Gestart met bouwen van Herms

Gestart door sunlight, 08-07-2015 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Citaat van: Jacques op 02-11-2016  23:09 uWat Engels verstaan de meesten wel. Maar als je filmpje in het Nederlands had gedaan was het wat vloeiender geweest met minder eugh's voor het zoeken naar Engelse woorden...  :)

Klopt, maar zoals ik al zei bereik ik dan alleen maar Nederland.

sunlight

Na een hele tijd niks te laten horen hier weer een update over voornamelijk de software

Zoals ik al vermelde heb ik het hele pakket opnieuw geschreven. De foto's hieronder zijn normaal het touchscreen waarin alles te bedienen is. Als eerste komt het aanmeldscherm. In de setup kan gekozen worden dit wel of niet te gebruiken om ongewild gebruik tegen te gaan.


Hieronder een shot van het inlogscherm



Na het inloggen komen we in het recepten gedeelte. Deze pagina haalt alle info uit de BrouwHulp data welke op de nas staat. Door op de send knop te drukken worden alle waardes in de controller gelezen. Hierna kan in het brouwscherm het handmatige of automatische programma gestart worden

Hieronder een shot van de recepten pagina.


In dit scherm sturen we de complete herms aan. Alles kan met de hand gestuurd worden of compleet automatisch. Deze pagina ga ik binnenkort in een geheel nieuw professioneel jasje steken maar dit is bijzaak.


Hieronder een shot van het brouwprogramma.


Door op het menu programma te drukken kunnen we kiezen wat er moet gebeuren


Hieronder het menu om direct een proces te starten met 1 klik


In deze pagina kan ik de temperatuur welke op dit moment gebruikt is wijzigen of in de toekomst de duty cycle van het boil element wijzigen

Hieronder de pagina welke de temperaturen direct kan aanpassen


Tijdens de brouwdag wil ik in BrouwHulp alle waardes bijhouden. Dit kan in dit scherm

Hieronder de pagina waar de meetwaardes ingevoerd kunnen worden welke direct naar BrouwHulp worden geschreven.


Ook niet onbelangrijk is de vergistingspagina. In een oogopslag alle gistvaten op beeld en aan te passen

Hieronder de pagina waar de vergisters te zien en te sturen zijn


En niet te vergeten de setup pagina waar alle ip adressen en andere zaken in gezet kunnen worden.



De bottelline pagina is nog niet klaar en ook de CO2 teller in de vergistingspagina staat hier nog even niet bij. Hier maak ik later nog foto's van.

Een paar dingen moeten nog aangepast worden met name hoe in BrouwHulp het spargewater berekend is. Dit is geen vaste waarde.

tdp

Erg mooi gemaakt! Complimenten!

sunlight

Citaat van: tdp op 29-03-2017  16:08 uErg mooi gemaakt! Complimenten!

Dank je. Ik vind het vooral leuk om verschillende hobby's bij elkaar te voegen. Meestal zal toch handmatig brouwen de voorkeur geven. Wat ik probeer is om het complete brouwproces op te slaan in waardes zodat de 2e batch exact hetzelfde brouwproces heeft. Maar dat is theorie.

korneel

Ben eigenlijk wel benieuwd, hoe haal je de componenten los om ze schoon te maken of iets te vervangen? Zie veel gelast en een paar stukken schroefdraad?

sunlight

Citaat van: korneel op 03-05-2017  09:17 uBen eigenlijk wel benieuwd, hoe haal je de componenten los om ze schoon te maken of iets te vervangen? Zie veel gelast en een paar stukken schroefdraad?

Ik kan de complete leiding er heel handig onderuit halen. Door e ketels los te draaien en de stekkers van de kleppen uit de stopcontacten te halen kan ik heel de lijn verwijderen. Ik spoel na het brouwen met reinigingsmiddel en dan naspoelen met heet water. Het gedeelte na koken is het belangrijkst. Ik laat na koken eerst de weg van koelen met hete wort doorlopen zonder koelwater. Hierna zou de weg na koelen ook steriel moeten zijn.

Hopper


sunlight

Citaat van: Hopper op 11-06-2017  14:00 uInductie

Nee elementen.

sunlight

Ok, na 2 nieuwe pompen aangeschaft te hebben van kegkingdom https://www.kegkingdom.co.uk/collections/pumps/products/brew-pump-3000 tot de volgende conclusie gekomen. Ik denk dat de warmtewisselaar in de hlt te weinig water doorlaat om echt goed te werken. Werken meer mensen met een bierkoelwarmtewisselaar en wat zijn jullie ervaringen. Ik zit eraan te denken deze te vervangen door een 22 mm spiraal.

Eric v B

Citaat van: sunlight op 07-11-2017  22:01 uOk, na 2 nieuwe pompen aangeschaft te hebben van kegkingdom https://www.kegkingdom.co.uk/collections/pumps/products/brew-pump-3000 tot de volgende conclusie gekomen. Ik denk dat de warmtewisselaar in de hlt te weinig water doorlaat om echt goed te werken. Werken meer mensen met een bierkoelwarmtewisselaar en wat zijn jullie ervaringen. Ik zit eraan te denken deze te vervangen door een 22 mm spiraal.
Of je het probleem daarmee oplost weet ik niet. Ik denk dat er meerdere factoren zijn die meespelen:
  • Snelheid van het wort in de spiraal,
  • Warmte overdracht van het materiaal van de warmte wisselaar,
  • Beweging van het warme water rondom de spiraal,

Staple

Wat een mooie installatie heb je gemaakt! Petje af!

sunlight

Citaat van: Staple op 08-11-2017  13:13 uWat een mooie installatie heb je gemaakt! Petje af!

Dank Je hopelijk binnenkort ook de laatste problemen opgelost

Citaat van: Eric v B op 08-11-2017  12:47 uOf je het probleem daarmee oplost weet ik niet. Ik denk dat er meerdere factoren zijn die meespelen:
  • Snelheid van het wort in de spiraal,
  • Warmte overdracht van het materiaal van de warmte wisselaar,
  • Beweging van het warme water rondom de spiraal,

Ik denk dat de pomp met een opvoerhoogte van 3,4 meter niet de benodigde druk kan leveren om voldoende wort door de wisselaar te drukken.
Wat zou een Novax B 20 mm doen met 1700 ltr/uur 28 ltr per min en 25m opvoerhoogte?
Zou ik die moeten regelen in spanning of in outflow?
Is die pomp wel werkzaam als deze zoveel verpompt?

sunlight

Vandaag de novax rover 20 binnen gekregen en gemonteerd. Deze pomp lukt het wel de benodigde flow te halen en in een test zonder moet ook de 1 graad per min temperatuuropvoering te halen. Zaterdag eens een test brouw doen om te kijken hoe hij zich houd tijdens een brouwdag.

sunlight

Iets later als gepland maar de testbrouw zit weer in de fles. Na het inmaishen de pomp rustig aangezet en rustig vol open gedraaid. Mooie flow maar na een tijdje een harde knal in het mashvat. De hele filterboden welke met een rvs scharnier en rvs popnagels aan elkaar zat in elkaar getrokken door de pomp. De popnagels uit de filterbodem. Hierna een keer flink geroerd en rustiger als de eerste keer het filterbed laten vormen. Toen pomp weer rustig aan en daarna wel op volle kracht kunnen draaien. Na het filteren kwam de sg laag uit (wel 10 punten lager als normaal met dit recept) waarschijnlijk door kanaalvorming omdat de filter niet meer compleet afzoog.

De les tot nu toe.

Een bypass maken tussen zuig en pers van de pomp voorkomt een te hoog vacuum. Voor de rest zal het bier wel goed te drinken zijn maar de filter moeten we aanpassen.

Normaal laat ik ook van onder het water komen tijdens het inmaishen. Dit om de lucht eruit te drukken wat eigenlijk altijd goed werkt. Dit heb ik nu niet gedaan. Misschien dat daarom het filterbed niet goed was.

FransHilly

Heel interessant topic en heel leerzaam. Dank voor het delen!

sunlight

Hier een foto van de brouwerij zoals hij nu is. Nieuwe vloer en wanden en een compleet nieuw plafond met ledverlichtig.


Jacques

Mooie brouwruimte. Gefeliciteerd hiermee.

tdp

Inderdaad, heel netjes en goed uitgerust! Diepe buiging :) :groots:

sunlight

Citaat van: Jacques op 24-02-2019  21:12 uMooie brouwruimte. Gefeliciteerd hiermee.
Citaat van: tdp op 27-02-2019  09:12 uInderdaad, heel netjes en goed uitgerust! Diepe buiging :) :groots:

Dankje, blijft een mooie hobby toch.

hobbyman

Het ziet er allemaal keurig uit! Wat voor filterbodem heb je in je maischketel?

sunlight

Citaat van: hobbyman op 27-02-2019  14:24 uHet ziet er allemaal keurig uit! Wat voor filterbodem heb je in je maischketel?

ik heb een rvs geperforeerde plaat op maat gemaakt en daar een scharnier tussen geplaatst om deze te kunnen uitnemen.

sunlight


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.