'Dood slaan' van bier

Gestart door JBL, 09-07-2015 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 21-06-2016  09:59 uHier kijk ik er niet van op! Er zijn wetenschappelijk onderzoekingen die nu niet meer kloppen.
Zoals elke perfectionist je maakt van een mug een olifant.

Dat er proteasen uit de gist vrijkomen zal over 100 jaar nog wel zo zijn.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 21-06-2016  12:54 uDat er proteasen uit de gist vrijkomen zal over 100 jaar nog wel zo zijn.

Jawel maar het gaat daar niet om. Je beweert dat bottelen met teveel gist de oorzaak  is van te weinig schuim vanwege de vrij gekomen protease. De praktijk zegt wat anders. Hoeveel gist moet in een fles zitten om autolyse resp. het ontstaan van het ontbinden van de protease? Zegt het maar.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 21-06-2016  16:03 uJawel maar het gaat daar niet om. Je beweert dat bottelen met teveel gist de oorzaak  is van te weinig schuim vanwege de vrij gekomen protease. De praktijk zegt wat anders. Hoeveel gist moet in een fles zitten om autolyse resp. het ontstaan van het ontbinden van de protease? Zegt het maar.

Ik heb testjes gedaan waarbij ik verschillende hoeveelheden gist heb toegevoegd aan het bier tijdens het bottelen. Daarbij was te zien dat het bier waarbij veel gist gevoegd had een lagere schuimhoudbaarheid had.

Niet voor niets zit er de laatste jaren steeds minder gist in de commerciële bieren met hergisiting op de fles. Kijk maar eens. Soms zie je bijna niet meer dat er gist in de fles zit.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 21-06-2016  22:22 uIk heb testjes gedaan waarbij ik verschillende hoeveelheden gist heb toegevoegd aan het bier tijdens het bottelen. Daarbij was te zien dat het bier waarbij veel gist gevoegd had een lagere schuimhoudbaarheid had.

Niet voor niets zit er de laatste jaren steeds minder gist in de commerciële bieren met hergisiting op de fles. Kijk maar eens. Soms zie je bijna niet meer dat er gist in de fles zit.

Reeds gepost : "  Het lijkt mij logisch dat commerciële brouwerij geen risico willen lopen nl :
a-   Wij brouwen 20/50 lit zij met enkele nullen erbij
b-   Bieren "moeten "worden geleverd met een lange houdbaarheid datum
c-   De producent heeft geen inzicht over de bewaar omstandigheden bij de afnemers ""
Als je bottelt met veel gist is de kans op autolyse groter vooral als de flessen lang bewaard. Bij de afnemers  komt erbij dat de bewaar omstandigheden zijn zeer matig zo niet slecht....

Jacques


pincopallino

Hopende dat iemand er wat aan heeft..!

JBL

Citaat van: Jacques op 22-06-2016  21:29 uAlles is gezegd.
Citaat van: pincopallino op 23-06-2016  16:48 uHopende dat iemand er wat aan heeft..!

Absoluut!
De oorzaak van mijn probleem bleek een aantal lekkende kroonkurken (en met - inmiddels - een ander kroonkurkapparaat lijkt dit verholpen).  ???
Alle informatie die hier heen en weer is geflipperd raakte dus weliswaar niet niet de directe aanleiding voor deze thread, maar was absoluut boeiend en heeft me zeker nieuwe inzichten, uitdagingen en aandachtspunten opgeleverd.
En waarschijnlijk mij niet alleen.

Bedankt!  :groots:

Heisenberg

Ik drink bier altijd uit dezelfde glazen. Die glazen spoel ik voor gebruik uit met water en ik was ze met de hand af, dus niet in de afwasmachine. Ik laat ze uitlekken en droog ze na met keukenpapier. Nou heb ik net een flesje Swinckels gedronken en een flesje Palm. Ook dat bier slaat dood. De biertjes die ik zelf brouw hebben genoeg schuim, daar niet van maar ook die schuimkragen zakken best gauw in. Qua smaak is er niks mis mee trouwens!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.