Thuis bier brouwen - Greg Hughes

Gestart door orangeloo, 13-07-2015 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Klik op het plaatje om het boek bij Bol.com te bestellen voor bovenstaande prijs.




Vanmiddag zag ik in een outlet een boek liggen genaamd thuis bier brouwen door greg hughes.
http://www.Brouwmarkt.nl/thuis-bier-brouwen-greg-hughes.html

Nu heb ik op zich geen boek meer nodig om te leren brouwen, maar op een of andere manier sprak het mij wel aan.
€ 22,50 is niet veel maar voor een outlet ook niet echt weinig, en dat kwam ook wel uit want het wordt overal verkocht voor die prijs  8)
Maar nu ruim 8 uur later zit het nog in mijn hoofd. Was dus eigenlijk wel eens benieuwd of er hier op Hobbybrouwen.nl iets over geschreven was... maar niet dus.

Wie kent dit boek en wat is jou mening. Ik hoor het graag.

designinglives

Ik heb het boek enkele weken geleden bij release in de bus gekregen. Ben er wat door gegaan maar ondanks dat het grafisch wel een mooi boek is (ik koop daarom alleen al vaak een boek) ben ik er niet wild van. De recepten zijn vaak heel simpel en doen volgens mij niet beter dan die ik op fora al gevonden heb.

Voor mij vooral een leuke toevoeging als offline recepten boek maar ik zou er persoonlijk niet opnieuw 22 euro aan geven denk ik. :-)

stadsbrouwerij Gouda

Ik heb dit boek louter als interesse bij Brouwmarkt in Almere gekocht voor de recepten (in de haast even niet goed ingekeken), het boek ziet er wel zeer verzorgd uit maar deze recepten zijn inderdaad heel erg simpel. Dit had ik dus echt niet verwacht, maar volgende keer zal ik toch even gaan bladeren voor ik zoiets weer ga kopen.
Bijna alles wordt met 1 maischstap gedaan van meestal van ca. 65- tot 67 graden en een tijd tussen de 60 en 75 minuten, ook de vergisting - "narijpingtemperatuur" is vaak hetzelfde, dus als men een boek wil kopen over hoe leer ik brouwen koop dan het boek van Adrie Otte (Verander water in bier)
Dit is een boek waar je als beginnend brouwer echt wat aan hebt.

Thomas.

Ik heb hem hier ook liggen (voor kerstmus gekregen :)), leuk om door te lezen maar niet voor de recepten.
Staat leuk bij de rest van de verzameling!

Thom

Dit heb ik gekocht toen in ben begonnen met brouwen. Ik heb er veel aan gehad in het begin. De manieren van blikbrouwen, extract brouwen en moutbrouwen staan er goed in beschreven. Fijn dat er een mooi overzicht in zit van de soorten hoppen en smaken. Dit geldt ook voor de mout.

Ik maisch nu in een koelbox. Maar het had wel een aanvulling geweest als hij meerdere maisch mogelijkheden had beschreven. Uiteindelijk heb ik het meeste aan dit forum gehad. :brouwen:

HarryL

Citaat van: Thom op 26-08-2017  13:01 uDit heb ik gekocht toen in ben begonnen met brouwen. Ik heb er veel aan gehad in het begin. De manieren van blikbrouwen, extract brouwen en moutbrouwen staan er goed in beschreven. Fijn dat er een mooi overzicht in zit van de soorten hoppen en smaken. Dit geldt ook voor de mout.

Dat dus :)
Ik heb het boek ook, en inderdaad, vrijwel alle bieren is het maischen op 1 temp. Maar inderdaad, er staat heel veel info in voor de beginnend brouwer.

EBC

Met de mout van tegenwoordig is 1 temperatuur voldoende. Daar wordt de mout op gemaakt.

Meerstapsmaischen geeft je hooguit 1 tot 2 % meer rendement. Maar dat is verwaarloosbaar.

De verhouding van vergistbaar/onvergistbaar kan je met maischtemperaturen ook nauwelijks regelen. Tenzij je een stap geheel overslaat en op de uiterste temperaturen gaat zitten.

Ga mee met de tijd!

davyd

Hopla, Kunze en de volledige moderne Duitse brouwschool mogen de vuilnisbak in.

Jacques

Citaat van: davyd op 06-11-2017  14:06 uHopla, Kunze en de volledige moderne Duitse brouwschool mogen de vuilnisbak in.

Als het aankomt op maischschema's zijn die niet zo modern.
Feit is dat je met één maischtemperatuur kunt volstaan met nagenoeg alle moderne mouten.

davyd

Citaat van: Jacques op 06-11-2017  21:06 uFeit is dat je met één maischtemperatuur kunt volstaan met nagenoeg alle moderne mouten.

Dat is waar. Je kan met zoveel volstaan. Je kan volstaan met je graan lang op voorhand te schroten, je kan volstaan met droog te schroten, je kan volstaan met gewoon leidingwater te brouwen, je kan volstaan met de pH te negeren, je kan volstaan met brouwzouten te negeren, je kan volstaan met zuurstofinslag aan de warme kant te negeren, je kan volstaan met veel te hard te koken, je kan volstaan met traag te koelen,  je kan volstaan met de hot break mee over te hevelen, je kan volstaan met te weinig gist te gebruiken, je kan volstaan met op kamertemperatuur of nog warmer te vergisten, je kan volstaan met je weinig of niets aan te trekken van zuurstof bij het bottelen, enz. enz. En je kan volstaan met matig bier met een matige schuimkraag te drinken, enz. enz.

Of je kan de ambitie hebben om het best mogelijke bier te brouwen, en, om dat te bereiken, zoveel mogelijk informatie te verzamelen, de beste bewezen technieken te gebruiken, en in het algemeen zoveel mogelijk compromissen te vermijden.

Ieder maakt hierin zijn of haar keuze.

Jacques

Citaat van: davyd op 06-11-2017  21:34 uDat is waar. Je kan met zoveel volstaan. Je kan volstaan met je graan lang op voorhand te schroten, je kan volstaan met droog te schroten, je kan volstaan met gewoon leidingwater te brouwen, je kan volstaan met de pH te negeren, je kan volstaan met brouwzouten te negeren, je kan volstaan met zuurstofinslag aan de warme kant te negeren, je kan volstaan met veel te hard te koken, je kan volstaan met traag te koelen,  je kan volstaan met de hot break mee over te hevelen, je kan volstaan met te weinig gist te gebruiken, je kan volstaan met op kamertemperatuur of nog warmer te vergisten, je kan volstaan met je weinig of niets aan te trekken van zuurstof bij het bottelen, enz. enz. En je kan volstaan met matig bier met een matige schuimkraag te drinken, enz. enz.

Of je kan de ambitie hebben om het best mogelijke bier te brouwen, en, om dat te bereiken, zoveel mogelijk informatie te verzamelen, de beste bewezen technieken te gebruiken, en in het algemeen zoveel mogelijk compromissen te vermijden.

Ieder maakt hierin zijn of haar keuze.

Iedereen maakt inderdaad zijn keuzes. Bouwen met één temperatuur is niet de slechtste methode. Temeer ook omdat de mouterijen daar steeds meer rekening mee houden...

davyd

Citaat van: Jacques op 06-11-2017  22:21 uIedereen maakt inderdaad zijn keuzes. Bouwen met één temperatuur is niet de slechtste methode. Temeer ook omdat de mouterijen daar steeds meer rekening mee houden...
Ik ben zo blij wanneer iemand het met mij eens is. Ik herinner mij nog goed de vorige keer: het was een kille, stormachtige winteravond in februari. Een dinsdag. "Geen weer om een hond door te jagen, buurman", zei ik tegen de buurman. "Inderdaad, buurman", zei de buurman, en hij lurkte aan zijn pijp. Of dat zou hij gedaan hebben, indien hij een pijp had gehad.

Hay

Citaat van: davyd op 06-11-2017  21:34 uDat is waar. Je kan met zoveel volstaan. Je kan volstaan met je graan lang op voorhand te schroten, je kan volstaan met droog te schroten, je kan volstaan met gewoon leidingwater te brouwen, je kan volstaan met de pH te negeren, je kan volstaan met brouwzouten te negeren, je kan volstaan met zuurstofinslag aan de warme kant te negeren, je kan volstaan met veel te hard te koken, je kan volstaan met traag te koelen,  je kan volstaan met de hot break mee over te hevelen, je kan volstaan met te weinig gist te gebruiken, je kan volstaan met op kamertemperatuur of nog warmer te vergisten, je kan volstaan met je weinig of niets aan te trekken van zuurstof bij het bottelen, enz. enz. En je kan volstaan met matig bier met een matige schuimkraag te drinken, enz. enz.

Of je kan de ambitie hebben om het best mogelijke bier te brouwen, en, om dat te bereiken, zoveel mogelijk informatie te verzamelen, de beste bewezen technieken te gebruiken, en in het algemeen zoveel mogelijk compromissen te vermijden.

Ieder maakt hierin zijn of haar keuze.

Dus als je op een temperatuur maischt heb je niet de ambitie om het best mogelijk bier te brouwen? :denken:
Heb al is eerder vermeld hier dat ik met een medeforummer precies hetzelfde recept heb gebrouwen en we kwamen op precies dezelfde waardes uit.
Trouwens in januari gaan we daar een experiment mee doen.
We gaan dan met 4 brouwers precies hetzelfde recept brouwen met dezelfde ingredienten maar ieder op zijn eigen manier van maischen.
Ik ga dat dan doen met een eenstaps maischschema en als alles klaar is gaan we vergelijken.
We zullen zien.

davyd

Citaat van: Hay op 06-11-2017  23:34 uDus als je op een temperatuur maischt heb je niet de ambitie om het best mogelijk bier te brouwen? :denken:
Heb al is eerder vermeld hier dat ik met een medeforummer precies hetzelfde recept heb gebrouwen en we kwamen op precies dezelfde waardes uit,.
Trouwens in januari gaan we daar een experiment mee doen .
We gaan dan met 4 brouwers precies hetzelfde recept brouwen met dezelfde ingredienten maar ieder op zijn eigen manier van maischen.
Ik ga dat dan doen met een eenstaps maischschema en als alles klaar is gaan we vergelijken.
We zullen zien.

Ik heb ook nergens geponeerd dat meer gecompliceerde maischschema's leiden tot hoger rendement. Maar zij kunnen wel invloed hebben op o.a. schuimvorming, mondgevoel, smaak en stabiliteit.

In tegenstelling tot wat Jacques beweert zijn meer gecompliceerde maischschema's  niet noodzakelijk verouderd. Getuige hiervan twee wetenschappelijk ondersteunde artikels verschenen in Brauwelt in 2016 (te lezen op de site van lowoxygenbrewing.com), "Some reflections on mashing – Part 1", en "Some reflections on mashing – Part 2". (Authors: Dr. Bertram Sacher and Prof. Dr.Thomas Becker, Chair of Brewing and Beverage Technology, TUM; em. Prof. Dr. Ludwig Narziß, TUM, Freising, Germany).

http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pkjdf.pdf
http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pddvxvf.pdf

Het zou interessant zijn om 2x hetzelfde bier te brouwen, 1x met 1 rust, en 1x met het optimale maischschema uit de Brauwelt artikels, en niet zozeer naar rendement te kijken, maar naar de kwaliteit van het bier. Maar om dat goed te kunnen vergelijken moeten natuurlijk alle stappen in het brouwproces zo optimaal mogelijk zijn.

Eric v B

Citaat van: davyd op 06-11-2017  22:34 uIk ben zo blij wanneer iemand het met mij eens is. Ik herinner mij nog goed de vorige keer: het was een kille, stormachtige winteravond in februari. Een dinsdag. "Geen weer om een hond door te jagen, buurman", zei ik tegen de buurman. "Inderdaad, buurman", zei de buurman, en hij lurkte aan zijn pijp. Of dat zou hij gedaan hebben, indien hij een pijp had gehad.
Na een aantal zinvolle bijdragen wordt het nu weer tijd voor de RESET-button.

davyd


EBC

Die optimale maischschema's waren vooral bedoeld voor sub-optimale mout. Zo nu en dan komt dat voor, afhankelijk van seizoenen, gerstras en zo meer.

Blijf je bedenken dat de grote brouwerijen, en daar werken die universiteiten voor, andere belangen hebben dan hobbybrouwers.

Stabiliteit is zo'n belang. Stabiliteit is niet hetzelfde als smaakkwaliteit, soms zelfs integendeel, en is voor een hobbybrouwer veel minder belangrijk.

davyd

Dus je ontkent de voordelen van de Hochkurz methode vermeld in het volgende citaat (uit 1ste pdf van Brauwelt)?

The "high-short" mashing process was implemented in order to restrict the activity of the endopeptidases and thus increase the percentage of high molecular weight nitrogen while retaining sufficient FAN formation through the activity of the more thermostable carboxypeptidases. However, the carboxypeptidases are somewhat inhibited, since the endopeptidases largely set the pace of protein degradation, and they have been incapacitated by the higher mash-in temperatures. The positive effects are evident in enhanced foam formation and stability, a more pleasant mouthfeel, less residual FAN resulting in a more robust color and improved flavor stability.

remolen

Ik leende dit boek bij de bibliotheek pas geleden.
Maischtemperaturen van een weizen ook 1 staps?
Dacht altijd dat je laag in moet maischen voor de kruidnagelsmaak?

Ook wat betreft recepten van weizen en dunkelweizen er wordt in het recept klaringsmiddel gebruikt.
Is dat niet een beetje vreemd bij een weizen.  Kreeg een beetje een raar gevoel bij het boek... niet echt iets waar ik veel aan had in elk geval.

Jacques

Citaat van: davyd op 07-11-2017  00:51 uIn tegenstelling tot wat Jacques beweert zijn meer gecompliceerde maischschema's  niet noodzakelijk verouderd. Getuige hiervan twee wetenschappelijk ondersteunde artikels verschenen in Brauwelt in 2016 (te lezen op de site van lowoxygenbrewing.com), "Some reflections on mashing – Part 1", en "Some reflections on mashing – Part 2". (Authors: Dr. Bertram Sacher and Prof. Dr.Thomas Becker, Chair of Brewing and Beverage Technology, TUM; em. Prof. Dr. Ludwig Narziß, TUM, Freising, Germany).

http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pkjdf.pdf
http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pddvxvf.pdf


Als het gaat om Lox-enzymen moet in ogenschouw worden genomen dat deze geïnactiveerd worden boven 60 ºC. Een reden te meer om lage temperaturen over te slaan.

Zie ook http://www.fruitandvegetable.ucdavis.edu/files/217065.pdf

MikeG

Betreft:

Uitgever: Veltman Uitgevers B.V. Nederlandstalig Hardcover 9 uitgave 2015

Ik heb heel enthousiast dit boek gekocht, mede omdat deze (schijnbaar) snel was uitverkocht in de veronderstelling dat het een "must have" zou zijn. Het is een mooi geïllustreerd boek met duidelijk gerangschikte soorten bier en hun eigenaardigheden en smaken. Er wordt ook iets gemeld over blik brouwen en bierpakketten. Verder wat historische informatie over bier.

Echter, het komt op mij over als dat dit boek oude recepten gebruikt en oude werkwijze. er wordt telkens op 1 temperatuur gemaischt en ik vind dat er niet echt een duidelijke uitleg in staat over hoe het brouwproces in combinatie met de recepten echt moet worden toegepast. Ook wordt er niet echt aangegeven hoe je minder liters kan brouwen en hoe je zaken moet terugrekenen aan de hand van de recepten.

Al met al vond ik dit boek een beetje tegenvallen en zeker niet geschikt voor de beginnende brouwer die met wat minder liters van start wenst te gaan.



emiel1

Ik heb je topic even samengevoegd met deze, dan blijft het wat overzichtelijker.

Citaat van: MikeG op 07-08-2018  11:34 uEchter, het komt op mij over als dat dit boek oude recepten gebruikt en oude werkwijze. er wordt telkens op 1 temperatuur gemaischt en ik vind dat er niet echt een duidelijke uitleg in staat over hoe het brouwproces in combinatie met de recepten echt moet worden toegepast. Ook wordt er niet echt aangegeven hoe je minder liters kan brouwen en hoe je zaken moet terugrekenen aan de hand van de recepten.

Ik ken het boek niet, maar maischen op 1 temperatuur is over het algemeen juist moderner dan in meerdere stappen. Vroeger waren de verschillende temperaturen nodig om een optimaal rendement te behalen en alle suikers te benutten, maar met moderne mouten volstaat voor de meeste stijlen 1 temperatuur.
Wat betreft terugrekenen: Als het geen recepten voor hectoliters zijn, maar gewoon voor 30 liter of zo, kun je alle ingrediënten gewoon 1 op 1 terugrekenen naar je beoogde volume. De afwijkingen die je zult krijgen door je installatie en brouwmethode zijn veel groter dan de verwaarloosbare afwijkingen veroorzaakt door de kleinere schaal.

MikeG

Citaat van: emiel1 op 07-08-2018  12:00 uIk heb je topic even samengevoegd met deze, dan blijft het wat overzichtelijker.

Ik ken het boek niet, maar maischen op 1 temperatuur is over het algemeen juist moderner dan in meerdere stappen. Vroeger waren de verschillende temperaturen nodig om een optimaal rendement te behalen en alle suikers te benutten, maar met moderne mouten volstaat voor de meeste stijlen 1 temperatuur.
Wat betreft terugrekenen: Als het geen recepten voor hectoliters zijn, maar gewoon voor 30 liter of zo, kun je alle ingrediënten gewoon 1 op 1 terugrekenen naar je beoogde volume. De afwijkingen die je zult krijgen door je installatie en brouwmethode zijn veel groter dan de verwaarloosbare afwijkingen veroorzaakt door de kleinere schaal.

Dank voor het samenvoegen.

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd over de maischmethoden maar nooit te oud om te leren  ;). De meeste recepten zijn op basis van 23 liter wat ik al een aparte hoeveelheid is. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de gallons die ze terugrekenen naar liters maar maakt het wel wat onoverzichtelijk. Met name als je net (weer) begint met brouwen. Maar goed dat is mijn (bescheiden) mening

tdp

Citaat van: MikeG op 07-08-2018  13:34 uDank voor het samenvoegen.

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd over de maischmethoden maar nooit te oud om te leren  ;). De meeste recepten zijn op basis van 23 liter wat ik al een aparte hoeveelheid is. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de gallons die ze terugrekenen naar liters maar maakt het wel wat onoverzichtelijk. Met name als je net (weer) begint met brouwen. Maar goed dat is mijn (bescheiden) mening

23 liter is ook wat ik standaard doe tegenwoordig, hiermee bottel ik 20 tot 21 liter. Dit is net wel, net niet 3 krat, mooie opbrengst.
En inderdaad zou de 23 liter gekozen zijn om 5 gallon te bottelen of op fust te zetten.

MikeG

Citaat van: tdp op 07-08-2018  14:18 u23 liter is ook wat ik standaard doe tegenwoordig, hiermee bottel ik 20 tot 21 liter. Dit is net wel, net niet 3 krat, mooie opbrengst.
En inderdaad zou de 23 liter gekozen zijn om 5 gallon te bottelen of op fust te zetten.

Duidelijk! Wat me verder opvalt is dat ze in het boek heel veel spoelwater gebruiken en minder water om te maischen. Is dit met een speciale reden? Er wordt soms begonnen met 11 liter maish water en er wordt 22 liter aan toegevoegd als spoelwater. Rijkelijk veel lijkt me. Ik heb zelf nl vaker meer maischwater dan spoelwater.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.