MO's WURMS

Gestart door MO, 31-08-2005 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Mo,

kan het 't niet goed zien op de foto, maar tussen rode kogekraan en de brander steek nog een verticaal pijpje omhoog.
Is dit enkel ter bevestiging of dient dit nog een ander doel?


Hans (Lagos)

Knelkoppelingen vind ik maar niks voor gas, gewoon ff solderen, goed schoonmaken en met S39 insmeren, warm maken en het soldeer loopt er zo vanzelf in.

Stukje lastig wordt het solderen zonder lood voor bijvoorbeeld de verdeelvork, hier moet je het echt goed heet stoken om vervolgens de soldeer draad in een speciaal wit poeder (vraag mij niet de naam)  te dopen en dan tegen te las te houden.
Vandaag voor het eerst geprobeerd, valt wel mee maar gaat veel tijd in zitten, helemaal als plots de gasfles leeg is :(
Pijp wordt van binnen en buiten pikzwart en ik vraag mij af hoe die straks weer schoon te krijgen.

Groet en succes gewenst, Hans

Adrie

In Nederland is loodvrije soldeer te koop die net zo gemakkelijk soldeert als loodhoudende soldeer. Ik heb er zonder problemen of geklooi mijn HERMS mee gesoldeerd.

Gio

KIWA snelkoppelingen zijn geschikt voor zowel water als gas.

Lagos, wat bedoel je met de verdeelvork?

Hans (Lagos)

Met verdeelvork bedoel ik de "verdeelvork" die het wort na rondgepomt weer terug op het bostel verdeeld ( ik weet er geen andere naam voor) Adrie noemt het in zijn posting een sproeikop.

Moet de "verdeelvork" trouwens onder het wort oppervlakte blijven? Ik zie dit niet goed in de voorbeelden en het bevreemd mij in sommige afbeeldingen waar ik de het wort er op terug zie spuiten, er mag toch geen lucht bijkomen?

Ik zal hier ook eens vragen naar loodvrij soldeer.

Gr. Hans

MO

dat verticale pijpje is inderdaad alleen ter bevestiging.

overigens zijn een aantal koppelingen dicht bij de brander gesoldeerd met zilver. dat is beter hitte bestendig.

MO

Hoera! De vaten zijn gelast en staan in de brouwerij. Ben benieuwd hoe ver we morgen komen met in elkaar zetten maar we moeten nog een filter, verdeelvork en koeler (koperen buis in tuinslang) maken. Dat krijgen we niet af morgen, maar binnen 1-2 weken zal de brouwerij nu eindelijk klaar zijn. ONK, here comes the Muifelbrouwerij!

MO

Zo zien ze er uit. Het lijkt zoals altijd minder werk dan het geweest is.


Adrie

Ha MO,

Dat ziet er fraai uit. En nou snel afmaken en brouwen maar!

MO

Vandaag niet gewerkt voor mijn werkgever maar aan de brouwerij. Het begint nu echt op te schieten, nog een, misschien twee dagen klussen en de brouwerij is gereed! Het keukengedeeltje was al af. Wat betreft de brouwinstallatie: het gistvat is helemaal af. De kookketel is voorzien van een 10 cm afvoer pijp (gelast, gisteravond afgekit). Klusser Rob heeft een prachtig hopfilter gemaakt, ik ga van bovenaf hevelen na koken. Een prachtige buis aan de buitenzijde van de ketel geeft het volume aan voor, tijdens en na koken (geen foto). Ik heb vanavond het filter in de maischketel ingezaagd, Rob had hem vandaag in elkaar gelast. Zie foto's: ik begon met de hand, las nog eens wat op het forum, en ging verder met de decoupeerzaag. je moet wel heel voorzichtig zagen, eigenlijk bijna geen druk uitoefenen. De verdeelkop (om wort terug in maischketel te brengen) moet nog worden gemaakt. De warmwater ketel is voorzien van een kraan en de deksel heeft twee gaten. De warmtwisselaar (mijn oude koeler) installeren we de volgende keer. Als laatste moeten we nog de tegenstroomkoeler in elkaar fietsen, de onderdelen hebben we allemaal al. Wat is het allemaal toch veel werk maar wat wordt het straks mooi.
Ik heb en passant nog de bijgeleverde volumemeter geijkt (van de schroothandelaar uit Helmond): hij klopt een heel eind maar je moet hem wel in het midden van de ketel houden (op het bolle gedeelte).

ik begon dus met zagen

en ging daarna verder met de decoupeerzaag

maischfilter en hopfilter zijn klaar!




MO

oh ja, de maischfilter ligt dus op zijn kop. Het pijpje in het midden dient geen ander doel dan als steun.

Adrie

Maar dan heb je dus een behoorlijk groot volume onder het filter of begrijp ik het nu verkeerd? Mijn filter ligt gewoon op de bodem van de ketel, dan heb je geen verlies. Bij  jouw filter verlies je al gauw een litertje of 2. Waarom heb je het zo gedaan?

Trouwens, goed dat je even de volumemeter hebt gechecked. Ik houd hem altijd in het diepste gedeelte, maar dat is blijkbaar niet goed.

MO

Wat verlies ik dan? Kwestie van genoeg spoelen toch, onderin zit toch de meeste bostel en niet veel vocht. En tijdens het maischen verwacht ik genoeg circulatie, hopelijk ook onderin.
Maar je hebt gelijk: ik wist nog wel dat jouw filter onderin lag, maar ik wist niet meer precies waarom. We zouden het eventueel nog wel kunnen veranderen, maar ik denk dat ik eerst het rendement van de eerste brouwsels afwacht.

Nog iets over die filter: hier stel jij dat jouw filter demontabel is (schoonmaakbaar). Maar jouw filter is toch ook gewoon gesoldeerd?

Adrie

Gedeeltelijk gesoldeerd. Ik kan hem met wat moeite uit elkaar wrikken. Meestal is dat echter niet nodig en krijg ik alle vaste deeltjes er met spoelen wel uit.

Johannes

Martin,

Ik ben erg gecharmeerd van je hopfilter. zijn dat 2 stukjes opgevouwen/gerold rvs gaas? Kun je daar iets meer over vertellen?

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Ik denk dat MO net zoiets heeft als ik. Het is gewoon rvs gaas dat een paar maal is opgerold. Zie de foto.


MO

Mooi is-i he. Ik heb zo'n gouden superklusser! Op een T-stuk zijn twee stukjes RVS gaas gesoldeerd. Het gaas is niet opgerold, het is gewoon een stuk. Hij is inderdaad geinspireerd door A3's hopfilter, maar Rob de superklusser is nu eenmaal fan van solderen.
Ik heb een goedkoop rottig digitaal camaraatje waarbij ik 's avonds geen goede detailfoto's meer kan maken. Als ik eraan denk zal ik vanmiddag een nieuw fotootje maken maar dan moet de werkdag wel ten einde zijn (en het is bijna 4 uur...)

Johannes

Als je een foto zou willen maken graag, alhoewel als ik een vergelijkbaar iets maak zal het vast meer in de buurt komen van A3's creatie. Ik ben niet zo'n klusheld, misschien dat ik daarom ook gebruik maak van een stuk gevlochten RVS (buitenhuls van waterleiding)

:degroeten:

Johannes

Gio

Mo, om je bostel goed leeg te trekken heeft een hevelfilter op de bodem m.i. de voorkeur.
In mijn Herms ga ik voor een rvs-filterplaat, daarbij wordt ook de bostel vanonder af leeg getrokken omdat dit m.i. het meeste rendement opleverd.
In prof. brouwerijen wordt op op div. hoogtens in het filterbed bier afgeheveld en later weer vermengd om een standaard S.G te verkrijgen

iets anders,  die volumemeter... wat is dat voor een ding?
Kun je die ook laten zien?

 

MO

hier is de foto van A3's installatie. zal vanavond een foto van de mijne maken.

Gio

Ooooo... zo 'n ding!
Die heb ik ook op mijn warmwaterketel.
Echter ik noem het  een " Peilbuis "

Ik had het eerst geprobeerd met een titreerbuis, (hele mooie fijne schaalverdeling!) maar dat was toch knap lastig om glas op een RVS-ketel te bevestigen.
Toen heb ik 'm van een PVC-slang gemaakt met ook zo'n kartonenbordje erachter. En daarna ijken natuurlijk.

Waar heb jij 'm van gemaakt, temp en levensmiddelen bestendig PVC?

MO

van een peilbuis uit een industriele koffiemachine. inderdaad voor alles bestendig. Je hebt een superklusser met een superzolder of niet. Hij is echt heel mooi: met knelkoppelingen  bevestigd op de ketel, aan de achterkant voorzien van een aluminium strip met strakke maatverdeling.

MO

zoals beloofd de foto's van kookketel en hopfilter


MO

De brouwerij is klaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mensen wat ben ik een blij kind. Vandaag moesten we nog hard werken, maar het is gelukt. Veertig meter koper verder, ontelbare koppelingen waar ik nog nooit van had gehoord, half duimse siliconen slangen, wartels, gardena koppelingen....wat heb ik veel geleerd de afgelopen maanden. En zonder superklusser Rob had ik gerust een brouwerij gehad, en misschien wel sneller, maar niet van de prachtige kwaliteit als deze. Ik ben blij, zo blij (maar dat zei ik al). Geniet maar met mij mede van het plaatje. Morgen alles met kokend water doorspoelen en maandag: BROUWEN! (en vanavond: zuipen!)



MO

overigens hebben we inderdaad het pootje onder de bostelfilter uit gehaald, en via een knietje het filter op de bodem gelegd. Ik wil natuurlijk wel een beetje opbrengst. Met dank voor jullie adviezen en gelukkig had Rob het onafhankelijk van het forum ook al bedacht.

Leuk karretje overigens he? Heeft een draagkracht van 150 kg. Een volle gamel als gistvat weegt als snel 40 kg, die wil ik niet met blote handen het huis intillen. Het lolligste is: A3 heeft dik E35 betaald voor 4 wielen voor een karretje, ik had mazzel dat de Gamma aanbieding mij opviel en ik was voor E20 klaar. Een gelukje.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.