Ik ben ook een BIABende beginner. Bevalt mij prima, maar ik heb voor de rest 0 ervaring, dus geen vergelijk. Geklieder is het bij mij niet: Zak optillen, even uitdruppen en dan met een touwtje boven een schone emmer helemaal uitpersen (siliconen handschoenen zijn wel fijn). Die wort later weer terug de pan in kiepen. Kan zonder een druppeltje te morsen!
Ik gebruik een 36 liter pan met een zelf genaaide zak. Het lukt, afhankelijk van de zwaarte van het bier, om hier tussen de 17 en 20 liter bier mee te maken, zonder te spoelen. Deze pan gebruik ik op het fornuis, waar ik gelukkig een dikke (5,8 kW) wokbrander heb. De dikke 25 liter wort gaat prima aan de rollende kook, een volle pan (28 / 29 liter) kan ik met ongeveer 9 graden per 5 minuten opwarmen. Redelijk vlot, maar veel minder vermogen is niet heel lekker denk ik.
BIAB was voor mij een uitkomst: Met vrij weinig ruime en gedoe lekker biertjes maken! Zo'n Braumeister lijkt mij ook wel wat, maar eerst maar even wat ervaring pakken op een wat goedkopere manier. Voordat ik dat verschil ga merken...