Als ik deze discussie lees heb je inderdaad geen filterkuip nodig. Bedankt voor de opmerkzaamheid!
Echter wel:
Gordijnstof om zelf een zak te maken.
Een onderzettertje omdat anders de zak aanbrandt.
Een takel en een katrol om de zak uit de maischkuip te lichten.
Een veiligheidsbril en handschoenen om verbranding te voorkomen.
De juiste gordijnstof die niet geďmpregneerd is!
Een pers om de boel uit te laten lekken
Een zuurstof arme omgeving om te voorkomen dat de boel gaat oxideren!
Voldoende keukenpapier om de zooi die je zelf gemaakt heb op te ruimen.
En dit terwijl je aan een filter emmer met kraan en een filterbodem genoeg hebt om alle voordelen van deze methode te kunnen benutten?
Wie kan mij nou de voordelen van biab noemen buiten de aanschaf van een emmertje en een filterbodem?
Dat was natuurlijk een geintje hč?

Van het lijstje dat je opnoemt heb ik alleen het rekje. Dit is omdat ik diverse maischstappen wil kunnen doen, maar gangbaarder bij BIAB is een eenstapsmaisch. Met een geďsoleerde ketel hoef je niet bij te verwarmen en is het rekje ook niet nodig.
Ook gangbaar bij BIAB is niet spoelen. Ik doe dit wel, vooral om de reden dat ik dan uiteindelijk meer bier over hou, maar het basic idee is: dun maischen, zak eruit (gaat prima met een beetje basismotoriek zonder katrol en zonder morsen), koken die hap. Een heel snelle en effectieve manier van brouwen dus, met heel weinig schoonmaakwerk dat sowieso niet tussendoor hoeft, geen overpompen of hevelen, nooit filterproblemen en weinig kosten. Het uiteindelijke bier doet absoluut niet onder voor een 'traditioneel' gebrouwen bier, en als je niet spoelt (of met genoeg beleid zoals ik doe) is de oxidatie in mijn opinie zelfs minder dan met een filterkuip, waar het wort toch een redelijk tijdje warm zuurstof op staat te nemen. Meteen het wort kunnen gaan koken scheelt in dit geval.
Nadeel is de groottelimiet van je batch. Er zijn mensen die met BIAB 60 liter tegelijk brouwen, en dan ga je wel richting katrol ja, anders is het niet te doen met tillen. Voor mij persoonlijk is een liter of 20 per keer brouwen genoeg, en is dit daar een lekker handig, volwaardig, ongecompliceerd en goedkoop systeem voor.
Maareh, zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Als je het niks vindt of het je niks lijkt, moet je het vooral niet gebruiken.