MO's WURMS

Gestart door MO, 31-08-2005 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Adrianus Tripel

Beste Mo,

Je instalatie ziet er keurig uit, dat moet allereerst gezegd worden.

Wel wil ik even wat puntjes onder de aandacht brengen.
Hoe is je afwatering van je dampslang op het kookvat. Als je dit niet opvangt in een gootje en apart afvoert is de kans op besmetting heel groot.
Je peilglas op de zelfde aansluiting als je kraan geeft een lager niveau aan als je eruit trekt. Hou hier wel rekening mee als je aan het aftappen of pompen bent. Beter is om het glas op een eigen aansluiting te zetten. Zie mijn instalatie.
Even goed doorkoken met sodawater en ik wens je veel succes met je eerste brouw. Proost!

Groeten Ad

Adrie

MO, gefeliciteerd! Ik ben blij dat het allemaal gelukt is (maar hoe kan het anders met zo'n superklusser).

Dat karretje zag ik afgelopen week ook bij de Praxis staan. Grrrr.

En, wat ga je morgen brouwen? Ach dat zie ik wel in het receptenonderdeel.

MO

Balen, mijn vrouw is vandaag ziek dus huishoudelijke taken hebben vandaag voorrang boven het brouwen. De kans is minimaal dat de ketels gevuld worden, helaas. Gisteren proefgedraaid met heet water, en dat viel allemaal nog niet mee. Ik moest nog wat meer siliconenslangen maken dan we zaterdag hadden gemaakt. Alle connecties in mijn installatie zijn slangwartels (oftewel puntstukken) die ik op half duimse schroefdraai draai. met siliconen ringetjes. maar dat lekte gisteren toch wel aan alle kanten en ik kon er niet altijd even goed bij. en die krengen van gamellen zijn zo zwaar, zeker als ze half-gevuld zijn. Daarnaast had ik ruzie met de pomp. Hoe zuig jij je kookketel leeg A3, van bovenaf? De slang moet helemaal gevuld zijn, anders zuigt de pomp niet aan, maar het is een heel eind naar de kookketel, dat ging verre van ideaal. en maar morsen, dat wordt straks een zooitje met het suikerige wort. Toen lekte de tegenstroomkoeler natuurlijk ook. Wat een ellende allemaal, maar ik denk dat ik nu het meeste het gerepareerd.

@ heer tripel: Die afzuigslang gaat meteen naar buiten. Daar gaat alleen stoom doorheen. toch? ik dacht zo: na het brouwen goed laten drogen, dan kan er niets aan de hand zijn. Verder wordt die kraan niet gebruikt maar verpomp ik van het gehopte wort.

Adrie

Ajajaj. Wat jammer. Volgens mij ligt half Nederland ziek thuis, ik voel me ook al erg belabberd.

Toch goed dat je hebt proefgedraaid met water, want je moet er niet aan denken om al deze dingen tegen te komen bij je eerste brouwsel. Ik had dat ook bij mijn installatie, maar de kinderziektes heb je er zo uit.

Ja, ik trek mijn kookketel leeg van bovenaf, nadat ik de eiwitvlokken en hopresten heb laten bezinken. Dan sluit ik de slang met het filter aan op de pomp, die ik aansluit via een siliconenslang op de tegenstroomkoeler. Vervolgens zuig ik aan het uiteinde van de tegenstroomkoeler, totdat het wort de pomp heeft gevuld. Dan kan ik de pomp aanzetten en gaat het verder vanzelf.

Het probleem met de pomp is wel dat hij het niet goed doet als er nog lucht in zit. Ik had hem eerst vertikaal gemonteerd, maar dan kreeg ik niet goed alle lucht eruit. Nu ligt ie horizontaal en dat gaat een heel stuk beter. De uitgang van de pomp ligt nu op  het hoogste punt, dus de lucht gaat er vanzelf uit. Maar het blijft altijd een beetje gepiel om alles goed aan de praat te krijgen. Je krijgt er vanzelf handigheid in.

Adrie

Nog iets over de schoorsteen (afzuigslang). Normaal gesproken blijft ie inderdaad schoon, maar als het koken erg voorspoedig verloopt, kan het zijn dat er toch hop- en eiwitresten in terecht komen. Die krijg je heel moeilijk uit de randen en groeven. Bij mij is ie inmiddels afgescheurd, dus ik heb nu een deksel met een gat en ik laat het maar zo. De verdamping is prima zo en door het gat kan ik mooi kijken hoe het in de kookketel gesteld is.

Ik denk dat het met infecties wel meevalt, het gaat immers om kokend wort en verdampt water.

MO

Aha, aanzuigen. bedankt voor de tip, dat is precies wat ik nodig heb. Het is overigens nog erger: WE gaan zaterdag een week op vakantie. Het is dus vandaag brouwen of pas over twee weken, hij moet namelijk voor de vakantie in de lagerfles zitten. Altijd maar dat eeuwige geduld!

MO

Zo, de allereerste brouwdag in mijn gloednieuwe WURMS zit  erop. Ik het gebrouwen van 7 tot 12, dat is net zo lang als normaal. En gelukkig ging het veel beter dan verwacht.
Ik heb een ale met Cooper's gist, pilsmout en 12% cara150 en wat hopjes tot een bitterheid van 31 gebrouwen. Het rendement viel me erg tegen, slechts 70%. Dat haalde ik normaal ook, maar met de nieuwe installatie met al die prachtige efficiente filters had ik een hoger rendement verwacht.
A3, of anderen, vraagje: hoe meten jullie het spoelwater af. Ik gebruik het water uit de warmwater ketel als spoelwater, maar ik heb daar - en ik heb dat nooit bij anderen gezien - geen kijkglas op laten monteren.
 Het spoelen was dus een gok, en natuurlijk had ik nauwelijks hoeven te spoelen aangezien ik 1:6 inmaischte. Ik wilde uitkomen op 1058. dit is helaas 1050 geworden. Een echte lichte ale, ben benieuwd of hij past in een mooie ONK klasse.

Tijdens het proefdraaien had ik heel veel ruzie met de pomp en constant lekkages. Dat viel vandaag gelukkig met die plakkerige wort ontzettend mee. Wel nog een soldeerstukje dat het begaf, 1 f 2 kleine lekkages, en erg wennen aan het nieuwe brouwen en het nieuwe schoonmaken, maar al met al was het een zeer geslaagde brouwavond.

Zo heb ik morgen weer tijd voor mijn gezin en kan ik nu gaan slapen of nog een uurtje surfen...weltrusten allemaal.

marcel125

Mogguh,

Mo ik heb gisteren voor het eerst gebrouwen met een watermeter ertussen
Werkt helemaal perfect !!
Ik heb hem gekocht bij Braupartner.de
Anders is het toch een beetje gokken wanneer je je bostel laat droogvallen

groetjes Marcel

Adrianus Tripel

Hoi Mo,

Ik heb op mijn warmwaterketel wel een peilglas gemonteerd met een schaalverdeling in liters. Deze wel op een aparte aansluiting gemaakt omdat anders tijdens het pompen het niveau niet af te lezen is.
Mijn inmaischwater warm ik op in de warmwaterketel en pomp de juiste hoeveelheid in de maischketel. Met het spoelwater doe ik precies hetzelfde. Door de verdeling op het peilglas kan ik juiste hoeveelheid water overpompen.
Tijdens de eerste eiwitrust vul in dan het watervat en breng dit op temeratuur. Daarna start ik pas de pomp om verder te maischen.

Groeten Ad

MO

Het opwarmen van het maischwater in de warmwaterketel lijkt me ook erg handig. Het duurde nu wel een half uur voordat ik mijn maischwater op de gewenste temperatuur had (67 grC).

Adrie

Ha MO,

Ik meet nooit hoeveel spoelwater ik toevoeg, maar reken terug hoeveel wort ik voor koken moet hebben, rekening houdend met verdamping. Dan voeg ik gewoon net zo lang spoelwater toe in de maisch/filterkuip totdat ik de juiste hoeveelheid wort in de kookketel heb. Wat ik over houd in de maisch/filterkuip laat ik gewoon weglopen.

Althans, dat deed ik eerst. Nu stop ik eerder met water toevoegen, namelijk als ik nog een liter of 5 moet hebben.

Trouwens, ik ben blij dat het allemaal zo goed verlopen is. Het lage rendement verbaast me ook een beetje. Maar je hebt waarschijnlijk nauwelijks gespoeld, dus dan is het weer niet zo raar. Bij beslagdikten van 1:6 had ik laatst bij mijn Alt ook ongeveer een rendement van 70% als ik me goed herinner.

Gio

Ik bereken mijn spoelwater ook niet.
Ik spoel door tot ik ong. de gewenste hoeveelheid wort plus de hoeveelheid te verdampen water in mijn kookketel heb. De verdampingsgraad (Liters/uur) weet je uit ervaring. Met een peilstok meet ik begin en eind hoeveelheid in de kookketel.

70% is niet erg hoog (ook niet schrikbarend laag).
Maar ik zweer dat 1:6 inmaischen toch echt veels te dun is. Contacttijd tussen enzym en zetmeel wordt sterk verminderd door dunne spoeling en verhoudingsgewijs lage trefkans. Daarbij laat je veel suikers achter door het weinige spoelen.

Voor het inmaischen gebruik ik gewoon geiserwater van de juiste temp.

Hoe ging het regelen cq controleren van de temperatuur tijdens het rondpompen?



MO

Gio, dat dunne inmaischen is een recente "hype" op het forum. Ik wil eigenlijk ook zo weinig mogelijk spoelen, en als de ketels groot genoeg zijn spoel ik liever dun dan dik.
Op zich ging het regelen van de temperatuur prima, behalve dat Jacques belde en ik niet goed oplette en de warmwater ketel te warm werd. Ik wilde op 65 grC maischen, het is 67 grC geworden.
Wisten jullie overigens dat die thermometers van Conrad smelten als je ze op de onderste ketel plaatst? Wel met mijn enorme branders. Maar mijn superklusser heeft ze weer gemaakt.
Toch blijft dat lage rendement gek, ik heb juist (door onervarenheid) te veel gespoeld, ik heb ingekookt van 31 L tot 27 L tijdens hopkoken. En nog te laag rendement. Zal wel iets met dat 1:6 maischen te maken hebben.

Ondanks dat het weer een nieuwe ervaring was, was het toch weer zeer relaxed brouwen. Het kan dus nog steeds op een (lange) avond. Af en toe verveelde ik me zelfs een beetje, dus nog een paar keer en ik ga weer bottelen en brouwen tegelijk. Straks weer vol in productie!

Adrie

Citaat van: MO op 05-03-2006  21:24 uToch blijft dat lage rendement gek, ik heb juist (door onervarenheid) te veel gespoeld, ik heb ingekookt van 31 L tot 27 L tijdens hopkoken. En nog te laag rendement. Zal wel iets met dat 1:6 maischen te maken hebben.

Indampen heeft geen effect op het rendement. De hoeveelheid suikers blijft immers gelijk, hoever je ook indampt.

MO

Nog even over het rendement: ik heb dun gemaischt. Ik heb redelijk veel gespoeld en daarna stevig gekookt om op het SG uit te komen dat ik voor ogen had. Waar zijn al die suikers dan gebleven?
Volgens mij begon de vergisting gisteravond al een beetje in te zakken dus vanavond ga ik lageren. Weer gezellig in een glazen fles. Zo'n dichte niet blubbende gamel is maar een ongezellig ding.
Hoe had jij ook alweer de afdichting gemaakt van je gistvat A3, hij blubte bij jou toch wel een beetje?

Adrie

Die van mij is ook niet luchtdicht. De bijgeleverde rubberen ring was veel te dik, dus die heb ik vervangen door tochtstrip. In het deksel heb ik een gat geboord waarin ik een 12 mm buisje heb gesoldeerd en de kieren heb ik dichtgesmeerd met kit. Toch sluit ie niet helemaal goed af. Alleen als de vergisting heel hard gaat, is er genoeg overdruk om gas door het waterslot te blazen, maar als ie wat langzamer gaat, komt er niets doorheen. Ik moet nog steeds eens een nieuwe ring ergens vandaan zien te halen en monteren.

Als je toch veel hebt gespoeld en daarna flink hebt ingedampt is het inderdaad een beetje vreemd. Wellicht is het gewoon een kwestie van een mindere kwaliteit pilsmout? Had je kleine korrels? Anders kan ik het ook niet verklaren. Heb je nog een zetmeeltest uitgevoerd?

Adrianus Tripel

Probeer je afdichting eens met een passende siliconenslang. Uiteinden met Lock-tide aan elkaar plakken en je hebt een sluitende afdichting.

Succes

Groeten Ad

MO

Siliconenslang heb ik geprobeerd, in diverse maten. Dat zou  goed moeten werken maar ik heb de afdichting nog niet in orde.

Over opbrengst: zetmeel test was negatief na 45 min maischen. Verder heb ik standaard maasland mout gebruikt, zoals gebruikelijk geschroot ter plaatse. Laten we er maar over ophouden, ik zie wel wat het de volgende keer wordt.

Hans (Lagos)

Citaat van: MO op 05-03-2006  21:24 uOp zich ging het regelen van de temperatuur prima, behalve dat Jacques belde en ik niet goed oplette en de warmwater ketel te warm werd. Ik wilde op 65 grC maischen, het is 67 grC geworden.


@Mo,

Ik heb denk ik daar een fraaie oplossing voor, kijk maar eens Hier

Gr. Lagos

MO

Toch nog even over het rendement: ik spoelde in 20 min of zo. Kraan open en via zwaartekracht naar kookketel. Knijp jij deze kraan dan nog A3? Alle suiker is tijdens recirculeren toch al in oplossing gegaan?

Adrie

Bij het spoelen knijp ik de kraan meestal wel een beetje, zodat de suikers uit het bostel goed in het spoelwater kunnen oplossen of diffunderen. Wellicht heb je last gehad van preferente stroombanen, zodat niet alle suikers uitgespoeld werden. Bij de gladde ketels die wij hebben kan het gebeuren dat het spoelwater voornamelijk langs de wanden naar beneden stroomt en niet door het filterbed heen. Bij mijn installatie varieert het rendement ook nogal eens. Soms ligt het tegen de 70%, soms boven de 80% en ik heb nog niet kunnen achterhalen waar dat nou precies aan ligt.

Gio

CiteerGio, dat dunne inmaischen is een recente "hype" op het forum

Ja,ja, ook ik ga mee met die ' hype' maar 1:6 vind ik wel wat overdreven.
M.i is 1:4 meer dan voldoende, ik blijf erbij dat bij een sterke verdunning contactijd en trefkans ook sterk verminderd worden.
(in 10 L. dunne soep is het moeilijker naar ballen vissen dan in 5 L. dikke soep...)

Daarbij kan het zijn dat door het dunne ' waterige'  beslag de joodtest ook niet helemaal goed uit de verf komt.

Preferente banen (kanaaltjes) in je filterbed kun je oplossen door tijdens spoelen er een keer doorheen te snijden.




Jacques

Uit de testen die ik gedaan blijkt op geen enkele manier dat de joodtest niet goed werkt bij een dun belag. Ook bij het dunne beslag was een blauwkeuring zowel op het wort als de bostel. Het feit dat er veel sneller geen verkleuring te zien was op de bostel geeft aan dat de omzetting in een dun beslag veel sneller verloopt dan in een dik belag. Immers in de bostel is altijd een geconcentreerde hoeveelheid zetmeel aanwezig.

Om in jouw vergelijking te blijven nog even het volgende. Stel dat de ballen in een soep zitten met hele tomaten en dat die ballen de tomaten door tweeën knippen. In 10 liter soep hebben de ballen meer ruimte om te werken. De kans dat de stukken van tomaten vast blijven zitten aan een bal omdat er geen ruimte is (kleine losse stukken hebben altijd meer ruimte nodig dan grote compacte stukken) is gewoon veel groter in de soep van 5 liter.

Een verhouding van 1:6 is inderdaad vrij dun maar zeker niet onwerkbaar, zo zijn mijn ervaringen. Steker nog: de niet spoel methode bevalt mij uitstekend en ik ben er verbaasd over dat hobbybrouwers deze methode, die sneller en makkerlijker is uit te voeren als je pan voldoende groot is, nog nooit eerder zijn gaan uitvoeren. Als hobbybrouwers hoeven wij ons toch niet druk te maken over een 1 kg meer of minder mout. We brouwen toch voor ons plezier en toch niet voor onze portemonee!

Ik moet nog even zoeken maar over de invloed van de dikte van het beslag moet in de wetenschappelijke brouwliteratuur toch het een en ander te vinden zijn. Zodra ik wat gevonden heb laat ik het weten.

MO

citaat van 5 maart: Ik heb een ale met Cooper's gist, pilsmout en 12% cara150 en wat hopjes tot een bitterheid van 31 gebrouwen. Het rendement viel me erg tegen, slechts 70%. Dat haalde ik normaal ook, maar met de nieuwe installatie met al die prachtige efficiente filters had ik een hoger rendement verwacht.

Het is vlot gegaan met dit bier: zaterdagavond gebrouwen, maandag gelagerd (16-20 grC), vrijdag gebotteld. Gisteren het eerste biertje geproefd (5 dagen navergisting bij 16-19 grC). Ik was heel erg nieuwsgierig want ik proefde tijdens lageren en bottelen een zuurtje. Dacht ik. Maar gelukkig kon ik gisteren een dansje maken: het bier was al circa 75% gecarboneerd en de schuimkraag was ook al alleszins redelijk. Maar ik danste omdat er geen zuurtje inzat. Pfoei. Het zal toch niet zo zijn dat het eerste bier in mijn WURMS zuur zou worden.

Dat is toch een groot voordeel van lichte bieren (deze 5.2% vol): in anderhalve week heb je drinkbaar, zij het nog wat gistig bier.

Het is een prachtige ale geworden. Die cooper's gist is wel een aanrader hoor. Vorig jaar heb ik een paar Cooper's bieren kunnen kopen in Ermelo (burgt bieren), die moeten toch helemaal uit Australie komen. Ondanks dat het een korrelgist is, komen de typische fruitige geuren en smaken heel mooi overeen. Het lijkt zelfs alsof ik een grote pale mout stort heb gebruikt, maar dat doet de gist kennelijk want ik heb pilsmout en cara150 mout gebruikt. Ondanks het eind SG van 1013 doet hij vrij dun aan, maar dat hoort bij een ale.

Het bier is overigens nog erg troebel.

Ben benieuwd wat hij doet op het ONK...

MO

Zoals gepost in het onderwerp Muifel dubbel vandaag wederom een lage opbrengst gehaald: 62%. Tevens had ik ruzie met het filterbed: de pomp kreeg er nog maar net wat wort doorheen, eigenlijk was het filterbed min of meer dichtgeslagen. Terwijl ik vandaag voor het eerst 10 min gewacht heb om het filterbed te laten vormen. 40 g chocolademout en 400 g tarwemout zouden deze problemen ook wel veroorzaakt kunnen hebben. Iemand nog meer ideeen?

Om mijn opbrengst te verhogen en een beter filtreerbaar beslag te bekomen zit ik eraan te denken om de sleuven in mijn filter te vergroten. Ik heb nu gebruik gemaakt van de kleinste decoupeerzaag-zaagje, die is circa 0.8 mm. Wat denken julliel: zou het zin hebben om alle sleuven wat te vergroten met bv een 1.4 mm zaagje?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.