'Dood slaan' van bier

Gestart door JBL, 09-07-2015 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik had opvallend veel flesjes XX Bitter kloon die - hoewel inmiddels ruim 4 weken hergist op fles met riant suiker - weinig tot geen koolzuur lieten zien en proeven bij uitschenken.
In een andere thread heb ik hierover al van gedachten gewisseld (suiker oplossen in hoeveel water?).
Plotseling kreeg ik een inval: de temperatuur van uitschenken. De afgelopen week heb ik de koelkast erg laag gezet en de biertjes bijna tegen de achterwand. De gemiddelde uitschenktemperatuur zal rond de 4 ºC hebben gelegen.
Vandaag heb ik er een minder lang en op een andere plaats in de koelkast geplaatst. En tot mijn verbazing: veel schuim! En een heerlijke doordrinker... Temperatuur lag nog wel boven de 10  ºC, maar dit komt bovendien de smaak van het bier ten goede.
Is dit een bekend verschijnsel bij anderen?

Markiej87

Bij koud bier minder schuim? Jep.

JBL

Citaat van: Markiej87 op 09-07-2015  18:19 uBij koud bier minder schuim? Jep.

Bij koud bier géén schuim?

JanEric

Minder schuim dan bij hogere temperaturen.

JBL

Citaat van: JanEric op 09-07-2015  20:52 uMinder schuim dan bij hogere temperaturen.

Dan is de lage temperatuur toch niet de oorzaak. Het verschil dat ik tussen flesjes signaleer is veel schuim of totaal geen schuim.
Dat heeft dan blijkbaar toch niets te maken met de temperatuur, maar met suikerverdeling bij het bottelen...

hetspook

Of je glazen zijn vet.

tdp

Citaat van: hetspook op 09-07-2015  21:00 uOf je glazen zijn vet.

Of combi van beide.

Biermagneet

Gelukkig heb ik nog geen bier gehad dat me in dergelijke mate frustreerde dat ik het "dood wou slaan"  :biersmile:
Meestal drink ik het gewoon op  :proost:

Markiej87

Citaat van: JBL op 09-07-2015  20:58 uDan is de lage temperatuur toch niet de oorzaak. Het verschil dat ik tussen flesjes signaleer is veel schuim of totaal geen schuim.
Dat heeft dan blijkbaar toch niets te maken met de temperatuur, maar met suikerverdeling bij het bottelen...
Merk je ook verschil in andere dingen of is het alléén de schuimkraag?

JBL

Citaat van: Markiej87 op 13-07-2015  12:05 uMerk je ook verschil in andere dingen of is het alléén de schuimkraag?

Ook in actieve koolzuurbellen in het bier: geen enkele. Plat bier dus.
Ik heb waarschijnlijk het 'lek' boven (letterlijk): lekkende doppen. Ik had een aantal flessen waarvan de kroonkurk vrij eenvoudig rond ronddraaien.
Die heb ik opnieuw gedopt, een aantal met wat extra suikerwater.

Ben benieuwd of mijn probleem nu voorbij is...

Markiej87

Als je de doppen rond kan draaien zijn ze inderdaad niet goed dicht. Je hebt zojuist je eigen vraag beantwoord ;)

Edit: Vanwege die meerdere topics van jou over je XX Bitter kloon ben ik nieuwsgierig geworden, ik heb van de week maar even een flesje gekocht :p

JBL

Citaat van: Markiej87 op 13-07-2015  19:13 uEdit: Vanwege die meerdere topics van jou over je XX Bitter kloon ben ik nieuwsgierig geworden, ik heb van de week maar even een flesje gekocht :p

En???

Markiej87

Hij staat in de koeling samen met veel teveel andere flesjes die ook allemaal uitgeprobeerd willen worden.. ;)

Robin K

Ook ik heb last van nagenoeg geen koolzuur in het bier en dit bij mijn laatste 3 brouwsels die ik achter elkaar heb gebrouwen  >:(
Dopen gecontroleerd maar die zitten echt goed vast.
Zou het aan mijn kroonkurkapparaat kunnen liggen  :weetniet:

JBL

Citaat van: Robin K op 19-07-2015  17:41 uOok ik heb last van nagenoeg geen koolzuur in het bier en dit bij mijn laatste 3 brouwsels die ik achter elkaar heb gebrouwen.  >:(
Dopen gecontroleerd maar die zitten echt goed vast.
Zou het aan mijn kroonkurkapparaat kunnen liggen  :weetniet:

Wat voor kroonkurkapparaat heb je?
Mij bij is het waarschijnlijk inderdaad het kroonkurkapparaat geweest (zo'n apparaatje met twee hendels die je tegelijkertijd omlaag moet duwen).

Robin K

Citaat van: JBL op 19-07-2015  21:19 uzo'n apparaatje met twee hendels die je tegelijkertijd omlaag moet duwen.

Ja die heb ik ook en nog nooit problemen mee gehad. Zal maar een andere gaan halen
want dit is toch wel heel vervelend.

joosting87

Citaat van: Robin K op 19-07-2015  22:02 uJa die heb ik ook en nog nooit problemen mee gehad. Zal maar een andere gaan halen
want dit is toch wel heel vervelend.
Maar je stelt net dat je doppen wel goed vastzitten? Dus us dat toch juist niet de oorzaak?

Robin K

Misschien wel, kan zijn dat de dop wel goed vast zit maar niet goed afsluit.
Mogelijk kan het ook nog zijn dat de doppen niet goed zijn. Ik heb namelijk dezelfde doppen
gebruikt voor deze drie batches.

Ik heb gisteren 2 flesjes voorzien van bottelsuiker en een andere dop. Nu maar even afwachten.

stoomboot

Begin van het jaar een tripel gebrouwen na een aantal weken een fleske open getrokken mooie schuim kraag heerlijk biertje niks aan de hand dus! Maar nu slaat het bier meteen dood lijkt wel een glas frisdrank bubbels genoeg maar geen schuim meer JA het glas is brandschoon en nee het bier is niet ijskoud 9/10 graden de smaak is nog steeds goed maar sta voor een raadsel!

Jacques

Citaat van: stoomboot op 04-06-2016  21:22 uBegin van het jaar een tripel gebrouwen na een aantal weken een fleske open getrokken mooie schuim kraag heerlijk biertje niks aan de hand dus! Maar nu slaat het bier meteen dood lijkt wel een glas frisdrank bubbels genoeg maar geen schuim meer JA het glas is brandschoon en nee het bier is niet ijskoud 9/10 graden de smaak is nog steeds goed maar sta voor een raadsel!

Veel gist in de fles?

Markiej87

Citaat van: Jacques op 05-06-2016  15:54 uVeel gist in de fles?
Heeft autolyse ook invloed op schuimhoudbaarheid?

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 05-06-2016  17:10 uHeeft autolyse ook invloed op schuimhoudbaarheid?

Ja, een hele grote zelfs. Door autolyse komen proteasen vrij. Deze enzymen splitsen eiwitten waardoor de schuimhoudbaarheid minder wordt. Oude bieren met hergisting op de fles hebben vaak een lage schuimhoudbaarheid.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 05-06-2016  20:03 uJa, een hele grote zelfs. Door autolyse komen proteasen vrij. Deze enzymen splitsen eiwitten waardoor de schuimhoudbaarheid minder wordt. Oude bieren met hergisting op de fles hebben vaak een lage schuimhoudbaarheid.
Nog een reden om te lageren! :)

brouwmus

Ik heb het ook gehad bij een tripel van vorig jaar; hiervan was van het begin af aan de schuimhoudbaarheid minder goed. Deze werd in de loop van de tijd steeds slechter.

Onlangs heb ik de laatste flesjes opgedronken (meer dan een jaar na bottelen) en toen was het helemaal dramatisch gesteld met het schuim. De smaak was echter nog wel goed.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 06-06-2016  12:06 uNog een reden om te lageren! :)

Ik zou het anders zeggen: om te zorgen dat weinig gist in je fles zit na het bottelen.
Het moet trouwens wel vitale gist zijn. Daarom is lang lageren niet aan te bevelen. Een methode om te zorgen dat je bier snel klaart is het gebruik van brouwzouten. Hierdoor flocculeert je gist en zakt deze eerder uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.