Een bord zou ik ook niet doen. Je sluit dan wort op tussen je verwarmingselement en het bord, dat gaat geheid verbranden bij verwarmen.
Ik gebruik zelf een RVS taartrooster en een kant-en-klare zak van brew bag. Die zijn mooi fijnmazig en laten nauwelijks troep door, en bovendien erg sterk. Tijdens verwarmen naar een volgende maischstap roer/schep ik af en toe eens van beneden naar boven, om ervoor te zorgen dat er geen stilstaand wort staat te verbranden onder het taartrooster. Na de maisch zet ik een inklapbaar rekje op mijn (geïsoleerde) weckketel, dat eigenlijk bedoeld is om fruit te laten uitlekken. Het lekzakje dat er bij zit gebruik ik niet. Op dat rekje zet ik een groot RVS vergiet, en daar zet ik de zak in. Dit is even een tweehandenoefening als je alleen brouwt, maar tot nu toe prima zonder gemors gelukt met ik denk als grootste stort zo'n 7 kilo mout. Om de onderrand van het vergiet bind ik van tevoren een hopzak met een stuk rolladetouw. De punt van de hopzak hangt dan net in mijn wort. Zo loopt al het uitdruipsel zonder kletteren (en knoeien) door/langs de hopzak in de pan. Via de kraan tap ik eerst een aantal liters wort af en schenk die over de zak. Veel trub van onder uit de pan ben je dan kwijt. Hierna zet ik de weckketel al op 'koken'. Af en toe eens rustig over de bodem roeren kan gewoon met het rekje erop. Het taartrooster is er dan natuurlijk al uit gehaald.
Daarna spoel ik, door met een pollepel een flinke pan heet water over de zak te scheppen. Als laatste een paar liter koud water, zodat de zak niet meer gloeiend heet is. Uiteindelijk knijp ik de zak licht uit. Op die manier maak ik tot 24 liter bier in mijn weckketel, afhankelijk van het gewenste begin SG en je kooktijd natuurlijk. Lekker compact (slechts één pan en alles past ook in de weckketel achteraf), lekker goedkoop en lekker ongecompliceerd.