Gestart met bouwen van Herms

Gestart door sunlight, 08-07-2015 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Citaat van: ejet op 09-09-2015  16:31 uWelke elektrische kranen heb je besteld? Wil zelf misschien ook op termijn van dat soort kranen installeren. En een andere vraag: waar heb je de spiraal vandaan en hoe monteer je deze in de ketel?

Was zelf ook bezig met HERMS ontwerpen maar ben toch even (tijdelijk) een RIMS aan het bouwen in verband met de ruimte (één ketel minder).

Ik heb deze besteld;
http://nl.aliexpress.com/item/1-2-Mini-electric-valve-3-wires-CR02-DC12V-motorized-ball-valve-SS304-DN15-electric-automatic/1941185157.html

De spiraal is nog niet bekeken. Hier moet ik nog achteraan.


sunlight

Zou deze

http://nl.aliexpress.com/item/Brass-flow-sensor-Electronic-Hall-Water-Flow-Sensor-Liquid-Flow-Meter-1-30L-M-G1-2/1952172655.html?ws_ab_test=201407_1,201444_5,201409_3

geschikt zijn om te monteren onder de hlt out zodat ik kan bepalen wat het water naar de mashton bij starten is en ook het aantal liters om te spoelen?


sunlight

Aanpassing in de tekening. Nu zou het leidingschema moeten kloppen.


ejet

Citaat van: sunlight op 12-09-2015  12:05 uAanpassing in de tekening. Nu zou het leidingschema moeten kloppen.


Dat ziet er beter uit inderdaad. Je kan nu alleen nog steeds niet fly-spargen aangezien je dezelfde pomp nodig hebt voor het overpompen van het wort naar de kookketel. Ik heb ook een impressie gemaakt:


Je zou kunnen overwegen de platenkoeler warm afvalwater uitgang ook naar je HLT te laten lopen en met dat water te reinigen na je brouwdag. Dan is de cirkel ook weer rond. Tenzij je niet met schoon kraanwater koelt natuurlijk.

sunlight

Hallo Ejet,

De sparge wordt alleen in de ketel gebracht. Vandaar kan ik een arm gebruiken (als je dit bedoeld).

Het koelwater loopt naar de hlt toe waarna het gebruikt wordt voor reiniging. Staat alleen nog niet op tekening. Vandaag alle processen in de arduino geschreven op de pidregeling na. Hier moet ik nog eens even goed naar kijken. Ik kan dadelijk iedere klep handmatig bedienen zodat ik met de rex100 en de kleppen handmatig kan brouwen. Ik kan er dadelijk ook voor kiezen een recept uit de database te kiezen en dit volautomatisch te maken (op het storten van hop en mout na). Ook ben ik aan het kijken naar leuke opties zoals dat je een tijd kunt aangeven wanneer het hlt water warm is zodat je in de morgen meteen kunt beginnen ed.

Stay tuned

ejet

Klink interessant. Ik blijf zeker tuned!

(ps brewtroller heeft de firmware voor arduino openbaar staan, wellicht voor inspiratie)

sunlight

Citaat van: ejet op 12-09-2015  20:44 uKlink interessant. Ik blijf zeker tuned!

(ps brewtroller heeft de firmware voor arduino openbaar staan, wellicht voor inspiratie)

Had het inderdaad gezien, maar aangezien ik wat Arduino betreft nog lerende ben wil ik kijken of ik het systeem zelf kan bedenken.

sunlight

Zojuist het ontwerp van het nieuwe bedienpaneel gemaakt en d.m.v. de tonertransfer methode op aluminium gezet.
Verkeerde papier gepakt maar principe werkt.


Vanmiddag afdrukken op fotopapier en dan eens kijken of ik met de strijkbout wel een mooie afbeelding krijg.

sunlight

Op dit moment 90% van de software geschreven en werkend. Vandaag zijn de valves binnen gekomen samen met 2 pompjes 24volt solar. Het optisch paneel werkt ook.

Nu is het kwestie van de rvs lasser vertellen wat hij moet doen en wat koppelingen laten lassen.

Hieronder foto van systeem welke hlt aan het opwarmen is met pid sturing




Display tijdens mash


Systeemoverzicht tijdens mash


en de electronische kraan 12 volt



marbroer

Ik lees dat jij ook 24v dc pompjes gaat gebruiken.
Wat voor adapter heb je daar voor?

Verder volg ik dit topic op de voet.
Erg leerzaam voor míj

sunlight

Citaat van: marbroer op 22-09-2015  23:09 uIk lees dat jij ook 24v dc pompjes gaat gebruiken.
Wat voor adapter heb je daar voor?

Verder volg ik dit topic op de voet.
Erg leerzaam voor míj

Ik heb er nog niet naar gekeken. Ik heb ze vandaag pas binnen gehad. Ik zal eens kijken of ik morgen tijd heb om ze te testen.

P.S. Ze zijn wel erg klein.

marbroer

Ja, ik kreeg ze ook gisteren binnen zaten in 1 envelop inderdaad ienieminie.

Zooms

Citaat van: sunlight op 10-09-2015  21:03 uZou deze

http://nl.aliexpress.com/item/Brass-flow-sensor-Electronic-Hall-Water-Flow-Sensor-Liquid-Flow-Meter-1-30L-M-G1-2/1952172655.html?ws_ab_test=201407_1,201444_5,201409_3

geschikt zijn om te monteren onder de hlt out zodat ik kan bepalen wat het water naar de mashton bij starten is en ook het aantal liters om te spoelen?

Denk dat het prima zal kunnen, echter vind ik de maximum temperatuur van 80 graden wel weinig. Dat doet ook vermoeden dat er kunststoffen inzitten die bij hogere temperaturen vervormen dan wel niet voedselveilig zijn. 

Deze:
http://nl.aliexpress.com/item/G1-2-Water-Flow-Sensor-Fluid-Flowmeter-Switch-Counter-1-30L-min-Meter/32387376552.html
is bestand tegen hogere temperaturen en kan je dus rustig met zeer heet water reinigen / desinfecteren.

sunlight

Citaat van: Zooms op 23-09-2015  08:51 uDenk dat het prima zal kunnen, echter vind ik de maximum temperatuur van 80 graden wel weinig. Dat doet ook vermoeden dat er kunststoffen inzitten die bij hogere temperaturen vervormen dan wel niet voedselveilig zijn. 

Deze:
http://nl.aliexpress.com/item/G1-2-Water-Flow-Sensor-Fluid-Flowmeter-Switch-Counter-1-30L-min-Meter/32387376552.html
is bestand tegen hogere temperaturen en kan je dus rustig met zeer heet water reinigen / desinfecteren.

Dat is de flowsensor (Verkeerde link??) en die kan inderdaad tot 120 graden. Pompje kan tot 100 graden, maar als de kook eraf is zit je daar al onder.

Net getest met een voeding welke ik nog had liggen uit een oud besturingssysteem. Bijna geen geluid en levert een mooie straal op. Ben benieuwd of je hiermee ook mash kunt circuleren.
Ben nu gestart met het schrijven van de arduino code om een menu te bedienen met een rotary encoder, zodat het mogelijk wordt de vaste gegevens zoals tempraturen ed te wijzigen.

sunlight

Graag jullie input wat betreft de software.

Van waaruit wil je nu de temperatuur regelen tijdens maischen, vanuit de uitgang van de warmtewisselaar of vanuit de maischton? Als ik vanuit de maischsensor de pid regel wordt de heetwaterton veel te warm waardoor het maisch uit de warmtewisselaar misschien te warm is.  Andersom duurt het anders misschien weer langer voor totale maisch op temperatuur is. 

Graag wat advies hierover.

DenMaarten

Ik meet de temperatuur van de maischton en regel de temperatuur van het warm water. Deze stel ik in op 0,9 graad warmer dan de temperatuur die de maisch moet krijgen. De verwarmingssnelheid is bij mij ca. 0,5 graad per minuut.

Ik ben daar tevreden mee [emoji4]

sunlight

Citaat van: DenMaarten op 01-10-2015  22:24 uIk meet de temperatuur van de maischton en regel de temperatuur van het warm water. Deze stel ik in op 0,9 graad warmer dan de temperatuur die de maisch moet krijgen. De verwarmingssnelheid is bij mij ca. 0,5 graad per minuut.

Ik ben daar tevreden mee [emoji4]

Ok, dit is hoe ik het systeem nu geprogrammeerd heb welke dus meer gebruikt is.  Ga ik dit even zo laten.
Bedankt




sunlight

Ok, even een update. De mashsensor (welke de regeling  tijdens het mashen gebruikt ) is nu instelbaar in het menu.

Via het menu kan ook alles handmatig geregeld cq aan/uit gezet worden. Hierdoor heb ik mijn drukknoppenpaneel niet meer nodig. Hiervoor een menu item gemaakt wat deze aan en uit kan schakelen.

In het menu een item gemaakt om volledig automatisch via recept uit de mysql database te werken of gewoon handmatig.

Keuze menu gemaakt om per item (hlt vullen, hlt opwarmen, overpompen van hlt naar mash enz) te kunnen starten. Hierdoor kun je ieder item afzonderlijk starten en vanaf een bepaald punt beginnen als dit nodig is. Ieder item kijkt of de automatische functie aanstaat. Hierdoor bekijkt hij of hij door moet starten naar het opvolgende item of terug moet naar het hoofdmenu.

De flowsensoren welke tussen de vulkraan hlt en de uitgang hlt komen zijn nu volledig geïntegreerd  in het programma en meten het water wat voor het recept nodig is.
De flowsensoren zijn te kalibreren via een calibratiemenu.

Verder mooie rvs tafel op de kop getikt om alles op te monteren, en een koelkast welke gaat dienen als vergistingskast.

Nog gezocht: een oplossing van een rvs buisje waar ik 2 temperatuur sensoren in kan maken. 1 voor de arduino en 1 voor de handmatige pid controllers. Iemand een linkje waar ik die lege probebehuizigingen kan kopen?


Nog een vraagje achteraf: is het erg om af en toe te stoppen met het pompen van het wort naar de kookketel om te spargen?

Ik wou eerst een koppeling maken tussen de recirculatieklep van de hlt naar de mashketel om te spargen, maar begin steeds meer te twijfelen een 3e pomp hiervoor in te zetten.

Binnenkort klein filmpje over de werking van de software

Sorry voor de slechte foto



ejet

Ik ben benieuwd naar de vorderingen! Ziet er goed uit.

sunlight

Vandaag de test gedaan om de hlt te verwarmen. Dit eerst dmv de handmatige manier (dus met de rex100 pid) en daarna met de brewcontrol. De rex100 werkte na kalibreren goed en bleef mooi stabiel. De Brewcontrol had niet de juiste pid instelling maar wist toch met minimale overshoot de hlt te verwarmen en op temperatuur te houden. Daarna het maischprogramma getest met pid en hierbij ook op de kleine overshoot na geen problemen. Ik verwacht binnen 2 weken aan het lassen te zijn en dan kunnen we verder met aansluiten.

Ik merkte wel dat ik zeer veel last heb van inferentie van relais ed in de regelkast. Hiervoor moet ik eens kijken om enkele ontstoorspoelen te plaatsen om dit op te lossen.

sunlight

Hier weer een update wat betreft de bouw. Gaat allemaal wat langzamer dan gedacht daarom gewoon even verder aan het brouwen in de keuken terwijl de bouw gewoon doorgaat. De storing in de hardware is opgelost door een nieuwe relaiskaart. Dit werkt nu naar behoren. Ondertussen ook bezig touchscreen interface te schrijven om alle kleppen met 1 druk te kunnen bedienen en de status live uit te lezen.

 Status nu:



Lasmateriaal is binnen. Binnenkort starten we daarmee

Nieuwe vergistingsketeltjes (3 stuks) van 12 liter gekocht om in te vergisten:


Voor een filmpje kijk op mijn webalbum:
http://myalbum.com/album/cWIR7nqu5W5e


bierinjisp

Leuke vergistingsketels, waar heb je die vandaan?

sunlight

Citaat van: bierinjisp op 05-03-2016  16:31 uLeuke vergistingsketels, waar heb je die vandaan?

Komen van een metaalhandel. Kosten 33 euro per stuk. Heb ze maar meteen alle 3 gekocht en gereinigd met oxy. Er zat een valbuis naar de onderzijde in de tank welke ik heb dichtgeknepen en digtgelast. Deze gebruike ik nu voor de tempsensor. Nadeel is dat ik mijn gist niet af kan tappen. Hier ga ik misschien toch nog een aftappunt voor lassen.

sunlight

Touchscreen in combinatie met software arduino bijna klaar

sunlight

Zouden jullie mee kunnen kijken naar het nieuwe ontwerp?

Deze opstelling zou beter moeten zijn aangezien ik beide pompen nu met spoelen kan gebruiken



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.