MO's WURMS

Gestart door MO, 31-08-2005 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik start maar een nieuw onderwerp om over het bouwen van mijn WURMS (Nederlands voor HERMS) te discussieren. Doel is hem zo veel mogelijk op A3's installatie te laten lijken (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,194.0.html). Ik ben niet technisch genoeg om zelf een installatie te ontwerpen en ik denk dat dat ook niet nodig is, want A3's installatie doet het erg goed en opnieuw het wiel uitvinden is niet nodig.

Het goede nieuws is dat de March pomp op voorraad is bij morebeer.com en dat ze hem binnenkort gaan leveren. Verzendkosten zijn $28 (ca E22). De douane heeft A3 ik meen 35 euro afhandigd gemaakt, ik wacht af wat ze met mijn pomp doen.

A3 is op vakantie maar zodra hij terug is, ga ik met mijn klusmannetje kijken en praten en (hopelijk) een biertje drinken. Rijden we meteen langs Helmond voor vier gamellen.

Ik ga niet alleen een WURMS bouwen maar ook een keuken in de garage. Heb een prachtige spoel/stortbak via marktplaats.nl gekocht. Had nog een gedeeltje van een marmeren aanrecht liggen uit mijn vorige woning. Het meeste werk wordt het aanleggen van leidingwater (vrijstaande garage!), aanleggen van afvoeren, plaatsen van geiser en nieuwe kachel. Ik ga brouwen op aardgas omdat dit het goedkoopste is. Ben ik eindelijk van dat dure flessengas af.

Al met al heb ik de hoop dat het dit jaar nog afkomt, maar de kans dat dat gaat lukken is schat ik maar 50%. We zien wel. Anders sla ik het ONK maar een jaartje over.

Menno

Martin,

Ik mag wel zeggen dat je heel ambitieus bent, een vrijstaande garage ombouwen tot meester-brouwerij! :groots: Zo te horen ga je het inderdaad erg goed aanpakken! :biersmile:

Ik wens je er veel succes mee en, uiteraard, als je klaar bent veel brouwplezier. Ik hoef uiteraard niet uit te leggen dat je wateraanvoer diep onder de grond geplaatst zal moeten worden?

Menno

MO

80 cm diep genoeg voor water? Ik hoef maar een meter of twee te overbruggen van huis naar garage, er is dus altijd een warmte stralingsbron present.

Menno

Electriciteit moet op 60cm gelegd worden, maar water kan sneller bevriezen. Denk dat 80cm prima is. Leg je een 'kale' leiding onder de grond, of isoleer je deze? Ooit iemand horen vertellen dat deze een zgn. afvoerbuis (dik 10cm) onder de grond heeft gelegd, daarin de waterleiding en opgevuld met isolatie-materialen. Geloof glas- of steenwol... En als je nog géén electra en/of gas hebt in de garage, dan kan je dat natuurlijk gelijk in die ene buis schuiven! ;) Ik lees trouwens dat de te overbruggen afstand rond de twee meter is? Alleen maar gunstig. Je huis geeft tóch warmte af.

Hou wel rekening met veiligheidsvoorschriften, je lokale bouwmarkt kan je meestal wel van goede adviezen voorzien voor de details zoals die voor jouw persoonlijke situatie van toepassing zijn. :weetbeter: :biersmile:

MO

Het wordt gewoon een plastic slang, speciaal voor waterleidingen, ben de naam even kwijt. Advies bij een bouwmarkt? Van die smurfen die daar rondlopen? Daar geloof ik niet zo in. Mijn klusmaat heeft 20 jaar inde bouw gewerkt en verder gebruiken we ons logisch verstand. Net bierbrouwen.

MO

Zo, de pomp is binnen. Drie weken na de bestelling kwam de post hem brengen, vandaag dus. $155+$28 = € 146 hoop ik. Komt die douane betaling nog achteraf A3, of heb ik gewoon mazzel gehad.
Gisteren de hele avond klusoverleg gehad. De pomp moest eerst, dan het frame voor de installatie (van ijzer), dan een geiser, dan water, electra (in die hoek zit net geen stroom) en gas. Ik gebruik maar een kraan. Wel driemaal gas: kachel, geiser en installatie verwarming.

Vraag 1: waarom staan de meeste installaties zo hoog? Ik ga A3's opzet copieren, dus maischketel bovenop warmwaterketel en kookketel ernaast. We wilden de onderste ketels 20 cm of zo boven de vloer maken, net genoeg om de gasbrander kwijt te kunnen. Dat moet toch ook makkelijk gaan?

Vraag 2: wordt de pomp niet erg heet tijdens brouwen, heet van de gasbrander dan? Hij is toch van plastic? Had je daarom een plastic behuizing gemaakt A3?

Vraag 3: heeft iemand een adresje voor een 2e handse geiser?

Adrie

Ha MO,

Als je de pomp al binnen hebt, heb je mazzel. Ik kreeg hem pas ná betaling aan de douane. Gefeliciteerd!

1. Dat kan denk ik wel, scheelt in ieder geval in hoogte. Ik had de installatie zo hoog gemaakt omdat ik onder vrij verval naar het gistingsvat wilde. Maar aangezien ik nu de pomp er tussen zet is dat inderdaad niet meer nodig. Lager is inderdaad gemakkelijker.

2. De pomp kan tegen kokend water/wort, dus hij kan veel hebben. Hij wordt bij mijn installatie niet heet van het stoken. De plastic buis die ik er omheen heb gestoken is als bescherming tegen water/wort en stof.

MO

Damn! Er staan 249 geisers op marktplaats.nl. en mijn favoriete installateur belt ook zo. Ben benieuwd. Vind het wel moeilijk om van marktplaats een geiser te kopen.

Hans (Lagos)

Mijn pomp is 28-08-2005 verzonden en nu eens zien hoe de Spaanse douane hierop reageert,  :o  ook gelijk een 98 liter kookketel met hopfilter, wort chiller en wat losse zaken bestelt dus we wachten af, ik monteer overigens alles naast elkaar (150 cm breed) daar mij het handiger lijkt om in de maischketel te kunnen kijken, verder probeer ik het geheel naar het voorbeeld van A3 te volbrengen. Ik gebruik voor de maischketel en warmwaterketel 60 liter biervaten daar er hier geen gemelen(?) zijn te vinden.
Aan paella branders hier geen gebrek en anders in prijs dan bij Brouwland, bijvoorbeeld een 60cm propaan/butaan 62 € ipv 379,61 €, exact dezelfde en misschien kan ik ze dus maar beter aan Brouwland verkopen.  :idea:

Gr. Hans


Kaj

Waar heb je die brander vandaan Hans? De kookketel die ik neem zal dan wel voor 50 liter zijn... Dat is geen overkill?

Kaj

willems

Dag Mo,

De reden dat onze installatie zo hoog staat is zeer eenvoudig.
Alles is zo gemaakt dat je het geheel van vaten en gasfles in 1 keer kan verrijden naar waar je wil
en zo doende moet de kar een hoogte hebben van op zijn mist een gasfles
en om dat er aan iedere kant een gasvuur zit hebben we ook nog een veiligheidsafstand genomen van de vuren

website : http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm

Groeten
Bart




Hans (Lagos)

Beetje groot misschien maar dan kookt het niet zo snel over als we nog eens tot de limiet gaan. samenvol  Macro verkoopt de paella branders, Ik heb er al 3 in alle maten (voor mijn paellas) en we gaan er een van 40cm gebruiken voor de kookketel, voor de warmwaterketel ga ik wat anders zoeken dan een paella brander, Misschien later nog eens een verwarmingelement om eerst op gas op temperatuur te brengen / verhogen en het element om de temperatuur goed stabiel te houden.Ik zag dat op http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/htm/hlt_nl.htm maar dan met een eenvoudige temperatuur regeling, zo als het daar computer gestuurd omschreven is gaat mij voorlopig even boven de pet

MO

Mijn installatie wordt niet mobiel en ik gebruik geen flesse- maar muurgas (gas uit de muur = methaan = aardgas). Daarom plaats ik alles zo laag mogelijk bij de grond. De tegelvloer moet er maar tegen kunnen. Ik wil ook graag in de maischketel kijken maar ik wil ook twee vaten op elkaar (warm water vat en maischketel). Dat gaat wel zo'n beetje lukken als ik de installatie maar 20 cm van de grond zet.
A3, gebruikte jij de zwaartekracht nou nog om van maischketel naar kookketel te gaan, of gaat dat ook via de pomp?

Adrie

Ik laat het gefilterde wort met behulp van de zwaartekracht naar de kookketel lopen, terwijl ik tegelijkertijd heet water op het bostel pomp om te spoelen.

MO

Hans,

Zoals a3 (voor de zoveelste keer aan mij) uitlegt heb je twee pompen nodig als je alle vaten naast elkaar zet. Anders kun je niet tegelijkertijd spoelen cq je filterbed niet droog laten staan en filtreren naar kookketel. Heb jij er twee?

Hans (Lagos)

Hier staat een beschrijving die maar een pomp gebruikt : http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/htm/hoe_werkt_het.htm

"Nadat het maischen klaar is, open ik V7 en laat ik zoveel wort in de kookketel lopen, dat de mout in de MLT nog net bedekt blijft"

A3 zegt dat hij dus het spoelwater op het bostel laat stromen terwijl hij afpompt en zo bostel/mout bedekt houdt, uit de hier boven beschreven methode wordt er slechts een pomp gebruikt, maakt dit veel uit of is het gewoon een andere manier van werken?  :-\

Gaarne jullie advies zodat ik mijn frame alsnog kan veranderen,

Bvd Hans



Adrie

Nou, als je bostel bijna droogvalt, ga je spoelwater pompen. Tegelijkertijd laat je het wort van onder het filterbed naar de kookketel lopen. Dat moet onder zwaartekracht óf met een extra pomp. Je kunt ook afwisselend water pompen tot er een laagje op het filterbed staat, wort pompen tot het filterbed bijna droogvalt, water pompen tot er weer een laagje opstaat enz. Maar ik vind zwaartekracht en alleen water pompen handiger.

Hans (Lagos)

Bedankt voor je uitleg A3 (Ik ben zo vrij om zo als ik hier lees je naam ook maar naar een autoweg te vernoemen) :)
 
Oké, ik begrijp nu dat het niet noodzakelijk is om het filterbed steeds 20/25 min te laten circuleren alvorens af te pompen naar het kookvat, gewoon zachtjes het spoelwater toevoegen op een tempo dat het maïs filterbed niet droogvalt terwijl het wort naar het kookvat zakt door de zwaartekracht.

Blijft van belang lijkt mij om in de maïspan te kunnen gluren en het geheel zo laag mogelijk te houden zoals Mo van plan is. Ook kan men er volgens mij rekening mee houden dat de kookpan nooit voor de volle 100% gevuld wordt en dus daar ook centimeters kan pikken om op de tenen staande in de maïspan het spoelen in de gaten te kunnen houden met de hand aan de kraan. (de bypass van de pomp?)

Ik probeer mij theoretische zo goed mogelijk voor te bereiden en mijn Herms correct te bouwen, daarom mijn vragen op bepaalde zaken die voor jullie zo vanzelfsprekend zijn. Mijn fout is dat ik van nul af direct een Herms ga bouwen om daar mijn eerste stappen mee te gaan zetten. Als je iets doet dan gelijk maar met de beste middelen is mijn stelling.

Bedank voor jullie geduld, er is meer dan genoeg informatie om mij in te lezen maar bij enige twijfel bij het bouwen van mijn Herms hoop ik toch op jullie hulp.  :shelp:

Hans

Johannes

CiteerIk probeer mij theoretische zo goed mogelijk voor te bereiden en mijn Herms correct te bouwen, daarom mijn vragen op bepaalde zaken die voor jullie zo vanzelfsprekend zijn.

Dat is juist verstandig! vooruit denken is het halve werk (bij wijze van) en geloof me een forummer zou geen forummer zijn als ie 't niet leuk zou vinden andermans vragen te beantwoorden.

CiteerMijn fout is dat ik van nul af direct een Herms ga bouwen om daar mijn eerste stappen mee te gaan zetten.

Helemaal niet fout! je pakt het meteen goed aan!

Helaas heb ik nog geen ervaring met het bouwen van een Herms maar wens je in elk geval veel succes ermee, schroom zeker niet om hier vragen te stellen want daar is het forum ten slotte voor.

Misschien een idee om zelf een topic Lagos' WURMS te openen en daar de voortgang / vragen te posten.

:degroeten:

Johannes

Adrianus Tripel

Beste WURMS-bouwers.

Ik ben met mijn WURMS uitgegaan van een minimum hoogte. Moest nl vervoerbaar zijn in de koffer van mijn auto.
Omdat er alle afsluiters op een hooge wilde en ook de koeler onderop wilde ben ik tot het volgende ontwerp gekomen.
Lekker klein en op 45 x 90 cm vloeroppervlak. Totaal 175 cm hoog.
De tussenruimte heb ik op 30 cm gehouden omdat ik maar 1 brander heb. Deze kan ik zo wisselen.
http://www.xs4all.nl/~adhuij12/WURMS/index.html de link.
 
Groeten
Ad

Hans (Lagos)

@Johannes,
Je hebt gelijk, ik ga Mo`s topic niet te veel misbruiken en spoedig een topic Lagos Wurm starten (Hoe zal ik die noemen in het Spaans?).
Toch nog ff snel mijn complimenten en een vraagje aan Ad.

@Ad,

Ik had je Wurms al gezien op het web maar ik wist niet wie de bouwer was, mijn complimenten en ik ben van plan die van mij zo ongeveer na te bouwen, ik zet alles alleen naast elkaar maar gebruik fust vaten van 60 liter (De nog te isoleren maisketel in het midden en hoog).

Ik had graag van je willen weten wat voor maat kranen en fraaie leidingen (Inox?) je daar gebruikt en of die dus 12 of 15 mm zijn, daar wat ik begrepen heb gebruikt men meestal 12mm voor de warmtewisselaar dus lijkt het mij dat de gehele installatie met misschien als uitzondering van het wortfilter dus ook 12mm mag zijn, omdat je ander dus toch een flessenhals effect krijgt.

BVD voor je/jullie  antwoord,

Gr. Lagos

Adrianus Tripel

Hoi Lagos,

Het leidingwerk is inderdaad Inox of rvs. De spiraal in de watertank is van koper. Ik heb 1/2" leidingen en afsluiters gebruikt. Ongeveer 12 mm dus. Deze leidingen zijn industrieel en ik zou niet weten waar te koop. Nadeel van deze opstelling is dat ik behoorlijk veel leidingweerstand heb. Mijn March-pomp heeft zijn handen vol om e.e.a. te verpompen.

Groeten
Ad

Gio

Mo, A3

Hoe sturen jullie je pomp aan?
Gewoon met een (geaarde) aan/uit schakelaar of traploos regelbare schakelaar om snelheid te bepalen ?


Adrianus Tripel

Hoi Gio,

Gewoon met een eenvoudig schakelaartje. Aan, uit, meer niet. De hoeveelheid regel je met een afsluitertje in de pers van de pomp.

Groeten
Ad

Gio

Citeerafsluitertje in de pers van de pomp

?
Bedoel je een kraantje na de uitloop van de pomp?

Kun je zonder gevaar het toerental van bijv. een Iwaki-pomp, bijv. met een dimmer o.i.d. regelen
zonder dat je de motor sloopt?

Adrianus Tripel

Hoi Gio,

Niet gaan knoeien met dimmers e.d. Je hebt meestal de volle capaciteit van de pomp nodig. Een centrifugaalpomp (dit is het type) regel je gewoon door een afsluitertje in de uitlaat van je pomp te zetten. De pomp kan er niet van stuk gaan.

Groeten
Ad

MO

dus: een kraan aan de uitstroomkant van de pomp is de enige manier om het debiet te regelen!

Gio

Keedan!

had ik dus bijna mijn nieuwe Iwaki MD 20 gesloopt door er een snoerdimmer op te zetten...

 

MO

Het lijkt alsof er niets gebeurt, maar dat is niet het geval. Een RVS lasser is geregeld maar er moet nog gelast worden. Een stellage (20 cm boven de grond) waar de gamellen in kunnen staan is inelkaar gelast en gespoten. Brander vanuit CV ketel is omgebouwd en staat al in het brouwhuis. Wand en vloertegels zijn binnen. Een 2e hands geisertje ligt ook al in het brouwhuis. Dit weekeinde hebben we de waterleiding aangelegd, een tyleen slang onder het pad onder de carport. Was ik weer stratenmaker want het moest weer een beetje mooi dicht natuurlijk. Naast gat voor de waterleiding is ook gat voor afvoer 40 mm geboord. Wat heb je toch een lange boren nodig om schuin door een spouwmuur te boren.
Ga van de week leidingen frasen. Ik heb het niet zo op frasen. Maar het moet gebeuren.

MO

ik ben nog lang geen brouwer. De "r" blijft maar weg hoe graag ik ook wel dit hij terug komt

ik heb vanavond ruimte voor de gasleiding, koud water aanvoer naar geiser en warm en koud water aanvoer naar kraan gefreezd (?). ik heb een hekel aan frazen. alles wordt smerig en je eet je eigen huis op. maar ik had een goeie freez gehuurd en was sneller klaar dan ik had verwacht.




Gio

Goed bezig Mo!

ik ben in detail geinteresseerd in hoe je die CV-brander hebt omgebouwd.
heb je daar meer info over?


MO

Gio, zeggen deze foto's genoeg over de brander? ik weet verder niet waar hij precies uitkomt want dat heeft mijn superklusser allemaal geregeld.






Gio

Mo, sluit je de gasbranders rechtstreeks aan op de aardgasleiding?

Ik vraag dit om dat we hier over enige discussie hebben gehad. Sommige beweren nl. dat er een magneetklep aangestuurd door een thermostaat (12volt) of zoiets tussen moet voor de veiligeheid. ik heb mijn CV gasbrander ook rechstreeks op het gasleidingnet (via gasslang en met 1 gaskraantje op muur en 1 kraantje aan brander) aan gesloten. Zo brand een gewoon gasfornuis toch ook. Brander brand als een tierelier en ik zie de gevaren niet.

ben benieuwd hoe jij dit gaat doen.


MO

precies: kraantje in de muur en kraantje op de brander. net als een flessegas brander. en net als een gasfornuis.

Johannes

 :o wow die 'stellage' ziet er gelikt uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Had je al gezegd hoeveel kw die brander is?

MO

ik ben inderdaad supertrots op de ijzeren stellage. Leve mijn superklusser Rob! Die man stopt zoveel van zijn tijd in mijn hobby, en dat allemaal voor nix (nou ja: levenslang bier uit de Muifelbrouwerij is natuurlijk niet nix). Hij is gemaakt van restijzer van de sloper, en ik heb hem roodgespoten (twee spuitbussen hittebestendige verf). Ik zal vanavond nog een mooiere foto plaatsen, want hij mag er zijn!

Geen idee hoeveel kw die brander is. Hij oogt wat klein, we zien wel hoe snel hij verwarmt. Een zwaardere brander kan ik er altijd nog onder hangen. Net effkes gebeld: hij hing onder een boiler van 120 L. Hij ziet er dus onschuldiger uit dan hij is.

Gio

super om je ontwikkelingen zo te volgen.
ik kom graag nog een keer kijken als ie wat verder is.

stellage ziet er inderdaad strak uit, maar blijft ie zo laag?
m.a.w. moet je plat op de buik om de boel aan te steken of ga je 'm ergens op plaatsen?

MO

ik heb er inderdaad voor gekozen om op mijn knieen te moeten om de boel aan te steken. ik vind het belangrijker dat ik in de maischketel kan kijken. En zo hoef ik ook niet tot aan het plafond te tegelen.

Gio

Het plafond tegelen kan nooit geen kwaad.

wel eens een ontplofde giststarter gehad ? ;D

Ga je ook iets met de vloer doen, tegelen of zo ?
Ik heb zelf een waterdichte vloer gemaakt met een soort coating (Sikafloor400). Ideaal schoon te maken na het brouwen. ik zit er nu aan te denken om ook een afvoer putje aan te leggen.
Als je toch bezig bent zijn dit soort zaken makkelijk meegenomen.



MO

vloer en wanden worden getegeld. ik leg geen putje aan, want ik ga ervan uit dat ik nauwelijks knoei met deze WURMS

Johannes

Citaat van: MO op 20-10-2005  11:26 uik heb er inderdaad voor gekozen om op mijn knieen te moeten om de boel aan te steken.

Nu we toch bezig zijn... elektrische ontsteking?  ::)   


 :clownsmile:

Cisdevésser

Zou ik zeker doen, zo'n piëzo onsteking die ook op een gas BBQ zit.
in het verleden schroeide ik steeds de haren van mijn handen/onderarmen tijdens het aansteken van de gasvlam, sinds ik zo'n ontsteking gemonteerd heb is dit verleden tijd.
met een druk op de knop gaat de vlam aan.

groetjes....Cis


MO

zoals beloofd nog 2 foto's van het onderstel van mijn brouwerij, voor en na schilderen




MO

alles heeft een ritme zong ooit Frizzle sizzle (nu weet ik eens niet hoe je iets schrijft en de van dalen helpt me ook al niet), en dat geldt ook voor mijn bouwperikelen. Het goede nieuws is: de vaten staan bij de lasser! En: op de brouwinstallatie en een gordijntje onder het blad na is de brouwerij klaar! Helaas heeft de lasser waarschijnlijk pas volgend jaar tijd. Geduld dus weer. Als troost twee fotootjes.




MO

hopelijk wordt er in week 1 2006 gelast en gaan we in week 2 brouwen. Als het zo snel lukt. Ik ben op zoek naar siliconenslangen. Ik vind zeer vreemde prijsverschillen:

1. Van der Kooij in Jubbega verkoopt Siliconenslang per meter 8 x 12 mm voor E15,50 (geschikt voor voedingsmiddelen, laboratoriumuitrustingen, medische toepassingen, chemicaliën; temperatuurbereik: -60/+250 graden celcius.)

2. Brouwland vraagt 4,34 per meter (Speciale levensmiddelenkwaliteit. Geeft geen smaak af. Diam. 8 x 10 mm.)

3. Van Rein vraagt slechts 0,75 E maar geeft niet duidelijk aan of dit per meter is. Ze zijn op 2-1 weer bereikbaar. Siliconrubber, transparant, chemisch en biologisch neutraal. Afmeting: 8x12 mm. Temperatuurbestendig van -60°C tot 220°C.

wat denken jullie, het lijken wel dezelfde kwaliteiten te zijn, toch? Heeft iemand misschien nog alternatieve winkels waar ik levensmiddel geschikte slangen geschikt tot 102 grC zou kunnen kopen?

jdijk


MO

ah, de prijs van Van Rein is 0.75 euro per 10 cm! Dus E7,50 per meter. Is Brouwland als uitzondering eens de goedkoopste.

Jos, die links van jou zijn die niet alleen voor profs? Ik kan me niet voorstellen dat die bedrijven mij 6 meter slang gaan leveren.

MO

de vaten staan nog steeds bij de lasser. Ik heb hem deze week een krat stormbier gegeven. Nu maar hopen dat hij daar niet zoveel van drinkt dat hij de volgende dag niet meer kan lassen. Serieus: ik kan alleen maar hopen dat hij komende week gaat lassen. Dan nog wat geknutsel met koper en klaar zijn we. Half duimse siliconenslangen liggen in de brouwerij, kogelkranen heb ik ook al, pomp is geinstalleerd. Wij zijn een heel eindmaar ik moet nog geduld hebben.

Hier 2 foto's hoe ik gisteren een tripel brouwde met mijn oude ketels op het nieuwe frame in de nieuwe brouwerij (zie ook dit bericht)


Hier het frame met de stenen, de pomp met schakelkastje en het leidingwerk voor de gaskranen

Hopkoken en close up van pomp met schakelkast


Gio

Ookeedan,
had je draadje over Tussenfase tripel gemist.
Grappig om te zien hoe jij het Osse grondwater opwarmt... 

vraagjes;
die rode kogelkranen daar op je gasleiding, die zijn toch bedoeld voor vloeistof ? is dit wel zo safe?



MO

Die kogelkranen zijn inderdaad bedoeld voor vloeistof. De gaskraan aan de muur gaat na brouwen dan ook meteen dicht. En verder zei mijn klusser dat ik ze goed in de gaten moet houden. Niet helemaal netjes dus, maar het is niet anders.

Het opgewarmde grondwater verdwijnt in het riool, niet direct thermische vervuiling dus.

Gio

Mo,

kan het 't niet goed zien op de foto, maar tussen rode kogekraan en de brander steek nog een verticaal pijpje omhoog.
Is dit enkel ter bevestiging of dient dit nog een ander doel?


Hans (Lagos)

Knelkoppelingen vind ik maar niks voor gas, gewoon ff solderen, goed schoonmaken en met S39 insmeren, warm maken en het soldeer loopt er zo vanzelf in.

Stukje lastig wordt het solderen zonder lood voor bijvoorbeeld de verdeelvork, hier moet je het echt goed heet stoken om vervolgens de soldeer draad in een speciaal wit poeder (vraag mij niet de naam)  te dopen en dan tegen te las te houden.
Vandaag voor het eerst geprobeerd, valt wel mee maar gaat veel tijd in zitten, helemaal als plots de gasfles leeg is :(
Pijp wordt van binnen en buiten pikzwart en ik vraag mij af hoe die straks weer schoon te krijgen.

Groet en succes gewenst, Hans

Adrie

In Nederland is loodvrije soldeer te koop die net zo gemakkelijk soldeert als loodhoudende soldeer. Ik heb er zonder problemen of geklooi mijn HERMS mee gesoldeerd.

Gio

KIWA snelkoppelingen zijn geschikt voor zowel water als gas.

Lagos, wat bedoel je met de verdeelvork?

Hans (Lagos)

Met verdeelvork bedoel ik de "verdeelvork" die het wort na rondgepomt weer terug op het bostel verdeeld ( ik weet er geen andere naam voor) Adrie noemt het in zijn posting een sproeikop.

Moet de "verdeelvork" trouwens onder het wort oppervlakte blijven? Ik zie dit niet goed in de voorbeelden en het bevreemd mij in sommige afbeeldingen waar ik de het wort er op terug zie spuiten, er mag toch geen lucht bijkomen?

Ik zal hier ook eens vragen naar loodvrij soldeer.

Gr. Hans

MO

dat verticale pijpje is inderdaad alleen ter bevestiging.

overigens zijn een aantal koppelingen dicht bij de brander gesoldeerd met zilver. dat is beter hitte bestendig.

MO

Hoera! De vaten zijn gelast en staan in de brouwerij. Ben benieuwd hoe ver we morgen komen met in elkaar zetten maar we moeten nog een filter, verdeelvork en koeler (koperen buis in tuinslang) maken. Dat krijgen we niet af morgen, maar binnen 1-2 weken zal de brouwerij nu eindelijk klaar zijn. ONK, here comes the Muifelbrouwerij!

MO

Zo zien ze er uit. Het lijkt zoals altijd minder werk dan het geweest is.


Adrie

Ha MO,

Dat ziet er fraai uit. En nou snel afmaken en brouwen maar!

MO

Vandaag niet gewerkt voor mijn werkgever maar aan de brouwerij. Het begint nu echt op te schieten, nog een, misschien twee dagen klussen en de brouwerij is gereed! Het keukengedeeltje was al af. Wat betreft de brouwinstallatie: het gistvat is helemaal af. De kookketel is voorzien van een 10 cm afvoer pijp (gelast, gisteravond afgekit). Klusser Rob heeft een prachtig hopfilter gemaakt, ik ga van bovenaf hevelen na koken. Een prachtige buis aan de buitenzijde van de ketel geeft het volume aan voor, tijdens en na koken (geen foto). Ik heb vanavond het filter in de maischketel ingezaagd, Rob had hem vandaag in elkaar gelast. Zie foto's: ik begon met de hand, las nog eens wat op het forum, en ging verder met de decoupeerzaag. je moet wel heel voorzichtig zagen, eigenlijk bijna geen druk uitoefenen. De verdeelkop (om wort terug in maischketel te brengen) moet nog worden gemaakt. De warmwater ketel is voorzien van een kraan en de deksel heeft twee gaten. De warmtwisselaar (mijn oude koeler) installeren we de volgende keer. Als laatste moeten we nog de tegenstroomkoeler in elkaar fietsen, de onderdelen hebben we allemaal al. Wat is het allemaal toch veel werk maar wat wordt het straks mooi.
Ik heb en passant nog de bijgeleverde volumemeter geijkt (van de schroothandelaar uit Helmond): hij klopt een heel eind maar je moet hem wel in het midden van de ketel houden (op het bolle gedeelte).

ik begon dus met zagen

en ging daarna verder met de decoupeerzaag

maischfilter en hopfilter zijn klaar!




MO

oh ja, de maischfilter ligt dus op zijn kop. Het pijpje in het midden dient geen ander doel dan als steun.

Adrie

Maar dan heb je dus een behoorlijk groot volume onder het filter of begrijp ik het nu verkeerd? Mijn filter ligt gewoon op de bodem van de ketel, dan heb je geen verlies. Bij  jouw filter verlies je al gauw een litertje of 2. Waarom heb je het zo gedaan?

Trouwens, goed dat je even de volumemeter hebt gechecked. Ik houd hem altijd in het diepste gedeelte, maar dat is blijkbaar niet goed.

MO

Wat verlies ik dan? Kwestie van genoeg spoelen toch, onderin zit toch de meeste bostel en niet veel vocht. En tijdens het maischen verwacht ik genoeg circulatie, hopelijk ook onderin.
Maar je hebt gelijk: ik wist nog wel dat jouw filter onderin lag, maar ik wist niet meer precies waarom. We zouden het eventueel nog wel kunnen veranderen, maar ik denk dat ik eerst het rendement van de eerste brouwsels afwacht.

Nog iets over die filter: hier stel jij dat jouw filter demontabel is (schoonmaakbaar). Maar jouw filter is toch ook gewoon gesoldeerd?

Adrie

Gedeeltelijk gesoldeerd. Ik kan hem met wat moeite uit elkaar wrikken. Meestal is dat echter niet nodig en krijg ik alle vaste deeltjes er met spoelen wel uit.

Johannes

Martin,

Ik ben erg gecharmeerd van je hopfilter. zijn dat 2 stukjes opgevouwen/gerold rvs gaas? Kun je daar iets meer over vertellen?

Johannes

Adrie

Ha Johannes,

Ik denk dat MO net zoiets heeft als ik. Het is gewoon rvs gaas dat een paar maal is opgerold. Zie de foto.


MO

Mooi is-i he. Ik heb zo'n gouden superklusser! Op een T-stuk zijn twee stukjes RVS gaas gesoldeerd. Het gaas is niet opgerold, het is gewoon een stuk. Hij is inderdaad geinspireerd door A3's hopfilter, maar Rob de superklusser is nu eenmaal fan van solderen.
Ik heb een goedkoop rottig digitaal camaraatje waarbij ik 's avonds geen goede detailfoto's meer kan maken. Als ik eraan denk zal ik vanmiddag een nieuw fotootje maken maar dan moet de werkdag wel ten einde zijn (en het is bijna 4 uur...)

Johannes

Als je een foto zou willen maken graag, alhoewel als ik een vergelijkbaar iets maak zal het vast meer in de buurt komen van A3's creatie. Ik ben niet zo'n klusheld, misschien dat ik daarom ook gebruik maak van een stuk gevlochten RVS (buitenhuls van waterleiding)

:degroeten:

Johannes

Gio

Mo, om je bostel goed leeg te trekken heeft een hevelfilter op de bodem m.i. de voorkeur.
In mijn Herms ga ik voor een rvs-filterplaat, daarbij wordt ook de bostel vanonder af leeg getrokken omdat dit m.i. het meeste rendement opleverd.
In prof. brouwerijen wordt op op div. hoogtens in het filterbed bier afgeheveld en later weer vermengd om een standaard S.G te verkrijgen

iets anders,  die volumemeter... wat is dat voor een ding?
Kun je die ook laten zien?

 

MO

hier is de foto van A3's installatie. zal vanavond een foto van de mijne maken.

Gio

Ooooo... zo 'n ding!
Die heb ik ook op mijn warmwaterketel.
Echter ik noem het  een " Peilbuis "

Ik had het eerst geprobeerd met een titreerbuis, (hele mooie fijne schaalverdeling!) maar dat was toch knap lastig om glas op een RVS-ketel te bevestigen.
Toen heb ik 'm van een PVC-slang gemaakt met ook zo'n kartonenbordje erachter. En daarna ijken natuurlijk.

Waar heb jij 'm van gemaakt, temp en levensmiddelen bestendig PVC?

MO

van een peilbuis uit een industriele koffiemachine. inderdaad voor alles bestendig. Je hebt een superklusser met een superzolder of niet. Hij is echt heel mooi: met knelkoppelingen  bevestigd op de ketel, aan de achterkant voorzien van een aluminium strip met strakke maatverdeling.

MO

zoals beloofd de foto's van kookketel en hopfilter


MO

De brouwerij is klaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mensen wat ben ik een blij kind. Vandaag moesten we nog hard werken, maar het is gelukt. Veertig meter koper verder, ontelbare koppelingen waar ik nog nooit van had gehoord, half duimse siliconen slangen, wartels, gardena koppelingen....wat heb ik veel geleerd de afgelopen maanden. En zonder superklusser Rob had ik gerust een brouwerij gehad, en misschien wel sneller, maar niet van de prachtige kwaliteit als deze. Ik ben blij, zo blij (maar dat zei ik al). Geniet maar met mij mede van het plaatje. Morgen alles met kokend water doorspoelen en maandag: BROUWEN! (en vanavond: zuipen!)



MO

overigens hebben we inderdaad het pootje onder de bostelfilter uit gehaald, en via een knietje het filter op de bodem gelegd. Ik wil natuurlijk wel een beetje opbrengst. Met dank voor jullie adviezen en gelukkig had Rob het onafhankelijk van het forum ook al bedacht.

Leuk karretje overigens he? Heeft een draagkracht van 150 kg. Een volle gamel als gistvat weegt als snel 40 kg, die wil ik niet met blote handen het huis intillen. Het lolligste is: A3 heeft dik E35 betaald voor 4 wielen voor een karretje, ik had mazzel dat de Gamma aanbieding mij opviel en ik was voor E20 klaar. Een gelukje.

Adrianus Tripel

Beste Mo,

Je instalatie ziet er keurig uit, dat moet allereerst gezegd worden.

Wel wil ik even wat puntjes onder de aandacht brengen.
Hoe is je afwatering van je dampslang op het kookvat. Als je dit niet opvangt in een gootje en apart afvoert is de kans op besmetting heel groot.
Je peilglas op de zelfde aansluiting als je kraan geeft een lager niveau aan als je eruit trekt. Hou hier wel rekening mee als je aan het aftappen of pompen bent. Beter is om het glas op een eigen aansluiting te zetten. Zie mijn instalatie.
Even goed doorkoken met sodawater en ik wens je veel succes met je eerste brouw. Proost!

Groeten Ad

Adrie

MO, gefeliciteerd! Ik ben blij dat het allemaal gelukt is (maar hoe kan het anders met zo'n superklusser).

Dat karretje zag ik afgelopen week ook bij de Praxis staan. Grrrr.

En, wat ga je morgen brouwen? Ach dat zie ik wel in het receptenonderdeel.

MO

Balen, mijn vrouw is vandaag ziek dus huishoudelijke taken hebben vandaag voorrang boven het brouwen. De kans is minimaal dat de ketels gevuld worden, helaas. Gisteren proefgedraaid met heet water, en dat viel allemaal nog niet mee. Ik moest nog wat meer siliconenslangen maken dan we zaterdag hadden gemaakt. Alle connecties in mijn installatie zijn slangwartels (oftewel puntstukken) die ik op half duimse schroefdraai draai. met siliconen ringetjes. maar dat lekte gisteren toch wel aan alle kanten en ik kon er niet altijd even goed bij. en die krengen van gamellen zijn zo zwaar, zeker als ze half-gevuld zijn. Daarnaast had ik ruzie met de pomp. Hoe zuig jij je kookketel leeg A3, van bovenaf? De slang moet helemaal gevuld zijn, anders zuigt de pomp niet aan, maar het is een heel eind naar de kookketel, dat ging verre van ideaal. en maar morsen, dat wordt straks een zooitje met het suikerige wort. Toen lekte de tegenstroomkoeler natuurlijk ook. Wat een ellende allemaal, maar ik denk dat ik nu het meeste het gerepareerd.

@ heer tripel: Die afzuigslang gaat meteen naar buiten. Daar gaat alleen stoom doorheen. toch? ik dacht zo: na het brouwen goed laten drogen, dan kan er niets aan de hand zijn. Verder wordt die kraan niet gebruikt maar verpomp ik van het gehopte wort.

Adrie

Ajajaj. Wat jammer. Volgens mij ligt half Nederland ziek thuis, ik voel me ook al erg belabberd.

Toch goed dat je hebt proefgedraaid met water, want je moet er niet aan denken om al deze dingen tegen te komen bij je eerste brouwsel. Ik had dat ook bij mijn installatie, maar de kinderziektes heb je er zo uit.

Ja, ik trek mijn kookketel leeg van bovenaf, nadat ik de eiwitvlokken en hopresten heb laten bezinken. Dan sluit ik de slang met het filter aan op de pomp, die ik aansluit via een siliconenslang op de tegenstroomkoeler. Vervolgens zuig ik aan het uiteinde van de tegenstroomkoeler, totdat het wort de pomp heeft gevuld. Dan kan ik de pomp aanzetten en gaat het verder vanzelf.

Het probleem met de pomp is wel dat hij het niet goed doet als er nog lucht in zit. Ik had hem eerst vertikaal gemonteerd, maar dan kreeg ik niet goed alle lucht eruit. Nu ligt ie horizontaal en dat gaat een heel stuk beter. De uitgang van de pomp ligt nu op  het hoogste punt, dus de lucht gaat er vanzelf uit. Maar het blijft altijd een beetje gepiel om alles goed aan de praat te krijgen. Je krijgt er vanzelf handigheid in.

Adrie

Nog iets over de schoorsteen (afzuigslang). Normaal gesproken blijft ie inderdaad schoon, maar als het koken erg voorspoedig verloopt, kan het zijn dat er toch hop- en eiwitresten in terecht komen. Die krijg je heel moeilijk uit de randen en groeven. Bij mij is ie inmiddels afgescheurd, dus ik heb nu een deksel met een gat en ik laat het maar zo. De verdamping is prima zo en door het gat kan ik mooi kijken hoe het in de kookketel gesteld is.

Ik denk dat het met infecties wel meevalt, het gaat immers om kokend wort en verdampt water.

MO

Aha, aanzuigen. bedankt voor de tip, dat is precies wat ik nodig heb. Het is overigens nog erger: WE gaan zaterdag een week op vakantie. Het is dus vandaag brouwen of pas over twee weken, hij moet namelijk voor de vakantie in de lagerfles zitten. Altijd maar dat eeuwige geduld!

MO

Zo, de allereerste brouwdag in mijn gloednieuwe WURMS zit  erop. Ik het gebrouwen van 7 tot 12, dat is net zo lang als normaal. En gelukkig ging het veel beter dan verwacht.
Ik heb een ale met Cooper's gist, pilsmout en 12% cara150 en wat hopjes tot een bitterheid van 31 gebrouwen. Het rendement viel me erg tegen, slechts 70%. Dat haalde ik normaal ook, maar met de nieuwe installatie met al die prachtige efficiente filters had ik een hoger rendement verwacht.
A3, of anderen, vraagje: hoe meten jullie het spoelwater af. Ik gebruik het water uit de warmwater ketel als spoelwater, maar ik heb daar - en ik heb dat nooit bij anderen gezien - geen kijkglas op laten monteren.
 Het spoelen was dus een gok, en natuurlijk had ik nauwelijks hoeven te spoelen aangezien ik 1:6 inmaischte. Ik wilde uitkomen op 1058. dit is helaas 1050 geworden. Een echte lichte ale, ben benieuwd of hij past in een mooie ONK klasse.

Tijdens het proefdraaien had ik heel veel ruzie met de pomp en constant lekkages. Dat viel vandaag gelukkig met die plakkerige wort ontzettend mee. Wel nog een soldeerstukje dat het begaf, 1 f 2 kleine lekkages, en erg wennen aan het nieuwe brouwen en het nieuwe schoonmaken, maar al met al was het een zeer geslaagde brouwavond.

Zo heb ik morgen weer tijd voor mijn gezin en kan ik nu gaan slapen of nog een uurtje surfen...weltrusten allemaal.

marcel125

Mogguh,

Mo ik heb gisteren voor het eerst gebrouwen met een watermeter ertussen
Werkt helemaal perfect !!
Ik heb hem gekocht bij Braupartner.de
Anders is het toch een beetje gokken wanneer je je bostel laat droogvallen

groetjes Marcel

Adrianus Tripel

Hoi Mo,

Ik heb op mijn warmwaterketel wel een peilglas gemonteerd met een schaalverdeling in liters. Deze wel op een aparte aansluiting gemaakt omdat anders tijdens het pompen het niveau niet af te lezen is.
Mijn inmaischwater warm ik op in de warmwaterketel en pomp de juiste hoeveelheid in de maischketel. Met het spoelwater doe ik precies hetzelfde. Door de verdeling op het peilglas kan ik juiste hoeveelheid water overpompen.
Tijdens de eerste eiwitrust vul in dan het watervat en breng dit op temeratuur. Daarna start ik pas de pomp om verder te maischen.

Groeten Ad

MO

Het opwarmen van het maischwater in de warmwaterketel lijkt me ook erg handig. Het duurde nu wel een half uur voordat ik mijn maischwater op de gewenste temperatuur had (67 grC).

Adrie

Ha MO,

Ik meet nooit hoeveel spoelwater ik toevoeg, maar reken terug hoeveel wort ik voor koken moet hebben, rekening houdend met verdamping. Dan voeg ik gewoon net zo lang spoelwater toe in de maisch/filterkuip totdat ik de juiste hoeveelheid wort in de kookketel heb. Wat ik over houd in de maisch/filterkuip laat ik gewoon weglopen.

Althans, dat deed ik eerst. Nu stop ik eerder met water toevoegen, namelijk als ik nog een liter of 5 moet hebben.

Trouwens, ik ben blij dat het allemaal zo goed verlopen is. Het lage rendement verbaast me ook een beetje. Maar je hebt waarschijnlijk nauwelijks gespoeld, dus dan is het weer niet zo raar. Bij beslagdikten van 1:6 had ik laatst bij mijn Alt ook ongeveer een rendement van 70% als ik me goed herinner.

Gio

Ik bereken mijn spoelwater ook niet.
Ik spoel door tot ik ong. de gewenste hoeveelheid wort plus de hoeveelheid te verdampen water in mijn kookketel heb. De verdampingsgraad (Liters/uur) weet je uit ervaring. Met een peilstok meet ik begin en eind hoeveelheid in de kookketel.

70% is niet erg hoog (ook niet schrikbarend laag).
Maar ik zweer dat 1:6 inmaischen toch echt veels te dun is. Contacttijd tussen enzym en zetmeel wordt sterk verminderd door dunne spoeling en verhoudingsgewijs lage trefkans. Daarbij laat je veel suikers achter door het weinige spoelen.

Voor het inmaischen gebruik ik gewoon geiserwater van de juiste temp.

Hoe ging het regelen cq controleren van de temperatuur tijdens het rondpompen?



MO

Gio, dat dunne inmaischen is een recente "hype" op het forum. Ik wil eigenlijk ook zo weinig mogelijk spoelen, en als de ketels groot genoeg zijn spoel ik liever dun dan dik.
Op zich ging het regelen van de temperatuur prima, behalve dat Jacques belde en ik niet goed oplette en de warmwater ketel te warm werd. Ik wilde op 65 grC maischen, het is 67 grC geworden.
Wisten jullie overigens dat die thermometers van Conrad smelten als je ze op de onderste ketel plaatst? Wel met mijn enorme branders. Maar mijn superklusser heeft ze weer gemaakt.
Toch blijft dat lage rendement gek, ik heb juist (door onervarenheid) te veel gespoeld, ik heb ingekookt van 31 L tot 27 L tijdens hopkoken. En nog te laag rendement. Zal wel iets met dat 1:6 maischen te maken hebben.

Ondanks dat het weer een nieuwe ervaring was, was het toch weer zeer relaxed brouwen. Het kan dus nog steeds op een (lange) avond. Af en toe verveelde ik me zelfs een beetje, dus nog een paar keer en ik ga weer bottelen en brouwen tegelijk. Straks weer vol in productie!

Adrie

Citaat van: MO op 05-03-2006  21:24 uToch blijft dat lage rendement gek, ik heb juist (door onervarenheid) te veel gespoeld, ik heb ingekookt van 31 L tot 27 L tijdens hopkoken. En nog te laag rendement. Zal wel iets met dat 1:6 maischen te maken hebben.

Indampen heeft geen effect op het rendement. De hoeveelheid suikers blijft immers gelijk, hoever je ook indampt.

MO

Nog even over het rendement: ik heb dun gemaischt. Ik heb redelijk veel gespoeld en daarna stevig gekookt om op het SG uit te komen dat ik voor ogen had. Waar zijn al die suikers dan gebleven?
Volgens mij begon de vergisting gisteravond al een beetje in te zakken dus vanavond ga ik lageren. Weer gezellig in een glazen fles. Zo'n dichte niet blubbende gamel is maar een ongezellig ding.
Hoe had jij ook alweer de afdichting gemaakt van je gistvat A3, hij blubte bij jou toch wel een beetje?

Adrie

Die van mij is ook niet luchtdicht. De bijgeleverde rubberen ring was veel te dik, dus die heb ik vervangen door tochtstrip. In het deksel heb ik een gat geboord waarin ik een 12 mm buisje heb gesoldeerd en de kieren heb ik dichtgesmeerd met kit. Toch sluit ie niet helemaal goed af. Alleen als de vergisting heel hard gaat, is er genoeg overdruk om gas door het waterslot te blazen, maar als ie wat langzamer gaat, komt er niets doorheen. Ik moet nog steeds eens een nieuwe ring ergens vandaan zien te halen en monteren.

Als je toch veel hebt gespoeld en daarna flink hebt ingedampt is het inderdaad een beetje vreemd. Wellicht is het gewoon een kwestie van een mindere kwaliteit pilsmout? Had je kleine korrels? Anders kan ik het ook niet verklaren. Heb je nog een zetmeeltest uitgevoerd?

Adrianus Tripel

Probeer je afdichting eens met een passende siliconenslang. Uiteinden met Lock-tide aan elkaar plakken en je hebt een sluitende afdichting.

Succes

Groeten Ad

MO

Siliconenslang heb ik geprobeerd, in diverse maten. Dat zou  goed moeten werken maar ik heb de afdichting nog niet in orde.

Over opbrengst: zetmeel test was negatief na 45 min maischen. Verder heb ik standaard maasland mout gebruikt, zoals gebruikelijk geschroot ter plaatse. Laten we er maar over ophouden, ik zie wel wat het de volgende keer wordt.

Hans (Lagos)

Citaat van: MO op 05-03-2006  21:24 uOp zich ging het regelen van de temperatuur prima, behalve dat Jacques belde en ik niet goed oplette en de warmwater ketel te warm werd. Ik wilde op 65 grC maischen, het is 67 grC geworden.


@Mo,

Ik heb denk ik daar een fraaie oplossing voor, kijk maar eens Hier

Gr. Lagos

MO

Toch nog even over het rendement: ik spoelde in 20 min of zo. Kraan open en via zwaartekracht naar kookketel. Knijp jij deze kraan dan nog A3? Alle suiker is tijdens recirculeren toch al in oplossing gegaan?

Adrie

Bij het spoelen knijp ik de kraan meestal wel een beetje, zodat de suikers uit het bostel goed in het spoelwater kunnen oplossen of diffunderen. Wellicht heb je last gehad van preferente stroombanen, zodat niet alle suikers uitgespoeld werden. Bij de gladde ketels die wij hebben kan het gebeuren dat het spoelwater voornamelijk langs de wanden naar beneden stroomt en niet door het filterbed heen. Bij mijn installatie varieert het rendement ook nogal eens. Soms ligt het tegen de 70%, soms boven de 80% en ik heb nog niet kunnen achterhalen waar dat nou precies aan ligt.

Gio

CiteerGio, dat dunne inmaischen is een recente "hype" op het forum

Ja,ja, ook ik ga mee met die ' hype' maar 1:6 vind ik wel wat overdreven.
M.i is 1:4 meer dan voldoende, ik blijf erbij dat bij een sterke verdunning contactijd en trefkans ook sterk verminderd worden.
(in 10 L. dunne soep is het moeilijker naar ballen vissen dan in 5 L. dikke soep...)

Daarbij kan het zijn dat door het dunne ' waterige'  beslag de joodtest ook niet helemaal goed uit de verf komt.

Preferente banen (kanaaltjes) in je filterbed kun je oplossen door tijdens spoelen er een keer doorheen te snijden.




Jacques

Uit de testen die ik gedaan blijkt op geen enkele manier dat de joodtest niet goed werkt bij een dun belag. Ook bij het dunne beslag was een blauwkeuring zowel op het wort als de bostel. Het feit dat er veel sneller geen verkleuring te zien was op de bostel geeft aan dat de omzetting in een dun beslag veel sneller verloopt dan in een dik belag. Immers in de bostel is altijd een geconcentreerde hoeveelheid zetmeel aanwezig.

Om in jouw vergelijking te blijven nog even het volgende. Stel dat de ballen in een soep zitten met hele tomaten en dat die ballen de tomaten door tweeën knippen. In 10 liter soep hebben de ballen meer ruimte om te werken. De kans dat de stukken van tomaten vast blijven zitten aan een bal omdat er geen ruimte is (kleine losse stukken hebben altijd meer ruimte nodig dan grote compacte stukken) is gewoon veel groter in de soep van 5 liter.

Een verhouding van 1:6 is inderdaad vrij dun maar zeker niet onwerkbaar, zo zijn mijn ervaringen. Steker nog: de niet spoel methode bevalt mij uitstekend en ik ben er verbaasd over dat hobbybrouwers deze methode, die sneller en makkerlijker is uit te voeren als je pan voldoende groot is, nog nooit eerder zijn gaan uitvoeren. Als hobbybrouwers hoeven wij ons toch niet druk te maken over een 1 kg meer of minder mout. We brouwen toch voor ons plezier en toch niet voor onze portemonee!

Ik moet nog even zoeken maar over de invloed van de dikte van het beslag moet in de wetenschappelijke brouwliteratuur toch het een en ander te vinden zijn. Zodra ik wat gevonden heb laat ik het weten.

MO

citaat van 5 maart: Ik heb een ale met Cooper's gist, pilsmout en 12% cara150 en wat hopjes tot een bitterheid van 31 gebrouwen. Het rendement viel me erg tegen, slechts 70%. Dat haalde ik normaal ook, maar met de nieuwe installatie met al die prachtige efficiente filters had ik een hoger rendement verwacht.

Het is vlot gegaan met dit bier: zaterdagavond gebrouwen, maandag gelagerd (16-20 grC), vrijdag gebotteld. Gisteren het eerste biertje geproefd (5 dagen navergisting bij 16-19 grC). Ik was heel erg nieuwsgierig want ik proefde tijdens lageren en bottelen een zuurtje. Dacht ik. Maar gelukkig kon ik gisteren een dansje maken: het bier was al circa 75% gecarboneerd en de schuimkraag was ook al alleszins redelijk. Maar ik danste omdat er geen zuurtje inzat. Pfoei. Het zal toch niet zo zijn dat het eerste bier in mijn WURMS zuur zou worden.

Dat is toch een groot voordeel van lichte bieren (deze 5.2% vol): in anderhalve week heb je drinkbaar, zij het nog wat gistig bier.

Het is een prachtige ale geworden. Die cooper's gist is wel een aanrader hoor. Vorig jaar heb ik een paar Cooper's bieren kunnen kopen in Ermelo (burgt bieren), die moeten toch helemaal uit Australie komen. Ondanks dat het een korrelgist is, komen de typische fruitige geuren en smaken heel mooi overeen. Het lijkt zelfs alsof ik een grote pale mout stort heb gebruikt, maar dat doet de gist kennelijk want ik heb pilsmout en cara150 mout gebruikt. Ondanks het eind SG van 1013 doet hij vrij dun aan, maar dat hoort bij een ale.

Het bier is overigens nog erg troebel.

Ben benieuwd wat hij doet op het ONK...

MO

Zoals gepost in het onderwerp Muifel dubbel vandaag wederom een lage opbrengst gehaald: 62%. Tevens had ik ruzie met het filterbed: de pomp kreeg er nog maar net wat wort doorheen, eigenlijk was het filterbed min of meer dichtgeslagen. Terwijl ik vandaag voor het eerst 10 min gewacht heb om het filterbed te laten vormen. 40 g chocolademout en 400 g tarwemout zouden deze problemen ook wel veroorzaakt kunnen hebben. Iemand nog meer ideeen?

Om mijn opbrengst te verhogen en een beter filtreerbaar beslag te bekomen zit ik eraan te denken om de sleuven in mijn filter te vergroten. Ik heb nu gebruik gemaakt van de kleinste decoupeerzaag-zaagje, die is circa 0.8 mm. Wat denken julliel: zou het zin hebben om alle sleuven wat te vergroten met bv een 1.4 mm zaagje?

Johannes

De dikte van de sleuven in je hevelfilter doen er niet toe, zolang er water doorheen kan en hele kafdeeltjes niet, zit je goed. Ook het aantal sleuven, en lengte van de koperbuis heeft nauwelijks invloed op je rendement. Met mijn vorige installatie had ik veeeeeel meer sleuven en ook meer buis. Gevolg voor rendement: nul, niks, nada.

Ik heb wel eens dat het filterbed door veel fijne deeltjes aan de bovenkant dichtslaat, je krijgt dan een slib-achtige substantie op je filterbed 
wat een soort waterdichte laag vormt. Bij bijvoorbeeld veel caramouten heb ik daar last van.

Edgar

Volgens mij moet je met je hevelfilter vooral oppassen waar de hoogste sleuf zit. Eén sleufje hoger (dieper ingezaagd) dan de rest stopt het hevelproces. Idem met het vlak aansluiten van de hevel op de ketelbodem. Een per ongeluk opgebogen hevel stopt het hevelen en laat dan misschien wel een centimeter of meer wort achter.

Hopmans


CiteerIk heb wel eens dat het filterbed door veel fijne deeltjes aan de bovenkant dichtslaat, je krijgt dan een slib-achtige substantie op je filterbed 
wat een soort waterdichte laag vormt. Bij bijvoorbeeld veel caramouten heb ik daar last van.

Deze bovenste (grijze) laag mag je wel "omspitten".
Kan met de roerstok of douchekop.
De douchekop hou ik wel onder het vloeistof oppervlak (oxidatie voorkoming), maar
de straaltjes onder water roeren de toplaag om.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: MO op 20-03-2006  22:51 uZoals gepost in het onderwerp Muifel dubbel vandaag wederom een lage opbrengst gehaald: 62%. Tevens had ik ruzie met het filterbed: de pomp kreeg er nog maar net wat wort doorheen, eigenlijk was het filterbed min of meer dichtgeslagen.

Mo, ik neem aan dat je tijdens het filteren sleuven snijdt in je filterbed...? zodat er een goede doorstroming onstaat en het water niet de weg van de minste weerstand neemt..?
Ik heb namelijk, ongeachte mijn mout samenstelling, nooit problemen met filteren.

groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Adrianus Tripel

Hoi MO,

Bij stortingen met tarwemout is het verstandig om eerst de gerstemout te storten en daar bovenop de tarme mout. Door de andere structuur van de tarwe zal het filter eerder dicht slaan. Als je de gerstemout onder hebt werkt dit als een soor prefilter.
Als de tijglaag voor verstoring zorgt moet je deze gewoon insnijden voor een betere doorlating.

Succes met je volgende poging.

Groeten Ad

MO

Zaterdag heb ik voor de vierde maal gebrouwen in de WURMS. Per keer gaat het beter, daar ben ik wel blij om. Ik had nauwelijks lekkages. Zwarte rubberen ringen werken toch beter dan de dunne slappe siliconenringen voor de slangaansluitingen bij de wartels. Heel stevig aandraaien, maar niet zo stevig dat je de ring kapot draait.
Ook begin ik de pomp te snappen. De truc is: als je er een nieuwe slang op aansluit, zorg er dan voor dat die slang al gevuld is met water. Geen lucht in de slang, geen lucht in de pomp; dan doet-i het prima.
In een poging om mijn rendement te verhogen (was rond de 65%) heb ik de sleuven in mijn filter groter gemaakt. Met een houtzaagje in koper zagen, lekkere knoeier ben ik. Toch ging het zagen redelijk. De filtratieeigenschappen van het filterbed waren nu uitstekend en de opbrengst was 81%. Toch zegt dit nog niet alles omdat ik 1:4.5 inmaischte en 33% suiker heb gebruikt. En suiker geeft natuurlijk 100% rendement. Het is dus nog even afwachten wat een volmoutbier van 8% voor een opbrengst zal geven.
Mijn hopfilter gebruik ik niet meer want die slibte dicht. Na hopkoken laat ik alles bezinken en roer ik het even door voor een whirlpool effect. Je moet er wel bij blijven (en je hebt eigenlijk vier handen nodig om de koeling goed af te stellen) maar ik kan nu met een slang van bovenaf verpompen zonder dat er erg veel drab meekomt. Als ik ooit nog eens met hopbellen brouw, dan zal ik hem weer nodig hebben.

MO

Onderhand zes brouwsels verder (in totaal in de WURMS), en de laatste drie keer een opbrengst tussen de 75 en de 80% gehaald. Het vergroten van de sleuven van het filter heeft dus wel degelijk een positief effect gehad. Ook geen dichtgeslibte filterbedden meer, maar ik heb ook niet meer met tarwe en chocolademout gebrouwen.
Pomp en ik zijn vriendjes, we hebben een goed gesprek gehad. Dit weekeinde 80 liter bier bottelen, 11 kratten, veel werk.

MO

Zaterdagavond weer gebrouwen. Ik heb twee (technische) problemen ondervonden. Nummer 1: het filterbed sloeg weer dicht. Ik denk dat ik de pomp in het begin toch te hard heb aangezet, ik moet dat in het vervolg toch subtieler doen. Het maischschema is een hele gekke geworden: 53 °C (10 min); verwarmen naar 64 °C in 28 min, rust 10 min; 66,5 °C (20 min); verwarmen naar 72,8 °C (21 min) terwijl de bedoeling was 53 °C (10 min), 66 °C (45 min). Ik heb een eiwitrust ingebouwd omdat ik vond dat de vorige versie te langzaam helder trok (na 2 maanden nog niet). De gebruikte gist is Cooper's korrelgist, ik denk dat ik in de toekomst per gist zal moeten beslissen of ik een eiwitrust moet inbouwen. Bij de Duvel gist is dit bijvoorbeeld niet nodig, daarbij trekt het bier veel sneller helder.

Ben ik nu echt de enige met regelmatig dichtslibbende filters? Onhandige ik...

Nummer 2: warm hoor in zo'n gamel. Ik had zaterdag 22:30 gepitched. Om 7:00 stond er een flinke schuimkraag op en om 13:00 spoot het schuim uit het vat. Had ik weer iets te poetsen. Om 16:00 kon de deksel er weer op maar bleek dat het jongbier 31 °C was! Buiten zetten hielp niets, om 22:30 was het bier nog steeds boven de 30 °C. Fijn, zo'n isolerend dubbelwandig gistvat. Vanmorgen was het bier nog 25 °C, de schuimkraag was verdwenen, dus het bier is uitgegist. Lekker vlot, in een dag vergisten.

Starttemperatuur was 26 °C, er zat 27 liter wort in een 40 liter gamel.

Toch heb ik nog alle vertrouwen in dit bier. Voor de liefhebbers, zie bijlage voor recept.

Adrie

De starttemperatuur was natuurlijk ook vrij hoog. Zeker bij een korrelgist die snel start zit je dan inderdaad heel snel boven de dertig graden. Je gooit je vat ook wel erg vol. Ik koel altijd af tot 20 graden (maximaal 22 graden) en vul het vat nooit met meer wort dan 23 liter, anders komt het eruit en dan raak je alsnog aardig wat liters kwijt. Wat was de omgevingstempratuur?

Inderdaad vreemd dat je filter dichtslibt. Te snel beginnen met filteren (hoe lang laat jij je filterbed zich vormen?) en te snel pompen in het begin kunnen inderdaad oorzaken zijn.

Artur

Het dichtslibben is inderdaad niet iets waar je op zit te wachten tijdens het brouwen. Er kunnen enkele oorzaken aan ten grondslag liggen:
-Teveel graansoorten die kunnen verstoppen (rogge staat hierom bekend, soms ook met teveel tarwe)
-De vloeistofkanaaltjes in je maisch slaan dicht door te grote zuigkracht van je pomp
-Je hevelfilter is te klein (maar dan zou je het elke keer moeten hebben)
Zoals ik het nu kan zien zou ik erop gokken dat je pomp het maischbed vacuum zuigt.

MO

Ik heb nu bij uitzondering met een eiwitrust gebrouwen. Het wort is dan dikker en melkachtiger omdat er nog nauwelijks zetmeel wordt afgebroken. Misschien is dat het probleem.
Ik heb 10 min gewacht voordat ik ging pompen. Er zijn geen vreemde mouten/granen gebruikt.

Wacht, het was maar 25 liter wort, er bleef natuurlijk nog 2 liter achter in de kookketel (eiwitten en hopresten). Ik vond een hoofdruimte (haha) van 15 liter wel genoeg, ook dit verschilt per gist en vergistingssnelheid. Er is heel weinig jongbier verloren, ik was er op tijd bij. Ik heb het vat een paar uur open gezet (met een theedoek erover heen). In dat stadium, met al dat koolzuur dat vrijkomt, is er nauwelijks kans op besmetting.

Ik zal een volgende keer verder koelen. Ben benieuwd of dit banenenbier wordt, het rook allemaal wel heel erg bananig.

Adrie

De eiwitrust kan geen probleem zijn, ik doe dat bijna altijd. Ook bij mijn laatste bier, een witbier met 40% tarwemout en 6% havervlokken heb ik een eiwitrust van een kwartier ingelast. Na dat kwartier rustig pompen en na een minuut of 10 voluit. Geen last van een verstopping of wat dan ook.

MO

Het is zo super rustig vanavond (stilte voor de ONK storm?), dus hier nog maar een fotootje van afgelopen zondag. Prachtige wolken van gist...


Oscar

Citaat van: MO op 24-05-2006  23:11 uPrachtige wolken van gist...

Dat ziet er inderdaad mooi uit....zo'n open gistkuip. De term "met je hoofd in de wolken" zou ik hier maar niet toepassen  ;D  ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar  :biersmile:

MO

Nog maar eens over mijn opbrengst. Vandaag een absoluut record van 88%. Nog nooit vertoond. Vorige week zat ik nog te knoeien met moutpoeder vanwege een zeer lage opbrengst van 65%. Ik denk dat het type bier er ook mee te maken heeft. Ik probeer bij een zwaar (volmout) bier toch nog wat liters over te houden en vul mijn ketel dan te vol zodat ik de klonten er niet goed uit kan roeren. Bij zware bieren maisch ik ook 1:3.5, dus spoelen kan dan bijna niet meer. Vandaag heb ik extra goed geroerd (in het begin) en veel gespoeld.

Vandaag een bier met een OG van 1058 gemaakt met 30 liter maischwater en gespoeld tot 37 liter in de kookketel. Ik schrok me dood van het OG van 1071 en heb snel 4 liter water toegevoegd om de boel wat te drukken. Verdere details: 99% pilsmout, 1% cara120; alleen maar Cascade tot 35 IBU (gepland was 40 maar meer liters geeft een lagere bitterheid); de helft vergist met K97 en de helft met Windsor. Lekker blondje toch?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.