Ik ben eruit, het wordt een BIAB! Alleen welke spullen nodig?

Gestart door WeirJack, 02-07-2015 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Ik denk dat ook het geknoei van BIAB heel erg afhankelijk is of je alleen werkt en of je handige methodes hebt gevonden om te compenseren als je alleen werkt.

Battum80

Citaat van: Haagse Wouter op 08-04-2016  17:38 uIk denk dat ook het geknoei van BIAB heel erg afhankelijk is of je alleen werkt en of je handige methodes hebt gevonden om te compenseren als je alleen werkt.

En ook hoeveel volume je brouwt. Ik heb Biab nooit als geknoei ervaren.

tdb

Bij het brouwen in een zak moet je ervoor zorgen dat de zak niet de bodem raakt.
Praktisch vraagje : is het mogelijk om hiervoor een rooster van de microgolfoven op de bodem van mijn brouwpot te plaatsen? http://i101.twenga.com/huishoudelijk/magnetron-rooster/rooster-magnetron-35x6-cm-tp_8946814279396560373vb.jpg.
Hierdoor is er geen rechtstreeks contact tussen de bodem en de brouwzak?
Met welke zak hebben jullie goede ervaringen?

Bijkomende vraag in verband met het spoelen bij biab? Wat is de beste methode? De zak na het maischen in een aparte pot met het spoelwater leggen? Of boven de brouwpot laten hangen en zo spoelen? Hoelang?
Alle tips zijn welkom.

Johannesdeloper

Citaat van: tdb op 12-04-2016  13:43 uBij het brouwen in een zak moet je ervoor zorgen dat de zak niet de bodem raakt.
Praktisch vraagje : is het mogelijk om hiervoor een rooster van de microgolfoven op de bodem van mijn brouwpot te plaatsen? http://i101.twenga.com/huishoudelijk/magnetron-rooster/rooster-magnetron-35x6-cm-tp_8946814279396560373vb.jpg.
Hierdoor is er geen rechtstreeks contact tussen de bodem en de brouwzak?
Is perfect, zelf gebruik ik een taartrooster. Het is handig voor de betere circulatie en het voorkomen van aanbranden een centimeter
tusses de bodem en je brouwzak over te houden
Citeer.
Met welke zak hebben jullie goede ervaringen?
Ik heb hem zelf gemaakt met polyester fijne voile vitrage stof. Je kunt ook deze stof gebruiken:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60260330/. Met kant en klare zakken heb ik geen ervaring.
CiteerBijkomende vraag in verband met het spoelen bij biab? Wat is de beste methode? De zak na het maischen in een aparte pot met het spoelwater leggen? Of boven de brouwpot laten hangen en zo spoelen? Hoelang?
Tegenwoordig spoel ik niet meer dat scheelt je 2% minder rendement en heel veel tijd. sommige brouwers claimen dat spoelen een betere smaak geeft.
Toen ik nog spoelde liet ik de zak een klein beetje uitdruipen en gooide hem in een plastic emmer en goot daar voor een 15l brouw 6 liter spoelwater op, dat liet ik 20 minuten intrekken en kneep daarna de zak goed uit en gooide dit bij het overige wort, dat ik aan de kook aan het brengen was.

tdb

Compenseer je dan het niet spoelen met meer mout te gebruiken in je recept? Geen mindere smaakervaring bij jouw biertjes door het niet spoelen?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Johannesdeloper

Citaat van: tdb op 12-04-2016  17:45 uCompenseer je dan het niet spoelen met meer mout te gebruiken in je recept? Geen mindere smaakervaring bij jouw biertjes door het niet spoelen?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het betekent dat ik in mijn brouw software 75℅ rendement invoer ipv 77%
Verder denk ik dat er zaken zijn die voor de kwaliteit van je bier belangrijker zijn dan wel of niet spoelen.
Voor mij geldt vooral gemak. Verder denk ik dat elke transitie in je proces een potentiële bron van infectie en oxidatie is. Dus zak eruit en alle wort in de pan houden en zo snel mogelijk koken houdt je proces simpel.

hobbybob

Citaat van: Johannesdeloper op 12-04-2016  19:28 uVerder denk ik dat elke transitie in je proces een potentiële bron van infectie en oxidatie is. Dus zak eruit en alle wort in de pan houden en zo snel mogelijk koken houdt je proces simpel.

Infectie zeker niet omdat je nog moet koken, oxidatie zou ik ook niet bang voor zijn voor het koken en een wort temperatuur van + 70 graden.
Enigste eventuele voordelen van niet spoelen is tijdwinst ( en in geval van BIAB ) versimpeling van het proces

DirkB

Ik gebruik ook een zelfgemaakte zak van fijne vitragestof. Ik spoel ook niet, maar heb dat ook nooit gedaan, kan je geen objectief oordeel daarover geven.

Mijn zak rust gewoon op de bodem, als ik moet bijverwarmen tijdens het maischen, 'roer' ik met een verfmixer. Ik maak eigenlijk een op en neer gaande beweging. Dat zorgt ook voor een homogene temperatuur in je beslag. Geen last van een aangebrande zak.



Wat betreft het 'uitrekenen' van recepten heb ik goede ervaringen met de Biabacus van www.biabrewer.info. Lekker simpel, maar werkt prima. Zeg maar net als BIAB...  ^-^

EvdBroek

In hoeverre is vitrage voedselveilig? Ik weet dat men vitrage behandeld met brandvertragende middelen en die zijn zeker niet geschikt voor menselijke consumptie.

EvdBroek

Maar goed dat ik een verfmixer ook niet.... Ik ben blij dat ik geen keurmeester ben 😂

DirkB

100% polyester vitrage is uit zichzelf brandvertragend en niet behandeld. Evengoed even uitkoken voor het eerste gebruik. Die verfmixer heb ik wat minder onderzoek naar gedaan. Ervoor gemaakt is ie zeker niet. Een rvs exemplaar zou beter zijn... Iemand een linkje?

emiel1

Citaat van: DirkB op 12-04-2016  22:36 u100% polyester vitrage is uit zichzelf brandvertragend

 :nut: Dat lijkt me niet toch?

DirkB

Citaat van: emiel1 op 13-04-2016  11:26 u:nut: Dat lijkt me niet toch?

Naja, ik ben ook geen expert, maar mij is verteld dat de stof die ik kocht, onbehandeld 100% polyester was. En dat polyester smelt in plaats van in de fik vliegt. Maar goed, alleen van horen zeggen dus. Ik heb mijn zak voor gebruik even goed uitgekookt.

emiel1

Citaat van: DirkB op 13-04-2016  11:42 uNaja, ik ben ook geen expert, maar mij is verteld dat de stof die ik kocht, onbehandeld 100% polyester was. En dat polyester smelt in plaats van in de fik vliegt. Maar goed, alleen van horen zeggen dus. Ik heb mijn zak voor gebruik even goed uitgekookt.

Polyester smelt inderdaad eerder dan dat het brandt, maar dat druipende kunststof is wel levensgevaarlijk als het op je komt. Maar het zou inderdaad kunnen dat het niet het vuur verder verplaatst en dat het daardoor als brandvertragend wordt gezien.

Haagse Wouter

De enige manier waarop dat kan gebeuren is als je de zaak op een vlam laat vallen.
Oftewel als je je fornuis of brander uitzet wanneer er geen pan op staat is er geen gevaar. Dit geld overigens voor eigenlijk alles wat je bij bierbrouwen gebruikt wat niet van een metaal is, niet op een open vlam gooien.
Polyester stoffen zullen echt niet smelten van wat maischtemperatuten, zolang de zak en de pan gescheiden zijn door een valse bodem.

bjorri

Maar de vraag is of polyester bij hoge temperaturen voedselveilig is? Ik weet het echt niet maar gezien de lucht die van vers polyester afkomt durf ik er niet op te vertrouwen. Vitrage is niet bepaald gemaakt voor de voedsel industrie, je weet ook niet wat ze er verder mee gedaan hebben. maar ik weet het dus echt niet.

Waarom niet van kaasdoek? Dat heb ik een brouw of wat gebruikt en werkte prima, mijn zelfgemaakte kaasdoek hopzakjes waren na een dertig keer gebruiken en tussendoor wassen wel gaar.

Johannesdeloper

Citaat van: emiel1 op 13-04-2016  11:45 uPolyester smelt inderdaad eerder dan dat het brandt, maar dat druipende kunststof is wel levensgevaarlijk als het op je komt. Maar het zou inderdaad kunnen dat het niet het vuur verder verplaatst en dat het daardoor als brandvertragend wordt gezien.

Voile is 100% polyester, smelt bij 225gr, je moet voorkomen dat er direct contact is tussen je zak en de bodem.
Polyester is bestand tegen zuur, neemt geen vocht op. Bacteriën em schimmel wordt niet opgenomen.Polyester verpakkingen zijn algemeen gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie. Ik denk dat iedereen vol vertrouwen een rookworst in een polyester verpakking in bijna kokend water stoppen.

Heisenberg

Citaat van: Chilobrachys op 02-07-2015  21:15 uZelfde hier, prima rendement ook  :)

Kun je niet gewoon een bord op de bodem van je kookketel leggen? Dan komt de biab zak ook niet in contact met de bodem van je kookketel, toch?

Chilobrachys


Haagse Wouter

En toch zou ik zelf niet snel een bord erin leggen wanneer je makkelijk een RVS alternatief kan gebruiken.

Ik heb gebruikt als valse bodem:
- Spatdeksel (RVS) van de action waar ik het handvat afgezaagd had.
- Pannenonderzetter (RVS), tevens van de action.

Beiden werkten perfect en zijn onverwoestbaar.

CeesM

Ik had vroeger een zak met haakjes er aan zodat je het in de brouw emmer/pan kan hangen. Bodem van de zak hing vrij van bodem/verwarmingselement.

BrouwMark

Een bord zou ik ook niet doen. Je sluit dan wort op tussen je verwarmingselement en het bord, dat gaat geheid verbranden bij verwarmen.

Ik gebruik zelf een RVS taartrooster en een kant-en-klare zak van brew bag. Die zijn mooi fijnmazig en laten nauwelijks troep door, en bovendien erg sterk. Tijdens verwarmen naar een volgende maischstap roer/schep ik af en toe eens van beneden naar boven, om ervoor te zorgen dat er geen stilstaand wort staat te verbranden onder het taartrooster. Na de maisch zet ik een inklapbaar rekje op mijn (geïsoleerde) weckketel, dat eigenlijk bedoeld is om fruit te laten uitlekken. Het lekzakje dat er bij zit gebruik ik niet. Op dat rekje zet ik een groot RVS vergiet, en daar zet ik de zak in. Dit is even een tweehandenoefening als je alleen brouwt, maar tot nu toe prima zonder gemors gelukt met ik denk als grootste stort zo'n 7 kilo mout. Om de onderrand van het vergiet bind ik van tevoren een hopzak met een stuk rolladetouw. De punt van de hopzak hangt dan net in mijn wort. Zo loopt al het uitdruipsel zonder kletteren (en knoeien) door/langs de hopzak in de pan. Via de kraan tap ik eerst een aantal liters wort af en schenk die over de zak. Veel trub van onder uit de pan ben je dan kwijt. Hierna zet ik de weckketel al op 'koken'. Af en toe eens rustig over de bodem roeren kan gewoon met het rekje erop. Het taartrooster is er dan natuurlijk al uit gehaald.

Daarna spoel ik, door met een pollepel een flinke pan heet water over de zak te scheppen. Als laatste een paar liter koud water, zodat de zak niet meer gloeiend heet is. Uiteindelijk knijp ik de zak licht uit. Op die manier maak ik tot 24 liter bier in mijn weckketel, afhankelijk van het gewenste begin SG en je kooktijd natuurlijk. Lekker compact (slechts één pan en alles past ook in de weckketel achteraf), lekker goedkoop en lekker ongecompliceerd.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: BrouwMark op 27-04-2018  14:06 uIk gebruik zelf een RVS taartrooster en een kant-en-klare zak van brew bag.
Neem gewoon een Ikea stoompan inzet, https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/

BrouwMark

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 27-04-2018  21:10 uNeem gewoon een Ikea stoompan inzet, https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/

Waarom, als dit perfect werkt?  :weetniet:

Haagse Wouter


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.