Zaterdagavond weer gebrouwen. Ik heb twee (technische) problemen ondervonden. Nummer 1: het filterbed sloeg weer dicht. Ik denk dat ik de pomp in het begin toch te hard heb aangezet, ik moet dat in het vervolg toch subtieler doen. Het maischschema is een hele gekke geworden: 53 °C (10 min); verwarmen naar 64 °C in 28 min, rust 10 min; 66,5 °C (20 min); verwarmen naar 72,8 °C (21 min) terwijl de bedoeling was 53 °C (10 min), 66 °C (45 min). Ik heb een eiwitrust ingebouwd omdat ik vond dat de vorige versie te langzaam helder trok (na 2 maanden nog niet). De gebruikte gist is Cooper’s korrelgist, ik denk dat ik in de toekomst per gist zal moeten beslissen of ik een eiwitrust moet inbouwen. Bij de Duvel gist is dit bijvoorbeeld niet nodig, daarbij trekt het bier veel sneller helder.
Ben ik nu echt de enige met regelmatig dichtslibbende filters? Onhandige ik…
Nummer 2: warm hoor in zo’n gamel. Ik had zaterdag 22:30 gepitched. Om 7:00 stond er een flinke schuimkraag op en om 13:00 spoot het schuim uit het vat. Had ik weer iets te poetsen. Om 16:00 kon de deksel er weer op maar bleek dat het jongbier 31 °C was! Buiten zetten hielp niets, om 22:30 was het bier nog steeds boven de 30 °C. Fijn, zo’n isolerend dubbelwandig gistvat. Vanmorgen was het bier nog 25 °C, de schuimkraag was verdwenen, dus het bier is uitgegist. Lekker vlot, in een dag vergisten.
Starttemperatuur was 26 °C, er zat 27 liter wort in een 40 liter gamel.
Toch heb ik nog alle vertrouwen in dit bier. Voor de liefhebbers, zie bijlage voor recept.