Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Bij koud bier minder schuim? Jep.
Minder schuim dan bij hogere temperaturen.
Of je glazen zijn vet.
Dan is de lage temperatuur toch niet de oorzaak. Het verschil dat ik tussen flesjes signaleer is veel schuim of totaal geen schuim.Dat heeft dan blijkbaar toch niets te maken met de temperatuur, maar met suikerverdeling bij het bottelen...
Merk je ook verschil in andere dingen of is het alléén de schuimkraag?
Edit: Vanwege die meerdere topics van jou over je XX Bitter kloon ben ik nieuwsgierig geworden, ik heb van de week maar even een flesje gekocht :p
Ook ik heb last van nagenoeg geen koolzuur in het bier en dit bij mijn laatste 3 brouwsels die ik achter elkaar heb gebrouwen. Dopen gecontroleerd maar die zitten echt goed vast. Zou het aan mijn kroonkurkapparaat kunnen liggen
zo'n apparaatje met twee hendels die je tegelijkertijd omlaag moet duwen.
Ja die heb ik ook en nog nooit problemen mee gehad. Zal maar een andere gaan halenwant dit is toch wel heel vervelend.
Begin van het jaar een tripel gebrouwen na een aantal weken een fleske open getrokken mooie schuim kraag heerlijk biertje niks aan de hand dus! Maar nu slaat het bier meteen dood lijkt wel een glas frisdrank bubbels genoeg maar geen schuim meer JA het glas is brandschoon en nee het bier is niet ijskoud 9/10 graden de smaak is nog steeds goed maar sta voor een raadsel!
Veel gist in de fles?
Heeft autolyse ook invloed op schuimhoudbaarheid?
Ja, een hele grote zelfs. Door autolyse komen proteasen vrij. Deze enzymen splitsen eiwitten waardoor de schuimhoudbaarheid minder wordt. Oude bieren met hergisting op de fles hebben vaak een lage schuimhoudbaarheid.
Nog een reden om te lageren!