Thuis bier brouwen - Greg Hughes

Gestart door orangeloo, 13-07-2015 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belg

Hmmm, zou je hiervan eens een illustratief voorbeeld van kunnen geven aan de hand van het recept dat Wildor gepost heeft a.u.b.?

Dat zou mij heel duidelijk maken hoe die berekening in zijn werk gaat.

Belg

Zou de juiste hopgift van het aangepaste recept kunnen berekend worden m.b.v. bepaalde brouwsoftware?

emiel1

Het aandeel in de totale IBU van de hopgiften staat vermeld in het recept. De Hallertauer begin kook levert 12,7 IBU en de Tettnang op 15 minuten levert 7,5 IBU. In dit recept hebben de hoppen een alfawaarde van resp. 3,5% en 4,5%, de kans is aannemelijk dat dat voor jouw hoppen afwijkt. De makkelijkste manier is je eigen hoppen in te voeren in de database van je brouwsoftware en de juiste alfawaardes daaraan toe te kennen (staat op de verpakking). Vervolgens voeg je de hop met hun kooktijd toe aan het recept en verhoog of verlaag je de hoeveelheid tot je op de IBU uit het recept komt.

Belg

Hmmm, dat is al veel duidelijker.
Bedankt emiel!

Nog een vraagje voor wie het boek gelezen heeft:

Voor vele recepten is er een moutextractversie.

De eerste stap hier is om ...g mout ... minuten te weken in water op 65°C.
Echter vind ik nergens terug of men het nu over geschrote of ongeschrote mout heeft.

Jacques

Citaat van: Belg op 09-05-2019  20:02 uDe eerste stap hier is om ...g mout ... minuten te weken in water op 65°C.
Echter vind ik nergens terug of men het nu over geschrote of ongeschrote mout heeft.

Bij 65 ºC wordt de mout niet zo zeer geweekt maar begint het maischen.
Maischen doe je altijd met geschrote mout. Je wilt immers hebben dat de mout wordt afgebroken door enzymen en dat de afbraakproducten in de vloeistof oplossen.

Belg

Dus: in de moutextracten versie van de recepten wordt gewoon een deel van de geschrote mout vervangen door extracten maar geschrote mout blijf vereist?

Ik heb nu al enkele blikbrouwsels gemaakt maar wil nu toch de overstap maken naar brouwen met mout(extract?).
Wel direct een aardige investering.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.