MO's WURMS

Gestart door MO, 31-08-2005 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

De dikte van de sleuven in je hevelfilter doen er niet toe, zolang er water doorheen kan en hele kafdeeltjes niet, zit je goed. Ook het aantal sleuven, en lengte van de koperbuis heeft nauwelijks invloed op je rendement. Met mijn vorige installatie had ik veeeeeel meer sleuven en ook meer buis. Gevolg voor rendement: nul, niks, nada.

Ik heb wel eens dat het filterbed door veel fijne deeltjes aan de bovenkant dichtslaat, je krijgt dan een slib-achtige substantie op je filterbed 
wat een soort waterdichte laag vormt. Bij bijvoorbeeld veel caramouten heb ik daar last van.

Edgar

Volgens mij moet je met je hevelfilter vooral oppassen waar de hoogste sleuf zit. Eén sleufje hoger (dieper ingezaagd) dan de rest stopt het hevelproces. Idem met het vlak aansluiten van de hevel op de ketelbodem. Een per ongeluk opgebogen hevel stopt het hevelen en laat dan misschien wel een centimeter of meer wort achter.

Hopmans


CiteerIk heb wel eens dat het filterbed door veel fijne deeltjes aan de bovenkant dichtslaat, je krijgt dan een slib-achtige substantie op je filterbed 
wat een soort waterdichte laag vormt. Bij bijvoorbeeld veel caramouten heb ik daar last van.

Deze bovenste (grijze) laag mag je wel "omspitten".
Kan met de roerstok of douchekop.
De douchekop hou ik wel onder het vloeistof oppervlak (oxidatie voorkoming), maar
de straaltjes onder water roeren de toplaag om.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: MO op 20-03-2006  22:51 uZoals gepost in het onderwerp Muifel dubbel vandaag wederom een lage opbrengst gehaald: 62%. Tevens had ik ruzie met het filterbed: de pomp kreeg er nog maar net wat wort doorheen, eigenlijk was het filterbed min of meer dichtgeslagen.

Mo, ik neem aan dat je tijdens het filteren sleuven snijdt in je filterbed...? zodat er een goede doorstroming onstaat en het water niet de weg van de minste weerstand neemt..?
Ik heb namelijk, ongeachte mijn mout samenstelling, nooit problemen met filteren.

groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Adrianus Tripel

Hoi MO,

Bij stortingen met tarwemout is het verstandig om eerst de gerstemout te storten en daar bovenop de tarme mout. Door de andere structuur van de tarwe zal het filter eerder dicht slaan. Als je de gerstemout onder hebt werkt dit als een soor prefilter.
Als de tijglaag voor verstoring zorgt moet je deze gewoon insnijden voor een betere doorlating.

Succes met je volgende poging.

Groeten Ad

MO

Zaterdag heb ik voor de vierde maal gebrouwen in de WURMS. Per keer gaat het beter, daar ben ik wel blij om. Ik had nauwelijks lekkages. Zwarte rubberen ringen werken toch beter dan de dunne slappe siliconenringen voor de slangaansluitingen bij de wartels. Heel stevig aandraaien, maar niet zo stevig dat je de ring kapot draait.
Ook begin ik de pomp te snappen. De truc is: als je er een nieuwe slang op aansluit, zorg er dan voor dat die slang al gevuld is met water. Geen lucht in de slang, geen lucht in de pomp; dan doet-i het prima.
In een poging om mijn rendement te verhogen (was rond de 65%) heb ik de sleuven in mijn filter groter gemaakt. Met een houtzaagje in koper zagen, lekkere knoeier ben ik. Toch ging het zagen redelijk. De filtratieeigenschappen van het filterbed waren nu uitstekend en de opbrengst was 81%. Toch zegt dit nog niet alles omdat ik 1:4.5 inmaischte en 33% suiker heb gebruikt. En suiker geeft natuurlijk 100% rendement. Het is dus nog even afwachten wat een volmoutbier van 8% voor een opbrengst zal geven.
Mijn hopfilter gebruik ik niet meer want die slibte dicht. Na hopkoken laat ik alles bezinken en roer ik het even door voor een whirlpool effect. Je moet er wel bij blijven (en je hebt eigenlijk vier handen nodig om de koeling goed af te stellen) maar ik kan nu met een slang van bovenaf verpompen zonder dat er erg veel drab meekomt. Als ik ooit nog eens met hopbellen brouw, dan zal ik hem weer nodig hebben.

MO

Onderhand zes brouwsels verder (in totaal in de WURMS), en de laatste drie keer een opbrengst tussen de 75 en de 80% gehaald. Het vergroten van de sleuven van het filter heeft dus wel degelijk een positief effect gehad. Ook geen dichtgeslibte filterbedden meer, maar ik heb ook niet meer met tarwe en chocolademout gebrouwen.
Pomp en ik zijn vriendjes, we hebben een goed gesprek gehad. Dit weekeinde 80 liter bier bottelen, 11 kratten, veel werk.

MO

Zaterdagavond weer gebrouwen. Ik heb twee (technische) problemen ondervonden. Nummer 1: het filterbed sloeg weer dicht. Ik denk dat ik de pomp in het begin toch te hard heb aangezet, ik moet dat in het vervolg toch subtieler doen. Het maischschema is een hele gekke geworden: 53 °C (10 min); verwarmen naar 64 °C in 28 min, rust 10 min; 66,5 °C (20 min); verwarmen naar 72,8 °C (21 min) terwijl de bedoeling was 53 °C (10 min), 66 °C (45 min). Ik heb een eiwitrust ingebouwd omdat ik vond dat de vorige versie te langzaam helder trok (na 2 maanden nog niet). De gebruikte gist is Cooper's korrelgist, ik denk dat ik in de toekomst per gist zal moeten beslissen of ik een eiwitrust moet inbouwen. Bij de Duvel gist is dit bijvoorbeeld niet nodig, daarbij trekt het bier veel sneller helder.

Ben ik nu echt de enige met regelmatig dichtslibbende filters? Onhandige ik...

Nummer 2: warm hoor in zo'n gamel. Ik had zaterdag 22:30 gepitched. Om 7:00 stond er een flinke schuimkraag op en om 13:00 spoot het schuim uit het vat. Had ik weer iets te poetsen. Om 16:00 kon de deksel er weer op maar bleek dat het jongbier 31 °C was! Buiten zetten hielp niets, om 22:30 was het bier nog steeds boven de 30 °C. Fijn, zo'n isolerend dubbelwandig gistvat. Vanmorgen was het bier nog 25 °C, de schuimkraag was verdwenen, dus het bier is uitgegist. Lekker vlot, in een dag vergisten.

Starttemperatuur was 26 °C, er zat 27 liter wort in een 40 liter gamel.

Toch heb ik nog alle vertrouwen in dit bier. Voor de liefhebbers, zie bijlage voor recept.

Adrie

De starttemperatuur was natuurlijk ook vrij hoog. Zeker bij een korrelgist die snel start zit je dan inderdaad heel snel boven de dertig graden. Je gooit je vat ook wel erg vol. Ik koel altijd af tot 20 graden (maximaal 22 graden) en vul het vat nooit met meer wort dan 23 liter, anders komt het eruit en dan raak je alsnog aardig wat liters kwijt. Wat was de omgevingstempratuur?

Inderdaad vreemd dat je filter dichtslibt. Te snel beginnen met filteren (hoe lang laat jij je filterbed zich vormen?) en te snel pompen in het begin kunnen inderdaad oorzaken zijn.

Artur

Het dichtslibben is inderdaad niet iets waar je op zit te wachten tijdens het brouwen. Er kunnen enkele oorzaken aan ten grondslag liggen:
-Teveel graansoorten die kunnen verstoppen (rogge staat hierom bekend, soms ook met teveel tarwe)
-De vloeistofkanaaltjes in je maisch slaan dicht door te grote zuigkracht van je pomp
-Je hevelfilter is te klein (maar dan zou je het elke keer moeten hebben)
Zoals ik het nu kan zien zou ik erop gokken dat je pomp het maischbed vacuum zuigt.

MO

Ik heb nu bij uitzondering met een eiwitrust gebrouwen. Het wort is dan dikker en melkachtiger omdat er nog nauwelijks zetmeel wordt afgebroken. Misschien is dat het probleem.
Ik heb 10 min gewacht voordat ik ging pompen. Er zijn geen vreemde mouten/granen gebruikt.

Wacht, het was maar 25 liter wort, er bleef natuurlijk nog 2 liter achter in de kookketel (eiwitten en hopresten). Ik vond een hoofdruimte (haha) van 15 liter wel genoeg, ook dit verschilt per gist en vergistingssnelheid. Er is heel weinig jongbier verloren, ik was er op tijd bij. Ik heb het vat een paar uur open gezet (met een theedoek erover heen). In dat stadium, met al dat koolzuur dat vrijkomt, is er nauwelijks kans op besmetting.

Ik zal een volgende keer verder koelen. Ben benieuwd of dit banenenbier wordt, het rook allemaal wel heel erg bananig.

Adrie

De eiwitrust kan geen probleem zijn, ik doe dat bijna altijd. Ook bij mijn laatste bier, een witbier met 40% tarwemout en 6% havervlokken heb ik een eiwitrust van een kwartier ingelast. Na dat kwartier rustig pompen en na een minuut of 10 voluit. Geen last van een verstopping of wat dan ook.

MO

Het is zo super rustig vanavond (stilte voor de ONK storm?), dus hier nog maar een fotootje van afgelopen zondag. Prachtige wolken van gist...


Oscar

Citaat van: MO op 24-05-2006  23:11 uPrachtige wolken van gist...

Dat ziet er inderdaad mooi uit....zo'n open gistkuip. De term "met je hoofd in de wolken" zou ik hier maar niet toepassen  ;D  ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar  :biersmile:

MO

Nog maar eens over mijn opbrengst. Vandaag een absoluut record van 88%. Nog nooit vertoond. Vorige week zat ik nog te knoeien met moutpoeder vanwege een zeer lage opbrengst van 65%. Ik denk dat het type bier er ook mee te maken heeft. Ik probeer bij een zwaar (volmout) bier toch nog wat liters over te houden en vul mijn ketel dan te vol zodat ik de klonten er niet goed uit kan roeren. Bij zware bieren maisch ik ook 1:3.5, dus spoelen kan dan bijna niet meer. Vandaag heb ik extra goed geroerd (in het begin) en veel gespoeld.

Vandaag een bier met een OG van 1058 gemaakt met 30 liter maischwater en gespoeld tot 37 liter in de kookketel. Ik schrok me dood van het OG van 1071 en heb snel 4 liter water toegevoegd om de boel wat te drukken. Verdere details: 99% pilsmout, 1% cara120; alleen maar Cascade tot 35 IBU (gepland was 40 maar meer liters geeft een lagere bitterheid); de helft vergist met K97 en de helft met Windsor. Lekker blondje toch?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.