Goedenavond!
Ik heb dit boek eerder ook besteld, en gelezen.
In basis vertelt het boek de basis van het brouwen, en beschrijft de verschillende stappen in het proces. Ook de uitleg van de ingrediënten sprak mij aan, en de vele recepten zagen er zo op het eerste gezicht ook mooi en volledig uit.
Toch riepen de recepten vele vragen op die in het boek niet werden beantwoord. Zoals het gebruik van het totale volume water, spoelwater, maischwater. Het omrekenen naar kleinere volumes, etc. Uiteindelijk heb ik in dit forum de door mij begeerde antwoorden gevonden, en heb ik al behoorlijk wat plakkertjes in het boek zitten zodat ik weet wat er uiteindelijk bedoeld wordt.
Kortom, de recepten zijn leuk, maar die kun je, zoals eerder al genoemd, volop hier en elders vinden. Echt stap voor stap praktiserend brouwen zit er dus niet in, maar het is een startpunt. Het belangrijkste voor mij is dat ik mede door het boek het forum gevonden heb, en mijn brouwavonturen staan op het punt van beginnen.
2 blikken Brewferm Tripel zijn onderweg, daar heb je wellicht geen boek voor nodig, maar ik weet uiteindelijk wel waar het wort vandaan komt, en als je wilt variëren en experimenteren moet je uiteindelijk toch het volledige proces doorlopen van maischen, hoppen, koelen etc.
Ik ga op zoek naar een volgend boek, en zo zal ik er uiteindelijk wel komen.
Maar niet zonder jullie hulp!
Groetjes Wildor