Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gestart met bouwen van Herms  (gelezen 38906 keer)

Offline sunlight

• Senior lid
  • Land: nl
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
Gestart met bouwen van Herms
« Gepost op: 08-07-2015 21:26 u »
Na veel research hier op het forum en op de rest van internet ben ik gestart met mijn HLT van de herms. Hiervoor 3 Bavariavaten 50 liter op de kop getikt en de eerste heeft nu een gat met deksel.
http://beta.myalbum.com/album/cWIR7nqu5W5e

Vrijdag andere 2 openslijpen en dan gaan we aan de kranen beginnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
Re: Gestart met bouwen van Herms
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2015 21:47 u »
Gaaf!

Ik ga dit draadje met veel interesse volgen.
Hoop namelijk in de toekomst ook een HERMs in mijn schuur te kunnen plaatsen maar ben nog niet echt een stap-voor-stap topic over het bouwen hiervan tegengekomen. (Heb eigenlijk ook nog niet echt gezocht  ???)

Heel veel succes!

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2015 12:35 u »

Offline MICMAC

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: scotland
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2015 12:41 u »
Weet niet of dit pompje voldoende rendement gaat hebben voor een HERMS.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #4 Gepost op: 11-07-2015 14:59 u »
Hallo MICMAC,

Deze geeft max 480 liter pu. Bedoel je dat dat te weinig is qua liters?

Offline Jelmer P

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2015 07:44 u »
Kan jouw groep in de meterkast 2x 3 kW aan?

Ik zou mijn herms ook graag ombouwen tot elec maar denk niet dat mijn groep dat aan kan. Vooral niet naast een koelkast, vriezer, afzuigkap en gistkast die al op de groep zitten...

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 12-07-2015 09:44 u »
Een normale 16A groep in Nederland kan 3680 Watt continue leveren en kan best een deel van de tijd wat meer leveren. Dus die koelapparaten hoef je je niet al te druk om te maken. Die verbruiken wel veel stroom maar dat is omdat ze een groot deel van de dag draaien.
1 Stuks 3 kW element op een groep lijkt me geen probleem. 2 stuks van 3 kW op dezelfde 16 A groep kan je vergeten. Maar misschien heeft Sunlight een drie fase aansluiting in zijn brouwruimte of twee groepen beschikbaar.

Offline MICMAC

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: scotland
« Reactie #7 Gepost op: 12-07-2015 10:27 u »
Hallo MICMAC,

Deze geeft max 480 liter pu. Bedoel je dat dat te weinig is qua liters?

Is 8l/min onbelast. Weet niet wat de opvoerhoogte is, maar je zal nog wel wat verlies hebben.
Denk dus dat het resultaat niet zo denderend zal zijn. :weetniet: 

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #8 Gepost op: 12-07-2015 11:43 u »
Qua pompjes moet je echt wat anders pakken. Voor het rond pompen van water is het prima (doen wij ook) aan de HLT kant van de platen wisselaar. Voor het rondpompen van het wort moet je echt naar n zwaardere pomp of je kiest voor single step maisch

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #9 Gepost op: 12-07-2015 16:47 u »
Ok andere pomp dus dat is duidelijk. Ik heb 25 Amp kracht in de garage dus stroom is geen probleem. Beide elementen hoeven nooit tegelijk aan dus 3000 Watt is max. Maar voor platenkoeler zou die solarpomp dus wel goed zijn. Gaan we op zoek naar een andere pomp.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #10 Gepost op: 12-07-2015 17:44 u »
Heeft iemand ervaring met deze pomp?
http://nl.aliexpress.com/item/Cheap-Acid-Resistance-Magnetic-Drive-Centrifugal-Plastic-Water-Pump-by-China/1902694581.html?isOrig=true#extend

Pomp is 230 Volt en kan tot 80 graden maar denk dat even 100 naar plaatkoeler ook geen kwaad kan.

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #11 Gepost op: 12-07-2015 18:29 u »
Je gaat dus "ons" systeem gebruiken waarbij je de opwarming doen met een platenwisselaar en niet met een spiraal dus 2 pompen?
in dat geval is de solar pomp prima aan de kant van het water. Voor het wort echt een zwaardere pakken.
De pomp die je net aangeeft hebben wij ook maar bevalt niet dus is hij verbannen naar de pomp voor het leegmaken van de kookketel.
Als Herms pomp gebruiken we een March pomp welke echt perfect is. je zou ook prima een Novax kunnen pakken https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/pompen/centrifugaalpompen/pompen/d/elektropomp-novax-b-20mm#.VaKVTvntlBc

Hier zou ik overigens wel een bypass op zetten omdat hij wel eens te zwaar kan zijn voor jullie.

We gebruiken zelf de grote broer hiervan in onze 1000 L HERMS en zijn erg tevreden.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #12 Gepost op: 12-07-2015 18:40 u »
Je gaat dus "ons" systeem gebruiken waarbij je de opwarming doen met een platenwisselaar en niet met een spiraal dus 2 pompen?
in dat geval is de solar pomp prima aan de kant van het water. Voor het wort echt een zwaardere pakken.
De pomp die je net aangeeft hebben wij ook maar bevalt niet dus is hij verbannen naar de pomp voor het leegmaken van de kookketel.
Als Herms pomp gebruiken we een March pomp welke echt perfect is. je zou ook prima een Novax kunnen pakken https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/pompen/centrifugaalpompen/pompen/d/elektropomp-novax-b-20mm#.VaKVTvntlBc

Hier zou ik overigens wel een bypass op zetten omdat hij wel eens te zwaar kan zijn voor jullie.

We gebruiken zelf de grote broer hiervan in onze 1000 L HERMS en zijn erg tevreden.

Nee plaatkoeler alleen voor nakoeling niet voor maischen.
Wel een mooie pomp en niet eens zo duur. Ik zou met 1 pomp kunnen draaien dan hebben we alleen wat meer kranen.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #13 Gepost op: 12-07-2015 18:51 u »
Ik gebruik al een aantal jaren de Novax pomp. Eerst zonder vitonring, maar dat gaat toch niet goed.
Vorig jaar daarom de lagers moeten vernieuwen en alsnog de viton ring geplaatst.
Verder wel tevreden over de pomp. Er is nog een probleempje wat op kan treden bij deze pomp.
Zie hier.

Daarnaast heeft Brouwland onlangs een nieuwe magneetpomp gentroduceerd, ik heb daar alleen nog weinig referenties over gelezen.
Volgens mij vergelijkbaar met de Marchpomp. Iwakipomp

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #14 Gepost op: 12-07-2015 19:06 u »
A metaal splinters dat maakt vast geen beste proef ervaring. Die andere is misschien ook een mooie oplossing en geluid is minimaal.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #15 Gepost op: 12-07-2015 21:43 u »
Volgens mij vergelijkbaar met de Marchpomp.
Iwaki

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-07-2015 22:16 u »

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2015 08:21 u »
Ik gebruik al een aantal jaren de Novax pomp . eerst zonder vitonring, maar dat gaat toch niet goed.
Vorig jaar daarom de lagers moeten vernieuwen en alsnog de viton ring geplaatst.

Vreemd eigenlijk. Deze pomp is af fabriek in viton uitvoering te krijgen en vrijwel niemand biedt die aan, ook de brouwshops niet.

Edit: inmiddels wel dus, of ik heb de laatste keer niet goed gekeken,

Ingo

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2015 09:27 u »
Vreemd eigenlijk. Deze pomp is af fabriek in viton uitvoering te krijgen en vrijwel niemand biedt die aan, ook de brouwshops niet.

Ingo

Klopt daarom gaf ik hem ook als tip. Voor nog geen 100 euro heb je echt n mooi pompje met fatsoenlijke koppelingen. Het zelf vervangen van de dichting valt overigens best mee hoor.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2015 10:36 u »

Ingo

Heb ik ook ergens voorbij zien komen.

Klopt daarom gaf ik m ook als tip. Voor nog geen 100 euro heb je echt n mooi pompje met fatsoenlijke koppelingen. Het zelf vervangen van de dichting valt overigens best mee hoor.

Is zeker goed te doen: ik vond het zelfs wel weer eens leuk om te doen.
Ik heb toen ook de lagers vernieuwd, dus moest hij iets verder uit elkaar. Maar ook geen probleem. Draait nu weer als een zonnetje.

Offline John

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 13-07-2015 11:17 u »
Heb ooit gehoord dat deze pomp veel herrie maakt. Is dat zo?

Offline Maartennijhof

• Senior lid
    • Rigtersbier
« Reactie #21 Gepost op: 13-07-2015 11:27 u »
Heb ooit gehoord dat deze pomp veel herrie maakt. Is dat zo?
Ja dat kan k niet ontkennen. Wel merkte ik dat ze na verloop van tijd minder herrie maken. Dit kan te maken hebben met het vervangen van de dichting waardoor hij wat aanliep.

Offline Jelmer P

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #22 Gepost op: 13-07-2015 12:27 u »
Bij mij werkt het tot dusver wel goed met 2 solarpompjes. 1 keer filterproblemen gehad maar dat kwam omdat ik eerst tarwevlokken op de filterbodem had gestrooid en daarna pas de geschrotte mout.

De solar pomp aan de maischketel is nog sterk genoeg om een beste straal die tegen de andere kant van de binnenkant van de maischketel spuit.

Voor mij dus geen reden om hem te vervangen voor en sterkere pomp.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #23 Gepost op: 13-07-2015 22:03 u »
Pomp direct uit Italie: http://www.agrieuro.co.uk/transfer-pump-novax-electric-pump-for-hot-liquids-and-beer-p-3765.html voor 95 inclusief vitonring af fabriek en verzendkosten.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #24 Gepost op: 13-07-2015 22:05 u »
Ja ik gebruik de pomp om te koelen en maakt een snerpend geluid en gehoorbescherming is wel prettig. Voor de rest een prima pomp.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 13-07-2015 22:55 u »
Ja ik gebruik de pomp om te koelen en maakt een snerpend geluid en gehoorbescherming is wel prettig. Voor de rest een prima pomp.

Snerpend geluid is op te lossen... Zie Hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22694.msg357974.html#top

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #26 Gepost op: 15-07-2015 17:31 u »
Ik wil eigenlijk aan de onderkant in het laagste van de fust een koppeling insolderen ipv zoals velen doen aan de voorkant. Voordeel dat de hele ketel leegloopt met spoelen en ik de ketels niet hoef te vertillen om ze goed schoon te maken. Onder iedere ketel komt dan een elektronisch bediende kraan welke ook tijdens het brouwproces gebruikt wort. Zijn hier ook nadelen aan? Ik zie namelijk een handbediende kraan aan de voorzijde niet als meerwaarde tenzij dit ergens anders handig/voor nodig is.

Vandaag ook mooie rvskast opgehaald waar de complete sturing ingebouwd gaat worden (foto volgt nog)

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #27 Gepost op: 17-07-2015 17:45 u »
2x 3 kW verwarmingselement
http://nl.aliexpress.com/item/32mm-Thread-Stainless-Steel-Water-Boil-Tubular-Heating-Heater-AC-220V-3KW/32258518156.html

Hoi sunlight,

Vraagje: heb je het verwarmingselement al binnen? Was benieuwd waar en welke moer je hebt genomen voor het monteren van het verwarmingselement. Is dat de 1-1/4" zeskantmoer van rvspaleis of heb ik verkeerd gerekend? En hoe heb je de doorvoer gemaakt in je ketel, met een punch of gatenzaag, en dan nog specifieker, met welke diameter???
Heb zelf ook de elementen besteld en ze zijn onderweg, wil alvast de moeren bestellen om ze zo te kunnen monteren.

Dank je!

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #28 Gepost op: 17-07-2015 18:23 u »
Hallo ejet,

Ik heb nog niks binnen. Dit duurt altijd paar weken vanuit China. Ik heb wel gevraagd welke moer ik hiervoor nodig heb maar geen antwoord gehad. Op het moment IJ het element binnen heb ga ik kijken hoe ik hem ga monteren. Ik dank met een gatenzaag. Wel vraag ik me af of 3000 watt voldoende is om 50l fatsoenlijk op te warmen.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 17-07-2015 21:49 u »
Ik wil eigenlijk aan de onderkant in het laagste van de fust een koppeling insolderen

Heb ik ook  net gedaan... maar dan met een huiddoorvoer, zonder te lassen dus.
https://www.rvspaleis.nl/fittingen/huiddoorvoer

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #30 Gepost op: 18-07-2015 00:06 u »
Ok sunlight, ik ga de elementen ook even afwachten. Ik post hier weer als ik ze binnen heb. Ben benieuwd of het M30 is of 1-1/4".

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 18-07-2015 01:19 u »

Die huiddoorvoer wordt geklemd volgens mij.
Zou deze ook goed te solderen zijn??

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #32 Gepost op: 18-07-2015 07:54 u »
Hallo orangeloo, ben je niet bang dat er rotzooi tussen die koppeling komt? Ik wil ze er eigenlijk in solderen.

Ejet, ik dank dat dat het beste is. Zonde iets te doen zonder dat je weet wat de grote is.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 18-07-2015 12:40 u »
Hallo orangeloo, ben je niet bang dat er rotzooi tussen die koppeling komt? Ik wil ze er eigenlijk in solderen.

Ben ik niet bang voor want het is de maischketel... meestal kook ik daarna nog 1,5 uur  ;)

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #34 Gepost op: 18-07-2015 12:53 u »
Ben ik niet bang voor want het is de maischketel...... meestal kook ik daarna nog 1,5 uur  ;)

Klopt inderdaad maar toch.

Heeft iemand ervaring met 3000 Watt element in een 50 liter ketel? Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat dit misschien niet gebied is om snel te kunnen verwarmen.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 18-07-2015 14:08 u »
klopt inderdaad maar toch.

Heeft iemand ervaring met 3000 Watt element in een 50 liter ketel? Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat dit misschien niet gebied is om snel te kunnen verwarmen.

Denk niet snel maar zorg wel voor goede isolatie. Scheelt weer een stuk in opwarmtijd.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #36 Gepost op: 18-07-2015 17:33 u »
Ik kook in een 25 liter koffieketel met 2000 watt element. Dit moet ik reduceren tot 125 volt en dan heb ik een rollende kook. Als ik hem voluit zet dan kookt ie de pan uit. Ik zie wel dat de elementen in een koffieketel meer cirkels hebben dan de gewone elektrische elementen. Misschien verschilt dat.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #37 Gepost op: 21-07-2015 22:40 u »
Hoi sunlight,

Vraagje: heb je het verwarmingselement al binnen? Was benieuwd waar en welke moer je hebt genomen voor het monteren van het verwarmingselement. Is dat de 1-1/4" zeskantmoer van rvspaleis of heb ik verkeerd gerekend? En hoe heb je de doorvoer gemaakt in je ketel, met een punch of gatenzaag, en dan nog specifieker, met welke diameter?
Heb zelf ook de elementen besteld en ze zijn onderweg, wil alvast de moeren bestellen om ze zo te kunnen monteren.

Dank je!

Hallo Ejet en anderen. Zojuist mijn verwarmingselementen binnen gekregen. Nu eens gaan kijken wat we gaan doen. 1 x 3000 Watt per ketel of 1 x 3000 Watt en een 1500 Watt erbij om de temperatuur te halen.

Ik zal morgen de diameter van de draad even opmeten. De vraag is dan alleen nog welke moer we moeten hebben.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #38 Gepost op: 22-07-2015 10:46 u »
Ha fijn dat het element binnen is. Heb nog wat zitten lezen en denk dat het een 1" schroefdraad is met 1-1/4" buitendiameter aangezien de meeste andere elementen deze maat zijn. Heb alvast een punch besteld (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121316392107) om een mooi gat te kunnen maken. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Hoe ga jij het element aan de buitenkant afwerken? Heb nog niet echt een mooie oplossing daarvoor bedacht.

Zit er aan te denken om misschien toch een hoogwaardiger element te gaan bestellen met RVS basis en 3500 W vermogen en een met 2500 W vermogen voor toekomstige HLT. Maar die zijn dezelfde maat dus ik kan beginnen met de Chinese versie.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #39 Gepost op: 23-07-2015 22:01 u »
Ha fijn dat het element binnen is. Heb nog wat zitten lezen en denk dat het een 1" schroefdraad is met 1-1/4" buitendiameter aangezien de meeste andere elementen deze maat zijn. Heb alvast een punch besteld (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121316392107) om een mooi gat te kunnen maken. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Hoe ga jij het element aan de buitenkant afwerken? Heb nog niet echt een mooie oplossing daarvoor bedacht.

Zit er aan te denken om misschien toch een hoogwaardiger element te gaan bestellen met RVS basis en 3500 W vermogen en een met 2500 W vermogen voor toekomstige HLT. Maar die zijn dezelfde maat dus ik kan beginnen met de Chinese versie.

Ik denk inderdaad 1" 32 mm gat. Ik heb nog niet gekeken maar neem morgen de ponsset mee op de zaak en dan ga ik eens wat gaten trekken. Afwerking denk ik in een klein lasdoosje met een lampje voor actief.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #40 Gepost op: 24-07-2015 10:22 u »

Lekt dit niet / nooit? Of heb je nog iets van rubbers o.i.d. tussen de doorvoer en de pan? Lijkt me anders een mooie elegante oplossing om een kraan in een menno-pan te monteren?

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #41 Gepost op: 01-08-2015 09:46 u »
In principe moet je met een siliconenring aan de binnen- en/of buitenkant lekvrij kunnen brouwen.
Ik heb nu een ketel met 1/2" doorvoer met aan de binnenkant een teflon ring en buitenkant een siliconen ring. Enige is dat de kogelkraan een beetje beweegt en fragiel aanvoelt als je hem open of dicht doet omdat de fitting niet gelast/gesoldeerd zit aan de ketel. Bij mij lekt het niet.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #42 Gepost op: 17-08-2015 10:29 u »
Ok sunlight, ik ga de elementen ook even afwachten. Ik post hier weer als ik ze binnen heb. Ben benieuwd of het M30 is of 1-1/4".

Inmiddels nog verder gekomen?

Heb nu bijna alles binnen en ben ook nog eens 2 weken op vakantie geweest dus alles lag beetje stil. Wel de controlesoftware voor een gedeelte geschreven in php (webserver0 en arduino (brouwsturing.)

Moet even de platte revetten bestellen voor de elementen. Heb jij die inmiddels binnen?  Ik heb hier aan de buitenkant een pok lasdoosje op gemonteerd met een lampje erin waardoor alles veilig weggewerkt is en ik kan zien als element aan het verwarmen is.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #43 Gepost op: 17-08-2015 16:23 u »
Heb de elementen ook binnen, en de Camco elementen die ik in de US heb besteld ook (1x2500W, 1x3500W). Ga de Camco elementen gebruiken, zien er kwalitatief beter uit dan de made-in-China versies. Beide zijn 1" uitvoeringen.

Ga komende week drie fusten halen ergens, daarna wil ik n gaan converten naar kookketel, de rest gaat in opslag totdat ik verhuisd ben (duurt nog tenminste een jaar) in verband met ruimte. Wil nu met triclover fittingen een tijdelijke RIMS-tube bouwen, verwacht daarvoor de spullen over een maandje uit China (een T-stuk, slangpilaren en 1" aansluiting daarop om zo met een March 815 pomp te recirculeren met het 2500W element). En dan gebruik ik mijn huidige ketel om te maischen met recirculatie en de Auber PID.

Heb anderhalve week geleden voor het eerst gebrouwen met de pomp, wat een mooi ding. Stil en efficient. Was wel meer gedoe met temperatuur constant houden dus verwacht dat de RIMS setup hierbij gaat helpen. Moet nog wel een oplossing verzinnen om de bostel niet te veel te verstoren want er zijn wel wat resten meegegaan naar de kook. Denk ook dat ik de pompuitgang niet genoeg heb geknepen en zo het retour-wort te hard heb laten terugstromen. Al doende leert men.

Foto's volgen als ik alles binnen heb...

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #44 Gepost op: 17-08-2015 16:31 u »
Inmiddels nog verder gekomen?

Heb nu bijna alles binnen en ben ook nog eens 2 weken op vakantie geweest dus alles lag beetje stil. Wel de controlesoftware voor een gedeelte geschreven in php (webserver0 en arduino (brouwsturing.)

Moet even de platte revetten bestellen voor de elementen. Heb jij die inmiddels binnen?  Ik heb hier aan de buitenkant een pok lasdoosje op gemonteerd met een lampje erin waardoor alles veilig weggewerkt is en ik kan zien als element aan het verwarmen is.
Ben overigens nog bezig met de behuizing van de elementen. Hoe ziet dat bij jou eruit? Wil ook een lasdoos gebruiken, is die van jou van pastic (ABS of zo?) of metaal?
De ringen heb ik ook binnen, moet even alles gaan bekijken hoe ik het in elkaar wil gaan zetten. En een lampje op het doosje doe ik ook inderdaad.
Wil nu nog werekn met losse PID maar misschien dat ik ook richting Arduino/Raspberry Pi wil gaan. Maar wil het ook weer niet te complex maken en ik neig er nu naar meer tijd te stoppen in het bouwen en aanpassen dan het daadwerkelijke brouwen. Vind ik ook leuk maar bier is toch ook erg lekker.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #45 Gepost op: 06-09-2015 12:26 u »
Sorry reactie duurde even ivm drukte.

Allereerst online fotoalbum gemaakt, dat is wat handiger

http://beta.myalbum.com/album/cWIR7nqu5W5e

Hier staan ook de testopstelling van de arduino en de stuurkast gedeeltelijk op. Op dit moment aan het testen wat het element doet. Ik denk dat ik er toch een draadbus op laat lassen ivm montage van het verwarmingselement.

PS de k sensoren die met de rex100 meegeleverd zijn, die zijn niet van rvs. Hoe worden die normaal gemonteerd?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #46 Gepost op: 09-09-2015 10:57 u »
Hier voor de visualisatie even een tijdelijk ledpaneel gemaakt om dadelijk de besturing te testen.

Hiervoor 2 pompen nodig. 1e is rechthoek onder de linkse ketel en andere zit tussen de andere 2 ketels. De rechthoek het meest onder is de plaatkoeler.

Omdat ik de electronische kranen wil gaan bestellen graag opbouwende kritiek over deze opstelling.

Alvast bedankt.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #47 Gepost op: 09-09-2015 13:05 u »
[...]

Hiervoor 2 pompen nodig. 1e is rechthoek onder de linkse ketel en andere zit tussen de andere 2 ketels. De rechthoek het meest onder is de plaatkoeler.

Omdat ik de electronische kranen wil gaan bestellen graag opbouwende kritiek over deze opstelling.

Alvast bedankt.

Volgens mij moet je een van de twee pompen ergens anders plaatsen. Nu kan je het wort nl. niet recirculeren tussen HLT en maischketel. Ik denk dat je het beste pomp 2 tussen de maischketel en kookketel in kan zetten. En dan de uitgang naar de spiraal in de HLT en naar de kookketel+platenkoeler. Dan kan je van HLT naar maischketel spargen en tegelijkertijd van maischketel naar kookketel overpompen. Een klep tussen HLT water en de spiraal lijkt mij overbodig dan.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #48 Gepost op: 09-09-2015 16:20 u »
Volgens mij moet je een van de twee pompen ergens anders plaatsen. Nu kan je het wort nl. niet recirculeren tussen HLT en maischketel. Ik denk dat je het beste pomp 2 tussen de maischketel en kookketel in kan zetten. En dan de uitgang naar de spiraal in de HLT en naar de kookketel+platenkoeler. Dan kan je van HLT naar maischketel spargen en tegelijkertijd van maischketel naar kookketel overpompen. Een klep tussen HLT water en de spiraal lijkt mij overbodig dan.

Je hebt gelijk, dat is dom. Ik heb het proces zovaak doorlopen met het kijken waar kleppen komen ed dat ik deze over het hoofd heb gezien. Het liefst zou ik met 1 pomp werken maar denk niet dat dit mogelijk is vandaar 2. 1 is voor lage temp en de 2e voor hoge temp. Ik heb zojuist wel de kleppen besteld dus daar moet ik zoizo nog op wachten. Ik denk trouwens dat ik de ketels laat voorzien van koppelingen dmv een tig lasser.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #49 Gepost op: 09-09-2015 16:31 u »
Welke elektrische kranen heb je besteld? Wil zelf misschien ook op termijn van dat soort kranen installeren. En een andere vraag: waar heb je de spiraal vandaan en hoe monteer je deze in de ketel?

Was zelf ook bezig met HERMS ontwerpen maar ben toch even (tijdelijk) een RIMS aan het bouwen in verband met de ruimte (n ketel minder).

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #50 Gepost op: 09-09-2015 16:45 u »
Welke elektrische kranen heb je besteld? Wil zelf misschien ook op termijn van dat soort kranen installeren. En een andere vraag: waar heb je de spiraal vandaan en hoe monteer je deze in de ketel?

Was zelf ook bezig met HERMS ontwerpen maar ben toch even (tijdelijk) een RIMS aan het bouwen in verband met de ruimte (n ketel minder).

Ik heb deze besteld;
http://nl.aliexpress.com/item/1-2-Mini-electric-valve-3-wires-CR02-DC12V-motorized-ball-valve-SS304-DN15-electric-automatic/1941185157.html

De spiraal is nog niet bekeken. Hier moet ik nog achteraan.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #51 Gepost op: 10-09-2015 21:03 u »
Zou deze

http://nl.aliexpress.com/item/Brass-flow-sensor-Electronic-Hall-Water-Flow-Sensor-Liquid-Flow-Meter-1-30L-M-G1-2/1952172655.html?ws_ab_test=201407_1,201444_5,201409_3

geschikt zijn om te monteren onder de hlt out zodat ik kan bepalen wat het water naar de mashton bij starten is en ook het aantal liters om te spoelen?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #52 Gepost op: 12-09-2015 12:05 u »
Aanpassing in de tekening. Nu zou het leidingschema moeten kloppen.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #53 Gepost op: 12-09-2015 15:43 u »
Aanpassing in de tekening. Nu zou het leidingschema moeten kloppen.

Dat ziet er beter uit inderdaad. Je kan nu alleen nog steeds niet fly-spargen aangezien je dezelfde pomp nodig hebt voor het overpompen van het wort naar de kookketel. Ik heb ook een impressie gemaakt:

Je zou kunnen overwegen de platenkoeler warm afvalwater uitgang ook naar je HLT te laten lopen en met dat water te reinigen na je brouwdag. Dan is de cirkel ook weer rond. Tenzij je niet met schoon kraanwater koelt natuurlijk.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #54 Gepost op: 12-09-2015 17:07 u »
Hallo Ejet,

De sparge wordt alleen in de ketel gebracht. Vandaar kan ik een arm gebruiken (als je dit bedoeld).

Het koelwater loopt naar de hlt toe waarna het gebruikt wordt voor reiniging. Staat alleen nog niet op tekening. Vandaag alle processen in de arduino geschreven op de pidregeling na. Hier moet ik nog eens even goed naar kijken. Ik kan dadelijk iedere klep handmatig bedienen zodat ik met de rex100 en de kleppen handmatig kan brouwen. Ik kan er dadelijk ook voor kiezen een recept uit de database te kiezen en dit volautomatisch te maken (op het storten van hop en mout na). Ook ben ik aan het kijken naar leuke opties zoals dat je een tijd kunt aangeven wanneer het hlt water warm is zodat je in de morgen meteen kunt beginnen ed.

Stay tuned

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #55 Gepost op: 12-09-2015 20:44 u »
Klink interessant. Ik blijf zeker tuned!

(ps brewtroller heeft de firmware voor arduino openbaar staan, wellicht voor inspiratie)

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #56 Gepost op: 13-09-2015 09:20 u »
Klink interessant. Ik blijf zeker tuned!

(ps brewtroller heeft de firmware voor arduino openbaar staan, wellicht voor inspiratie)

Had het inderdaad gezien, maar aangezien ik wat Arduino betreft nog lerende ben wil ik kijken of ik het systeem zelf kan bedenken.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #57 Gepost op: 13-09-2015 12:28 u »
Zojuist het ontwerp van het nieuwe bedienpaneel gemaakt en d.m.v. de tonertransfer methode op aluminium gezet.
Verkeerde papier gepakt maar principe werkt.

Vanmiddag afdrukken op fotopapier en dan eens kijken of ik met de strijkbout wel een mooie afbeelding krijg.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #58 Gepost op: 22-09-2015 22:44 u »
Op dit moment 90% van de software geschreven en werkend. Vandaag zijn de valves binnen gekomen samen met 2 pompjes 24volt solar. Het optisch paneel werkt ook.

Nu is het kwestie van de rvs lasser vertellen wat hij moet doen en wat koppelingen laten lassen.

Hieronder foto van systeem welke hlt aan het opwarmen is met pid sturing

Display tijdens mash

Systeemoverzicht tijdens mash

en de electronische kraan 12 volt

Offline marbroer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 22-09-2015 23:09 u »
Ik lees dat jij ook 24v dc pompjes gaat gebruiken.
Wat voor adapter heb je daar voor?

Verder volg ik dit topic op de voet.
Erg leerzaam voor mj

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #60 Gepost op: 22-09-2015 23:13 u »
Ik lees dat jij ook 24v dc pompjes gaat gebruiken.
Wat voor adapter heb je daar voor?

Verder volg ik dit topic op de voet.
Erg leerzaam voor mj

Ik heb er nog niet naar gekeken. Ik heb ze vandaag pas binnen gehad. Ik zal eens kijken of ik morgen tijd heb om ze te testen.

P.S. Ze zijn wel erg klein.

Offline marbroer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 23-09-2015 07:30 u »
Ja, ik kreeg ze ook gisteren binnen zaten in 1 envelop inderdaad ienieminie.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #62 Gepost op: 23-09-2015 08:51 u »
Zou deze

http://nl.aliexpress.com/item/Brass-flow-sensor-Electronic-Hall-Water-Flow-Sensor-Liquid-Flow-Meter-1-30L-M-G1-2/1952172655.html?ws_ab_test=201407_1,201444_5,201409_3

geschikt zijn om te monteren onder de hlt out zodat ik kan bepalen wat het water naar de mashton bij starten is en ook het aantal liters om te spoelen?

Denk dat het prima zal kunnen, echter vind ik de maximum temperatuur van 80 graden wel weinig. Dat doet ook vermoeden dat er kunststoffen inzitten die bij hogere temperaturen vervormen dan wel niet voedselveilig zijn. 

Deze:
http://nl.aliexpress.com/item/G1-2-Water-Flow-Sensor-Fluid-Flowmeter-Switch-Counter-1-30L-min-Meter/32387376552.html
is bestand tegen hogere temperaturen en kan je dus rustig met zeer heet water reinigen / desinfecteren.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #63 Gepost op: 23-09-2015 14:37 u »
Denk dat het prima zal kunnen, echter vind ik de maximum temperatuur van 80 graden wel weinig. Dat doet ook vermoeden dat er kunststoffen inzitten die bij hogere temperaturen vervormen dan wel niet voedselveilig zijn. 

Deze:
http://nl.aliexpress.com/item/G1-2-Water-Flow-Sensor-Fluid-Flowmeter-Switch-Counter-1-30L-min-Meter/32387376552.html
is bestand tegen hogere temperaturen en kan je dus rustig met zeer heet water reinigen / desinfecteren.

Dat is de flowsensor (Verkeerde link??) en die kan inderdaad tot 120 graden. Pompje kan tot 100 graden, maar als de kook eraf is zit je daar al onder.

Net getest met een voeding welke ik nog had liggen uit een oud besturingssysteem. Bijna geen geluid en levert een mooie straal op. Ben benieuwd of je hiermee ook mash kunt circuleren.
Ben nu gestart met het schrijven van de arduino code om een menu te bedienen met een rotary encoder, zodat het mogelijk wordt de vaste gegevens zoals tempraturen ed te wijzigen.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #64 Gepost op: 01-10-2015 21:55 u »
Graag jullie input wat betreft de software.

Van waaruit wil je nu de temperatuur regelen tijdens maischen, vanuit de uitgang van de warmtewisselaar of vanuit de maischton? Als ik vanuit de maischsensor de pid regel wordt de heetwaterton veel te warm waardoor het maisch uit de warmtewisselaar misschien te warm is.  Andersom duurt het anders misschien weer langer voor totale maisch op temperatuur is. 

Graag wat advies hierover.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 01-10-2015 22:24 u »
Ik meet de temperatuur van de maischton en regel de temperatuur van het warm water. Deze stel ik in op 0,9 graad warmer dan de temperatuur die de maisch moet krijgen. De verwarmingssnelheid is bij mij ca. 0,5 graad per minuut.

Ik ben daar tevreden mee

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #66 Gepost op: 01-10-2015 23:01 u »
Ik meet de temperatuur van de maischton en regel de temperatuur van het warm water. Deze stel ik in op 0,9 graad warmer dan de temperatuur die de maisch moet krijgen. De verwarmingssnelheid is bij mij ca. 0,5 graad per minuut.

Ik ben daar tevreden mee

Ok, dit is hoe ik het systeem nu geprogrammeerd heb welke dus meer gebruikt is.  Ga ik dit even zo laten.
Bedankt

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #67 Gepost op: 25-10-2015 11:44 u »
Ok, even een update. De mashsensor (welke de regeling  tijdens het mashen gebruikt ) is nu instelbaar in het menu.

Via het menu kan ook alles handmatig geregeld cq aan/uit gezet worden. Hierdoor heb ik mijn drukknoppenpaneel niet meer nodig. Hiervoor een menu item gemaakt wat deze aan en uit kan schakelen.

In het menu een item gemaakt om volledig automatisch via recept uit de mysql database te werken of gewoon handmatig.

Keuze menu gemaakt om per item (hlt vullen, hlt opwarmen, overpompen van hlt naar mash enz) te kunnen starten. Hierdoor kun je ieder item afzonderlijk starten en vanaf een bepaald punt beginnen als dit nodig is. Ieder item kijkt of de automatische functie aanstaat. Hierdoor bekijkt hij of hij door moet starten naar het opvolgende item of terug moet naar het hoofdmenu.

De flowsensoren welke tussen de vulkraan hlt en de uitgang hlt komen zijn nu volledig gentegreerd  in het programma en meten het water wat voor het recept nodig is.
De flowsensoren zijn te kalibreren via een calibratiemenu.

Verder mooie rvs tafel op de kop getikt om alles op te monteren, en een koelkast welke gaat dienen als vergistingskast.

Nog gezocht: een oplossing van een rvs buisje waar ik 2 temperatuur sensoren in kan maken. 1 voor de arduino en 1 voor de handmatige pid controllers. Iemand een linkje waar ik die lege probebehuizigingen kan kopen?

Nog een vraagje achteraf: is het erg om af en toe te stoppen met het pompen van het wort naar de kookketel om te spargen?

Ik wou eerst een koppeling maken tussen de recirculatieklep van de hlt naar de mashketel om te spargen, maar begin steeds meer te twijfelen een 3e pomp hiervoor in te zetten.

Binnenkort klein filmpje over de werking van de software

Sorry voor de slechte foto

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #68 Gepost op: 25-10-2015 14:03 u »
Ik ben benieuwd naar de vorderingen! Ziet er goed uit.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #69 Gepost op: 08-11-2015 22:49 u »
Vandaag de test gedaan om de hlt te verwarmen. Dit eerst dmv de handmatige manier (dus met de rex100 pid) en daarna met de brewcontrol. De rex100 werkte na kalibreren goed en bleef mooi stabiel. De Brewcontrol had niet de juiste pid instelling maar wist toch met minimale overshoot de hlt te verwarmen en op temperatuur te houden. Daarna het maischprogramma getest met pid en hierbij ook op de kleine overshoot na geen problemen. Ik verwacht binnen 2 weken aan het lassen te zijn en dan kunnen we verder met aansluiten.

Ik merkte wel dat ik zeer veel last heb van inferentie van relais ed in de regelkast. Hiervoor moet ik eens kijken om enkele ontstoorspoelen te plaatsen om dit op te lossen.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #70 Gepost op: 05-03-2016 16:18 u »
Hier weer een update wat betreft de bouw. Gaat allemaal wat langzamer dan gedacht daarom gewoon even verder aan het brouwen in de keuken terwijl de bouw gewoon doorgaat. De storing in de hardware is opgelost door een nieuwe relaiskaart. Dit werkt nu naar behoren. Ondertussen ook bezig touchscreen interface te schrijven om alle kleppen met 1 druk te kunnen bedienen en de status live uit te lezen.

Status nu:

Lasmateriaal is binnen. Binnenkort starten we daarmee

Nieuwe vergistingsketeltjes (3 stuks) van 12 liter gekocht om in te vergisten:

Voor een filmpje kijk op mijn webalbum:
http://myalbum.com/album/cWIR7nqu5W5e

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #71 Gepost op: 05-03-2016 16:31 u »
Leuke vergistingsketels, waar heb je die vandaan?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #72 Gepost op: 05-03-2016 17:10 u »
Leuke vergistingsketels, waar heb je die vandaan?

Komen van een metaalhandel. Kosten 33 euro per stuk. Heb ze maar meteen alle 3 gekocht en gereinigd met oxy. Er zat een valbuis naar de onderzijde in de tank welke ik heb dichtgeknepen en digtgelast. Deze gebruike ik nu voor de tempsensor. Nadeel is dat ik mijn gist niet af kan tappen. Hier ga ik misschien toch nog een aftappunt voor lassen.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #73 Gepost op: 01-05-2016 23:14 u »
Touchscreen in combinatie met software arduino bijna klaar

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #74 Gepost op: 04-05-2016 16:03 u »
Zouden jullie mee kunnen kijken naar het nieuwe ontwerp?

Deze opstelling zou beter moeten zijn aangezien ik beide pompen nu met spoelen kan gebruiken

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #75 Gepost op: 08-05-2016 12:11 u »
Heeft niemand hier geen op of aanmerkingen over?

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 09-05-2016 09:53 u »
Ik had toch nog een stukje over je kleppen..
Welke kleppen gebruik je?
Hou je er wel rekening mee dat ze voedselveilig moeten zijn en ook tegen hoge temperaturen moeten kunnen? Ook moet je ervoor zorgen dat ze geen valse holtes hebben...

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #77 Gepost op: 09-05-2016 10:03 u »
Hallo Korneel

Ik gebruik 100 graden kleppen maar wel kogelkranen. Ik ga ervan uit dat ik ze om het halfjaar moet reinigen. Iets eerder in topic heb ik een afbeelding met een link staan. Achter iedere pomp komt nog een kraan om de uitgang te smoren. Staat niet op de tekening en is handmatig.

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #78 Gepost op: 09-05-2016 16:51 u »
Hallo Korneel

Ik gebruik 100 graden kleppen maar wel kogelkranen. Ik ga ervan uit dat ik ze om het halfjaar moet reinigen. Iets eerder in topic heb ik een afbeelding met een link staan. Achter iedere pomp komt nog een kraan om de uitgang te smoren. Staat niet op de tekening en is handmatig.

Maar ook voedselveilig? Dit heeft vaak te maken met het type afdichting. Niet voedselveilig kan smaakverschil opleveren...

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #79 Gepost op: 09-05-2016 17:46 u »
Nee, een kogelkraan is bijna nooit voedselveilig tenzij aangegeven. Dan moet je er een hebben zonder dode ruimte. Die kosten bijna net zoveel als een vlinderklep volgens mij.

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 10-05-2016 07:16 u »
Nee, een kogelkraan is bijna nooit voedselveilig tenzij aangegeven. Dan moet je er een hebben zonder dode ruimte. Die kosten bijna net zoveel als een vlinderklep volgens mij.
Je hebt ze al voedselveilig vanaf 30 a 35 euro/stuk..

Tja, ik denk ik zeg het maar, heb er zelf veel naar gezocht, want je krijgt echt de grootste troep er anders in..

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #81 Gepost op: 10-05-2016 07:49 u »
Heb je een link van die kleppen?

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 10-05-2016 07:51 u »
Heb je een link van die kleppen?
Zeker, hetzelfde type als ik heb kun je bij BrewPi kopen (Store.brewpi.com). Daar zijn ze 45 maar ik zou Elco ff mailen met de hoeveelheid die je nodig hebt...

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #83 Gepost op: 10-05-2016 09:42 u »
Zeker, hetzelfde type als ik heb kun je bij BrewPi kopen (Store.brewpi.com) . daar zijn ze 45 maar ik zou Elco ff mailen met de hoeveelheid die je nodig hebt...

Ik heb deze

http://nl.aliexpress.com/item/1-2-Mini-electric-valve-3-wires-CR02-DC12V-motorized-ball-valve-SS304-DN15-electric-automatic/1941185157.html

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #84 Gepost op: 10-05-2016 10:03 u »
Ook hier weer het proces van achter naar voren bekijken, de laatste fase van het brouwen is het schoonmaken. Hoe ga je dat doen? Het eerste criterium in de keuze van kleppen is deze wijze van schoonmaken. Heb je je herms helemaal met buizen afgemonteerd en reinig/desinfecteer je middels pompen (CIP) dan liggen vlinderkleppen voor de hand. Heb je alles met slangen en demonteer je het geheel bij reinigen dan kogelkranen die makkelijk uit elkaar te halen zijn.

Ingo

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #85 Gepost op: 11-05-2016 08:02 u »
Ook hier weer het proces van achter naar voren bekijken, de laatste fase van het brouwen is het schoonmaken. Hoe ga je dat doen? Het eerste criterium in de keuze van kleppen is deze wijze van schoonmaken. Heb je je herms helemaal met buizen afgemonteerd en reinig/desinfecteer je middels pompen (CIP) dan liggen vlinderkleppen voor de hand. Heb je alles met slangen en demonteer je het geheel bij reinigen dan kogelkranen die makkelijk uit elkaar te halen zijn.

Ingo
Helemaal mee eens... Dat is voor mij ook de reden dat ik, toen ik bijna klaar was met bouwen, de boel uit elkaar heb getrokken en 100 procent over ben gegaan naar TriClamps.

Even over de kleppen van ALiExpress;

Ik zie dat daar dus een max temp van 80 graden wordt aangegeven. Ook zijn ze, nogmaals, niet voedselveilig. Dat betekent dus dat de gebruikte afdichtingsringen troep kunnen achterlaten in je wort en water.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #86 Gepost op: 11-05-2016 22:34 u »
Helemaal mee eens... Dat is voor mij ook de reden dat ik, toen ik bijna klaar was met bouwen, de boel uit elkaar heb getrokken en 100 procent over ben gegaan naar TriClamps.

Even over de kleppen van ALiExpress;

Ik zie dat daar dus een max temp van 80 graden wordt aangegeven. Ook zijn ze, nogmaals, niet voedselveilig. Dat betekent dus dat de gebruikte afdichtingsringen troep kunnen achterlaten in je wort en water.

Klopt wat voedselveilig betreft. Ze moeten gewoon vaker uit elkaar en dan op den duur vlinder erin. Ze zijn overigens wel tot 100 graden staat in de papieren dus ik denk dat ik een iets andere klep heb.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #87 Gepost op: 11-05-2016 22:37 u »
Ok, voor de liefhebbers heb ik maar eens een filmpje gemaakt over het systeem wat ik aan het maken ben. Het is in het engels zodat ook anderen het kunnen verstaan (Mijn eh engels dan). Ik wil hier de hele bouw bijhouden en ook de uitleg. Ben benieuwd of er interesse in is. Indien je het interessant vind kun je abonneren zodat je ook de updates krijgt.

Small | Large

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #88 Gepost op: 12-05-2016 23:17 u »

Ingo

Sorry Ingo, je post over het hoofd gezien. Ik heb een programma geschreven welke de reiniging doet. Alles is dadelijk rvs gelast dus cip. Ik moet even kijken hoe deze kleppen zich houden anders gaan we over naar andere.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #89 Gepost op: 13-05-2016 09:21 u »
Mooi project, het lijkt in ieder geval dat je aan alles gedacht hebt! (En je Engels is beter dan dat van Louis van Gaal, ;))

Groet,
de TDP

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #90 Gepost op: 16-05-2016 13:04 u »
Mooi project, het lijkt in ieder geval dat je aan alles gedacht hebt! (En je Engels is beter dan dat van Louis van Gaal, ;))

Groet,
de TDP

Haha, dank je. Mijn Engels is wel eens beter geweest. 2e filmpje staat er nu ook op. Ik wil iedere week een filmpje plaatsen tot hij klaar is.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #91 Gepost op: 10-06-2016 22:35 u »
Op dit moment vordert het project. Onderstaand foto's van hoever we nu zijn.

Hlt is bijna klaar op laswerk na. Elementen geplaatst en vlotter voor waterhoogte en warmtewisselaar gemonteerd. Het gat van 32 in de ketel is van het oude element en moet nog dichtgelast worden.

Het laswerk van de leidingen begint vorm aan te nemen volgens ons laatste ontwerp. Hierbij hebben we een buis welke over heel de lengte loopt ipv stukken buis met vertakkingen.

Volgende week worden waarschijnlijk de pompflensen gelast en kunnen we het geheel omkeren zodat het leidingwerk onder de tafel verdwijnt.

Verder werkt ook het touchscreen met de installatie. Hierin moeten nog wel aanpassingen komen maar het grootste gebeuren werkt nu.
Het blauwe spargen en water in de hlt laten lopen toont zich alleen als onder bepaalde voorwaarden zoals klpen welke open staan en pompen welke draaien. Zo krijg je een goed overzicht. Ook de temperaturen werken nu.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #92 Gepost op: 12-06-2016 11:14 u »
Mooi staaltje automatisering. vooral dat touchscreen vind ik leuk. Laat je dat ook door de Arduino aansturen of is dat een PC-scherm?

Ik gebruik zelf iets andere kleppen. Verder zie ik dat je geen gebruik maakt van flowsensoren, klopt dat? Als je op de juiste plaatsen (tussen HLT en MLT, tussen MLT en kookketel en na de koeler) flowsensoren plaatst, kun je nauwkeurig het aantal liters in iedere ketel bepalen. Juist daar is een Arduino handig voor. Of gebruik je een andere manier om volumes te bepalen?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #93 Gepost op: 12-06-2016 11:17 u »
Hallo Emile,

Ik gebruikte wel flowsensoren maar heb deze er weer uit gehaald. Ik denk dat dat na verloop van tijd slechter gaat werken ivm dat radartje en wort. Ik denk dat je dat niet goed schoon kunt houden. Ik ga kolommeting doen met een druksensor.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #94 Gepost op: 12-06-2016 11:36 u »
Kolommeting met druksensoren kan ik je niet aanraden. Ik heb daar ongeveer 15 jaar mee gewerkt en van alles geprobeerd, tot aan aparte ADCs en PGAs toe (Arduino ADC is niet heel nauwkeurig). Ook het belletjesprincipe uitgeprobeerd. Met de juiste druksensor krijg je het wel werkend, maar het blijft niet optimaal werken. De zuiging van de pomp heeft ook alweer invloed op de vloeistofhoogte. Vlak ook de invloed van temperatuur op druk niet uit. En een slangetje wil je ook weer niet in de kookketel hangen.

Die flowsensoren zijn echt prima, kunnen meer dan 100 graden aan en zijn super nauwkeurig. Ik merk nog niets van een mindere werking of dat het niet goed schoon te houden is. En dan nog: ze zijn zo goedkoop dat je ze ieder jaar zou kunnen vervangen. Met de state-change interrupt routine (PCINT1_vect) van de Arduino zijn de pulsen eenvoudig in te lezen. Ik gebruik nu 3 flowsensoren in mijn HERMS en dat gaat prima. Het is een groot verschil t.o.v. de druksensoren.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #95 Gepost op: 12-06-2016 11:50 u »
Ok goeie tip bedankt. Toch nog eens heroverwegen of ik ze dan toch maar plaats. Ze zitten nog in de software dus plaatsen is werken.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #96 Gepost op: 12-06-2016 11:51 u »
Ps heb je een slangetje gebruikt of een ingelast rvsbuisje?

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #97 Gepost op: 12-06-2016 11:58 u »
Waar heb je de vlotterschakelaar vandaan als ik vragen mag!

Zoek zo iets, maar heb alleen nog maar kunststoffen versies gevonden.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #98 Gepost op: 12-06-2016 12:02 u »
Waar heb je de vlotterschakelaar vandaan als ik vragen mag!

Zoek zo iets, maar heb alleen nog maar kunststoffen versies gevonden.

http://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160612015919&SearchText=vlotterschakelaar+rvs

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #99 Gepost op: 12-06-2016 12:08 u »
Top! Daar kan ik wat mee!

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #100 Gepost op: 12-06-2016 12:33 u »
Ps heb je een slangetje gebruikt of een ingelast rvsbuisje?
Ik had naast mijn peilglas een pijpje gemonteerd over de volle hoogte van de ketel. Daar liet ik een slangetje in zakken. Dat slangetje was aangesloten op een luchtpompje en de druksensor.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #101 Gepost op: 12-06-2016 12:48 u »
Ik wil eigenlijk zonder drukpompje testen. In een dichte kolom zou de druk ook stijgen.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #102 Gepost op: 16-06-2016 22:23 u »
Ook het kookketel element zit erin. Meteen een rvs vlotter geplaatst zodat ook dit element beschermt is tegen droogkoken.

Offline jank

• Senior lid
  • Twents Bierbrouwersgilde
« Reactie #103 Gepost op: 16-06-2016 22:54 u »
sunlight wat is dat voor een vergisting ding

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #104 Gepost op: 17-06-2016 06:49 u »
sunlight wat is dat voor een vergisting ding

Ik snap je vraag niet. Welk vergistingsding bedoel je?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #105 Gepost op: 22-06-2016 22:14 u »
Ok, voor de liefhebbers een video over de hlt en de kookketel en een gedeelte over het lassen ervan

Small | Large

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #106 Gepost op: 09-08-2016 23:13 u »
Weer een update over de bouw. Systeem nadert de voltooiing. De laatste leidingen worden gelast en aangesloten. Laatste stukje software is geschreven en nu is het tijd voor debuggen.

Deze week komt er nog een update op youtube, dus als je wilt kun je daar op subscriben via mijn youtubepagina.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 10-08-2016 09:42 u »
Zal het filmpje zeker kijken, ziet er op de foto's in ieder geval al goed uit!

Mooi project :)

Groet,
de TDP

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #108 Gepost op: 10-08-2016 22:49 u »
En hier de beloofde youtube update

Hierin zit ook een gedeelte van de hop

Indien je op de hoogte wilt blijven vergeet dan niet om op het youtube kanaal te abonneren

Small | Large

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #109 Gepost op: 02-09-2016 13:03 u »
De eerste test is een feit. Ging naar alle omstandigheden rededelijk goed. Probleem was alleen dat ik vergeten was de rex100 te ijken waardoor alle temperaturen 10 graden afweken. Nu heb ik eerst 15 minuten op 52 graden gemashed ipv 62. Daarna recept gevolgd. Enig idee of dit een probleem is?

BrouwHulp gaf resultaat van 87%. Lijkt me vrij veel maar volgende keer nog eens controleren.

Hieronder een nieuwe video over de gistkast de herms en wat ander spul

https://youtu.be/LxTLOEG6FnA

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #110 Gepost op: 03-09-2016 21:14 u »
Na 2 dagen vergisten in fastfermenter geen waterslot activiteit meer. Volgens mijn is dat ding niet luchtdicht waardoor CO2 via een andere weg dan via waterslot naar buiten komt. Gisteren wel heel de dag volledige activiteit gehad. Wat me wel opvalt is dat er onder in de bol maar een heel klein gistlaagje te zien is en zeer weinig trub. Zou dat hermsen zoveel uitmaken? Vorige brouwsels altijd een laag trub onderin de gisttank.

Morgen eens refractometertest doen om te kijken hoe en wat.

Rest alleen nog de vraag of die eerste 15 minuten op 52 graden een verschil uitmaakt.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #111 Gepost op: 05-09-2016 22:55 u »
Na de laatste brouwdag enkele dingen welke niet werkte of verkeerd werkte aangepast

Touchscreen aangepast naar nieuwe setup ivm spargeprobleem.
Nieuwe kraan toegevoegd tussen hlt en mashketel
Warmtewisselaar aangepast
Flowsensoren in gui geprogrameerd
Level van vlotterschakelaars visueel gemaakt in touchscreen
verwarmen visueel gemaakt in touchscreen

Offline Januzz

• Boven 10 berichten
  • *
  • ..
« Reactie #112 Gepost op: 06-09-2016 01:03 u »
De eerste test is een feit. Ging naar alle omstandigheden rededelijk goed. Probleem was alleen dat ik vergeten was de rex100 te ijken waardoor alle temperaturen 10 graden afweken.

Hoi TOP project mijn complimenten!  :groots:
Ik ben zelf ook met een nieuwe brouwcontroller voor onze herms en een aantal soortgelijke ideen bezig. Ik vraag me af waarvoor je de rex100 gebruikt? Is dat voor een manual override als bv de arduino uitvalt?

Jan

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #113 Gepost op: 06-09-2016 07:06 u »
Hoi TOP project mijn complimenten!  :groots:
Ik ben zelf ook met een nieuwe brouwcontroller voor onze herms en een aantal soortgelijke ideen bezig. Ik vraag me af waarvoor je de rex100 gebruikt? Is dat voor een manual override als bv de arduino uitvalt?

Jan

Hallo Jan,

Dank je, de Rex is voor compleet handmatig brouwen. Was eerst de opzet. Nu voor referentie en handmatig brouwen. Dmv een schakelaar kan ik kiezen welk systeem ik gebruik.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #114 Gepost op: 01-11-2016 22:05 u »
Nieuwe software begint te doen wat hij moet doen. Koppeling met BrouwHulp aanwezig en aan het finetunen. Ik ben compleet opnieuw begonnen aangezien de oude software te traag reageerden naar mijn zin.

Hier de video van de software

Small | Large

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #115 Gepost op: 01-11-2016 22:27 u »
Hoi Sunlight, heel mooi en bedankt voor het delen. Mooi compleet systeem zo en no genoeg te doen, zoals nivo-indicaties. Succes zaterdag met het speculaasbier. Als starter durf ik zulke dingen nog niet aan, zorgt wel dat het gaat kriebelen bij me.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #116 Gepost op: 01-11-2016 22:42 u »
Gewoon beginnen zou ik zeggen. Ik wou eerst niveau indicators maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik ga volledig op de flowsensoren vertrouwen.

Offline John

• Super lid
« Reactie #117 Gepost op: 02-11-2016 09:18 u »
Waarom allemaal in het "Engels"?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #118 Gepost op: 02-11-2016 10:00 u »
Mmm... Ik weet niet of ik de negatieve ondertoon in deze vraag leuk vind.
Niet iedereen spreekt accentloos Engels, maar denk dat er ook aan de andere kant van de wereld mensen zijn die graag dit soort video's als instructional zien.
Zoals Barry Stevens altijd in zei in Nederlands met zwaar Engels accent: "Gewoon doorgaan!"  :groots:

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #119 Gepost op: 02-11-2016 12:24 u »

Puur omdat ik ook veel mensen aan de andere kant wens te bereiken. Iedereen kent toch wel wat Engels?

Offline John

• Super lid
« Reactie #120 Gepost op: 02-11-2016 15:06 u »
Was niet vervelend bedoeld...

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #121 Gepost op: 02-11-2016 15:11 u »
Was niet vervelend bedoeld...

Geen probleem, zo nam ik het ook niet op. ;)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #122 Gepost op: 02-11-2016 16:42 u »
Mmm... 'k weet niet of ik de negatieve ondertoon in deze vraag leuk vind.
Niet iedereen spreekt accentloos Engels, maar denk dat er ook aan de andere kant van de wereld mensen zijn die graag dit soort video's als instructional zien.
Zoals Barry Stevens altijd in zei in Nederlands met zwaar Engels accent: "Gewoon doorgaan !"  :groots:
Welke ondertoon is negatief? Enige commentaar dat ik op deze vraag heb is dat Engels met een hoofdletter geschreven wordt verder vind ik het een hele reele vraag.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #123 Gepost op: 02-11-2016 20:01 u »
Welke ondertoon is negatief? Enige commentaar dat ik op deze vraag heb is dat Engels met een hoofdletter geschreven wordt verder vind ik het een hele reele vraag.
"Engels" tussen aanhalings-tekens gezet is negatief. Indien niet zo bedoeld, dan toch on-nadenkend...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: 02-11-2016 23:09 u »
Puur omdat ik ook veel mensen aan de andere kant wens te bereiken. Iedereen kent toch wel wat Engels?

Wat Engels verstaan de meesten wel. Maar als je filmpje in het Nederlands had gedaan was het wat vloeiender geweest met minder eugh's voor het zoeken naar Engelse woorden...  :)

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #125 Gepost op: 03-11-2016 07:02 u »
Wat Engels verstaan de meesten wel. Maar als je filmpje in het Nederlands had gedaan was het wat vloeiender geweest met minder eugh's voor het zoeken naar Engelse woorden...  :)

Klopt, maar zoals ik al zei bereik ik dan alleen maar Nederland.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #126 Gepost op: 29-03-2017 16:04 u »
Na een hele tijd niks te laten horen hier weer een update over voornamelijk de software

Zoals ik al vermelde heb ik het hele pakket opnieuw geschreven. De foto's hieronder zijn normaal het touchscreen waarin alles te bedienen is. Als eerste komt het aanmeldscherm. In de setup kan gekozen worden dit wel of niet te gebruiken om ongewild gebruik tegen te gaan.

Hieronder een shot van het inlogscherm

Na het inloggen komen we in het recepten gedeelte. Deze pagina haalt alle info uit de BrouwHulp data welke op de nas staat. Door op de send knop te drukken worden alle waardes in de controller gelezen. Hierna kan in het brouwscherm het handmatige of automatische programma gestart worden

Hieronder een shot van de recepten pagina.

In dit scherm sturen we de complete herms aan. Alles kan met de hand gestuurd worden of compleet automatisch. Deze pagina ga ik binnenkort in een geheel nieuw professioneel jasje steken maar dit is bijzaak.

Hieronder een shot van het brouwprogramma.

Door op het menu programma te drukken kunnen we kiezen wat er moet gebeuren

Hieronder het menu om direct een proces te starten met 1 klik

In deze pagina kan ik de temperatuur welke op dit moment gebruikt is wijzigen of in de toekomst de duty cycle van het boil element wijzigen

Hieronder de pagina welke de temperaturen direct kan aanpassen

Tijdens de brouwdag wil ik in BrouwHulp alle waardes bijhouden. Dit kan in dit scherm

Hieronder de pagina waar de meetwaardes ingevoerd kunnen worden welke direct naar BrouwHulp worden geschreven.

Ook niet onbelangrijk is de vergistingspagina. In een oogopslag alle gistvaten op beeld en aan te passen

Hieronder de pagina waar de vergisters te zien en te sturen zijn

En niet te vergeten de setup pagina waar alle ip adressen en andere zaken in gezet kunnen worden.

De bottelline pagina is nog niet klaar en ook de CO2 teller in de vergistingspagina staat hier nog even niet bij. Hier maak ik later nog foto's van.

Een paar dingen moeten nog aangepast worden met name hoe in BrouwHulp het spargewater berekend is. Dit is geen vaste waarde.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 29-03-2017 16:08 u »
Erg mooi gemaakt! Complimenten!

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #128 Gepost op: 27-04-2017 10:29 u »
Erg mooi gemaakt! Complimenten!

Dank je. Ik vind het vooral leuk om verschillende hobby's bij elkaar te voegen. Meestal zal toch handmatig brouwen de voorkeur geven. Wat ik probeer is om het complete brouwproces op te slaan in waardes zodat de 2e batch exact hetzelfde brouwproces heeft. Maar dat is theorie.

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #129 Gepost op: 03-05-2017 09:17 u »
Ben eigenlijk wel benieuwd, hoe haal je de componenten los om ze schoon te maken of iets te vervangen? Zie veel gelast en een paar stukken schroefdraad?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #130 Gepost op: 03-05-2017 09:41 u »
Ben eigenlijk wel benieuwd, hoe haal je de componenten los om ze schoon te maken of iets te vervangen? Zie veel gelast en een paar stukken schroefdraad?

Ik kan de complete leiding er heel handig onderuit halen. Door e ketels los te draaien en de stekkers van de kleppen uit de stopcontacten te halen kan ik heel de lijn verwijderen. Ik spoel na het brouwen met reinigingsmiddel en dan naspoelen met heet water. Het gedeelte na koken is het belangrijkst. Ik laat na koken eerst de weg van koelen met hete wort doorlopen zonder koelwater. Hierna zou de weg na koelen ook steriel moeten zijn.

Offline Hopper

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #131 Gepost op: 11-06-2017 14:00 u »
Inductie

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #132 Gepost op: 11-06-2017 14:32 u »

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #133 Gepost op: 07-11-2017 22:01 u »
Ok, na 2 nieuwe pompen aangeschaft te hebben van kegkingdom https://www.kegkingdom.co.uk/collections/pumps/products/brew-pump-3000 tot de volgende conclusie gekomen. Ik denk dat de warmtewisselaar in de hlt te weinig water doorlaat om echt goed te werken. Werken meer mensen met een bierkoelwarmtewisselaar en wat zijn jullie ervaringen. Ik zit eraan te denken deze te vervangen door een 22 mm spiraal.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #134 Gepost op: 08-11-2017 12:47 u »
Ok, na 2 nieuwe pompen aangeschaft te hebben van kegkingdom https://www.kegkingdom.co.uk/collections/pumps/products/brew-pump-3000 tot de volgende conclusie gekomen. Ik denk dat de warmtewisselaar in de hlt te weinig water doorlaat om echt goed te werken. Werken meer mensen met een bierkoelwarmtewisselaar en wat zijn jullie ervaringen. Ik zit eraan te denken deze te vervangen door een 22 mm spiraal.
Of je het probleem daarmee oplost weet ik niet. Ik denk dat er meerdere factoren zijn die meespelen:
  • Snelheid van het wort in de spiraal,
  • Warmte overdracht van het materiaal van de warmte wisselaar,
  • Beweging van het warme water rondom de spiraal,

Offline Staple

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #135 Gepost op: 08-11-2017 13:13 u »
Wat een mooie installatie heb je gemaakt! Petje af!

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #136 Gepost op: 10-11-2017 20:56 u »
Wat een mooie installatie heb je gemaakt! Petje af!

Dank Je hopelijk binnenkort ook de laatste problemen opgelost

Of je het probleem daarmee oplost weet ik niet. Ik denk dat er meerdere factoren zijn die meespelen:
  • Snelheid van het wort in de spiraal,
  • Warmte overdracht van het materiaal van de warmte wisselaar,
  • Beweging van het warme water rondom de spiraal,

Ik denk dat de pomp met een opvoerhoogte van 3,4 meter niet de benodigde druk kan leveren om voldoende wort door de wisselaar te drukken.
Wat zou een Novax B 20 mm doen met 1700 ltr/uur 28 ltr per min en 25m opvoerhoogte?
Zou ik die moeten regelen in spanning of in outflow?
Is die pomp wel werkzaam als deze zoveel verpompt?

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #137 Gepost op: 15-11-2017 22:52 u »
Vandaag de novax rover 20 binnen gekregen en gemonteerd. Deze pomp lukt het wel de benodigde flow te halen en in een test zonder moet ook de 1 graad per min temperatuuropvoering te halen. Zaterdag eens een test brouw doen om te kijken hoe hij zich houd tijdens een brouwdag.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #138 Gepost op: 06-12-2017 16:01 u »
Iets later als gepland maar de testbrouw zit weer in de fles. Na het inmaishen de pomp rustig aangezet en rustig vol open gedraaid. Mooie flow maar na een tijdje een harde knal in het mashvat. De hele filterboden welke met een rvs scharnier en rvs popnagels aan elkaar zat in elkaar getrokken door de pomp. De popnagels uit de filterbodem. Hierna een keer flink geroerd en rustiger als de eerste keer het filterbed laten vormen. Toen pomp weer rustig aan en daarna wel op volle kracht kunnen draaien. Na het filteren kwam de sg laag uit (wel 10 punten lager als normaal met dit recept) waarschijnlijk door kanaalvorming omdat de filter niet meer compleet afzoog.

De les tot nu toe.

Een bypass maken tussen zuig en pers van de pomp voorkomt een te hoog vacuum. Voor de rest zal het bier wel goed te drinken zijn maar de filter moeten we aanpassen.

Normaal laat ik ook van onder het water komen tijdens het inmaishen. Dit om de lucht eruit te drukken wat eigenlijk altijd goed werkt. Dit heb ik nu niet gedaan. Misschien dat daarom het filterbed niet goed was.

Tags: