Ik ben eruit, het wordt een BIAB! Alleen welke spullen nodig?

Gestart door WeirJack, 02-07-2015 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Een taartrooster is veel meer open en zorgt dus voor betere convectiestroming in je ketel. Minder kans op verbranden dus.

haicoterbeek



Als ik deze discussie over biab zo lees dan denk ik dat een filterkuip met geperforeerde bodem toch een betere methode is!

Met de filterkuip kun je door te circuleren eerst een prima filterbed bouwen waardoor je filtraat super helder is.

Als filtratie methode is deze in mijn ogen superieur aan de biab methode.

Wat zijn de voordelen van biab versus filterkuip met geperforeerde bodem?




BrouwMark


Haagse Wouter

Citaat van: BrouwMark op 30-04-2018  11:21 uJe hebt bijvoorbeeld geen filterkuip nodig  :)

Haha ja inderdaad.
Het punt is juist dat je niet allemaal extra materiaal en tijdrovende stappen nodig hebt.

haicoterbeek

Citaat van: BrouwMark op 30-04-2018  11:21 uJe hebt bijvoorbeeld geen filterkuip nodig  :)
Als ik deze discussie lees heb je inderdaad geen filterkuip nodig. Bedankt voor de opmerkzaamheid!
Echter wel:
Gordijnstof om zelf een zak te maken.
Een onderzettertje omdat anders de zak aanbrandt.
Een takel en een katrol om de zak uit de maischkuip te lichten.
Een veiligheidsbril en handschoenen om verbranding te voorkomen.
De juiste gordijnstof die niet geïmpregneerd is!
Een pers om de boel uit te laten lekken
Een zuurstofarme omgeving om te voorkomen dat de boel gaat oxideren!
Voldoende keukenpapier om de zooi die je zelf gemaakt heb op te ruimen.
En dit terwijl je aan een filter emmer met kraan en een filterbodem genoeg hebt om alle voordelen van deze methode te kunnen benutten?

Wie kan mij nou de voordelen van biab noemen buiten de aanschaf van een emmertje en een filterbodem?

Knobby

Ik kan het alleen maar met je eens zijn, het lijkt mij middel erger dan de kwaal, of een oplossing zonder probleem.
Een ander argument zou kunnen zijn dat je weinig ruimte hebt om alles op te bergen, maar als je zorgt dat je filter kuip in je ketel past dan doet dat er ook niet meer toe.

BrouwMark

Citaat van: haicoterbeek op 30-04-2018  22:33 uAls ik deze discussie lees heb je inderdaad geen filterkuip nodig. Bedankt voor de opmerkzaamheid!
Echter wel:
Gordijnstof om zelf een zak te maken.
Een onderzettertje omdat anders de zak aanbrandt.
Een takel en een katrol om de zak uit de maischkuip te lichten.
Een veiligheidsbril en handschoenen om verbranding te voorkomen.
De juiste gordijnstof die niet geïmpregneerd is!
Een pers om de boel uit te laten lekken
Een zuurstof arme omgeving om te voorkomen dat de boel gaat oxideren!
Voldoende keukenpapier om de zooi die je zelf gemaakt heb op te ruimen.
En dit terwijl je aan een filter emmer met kraan en een filterbodem genoeg hebt om alle voordelen van deze methode te kunnen benutten?

Wie kan mij nou de voordelen van biab noemen buiten de aanschaf van een emmertje en een filterbodem?

Dat was natuurlijk een geintje hè?  :)

Van het lijstje dat je opnoemt heb ik alleen het rekje. Dit is omdat ik diverse maischstappen wil kunnen doen, maar gangbaarder bij BIAB is een eenstapsmaisch. Met een geïsoleerde ketel hoef je niet bij te verwarmen en is het rekje ook niet nodig.

Ook gangbaar bij BIAB is niet spoelen. Ik doe dit wel, vooral om de reden dat ik dan uiteindelijk meer bier over hou, maar het basic idee is: dun maischen, zak eruit (gaat prima met een beetje basismotoriek zonder katrol en zonder morsen), koken die hap. Een heel snelle en effectieve manier van brouwen dus, met heel weinig schoonmaakwerk dat sowieso niet tussendoor hoeft, geen overpompen of hevelen, nooit filterproblemen en weinig kosten. Het uiteindelijke bier doet absoluut niet onder voor een 'traditioneel' gebrouwen bier, en als je niet spoelt (of met genoeg beleid zoals ik doe) is de oxidatie in mijn opinie zelfs minder dan met een filterkuip, waar het wort toch een redelijk tijdje warm zuurstof op staat te nemen. Meteen het wort kunnen gaan koken scheelt in dit geval.

Nadeel is de groottelimiet van je batch. Er zijn mensen die met BIAB 60 liter tegelijk brouwen, en dan ga je wel richting katrol ja, anders is het niet te doen met tillen. Voor mij persoonlijk is een liter of 20 per keer brouwen genoeg, en is dit daar een lekker handig, volwaardig, ongecompliceerd en goedkoop systeem voor.

Maareh, zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Als je het niks vindt of het je niks lijkt, moet je het vooral niet gebruiken.

Haagse Wouter

Citaat van: haicoterbeek op 30-04-2018  22:33 uAls ik deze discussie lees heb je inderdaad geen filterkuip nodig. Bedankt voor de opmerkzaamheid!
Echter wel:
Gordijnstof om zelf een zak te maken.
Een onderzettertje omdat anders de zak aanbrandt.
Een takel en een katrol om de zak uit de maischkuip te lichten.
Een veiligheidsbril en handschoenen om verbranding te voorkomen.
De juiste gordijnstof die niet geïmpregneerd is!
Een pers om de boel uit te laten lekken
Een zuurstof arme omgeving om te voorkomen dat de boel gaat oxideren!
Voldoende keukenpapier om de zooi die je zelf gemaakt heb op te ruimen.
En dit terwijl je aan een filteremmer met kraan en een filterbodem genoeg hebt om alle voordelen van deze methode te kunnen benutten?

Wie kan mij nou de voordelen van biab noemen buiten de aanschaf van een emmertje en een filterbodem?

De reden dat je de voordelen niet ziet is omdat je kijkt naar mensen die BIAB rekken tot zijn uiterste limiet. In essentie is het bedoelt om dingen simpel te houden.
Afgezien van de zak is alles wat je noemt niet essentieel. Zelfs het rekje is geen vereiste (enkel handig en kost je een rekje van 2 euro).
Alles wat je nodig hebt is een pan en een zak. En je moet je gewoon beperken tot een liter of 20 en niet moeilijk doen. In 4 a 5 uur brouw je vanaf schroten tot klaar met schoonmaken 20 liter bier met BIAB en nauwelijks materiaal.

En natuurlijk met allemaal uitbreidingen proberen mensen dit geschikt te maken voor grotere batches en bepaalde nadelen eraan weg te halen. En ik ben met je eens dat je je moet afvragen of dat niet de voordelen teniet doet. Maar dat verandert niets aan de essentie van de techniek.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 01-05-2018  00:06 uOok gangbaar bij BIAB is niet spoelen. Ik doe dit wel, vooral om de reden dat ik dan uiteindelijk meer bier over hou, maar het basic idee is: dun maischen, zak eruit (gaat prima met een beetje basismotoriek zonder katrol en zonder morsen), koken die hap. Een heel snelle en effectieve manier van brouwen dus, met heel weinig schoonmaakwerk dat sowieso niet tussendoor hoeft, geen overpompen of hevelen, nooit filterproblemen en weinig kosten. Het uiteindelijke bier doet absoluut niet onder voor een 'traditioneel' gebrouwen bier, en als je niet spoelt (of met genoeg beleid zoals ik doe) is de oxidatie in mijn opinie zelfs minder dan met een filterkuip, waar het wort toch een redelijk tijdje warm zuurstof op staat te nemen. Meteen het wort kunnen gaan koken scheelt in dit geval.
...
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.

De biab-methode heeft inderdaad zijn voor- en nadelen zoals elke methode dat heeft.

De voordelen zijn:
- het is goedkoop en daardoor geschikt om "in te stappen";
- je hoeft geen water warm te maken om te spoelen;
- het is snel.

De nadelen zijn:
- mogelijk aanbranden van de nylonzak;
- je knoeit sneller omdat de zak per definitie lekt;
- je kunt niet spoelen, je mist hierdoor een stukje volmondigheid;
- je wort is minder helder waardoor je sneller last krijgt van oxidatiesmaakjes door een hoger vetgehalte van het wort.

De nadelen zijn op te heffen door:
- een taartenrekje onder in de pan;
- meteen bij het ophoog halen van de zak er een emmer onder te steken;
- als de bovenbedoelde emmer een filteremmer is kun je spoelen;
- na het koken met een roerstok het wort rond laten draaien en de kookketel om zo een wirlpooleffect te krijgen. Daarna het wort uit de kookketel halen met achterlating van de trub.

Je hebt dan wel een filteremmer extra nodig en een grote pan om het spoelwater warm te maken. Het is wat minder simpel maar kost niet meer tijd. Een een emmer op de zak op te vangen heb je toch nodig om knoeien te voorkomen. Zet een taartenrekje op de bodem en maak een kraantje boven de bodem en je kunt spoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.