Jef Van Den Steen

Gestart door jan le mercier, 05-07-2015 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Klik op de afbeelding om dit boek te bestellen via Bol.com en steun daarmee het forum.

Nu heeft "onze Jef" weer een nieuw boek uit over bier. Toevallig kwam ik het tegen in de bib. "Trappist, de tien heerlijke bieren." heet het. Uitgegeven bij het Davidsfonds in 2015.

Ik vind het een heel mooi boek. Mooie uitgave met prachtige foto's van ene Jan (!) Crab. De foto's vind ik alvast een pak knapper dan die uit zijn boek uit 2003 "Trappist, Het bier en de monniken." Die foto's vond ik persoonlijk een beetje te "kunsterig", maar dat is natuurlijk mijn mening.

Leuk is wel dat het boek werd aangevuld met de "nieuwe" trappisten: Engelszell, Zundert en Spencer. Ook staat er een woordje in over Mont Des Cats.

Je kan veel over Jef Van Den Steen zeggen, maar hij is wel productief. Ik ben heel benieuwd naar dit boek. Het ziet er alvast heel indrukwekkend uit.

Moest de Heer Van Den Steen nu een boek schrijven over de nieuwe lambikken en Geuzes die er de laatste jaren zijn bijgekomen... Dan zou hij gigantisch in mijn achting stijgen!

Jan

NB: Heeft iemand ondertussen die Spencer trappist al geproefd?

jan le mercier

Eindelijk het boek van Jef Van Den Steen uit. (Vreemd: hoe ouder ik word, hoe minder en vooral trager ik lees... doch dit helemaal terzijde)

Ik heb ervan genoten. Jef heeft echt neig zijn best gedaan. Het boek is, vind ik, veel en veel beter dan dat over de Gueuze.

Hier en daar slaat ie wel ns de bal mis (zo is volgens hem Pauline d' Oultremont de tweede echtgenote van Willem I), maar dat mag de pret niet derven! Ik vind het geheel heel vlot en goed geschreven en ook de foto's vind ik bijzonder mooi! Er staat een sublieme foto in van een glas en flesje Westvleteren!

Een dikke pluim voor onze bierschrijver nummer 1!!! Ik zeg het nog 'ns: moest hij nu een boek maken over de nieuwe gueuzes, dan verdient hij volgens mij een standbeeld!

Proficiat!

Jan

homoeccentricus

Ik ben geen fan van hem. Zijn boek over geuzes vind ik niks. Hij wordt betaald door de Belgische bier lobby, en zijn uitspraken als " bierkenner" zijn zeer tendentieus.

Jan_van_Westland

Als ik op bol.com kijk dan pretendeert dit boek ook de brouwgeheimen der Trappisten (deels) te ontsluieren.

Ik lees boeken over bier uitsluitend om hun informatieve waarde.
Ik geef niks om de mooie plaatsjes tenzij die informatief werkelijk iets toevoegen.
Zo kan een plaatje van specifiek detail van een brouwinstallatie soms iets ontsluieren.

Ik ben al in het bezit van "Brew like monk". Voegt dit boek van "Trappist de tien heerlijke bieren" dan nog iets toe? Een klein maar belangrijk detail kan voor mij soms al voldoende zijn om een stap verder te komen!. Of zijn er betere boeken?

Of nog mooier heeft iemand van jullie al eens alle beschikbare info voor het brouwen van een specifiek Trappistenbier uit alle beschikbare boeken, middels eigen bezoeken aan brouwerijen, en via brouwverenigingen of via zijn eigen brouwnetwerk op een rijtje gezet. En is diegene bereidt dat met mij te delen?

Ik weet niet of deze vraag hier past anders moeten jullie het maar elders in het forum plaatsen.   

Alvast dank.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.