswerk. Als je het niet herkend dan is het er niet. Als je het niet kunt benoemen weet je niet of het een afwijking is oftewel giswerk.
Als je dan minder scoort heeft een keurmeester bij mij wat uit te leggen want hij "denkt" dat er iets mis is met het bier.
Bij wedstrijden als ONK wordt een bier vooral beoordeeld op of het een mooi voorbeeld van de stijl is. Dan kan je zeker wel punten aftrekken voor een smaak die daar niet in hoort. Natuurlijk zijn keurmeesters getraind om afwijkingen te herkennen en te benoemen en het zou het mooi zijn als elke keurmeester dat voor elke afwijking ook altijd perfect kan doen. Echter zijn keurmeesters ook mensen en kan je niet ten alle tijden perfectie van ze verwachten.
Dat neemt niet weg dat je ook zonder te weten welk stofje de afwijkende smaak veroorzaakt kan oordelen dat het niet op zijn plaats is.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 28-04-2019  13:41 uDit is giswerk. Als je het niet herkend dan is het er niet. Als je het niet kunt benoemen weet je niet of het een afwijking is oftewel giswerk.
Als je dan minder scoort heeft een keurmeester bij mij wat uit te leggen want hij "denkt" dat er iets mis is met het bier.

Het is zeker niet zo dat een smaak niet herkend wordt er hij niet. Zo simpel werkt het niet. Er zijn heel veel smaakstoffen in bier die in verschillende concentraties aanwezig zijn. Niet iedereen heeft dezelfde smaakdrempel. Hoe beter je getraind bent als proever des te lager je smaakdrempel is. Het herkennen van smaken gaat dan veel sneller.
Soms proef je een bier dat het hem niet helemaal is zonder dat je er de vinger op kunt leggen. In zo'n geval worden er minder hoge punten gegeven. Er worden dan snel opmerkingen gemaakt als "muffig" en niet in balans...

Een aardig artikel over smaken in bier, smaakeenheden en smaakdrempels is An Introduction to Sensory Analysis
Als je meer wilt weten over biersmaken zijn er boeken zoals Tasting Beer van Randy Mosher.


Citaat van: Haagse Wouter op 28-04-2019  13:25 uHoe wordt dit getest?

De leden van het BKG hebben een paar keer per jaar een studiedag. Er wordt dan geoefend in het herkennen van toegevoegde smaken aan bier. Dat valt soms wat tegen. Door regelmatig te oefenen verbeterd dit.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 28-04-2019  22:28 uDe leden van het BKG hebben een paar keer per jaar een studiedag. Er wordt dan geoefend in het herkennen van toegevoegde smaken aan bier. Dat valt soms wat tegen. Door regelmatig te oefenen verbeterd dit.

Ik bedoel tijdens het ONK. Stiekem vraag ik me af. Als ik hetzelfde bier onder verschillende namen zou insturen, hoe verschillend zijn de beoordelingen dan.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 28-04-2019  22:33 uIk bedoel tijdens het ONK. Stiekem vraag ik me af. Als ik hetzelfde bier onder verschillende namen zou insturen, hoe verschillend zijn de beoordelingen dan.

Om de onderlinge verschillen zo klein mogelijk te houden worden dus de bijeenkomsten gehouden door de keurmeesters waarbij bieren geproefd worden en na afloop de cijfers met elkaar worden vergeleken. Door het BKG wordt veel aan gedaan. Als keurmeester moet je ook elke 2 jaar een toets afleggen. Indien je de toets niet haalt mag je op herexamen. Wanneer je die niet haalt mag je niet meer keuren... Dit alles maakt dat de kwaliteit van de keurmeesters op een hoog niveau staat. Maar dan nog kan het gebeuren dat er verschillen zijn tussen keurmeesters. Bierkeuren is nu eenmaal mensenwerk...

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 28-04-2019  22:33 uAls ik hetzelfde bier onder verschillende namen zou insturen, hoe verschillend zijn de beoordelingen dan.

Dan is de kans zeer groot aanwezig dat ze allen door dezelfde keurmeester geproefd worden... :)

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  22:04 uDat is nu het probleem bij Brülosophy: je weet niet dat je een magneet moet gebruiken. Wat moet je vinden? Een speld, een lucifer of een stuk papier? Ga er maar eens aanstaan. Er zijn heel veel smaken in bier zo veel dat een klein verschil niet meteen opvalt. Als je weet waar je naar moet uitkijken en het niet vindt is maakt het niet uit, maar zo werken de proeverijen van Brülosophy niet...

Maar dat is precies het punt hier. Je hoeft niet te weten waar je naar zoekt.
Je krijgt 3 bier, daarvan is er 1(!) anders. Het enige dat je hoeft te doen is het andere bier eruit te halen. Dus die ene vinden die afwijkt van de rest. Als je dat niet kan, is er dus niet genoeg verschil om het van invloed te laten zijn op hobbybrouwschaal.

Daarna krijgen de deelnemers te horen wat er anders is en gaan ze verder met proeven. Maar de eerste test is alleen het andere bier vinden. Niet de vraag waarom is het anders, maar alleen is het anders?

Het gevaar zit hem niet in alle punten die jij aanhaalt, maar zit hem in hoe goed zijn de mensen getraind om te proeven. Kunnen ze echt proeven?

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 20-03-2020  11:14 uMaar dat is precies het punt hier. Je hoeft niet te weten waar je naar zoekt.
Je krijgt 3 bier, daarvan is er 1(!) anders. Het enige dat je hoeft te doen is het andere bier eruit te halen. Dus die ene vinden die afwijkt van de rest. Als je dat niet kan, is er dus niet genoeg verschil om het van invloed te laten zijn op hobbybrouwschaal.

Daarna krijgen de deelnemers te horen wat er anders is en gaan ze verder met proeven. Maar de eerste test is alleen het andere bier vinden. Niet de vraag waarom is het anders, maar alleen is het anders?

Het gevaar zit hem niet in alle punten die jij aanhaalt, maar zit hem in hoe goed zijn de mensen getraind om te proeven. Kunnen ze echt proeven?

Het probleem is dat bier een zeer complexe drank is met heel veel smaakstoffen die ook nog eens elkaar beïnvloeden. Het moet om een grove smaakafwijking gaan wil de meerderheid van de proevers deze opmerken.

Veel van de handelingen die we uitvoeren zijn gericht op een optimalisering van het brouwproces. Als je iets achterwege laat kun je bijvoorbeeld een kwaliteit krijgen die op 90% ligt van de maximale kwaliteit. Op zich is dat niet zo'n probleem. Maar als je twee zaken achterwege laat kom je op 81%, bij 3 zaken op 73% enz.

Voor dit effect hebben ze bij Brülosophy geen oog...
Het maakt allemaal niet uit lijkt het.

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 20-03-2020  17:28 uHet probleem is dat bier een zeer complexe drank is met heel veel smaakstoffen die ook nog eens elkaar beïnvloeden. Het moet om een grove smaakafwijking gaan wil de meerderheid van de proevers deze opmerken.

Veel van de handelingen die we uitvoeren zijn gericht op een optimalisering van het brouwproces. Als je iets achterwege laat kun je bijvoorbeeld een kwaliteit krijgen die op 90% ligt van de maximale kwaliteit. Op zich is dat niet zo'n probleem. Maar als je twee zaken achterwege laat kom je op 81%, bij 3 zaken op 73% enz.

Voor dit effect hebben ze bij Brülosophy geen oog...
Het maakt allemaal niet uit lijkt het.

Je snapt het nog steeds niet. Het gaat om 1 variabele, anders test je niets. Als je met het veranderen van 1 variabele geen verschil krijgt in het bier. Of niet waarneembaar genoeg om het ene bier eruit te vissen, dan is er dus geen significant effect.

je kan dan nog zo hard roepen over meerdere samenhangende smaakstoffen en complexiteit in de drank. Dat maakt allemaal geen iota uit. De test is 1 variabele en dan zien of er een verschil is. Als je zes dingen bij elkaar mikt gaat er geheid verschil zijn, maar dan weet je nog niets. namelijk wat maakt het verschil, een van de zes dingen of alles gecombineerd? dus je iets wilt testen, verander je een ding en doe je een driehoektest om te zien of er een verschil is.

Ideaal splits je dit in twee driehoek testen. Variatie in welk bier er twee van gegeven wordt. Maar dan hoef je niet weten wat je zoekt. Je hoeft alleen te kijken of er een verschil is.

Neetje

Citaat van: dutch food geek op 22-03-2020  13:00 uOf niet waarneembaar genoeg om het ene bier eruit te vissen, dan is er dus geen significant effect.

Wat is waarneembaar. Meten met de juiste middelen of een smaakproef die alleen de globale verschillen toonbaar maakt.
Dat afwijkingen elkaar kunnen versterken is niets nieuws.

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 22-03-2020  13:00 uJe snapt het nog steeds niet. Het gaat om 1 variabele, anders test je niets. Als je met het veranderen van 1 variabele geen verschil krijgt in het bier. Of niet waarneembaar genoeg om het ene bier eruit te vissen, dan is er dus geen significant effect.

je kan dan nog zo hard roepen over meerdere samenhangende smaakstoffen en complexiteit in de drank. Dat maakt allemaal geen iota uit. De test is 1 variabele en dan zien of er een verschil is. Als je zes dingen bij elkaar mikt gaat er geheid verschil zijn, maar dan weet je nog niets. namelijk wat maakt het verschil, een van de zes dingen of alles gecombineerd? dus je iets wilt testen, verander je een ding en doe je een driehoektest om te zien of er een verschil is.

Ideaal splits je dit in twee driehoek testen. Variatie in welk bier er twee van gegeven wordt. Maar dan hoef je niet weten wat je zoekt. Je hoeft alleen te kijken of er een verschil is.

Volgens mij heb ik het heel goed door...  ;)

Ze testen inderdaad maar 1 variabele. Het verschil tussen wel of niet een handeling uitvoeren kan in het eindresultaat klein zijn. Zo klein dat je het niet opmerkt als je niet weet waar op te letten. De complexiteit van bier maakt daarbij wel degelijk uit. Er zijn vele honderden smaakstoffen die je kunt waarnemen en nog veel meer smaakstoffen die onder de smaakdrempel liggen. Je moet maar net in de gaten hebben dat bijvoorbeeld een bier een beetje meer samentrekkend is omdat bij een te hoge pH-waarde gespoeld is. De proevers van Brülosophy weten niet wat ze moeten proeven, waar ze op moeten letten en daar gaat het bij deze tests mis.

Op basis van de testen van Brülosophy zou je kunnen zeggen dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Maar dat is niet het geval. Zeker als je meerdere handelingen niet optimaal uitvoert wordt de kwaliteit van je bier minder. Uitstekend bier is een optelsom van veel goede dingen.

middelaersch

'Vroeger' stonden er vaak twee van die tekeningen in de krant, die bijna hetzelfde waren, maar waar een aantal verschillen inzaten die je moest zoeken.
Als ik dan aan de kinderen vroeg om een verschil aan te wijzen, zeiden ze 'er is geen verschil'. Maar als ik dan zei 'kijk eens goed naar dat hoofd van die zeeman', dan zagen ze opeens dat hij in de ene tekening een ringetje in zijn oor had en in de andere niet.

Wat ik daar mee wil zeggen: als je weet waar je op moet letten, zie je verschillen veel gemakkelijker.
En zo is het met bier proeven denk ik ook.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 22-03-2020  17:27 u'Vroeger' stonden er vaak twee van die tekeningen in de krant, die bijna hetzelfde waren, maar waar een aantal verschillen inzaten die je moest zoeken.
Als ik dan aan de kinderen vroeg om een verschil aan te wijzen, zeiden ze 'er is geen verschil'. Maar als ik dan zei 'kijk eens goed naar dat hoofd van die zeeman', dan zagen ze opeens dat hij in de ene tekening een ringetje in zijn oor had en in de andere niet.

Wat ik daar mee wil zeggen: als je weet waar je op moet letten, zie je verschillen veel gemakkelijker.
En zo is het met bier proeven denk ik ook.

Dit inderdaad wat ik bedoel. Als je niet weer waar op te letten wordt het heel moeilijk om verschillen waar te nemen. De plaatjes lijken hetzelfde maar er zijn wel degelijk verschillen.

Puck

Aangezien er een mooi krantenbericht was over bier in blik en ik daarop reageerde, werd ik doorverwezen naar dit topic. Hier mijn gedachten die grotendeels gebaseerd waren op dit bier afvullen in blik topic, ik hoop dat jullie er inhoudelijk op willen reageren:

¨Mooi bericht, bedankt voor het delen. Precies waarover ik het laatst over had met wat vrienden. Ik zie alleen maar voordelen, ook voor de hobbybrouwer. Met blikjes heb je ook nog eens minder kans op ontploffingen (blikjes kunnen meer druk aan, gaan bol staan). Een inblikmachine (geen lijn) is tegenwoordig betaalbaar, maar waar haal je de blikjes vandaan? En dan bedoel ik een redelijk kleine hoeveelheid, geen 100.000 stuks uit Oss :weetniet: Mobiele inbliklijn is vanaf 1500 liter geloof ik, kom ik aan met 30-50 liter :nut: Zou het ook gezien de omstandigheden in de wereld ook niet een idee zijn om blik te accepteren bij het ONK en andere wedstrijden? Zonder dan gebruik te maken van inleveradressen en meer op afstand het te regelen. Ik hoop met het laatste niet dat ik daarmee tegen het zere been van iemand schop maar zowel het bier inleveren als verzenden gaat dan een stuk makkelijker, veiliger en efficiënter. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.¨

seed7

Elders liep een gelijksoortige draad over dat artikel, mijn reactie:
Als je blik op het zelfde O2 niveau wilt kunnen afvullen als met glas haalbaar is (3x evacueren) moet je je hele lijn inpakken en vullen met inert gas. Dat kan, maar voor wie is dat weg gelegd? Zuurstofopname langs de dop van de fles is geen probleem als je de rotatie hoog houdt.

Aluminium heeft geen milieu voordeel op het moment dat je het tegenover een statiegeldfles zet. Ook verliest het zijn voordeel op het moment dat je een etiket op het blik plakt. Daarnaast is de markt voor gerecycled aluminium zeer mager, "niemand" wil het hebben. De ecologische schade bij het winnen van de grondstoffen voor aluminium is veel groter dan die voor het winnen van de grondstoffen voor glas. Niet alleen door de wijze waarop er gewonnen wordt maar ook door de locatie.

Waar aluminium blikjes scoren zijn de lagere transport kosten, lees gewicht. Drink lokaal en je bent voor groot deel van dat probleem bij flessen af.

Daarnaast, ik vind blik vies. Dat randje waar van alles tegenaan plakt waar bij een flesje het dopje juist over de opening heen gaat.

Ingo (aluminium cupjes voor koffie-extract zijn volslagen waanzin)

Puck

Citaat van: seed7 op 10-06-2020  08:01 uElders liep een gelijksoortige draad over dat artikel, mijn reactie:
Als je blik op het zelfde O2 niveau wilt kunnen afvullen als met glas haalbaar is (3x evacueren) moet je je hele lijn inpakken en vullen met inert gas. Dat kan, maar voor wie is dat weg gelegd? Zuurstofopname langs de dop van de fles is geen probleem als je de rotatie hoog houdt.

Aluminium heeft geen milieu voordeel op het moment dat je het tegenover een statiegeldfles zet. Ook verliest het zijn voordeel op het moment dat je een etiket op het blik plakt. Daarnaast is de markt voor gerecycled aluminium zeer mager, "niemand" wil het hebben. De ecologische schade bij het winnen van de grondstoffen voor aluminium is veel groter dan die voor het winnen van de grondstoffen voor glas. Niet alleen door de wijze waarop er gewonnen wordt maar ook door de locatie.

Waar aluminium blikjes scoren zijn de lagere transport kosten, lees gewicht. Drink lokaal en je bent voor groot deel van dat probleem bij flessen af.

Daarnaast, ik vind blik vies. Dat randje waar van alles tegenaan plakt waar bij een flesje het dopje juist over de opening heen gaat.

Ingo (aluminium cupjes voor koffie-extract zijn volslagen waanzin)

Ik heb vele filmpjes mogen aanschouwen van professionele brouwers die niet met inert gas werken en afvullen op fles, fust en blik.

Glazen flessen hebben alleen een milieuwinst als het statiegeldflessen zijn. Blik staat tussen statiegeldflessen en flessen zonder statiegeld in. Als er statiegeld op komt dan wordt blik ook echt een alternatief van statiegeldflessen. En laten we bijna zeker ook statiegeld krijgen op blik in Nederland. Op een flesje heb je ook een etiket. Geloof dat veel etiketten op blikjes geprint worden.

Niemand wil aluminium hebben? Volgens mij is de vraag alleen maar gedaald door wat er speelt in de wereld. Zo denkt men dat de vraag in de transportsector en auto-industrie zal toenemen vanwege het vergroten van de efficiency van een voertuig per km. Het mooie aan aluminium is dat het zeer goed recyclebaar is, dus men wilt meer hergebruik dan opnieuw winnen van grondstoffen. Maar deze stelling neem ik aan met wat ik hoor en zie, het is niet gebaseerd op cijfers. Deze heb ik niet zo voor handen.

Alleen lokaal drinken? Goed idee moet het alleen wel verkrijgbaar zijn binnen een straal van 20 km. En wie heeft er hier nu geen bier van over de grote oceaan gedronken? En wedstrijden zijn ook altijd in de buurt...Ik snap je persoonlijke voorkeur en ik heb ook de mijne maar ik denk dat het om het even is qua viezigheid. Ik krijg bij flessen bijvoorbeeld altijd de associatie met flesjes vol met peuken en andere meuk. Omspoelen en ze worden weer hergebruikt... blikjes zijn nieuw. En ik schenk het bijna altijd uit in een glas (soms op een feestje niet).

Maar goed waar haal ik nu een kleine oplage blikjes en deksels voor thuisgebruik als hobbybrouwer in Nederland? En zijn er ontwikkelingen met blik accepteren bij het ONK en andere wedstrijden?

hansHalberstadt

Het pobleem met recycling van aluminium is dacht ik dat er legeringen van gemaakt worden voor die blikjes en het het recyclen dus niet zuiver genoeg meer is om te kunnen hergebruiken.

stijn26

Ik heb een Cannular can seamer gekocht en hergisting op blik gaat prima.
De blikken kan je er gewoon bij kopen of je contacteert brouwerijen waarvan je lege blikjes kan overkopen eventueel.

Dezelfde regeltjes als bij glas gelden ook bij blik. Heb je hop creep dan heb je zowel bij glas als bij blik een probleem. Bij blik krijg je dan eventueel eerst ook nog een waarschuwing dmv het bol staan.
Ik heb ook liever ontploffende blikjes als ontploffende flesjes...
Brett kan wel een probleem vormen omdat bij flesjes de overdruk langzaam kan ontsnappen en bij blik niet.


Jordy74

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2020  22:22 uHet pobleem met recycling van aluminium is dacht ik dat er legeringen van gemaakt worden voor die blikjes en het het recyclen dus niet zuiver genoeg meer is om te kunnen hergebruiken.

Alu blik is juist prima te recyclen.
Dit is zelfs 100% en een onbeperkt aantal keren zonder kwaliteitsverlies.

Martijn0172

Citaat van: stijn26 op 11-06-2020  07:18 uIk heb een Cannular can seamer gekocht en hergisting op blik gaat prima.

Kun je delen waar je deze gekocht hebt?

stijn26


pincopallino

Citeerik vind blik vies. Dat randje waar van alles tegenaan plakt waar bij een flesje het dopje juist over de opening heen gaat.



Inderdaad !

hugo bakker

Het is wel een hoop extra werk tegenover bottelen in glas. Je moet namelijk het bier eerst geforceerd carboniseren.Dat valt wel mee als je dit altijd al deed, maar denk dat veel hobbybrouwers in NL/BE dit niet doen. Vervolgens het blik vullen met een beer gun, waarop het proces van het blik afsluiten ook behoorlijk lang is. Je bent zo 2 minuten per blik bezig.

De ervaring die ik lees met hergisten op blik zijn ook niet heel positief. Ben benieuwt hoe dit allemaal zich gaat ontwikkelen.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=610&v=etGKaUEdqe8&feature=emb_logo

stijn26

Citaat van: hugo bakker op 11-06-2020  12:23 uHet is wel een hoop extra werk tegenover bottelen in glas. Je moet namelijk het bier eerst geforceerd carboniseren.Dat valt wel mee als je dit altijd al deed, maar denk dat veel hobbybrouwers in NL/BE dit niet doen. Vervolgens het blik vullen met een beer gun, waarop het proces van het blik afsluiten ook behoorlijk lang is. Je bent zo 2 minuten per blik bezig.

De ervaring die ik lees met hergisten op blik zijn ook niet heel positief. Ben benieuwt hoe dit allemaal zich gaat ontwikkelen.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=610&v=etGKaUEdqe8&feature=emb_logo
Hoeft niet, hergisting op blik kan prima. Zo doe ik het nu.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 10-06-2020  08:01 uElders liep een gelijksoortige draad over dat artikel, mijn reactie:
Als je blik op het zelfde O2 niveau wilt kunnen afvullen als met glas haalbaar is (3x evacueren) moet je je hele lijn inpakken en vullen met inert gas. Dat kan, maar voor wie is dat weg gelegd? Zuurstofopname langs de dop van de fles is geen probleem als je de rotatie hoog houdt.
Maar als je er nu een vanuit gaat dat je kunt hergisten in blik (dat lijkt betwijfeld te worden of dat kan, maar ik zie de reden niet)  en hopelijk daardoor alle zuurstof kan verbruiken dan heb je daarna geen last meer van zuurstoflek via de dopjes, dus kun je je bier veel langer bewaren. De vraag is dus hoeveel zuurstof er opgenomen kan worden tijdens de hergisting, zie reactie #125 werkt in de praktijk al blijkbaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-06-2020  00:10 uMaar als je er nu een vanuit gaat dat je kunt hergisten in blik (dat lijkt betwijfeld te worden of dat kan, maar ik zie de reden niet)  en hopelijk daardoor alle zuurstof kan verbruiken dan heb je daarna geen last meer van zuurstoflek via de dopjes, dus kun je je bier veel langer bewaren. ...

Ik koop regelmatig blikje bier van craftbrouwerijen waarin gist zit. Bijvoorbeeld bieren van Brouwerij Kees.


Al heel wat keren heb ik overigens geschreven dat het een fictie is te veronderstellen dat alle zuurstof dat in een fles of blik zit verbruikt wordt door de gist tijdens hergisting. Een gedeelte van de zuurstof bindt zich chemisch aan het bier (een andere naam hiervoor is oxidatie...  ;D)
Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/
" Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment."

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-06-2020  17:18 uIk koop regelmatig blikje bier van craftbrouwerijen waarin gist zit. Bijvoorbeeld bieren van Brouwerij Kees.


Al heel wat keren heb ik overigens geschreven dat het een fictie is te veronderstellen dat alle zuurstof dat in een fles of blik zit verbruikt wordt door de gist tijdens hergisting. Een gedeelte van de zuurstof bindt zich chemisch aan het bier (een andere naam hiervoor is oxidatie...  ;D)
Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/
" Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment."
Zie antwoord in dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.msg626136.html#msg626136

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-06-2020  17:18 uAl heel wat keren heb ik overigens geschreven dat het een fictie is te veronderstellen dat alle zuurstof dat in een fles of blik zit verbruikt wordt door de gist tijdens hergisting.
Hier nog een link die ik zo snel kon vinden":
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1991.tb01048.x

Deze figuur geeft aan dat als je na een tijdje gaat kijken dat de zuurstofopname zich stabiliseert op ca 7 mg zuurstof per minuut voor 10^12 cellen. In gebotteld bier heb je tgv de nagisting zoals ik schat ca10^8 a 10^9 cellen (1 cm3 slurry = ca 10^10 cellen) dus dan praat je over een zuurstofverbruik (mits zuurstof aanwezig) van ca 7 mg/1000 a 7 mg/10000 = ca 0.7 a 7 ugram/minuut = 1 a 10 mg/dag. in de kopruimte zit ca 5 ml lucht = ca 1 ml zuurstof = ca 1.4 mg zuurstof dus dat is dan in ca 2 uur a 1 dag helemaal verbruikt.


hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-06-2020  20:37 uDus dan praat je over een zuurstofverbruik (mits zuurstof aanwezig) van ca 7 mg/1000 a 7 mg/10000 = ca 0.7 a 7 ugram/minuut = 1 a 10 mg/dag. In de kopruimte zit ca 5 ml lucht = ca 1 ml zuurstof = ca 1.4 mg zuurstof dus dat is dan in ca 2 uur a 1 dag helemaal verbruikt.


PS, dat geeft dan ook weer het nut van bottelgist. Met voldoende bottelgist is de periode dat er zuurstof inzit en dus oxidatie kan optreden beperkt tot maar een paar uur.

Jan de Graaff

In een stuk in de krant afgelopen weekend (ik weet even niet welke krant, een vriend heeft mij de foto ervan toegestuurd omdat hij er vanuit ging dat ik het interessant zou vinden; klopt ook) vertelt een van de oprichters van Brouwerij de Moersleutel, Pim Zomerdijk, uit Alkmaar, dat hun blik-bottel-machine eerst een pufje CO2 in het blikje blaast, dan het blikje afvult en voor de deksel erop komt, weer een pufje CO2 geeft. Vond ik interessant om te lezen..
Zij zitten dus niet met het zuurstof dilemma.

(Het staat in de vierde kolom, ongeveer op driekwart van boven).

Sowieso een heel leuk stukje om te lezen van een mooie Nederlandse Craft brouwerij.


beun

Citaat van: hansHalberstadt op 18-06-2020  20:40 ups, dat geeft dan ook weer het nut van bottelgist. met voldoende bottelgist is de periode dat er zuurstof inzit en dus oxidatie kan optreden beperkt tot maar een paar uur.

Dat klinkt logisch.
ik ervaar ook sinds gebruik van bottelgist i.c.m. o2 absorberende kroonkurken bij mijn veelal lichtgekleurde bieren weer een verbetering van smaak en versheid.
Ik denk dat dat inderdaad met verminderde oxidatie te maken heeft.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-06-2020  20:37 uHier nog een link die ik zo snel kon vinden":
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1991.tb01048.x

Deze figuur geeft aan dat als je na een tijdje gaat kijken dat de zuurstofopname zich stabiliseert op ca 7 mg zuurstof per minuut voor 10^12 cellen. In gebotteld bier heb je tgv de nagisting zoals ik schat ca10^8 a 10^9 cellen (1 cm3 slurry = ca 10^10 cellen) dus dan praat je over een zuurstofverbruik (mits zuurstof aanwezig) van ca 7 mg/1000 a 7 mg/10000 = ca 0.7 a 7 ugram/minuut = 1 a 10 mg/dag. in de kopruimte zit ca 5 ml lucht = ca 1 ml zuurstof = ca 1.4 mg zuurstof dus dat is dan in ca 2 uur a 1 dag helemaal verbruikt.

Bij jouw berekening ga je uit van een situatie waarbij zuurstof is opgelost in wort, aan het begin van de vergisting.
Na de vergisting is er koolzuurgas in je bier. De hoeveelheid zuurstof dat oplost en verbruikt wordt door de gist is hierdoor veel lager. Je moet wel appels met appels vergelijken.

Bottelgist kan helpen voor en een vlotte hergisting. Maar als je niet te lang wacht met bottelen is er nog voldoende vitale gist. Gisteren een fles geopend met 10,8% alcohol dat 9 dagen op fles zit. Het heeft al voldoende koolzuur. Het bier is gebotteld zonder bottelgist.

Zie ook mijn reactie in een ander topic.
Citaat van: Jacques op 19-06-2020  22:05 uLees het artikel eens goed. Dan zie je dat wetenschappelijke artikelen er ten grondslag aan liggen...

En met een beetje moeite had je die ook kunnen vinden...
http://s3.amazonaws.com/arena-attachments/2678135/33ddaefb2ed39a9d141cee495a8ffa31.pdf?1536579742

En ook https://www.researchgate.net/profile/Anita_Van_Landschoot/publication/293337388_Effect_of_pitching_yeast_preparation_on_the_refermentation_of_beer_in_bottles/links/579cf9ee08ae802facbb976d/Effect-of-pitching-yeast-preparation-on-the-refermentation-of-beer-in-bottles.pdf

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-06-2020  21:45 uBij jouw berekening ga je uit van een situatie waarbij zuurstof is opgelost in wort, aan het begin van de vergisting.
Na de vergisting is er koolzuurgas in je bier. De hoeveelheid zuurstof dat oplost en verbruikt wordt door de gist is hierdoor veel lager.
Ik heb daar geen gegeven over. Hoeveel zuurstof lost er op in bier met koolzuur en met welke snelheid diffundeert dat in het bier?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-06-2020  23:27 uIk heb daar geen gegeven over. Hoeveel zuurstof lost er op in bier met koolzuur en met welke snelheid diffundeert dat in het bier?

Ik heb daar ooit tabellen van gezien, maar weet niet meer waar.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-06-2020  17:18 uIk koop regelmatig blikje bier van craftbrouwerijen waarin gist zit. Bijvoorbeeld bieren van Brouwerij Kees.

Maar Kees hergist toch niet in blik? Die gist komt hooguit van het ongefilterd zijn?

Hergist eens met CBC-1 en dextrose/glucose. In 4-5 dagen klaar, bijna ongeacht het alcohol %. En CBC-1 is een killer-gist. Geen doorgisten meer achteraf (misschien een optie voor hop-creep?). En dan te bedenken dat wanneer je 7,5 g/l CO2 zou willen in je tripel, en dat is toch normaal voor een tripel, dat je dan minstens 10 g/l sucrose nodig hebt.
Ik hoor hier suikergiften van 6 g/l, of zelfs minder. Dat kan enkel met niet volledig uitgegist bier, anders is het gewoon plat.

Hier is wellicht die zgn hop creep aan de orde. Was het bier sowieso wel uitgegist?

Waarom is er geen Westmalle tripel of Duvel van het vat? Teveel gewenste CO2 verzadiging. Dat tapt niet lekker. Hoewel Moortgat een patent heeft gevraagd/verkregen? op een speciale tapinstallatie voor bieren met meer dan 7 g/l CO2. En die Duvel op tap is al beschikbaar.

Ik bottel mijn Belgische bieren met 12 g/l dextrose.  En dan krijg je precies een goede schuimkraag.

Jacques

Citaat van: EBC op 20-06-2020  20:47 uMaar Kees hergist toch niet in blik? Die gist komt hooguit van het ongefilterd zijn?

Ik sluit het niet uit dat Kees hergist in een blikje.

In ieder geval doen sommige craftbrouwerijen dit.

https://www.allagash.com/blog/what-is-can-conditioning/?ao_confirm

EBC

Citaat van: Jacques op 20-06-2020  22:41 uIk sluit het niet uit dat Kees hergist in een blikje.

Ik wel, maar ik zal het hem nog eens vragen. Ik heb hem immers leren brouwen. Good old friend.  8)

De link naar Allagash is heel Amerikaans. Veel te weinig CO2, toch naar Europese normen, en ook heel veel BS mixed up in het artikel. Geen goede referentie. ;D

Koen S


EBC

Citaat van: Koen S op 20-06-2020  22:53 uEen interessante post over F2 en CBC-1: https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11439-bottelgist-wat-is-het-verschil-tussen-de-fermentis-f2-en-de-lalemand-cbc-1/

Inderdaad interessant en mooi werk van Serge.

Maar dat je 2x zoveel gist gaat hebben in je fles met CBC-1 is niet correct. Beide gisten leveren gelijke hoeveelheid sediment. En vooral ook de gist die nog aanwezig was in het bier speelt hier mee. Helder bottelen werkt.

CBC maakt korte metten met gistresidu, en voorkomt zo doorgisten in de fles. De meeste hobbybrouwers bottelen immers niet volledig uitgegist bier ... dus misschien beter geen CBC-1 :-)  tenzij je meer suiker gaat gebruiken.

Dat willen jullie niet horen, maar om een uitgegist bier op acceptabele druk te krijgen is 10 g/l sucrose echt benodigd ...

Mijn favoriet is CBC-1 met 13 g/l dextrose, dat is binnen 7 dagen klaar.

DeKeng

Ik volg dit topic al een tijdje, en helaas wordt er vaak nogal afgeweken van het onderwerp.
Maar wat zijn nu de bevindingen van de mensen hier die op blik afvullen ipv fles?
Sinds het starten van dit topic is er toch best veel gebeurd in de bierwereld met het oog op blik.
Ook voor de thuisbrouwer wordt er steeds meer mogelijk, Brouwstore bijvoorbeeld verkoopt nu blikken en canseamers, en de rest zal vast volgen. Ikzelf wil ook over gaan op blik, omdat het in mijn ogen vele voordelen heeft. Al is het alleen al om plaatsgebrek thuis. Daar waar nu tig dozen met flessen (vol en leeg) staan, kun je met blik alles fijn stapelen etc.

Verder ben ik gewoon benieuwd hoe alles werkt, hetgeen me op mijn vraag brengt, nl: hoe kun je het beste vullen?
Met een beergun + CO2 of gewoon ouderwets met n vulpijpje en hergisten op blik?
Ik ben benieuwd wat ieders bevindingen zijn, mbt bommetjes etc. Er is me verteld dat de blikken van Kegland, die in NL verkrijgbaar zijn, even veel druk aankunnen als de gemiddelde fles, correct me if I'm wrong.

Brouwerij KOR

Ik ben ook aan het bekijken of het afvullen in blik meer voordelen dan fles heeft. Ben benieuwd naar ervaring van anderen!

Miss Beertje

Citaat van: Brouwerij KOR op 27-08-2021  10:28 uIk ben ook aan het bekijken of het afvullen in blik meer voordelen dan fles heeft. Ben benieuwd naar ervaring van anderen!

Echt heel grappig dat ik dit hele topic aflees en dat het vandaag weer naar boven gehaald is!  :D Ik ben ook heel benieuwd! Het idee is om morgen (10% korting op alles bij Brouwland) deze set te bestellen: https://brouwland.com/nl/cadeaus-voor-bierliefhebbers/11917-startset-Brewferm-barrel-minidrukvaatjes-met-party-star-deluxe.html#allSpecsTitle

Er staat bij dat de cans geschikt zijn om na te gisten. 'Je kan je eigen bier laten nagisten in het vat'. Ik heb helemaal nog geen verstand van koolzuur maar dit lijkt me toch erg makkelijk. Geen 7 maar 3 gram per liter toevoegen en werkt het dan hetzelfde als de hergisting op fles?

MaartenM


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-06-2020  21:45 uBij jouw berekening ga je uit van een situatie waarbij zuurstof is opgelost in wort, aan het begin van de vergisting.
Na de vergisting is er koolzuurgas in je bier. De hoeveelheid zuurstof dat oplost en verbruikt wordt door de gist is hierdoor veel lager. Je moet wel appels met appels vergelijken.
Ik zag vandaag dit antwoord nogmaals en heb nog een ander antwoord als de vorige keer.
Als de zuurstof in de kopruimte zit ipv het bier dan zal de gist natuurlijk vanuit het bier beginnen met zuurstof opgebruiken. Wat er dan gebeurt volgens mij is dat parallel daaraan ook de zuurstof uit de kopruimte zich steeds blijft herverdelen tussen kopruimte en bier, immers als je de concentratie in het bier lager maakt omdat er zuurstof verbruikt wordt zal er zuurstof verplaatsen vanuit de kopruimte naar het bier. Dat gaat net zolang door tot alle zuurstof ook uit de kopruimte is verbruikt. Maar omdat de zuurstof vanuit het bier wordt verbruikt zal die concentratie vrijwel 0 blijven en heb je dus geen last van zuurstof uit de kopruimte want die kan in de kopruimte zelf geen kwaad immers.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2021  17:34 uIk zag vandaag dit antwoord nogmaals en heb nog een ander antwoord als de vorige keer.
Als de zuurstof in de kopruimte zit ipv het bier dan zal de gist natuurlijk vanuit het bier beginnen met zuurstof opgebruiken.

Waarbij je er aan voorbij gaat dat je het bier zo koud mogelijk afvult. De gist is lekker suf en doet niets. De zuurstof lost lekker makkelijk op in het bier en doet maar een beetje. Dan warmt het bier in het blikje lekker op achter de winkelruit of in het handschoenenvakje. De gist begint langzaam wakker te worden maar de zuurstof is al weg.

50% van de zuurstof in de kopruimte verdwijnt in en periode van enkele minuten tot een dag na afvullen, afhankelijk van de omgeving. Bier afgevuld zonder gist en ongepasteuriseerd.
Als je pasteuriseert wordt in een klap 60% van de zuurstof verbruikt. Oxidatie.

Edit: nog wat getalletjes:
O2 in:
wort 8 – 17+ ppm
Fermentatie < 10 ppb
Filtratie 5 – 50 ppb
Helder bier na filtratie 10 – 50 ppb
Helder bier vlak voor afvullen 10 – 30 ppb  <= Neemt af zonder dat er iets aktiefs gedaan wordt (oxidatie)
O2 als gevolg van verpakken fles 20 –50 ppb
O2 als gevolg van verpakken blik 30 – 60 ppb <= gehele afvullijn gevuld met inert gas
totaal O2 in verpakking O2 40 – 150 ppb


Al is de gist nog zo snel,
de oxidatie achterhaald haar wel.


Ingo (2x voorvacuum is wel een interessante technologie bij blikafvullen)

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-08-2021  19:22 uWaarbij je er aan voorbij gaat dat je het bier zo koud mogelijk afvult. De gist is lekker suf en doet niets. De zuurstof lost lekker makkelijk op in het bier en doet maar een beetje. Dan warmt het bier in het blikje lekker op achter de winkelruit of in het handschoenenvakje. De gist begint langzaam wakker te worden maar de zuurstof is al weg.
Maar dan heb je het dus niet over hergisting op de fles of blikje. Ik bedoel juist als je wel hergisting doet.

hansHalberstadt

Zonder hergisting is zuurstof altijd slecht natuurlijk want dan verbruik je het niet en is dus alles beschikbaar voor oxidatie.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2021  19:37 uMaar dan heb je het dus niet over hergisting op de fles of blikje. Ik bedoel juist als je wel hergisting doet.

De hergisting is niet compleet binnen 5 minuten tot een dag!

Inco

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-08-2021  19:44 uDe hergisting is niet compleet binnen 5 minuten tot een dag!

Inco
bedoel je dat de oxidatie binnen 5 minuten tot een dag plaatsvindt? Maar bedenk wel dat het niet om de zuurstof gaat in de kopruimte maar om de zuurstof opgelost in het bier. Dus wat is de concentratie zuurstof in het biet met een met lucht gevulde kopruimte en wat betekent dat dan voor de oxidatie?

seed7

Binnen 5 minuten tot een dag is 50% van de zuurstof in de fles/het blik weg. Mits professioneel afgevuld. Met opschuimen dus. Al het andere maakt het alleen maar slechter.

DO in een brouwerij moet binnen 5 minuten na afvullen gemeten worden anders kan het getalletje de prullenbak in. Afgevuld met of zonder gist of voor hergisting.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 28-08-2021  19:44 uDe hergisting is niet compleet binnen 5 minuten tot een dag!

Precies! Ook bij hergisting op de fles/blik moet je oppassen voor opname van zuurstof en zorgen voor een niet te grote kopruimte. Het duurt even voordat de hergisting op gang komt.

Het blijft een hardnekkig misverstand dat je bij bieren met hergisting qua oxidatie niets te vrezen hebt...

Davester

Citaat van: DeKeng op 02-10-2020  04:51 uIk volg dit topic al een tijdje, en helaas wordt er vaak nogal afgeweken van het onderwerp.
Maar wat zijn nu de bevindingen van de mensen hier die op blik afvullen ipv fles
Ik gebruik blikjes gewoon heel simpel: inblikken met theelepeltje (ongeveer 2.5 gram) suiker. Vul hem tot de knik,  dekseltje erop en dichtdraaien.
Geen beergun of CO2 blazen, gewoon vulpijpje en daarmee het blikje vol laten lopen.
Nog nooit plofblikken of spuiters gehad.
Hergisting op blik werkt uitstekend en na wat ervaring kun je aan de spanning op een blikje goed inschatten hoe ver de hergisting is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.