MO's WURMS

Gestart door MO, 31-08-2005 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrianus Tripel

Hoi Gio,

Niet gaan knoeien met dimmers e.d. Je hebt meestal de volle capaciteit van de pomp nodig. Een centrifugaalpomp (dit is het type) regel je gewoon door een afsluitertje in de uitlaat van je pomp te zetten. De pomp kan er niet van stuk gaan.

Groeten
Ad

MO

dus: een kraan aan de uitstroomkant van de pomp is de enige manier om het debiet te regelen!

Gio

Keedan!

had ik dus bijna mijn nieuwe Iwaki MD 20 gesloopt door er een snoerdimmer op te zetten...

 

MO

Het lijkt alsof er niets gebeurt, maar dat is niet het geval. Een RVS lasser is geregeld maar er moet nog gelast worden. Een stellage (20 cm boven de grond) waar de gamellen in kunnen staan is inelkaar gelast en gespoten. Brander vanuit CV ketel is omgebouwd en staat al in het brouwhuis. Wand en vloertegels zijn binnen. Een 2e hands geisertje ligt ook al in het brouwhuis. Dit weekeinde hebben we de waterleiding aangelegd, een tyleen slang onder het pad onder de carport. Was ik weer stratenmaker want het moest weer een beetje mooi dicht natuurlijk. Naast gat voor de waterleiding is ook gat voor afvoer 40 mm geboord. Wat heb je toch een lange boren nodig om schuin door een spouwmuur te boren.
Ga van de week leidingen frasen. Ik heb het niet zo op frasen. Maar het moet gebeuren.

MO

ik ben nog lang geen brouwer. De "r" blijft maar weg hoe graag ik ook wel dit hij terug komt

ik heb vanavond ruimte voor de gasleiding, koud water aanvoer naar geiser en warm en koud water aanvoer naar kraan gefreezd (?). ik heb een hekel aan frazen. alles wordt smerig en je eet je eigen huis op. maar ik had een goeie freez gehuurd en was sneller klaar dan ik had verwacht.




Gio

Goed bezig Mo!

ik ben in detail geinteresseerd in hoe je die CV-brander hebt omgebouwd.
heb je daar meer info over?


MO

Gio, zeggen deze foto's genoeg over de brander? ik weet verder niet waar hij precies uitkomt want dat heeft mijn superklusser allemaal geregeld.






Gio

Mo, sluit je de gasbranders rechtstreeks aan op de aardgasleiding?

Ik vraag dit om dat we hier over enige discussie hebben gehad. Sommige beweren nl. dat er een magneetklep aangestuurd door een thermostaat (12volt) of zoiets tussen moet voor de veiligeheid. ik heb mijn CV gasbrander ook rechstreeks op het gasleidingnet (via gasslang en met 1 gaskraantje op muur en 1 kraantje aan brander) aan gesloten. Zo brand een gewoon gasfornuis toch ook. Brander brand als een tierelier en ik zie de gevaren niet.

ben benieuwd hoe jij dit gaat doen.


MO

precies: kraantje in de muur en kraantje op de brander. net als een flessegas brander. en net als een gasfornuis.

Johannes

 :o wow die 'stellage' ziet er gelikt uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Had je al gezegd hoeveel kw die brander is?

MO

ik ben inderdaad supertrots op de ijzeren stellage. Leve mijn superklusser Rob! Die man stopt zoveel van zijn tijd in mijn hobby, en dat allemaal voor nix (nou ja: levenslang bier uit de Muifelbrouwerij is natuurlijk niet nix). Hij is gemaakt van restijzer van de sloper, en ik heb hem roodgespoten (twee spuitbussen hittebestendige verf). Ik zal vanavond nog een mooiere foto plaatsen, want hij mag er zijn!

Geen idee hoeveel kw die brander is. Hij oogt wat klein, we zien wel hoe snel hij verwarmt. Een zwaardere brander kan ik er altijd nog onder hangen. Net effkes gebeld: hij hing onder een boiler van 120 L. Hij ziet er dus onschuldiger uit dan hij is.

Gio

super om je ontwikkelingen zo te volgen.
ik kom graag nog een keer kijken als ie wat verder is.

stellage ziet er inderdaad strak uit, maar blijft ie zo laag?
m.a.w. moet je plat op de buik om de boel aan te steken of ga je 'm ergens op plaatsen?

MO

ik heb er inderdaad voor gekozen om op mijn knieen te moeten om de boel aan te steken. ik vind het belangrijker dat ik in de maischketel kan kijken. En zo hoef ik ook niet tot aan het plafond te tegelen.

Gio

Het plafond tegelen kan nooit geen kwaad.

wel eens een ontplofde giststarter gehad ? ;D

Ga je ook iets met de vloer doen, tegelen of zo ?
Ik heb zelf een waterdichte vloer gemaakt met een soort coating (Sikafloor400). Ideaal schoon te maken na het brouwen. ik zit er nu aan te denken om ook een afvoer putje aan te leggen.
Als je toch bezig bent zijn dit soort zaken makkelijk meegenomen.



MO

vloer en wanden worden getegeld. ik leg geen putje aan, want ik ga ervan uit dat ik nauwelijks knoei met deze WURMS

Johannes

Citaat van: MO op 20-10-2005  11:26 uik heb er inderdaad voor gekozen om op mijn knieen te moeten om de boel aan te steken.

Nu we toch bezig zijn... elektrische ontsteking?  ::)   


 :clownsmile:

Cisdevésser

Zou ik zeker doen, zo'n piëzo onsteking die ook op een gas BBQ zit.
in het verleden schroeide ik steeds de haren van mijn handen/onderarmen tijdens het aansteken van de gasvlam, sinds ik zo'n ontsteking gemonteerd heb is dit verleden tijd.
met een druk op de knop gaat de vlam aan.

groetjes....Cis


MO

zoals beloofd nog 2 foto's van het onderstel van mijn brouwerij, voor en na schilderen




MO

alles heeft een ritme zong ooit Frizzle sizzle (nu weet ik eens niet hoe je iets schrijft en de van dalen helpt me ook al niet), en dat geldt ook voor mijn bouwperikelen. Het goede nieuws is: de vaten staan bij de lasser! En: op de brouwinstallatie en een gordijntje onder het blad na is de brouwerij klaar! Helaas heeft de lasser waarschijnlijk pas volgend jaar tijd. Geduld dus weer. Als troost twee fotootjes.




MO

hopelijk wordt er in week 1 2006 gelast en gaan we in week 2 brouwen. Als het zo snel lukt. Ik ben op zoek naar siliconenslangen. Ik vind zeer vreemde prijsverschillen:

1. Van der Kooij in Jubbega verkoopt Siliconenslang per meter 8 x 12 mm voor E15,50 (geschikt voor voedingsmiddelen, laboratoriumuitrustingen, medische toepassingen, chemicaliën; temperatuurbereik: -60/+250 graden celcius.)

2. Brouwland vraagt 4,34 per meter (Speciale levensmiddelenkwaliteit. Geeft geen smaak af. Diam. 8 x 10 mm.)

3. Van Rein vraagt slechts 0,75 E maar geeft niet duidelijk aan of dit per meter is. Ze zijn op 2-1 weer bereikbaar. Siliconrubber, transparant, chemisch en biologisch neutraal. Afmeting: 8x12 mm. Temperatuurbestendig van -60°C tot 220°C.

wat denken jullie, het lijken wel dezelfde kwaliteiten te zijn, toch? Heeft iemand misschien nog alternatieve winkels waar ik levensmiddel geschikte slangen geschikt tot 102 grC zou kunnen kopen?

jdijk


MO

ah, de prijs van Van Rein is 0.75 euro per 10 cm! Dus E7,50 per meter. Is Brouwland als uitzondering eens de goedkoopste.

Jos, die links van jou zijn die niet alleen voor profs? Ik kan me niet voorstellen dat die bedrijven mij 6 meter slang gaan leveren.

MO

de vaten staan nog steeds bij de lasser. Ik heb hem deze week een krat stormbier gegeven. Nu maar hopen dat hij daar niet zoveel van drinkt dat hij de volgende dag niet meer kan lassen. Serieus: ik kan alleen maar hopen dat hij komende week gaat lassen. Dan nog wat geknutsel met koper en klaar zijn we. Half duimse siliconenslangen liggen in de brouwerij, kogelkranen heb ik ook al, pomp is geinstalleerd. Wij zijn een heel eindmaar ik moet nog geduld hebben.

Hier 2 foto's hoe ik gisteren een tripel brouwde met mijn oude ketels op het nieuwe frame in de nieuwe brouwerij (zie ook dit bericht)


Hier het frame met de stenen, de pomp met schakelkastje en het leidingwerk voor de gaskranen

Hopkoken en close up van pomp met schakelkast


Gio

Ookeedan,
had je draadje over Tussenfase tripel gemist.
Grappig om te zien hoe jij het Osse grondwater opwarmt... 

vraagjes;
die rode kogelkranen daar op je gasleiding, die zijn toch bedoeld voor vloeistof ? is dit wel zo safe?



MO

Die kogelkranen zijn inderdaad bedoeld voor vloeistof. De gaskraan aan de muur gaat na brouwen dan ook meteen dicht. En verder zei mijn klusser dat ik ze goed in de gaten moet houden. Niet helemaal netjes dus, maar het is niet anders.

Het opgewarmde grondwater verdwijnt in het riool, niet direct thermische vervuiling dus.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.