Ik ben eruit, het wordt een BIAB! Alleen welke spullen nodig?

Gestart door WeirJack, 02-07-2015 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 06-07-2015  08:55 uHet is ook zo. Als je een brander hebt en een bierfust van 50 liter, kun je ± 9 kg granen makkelijk verwerken. De zak optillen is ook geen probleem.

Of het optillen van zo'n grote zak geen probleem is ligt ook aan waar je pan staat. Als dat op de grond is dan is het minder een probleem. Staat de pan op een tafel dan wordt het wel degelijk een probleem.

Daarnaast komt er veel hete wort uit zo'n zak. Die wil je opvangen om het verlies te verminderen, maar ook om niet na verloop van tijd vast te plakken aan de vloer. Dat betekent dat je terwijl je de zak omhoog trekt met één hand, je met je andere hand een emmer onder de zak moet houden. Met grote hoeveelheden niet erg makkelijk. Dan is een hevelfilter toch echt wel handiger. Je hevelt het wort uit de pan en schept daarna de bostel uit de pan in een emmer of vuilniszak. BIAB is geen handige methode voor grotere brouwsels dan 20 à 25 liter wort.

WeirJack

Citaat van: Markiej87 op 06-07-2015  18:50 u20 liter of meer aan de kook brengen op een normaal gasfornhuis kan prima. Deed ik ook met mijn 33 liter pan, ik heb geen wokbrander.

Gelukkig maar ik was al bezig mijn panvolume terug te schroeven naar een 20 L om dat ik alleen maar een gewoon gasfornuis heb en dan één zonder wokbrander.
Heb je een link naar de pan die je gebruikt want klaarblijkelijk is de ene pan de andere niet.

Mijn insteek is om eerst een paar keer te brouwen met zo min mogelijk poespas. Als het bevalt (waar ik niet aan twijfel) komen de aparte branders, grotere pannen en andere brouwmethodes vanzelf wel om de hoek kijken :). Als ik dan nog steeds de spullen kan gebruiken die ik nu aanschaf (vandaar de 33 L pan) is dat alleen maar meegenomen.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 06-07-2015  21:22 uOf het optillen van zo'n grote zak geen probleem is ligt ook aan waar je pan staat. Als dat op de grond is dan is het minder een probleem. Staat de pan op een tafel dan wordt het wel degelijk een probleem.

Daarnaast komt er veel hete wort uit zo'n zak. Die wil je opvangen om het verlies te verminderen, maar ook om niet na verloop van tijd vast te plakken aan de vloer. Dat betekent dat je terwijl je de zak omhoog trekt met één hand, je met je andere hand een emmer onder de zak moet houden. Met grote hoeveelheden niet erg makkelijk. Dan is een hevelfilter toch echt wel handiger. Je hevelt het wort uit de pan en schept daarna de bostel uit de pan in een emmer of vuilniszak. BIAB is geen handige methode voor grotere brouwsels dan 20 à 25 liter wort.

Daarom geef ik aan " als je een brander hebt "....

Marcel_k

Citaat van: WeirJack op 06-07-2015  23:40 uGelukkig maar ik was al bezig mijn panvolume terug te schroeven naar een 20L om dat ik alleen maar een gewoon gasfornuis heb en dan één zonder wokbrander.
Heb je een link naar de pan die je gebruikt want klaarblijkelijk is de ene pan de andere niet.
ik heb een Menno-pan van 21 liter, die is groot genoeg voor batches van 10-15 liter.
Diameter van een 33 L pan is 35 cm.

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

WeirJack

Citaat van: Marcel_k op 07-07-2015  11:09 uik heb een Menno-pan van 21 liter, die is groot genoeg voor batches van 10-15 liter.
Diameter van een 33 L pan is 35 cm.

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

Thanx Oeps bedankt (geintje Jacaques  :P ) ik ga het even uitchecken  :proost2:

WeirJack

Als ik een 20 L glazen fles in mand wil om in te vergisten dan lees ik dat deze door Brouwmarkt niet verzonden wordt (ergens ook wel begrijpelijk). Ik neem aan dat deze dan opgehaald moet worden  :-\

Kent iemand dan een brouwwinkel meer in de buurt van Rotterdam?

Thamerdal

Citaat van: WeirJack op 07-07-2015  14:17 uKent iemand dan een brouwwinkel meer in de buurt van Rotterdam?

Brouwland  >:D

EvdBroek

Citaat van: WeirJack op 06-07-2015  23:40 uGelukkig maar ik was al bezig mijn panvolume terug te schroeven naar een 20 L om dat ik alleen maar een gewoon gasfornuis heb en dan één zonder wokbrander.


Ik zou dus niet gaan kliederen boven mijn fornuis met een zak vol mout en hete wort. Je krijgt je fornuis vervolgens niet gemakkelijk meer schoon. Waarom niet een simpele hevelfilter maken, je bent met 2 tientjes en een paar uur klussen klaar. Scheelt je een heleboel ge-emmer  ;)

WeirJack

Citaat van: EvdBroek op 07-07-2015  16:12 uIk zou dus niet gaan kliederen boven mijn fornuis met een zak vol mout en hete wort. Je krijgt je fornuis vervolgens niet gemakkelijk meer schoon. Waarom niet een simpele hevelfilter maken, je bent met 2 tientjes en een paar uur klussen klaar. Scheelt je een heleboel ge-emmer  ;)

Klopt op zich maar dan moet je daarna nog koken en hop erbij dus filteren naar een aparte pan -> is geen BIAB meer toch?

EvdBroek

Je kunt ook het gefilterde wort opvangen in een koelbox en na het verwijderen van het bostel uit je ketel, het wort terug gieten en gaan hop koken

Woozl

Citaat van: EvdBroek op 07-07-2015  18:38 uJe kunt ook het gefilterde wort opvangen in een koelbox en na het verwijderen van het bostel uit je ketel, het wort terug gieten en gaan hop koken

Ik laat het tijdelijk in mijn gistvat lopen.

EvdBroek

Dat kan natuurlijk ook, maar als je een koelbox hebt, blijft het wel wat beter op temperatuur

Markiej87

Citaat van: WeirJack op 06-07-2015  23:40 uGelukkig maar ik was al bezig mijn panvolume terug te schroeven naar een 20 L om dat ik alleen maar een gewoon gasfornuis heb en dan één zonder wokbrander.
Heb je een link naar de pan die je gebruikt want klaarblijkelijk is de ene pan de andere niet.

Mijn insteek is om eerst een paar keer te brouwen met zo min mogelijk poespas. Als het bevalt (waar ik niet aan twijfel) komen de aparte branders , grotere pannen en andere brouwmethodes vanzelf wel om de hoek kijken :). Als ik dan nog steeds de spullen kan gebruiken die ik nu aanschaf (vandaar de 33 L pan) is dat alleen maar meegenomen
Ik heb ook zo'n Menno-pan.

WeirJack

Als ik tzt 20 L wil brouwen. Hoe groot moet dan mijn gistfles eigenlijk zijn. Ik heb het in dit draadje wel over 20 L maar dat is dan te klein natuurlijk. Welk volume fles in mand zou voor 20 L brouwsels geschikt zijn?

EvdBroek

Citaat van: WeirJack op 07-07-2015  23:10 uAls ik tzt 20 L wil brouwen. Hoe groot moet dan mijn gistfles eigenlijk zijn. Ik heb het in dit draadje wel over 20 L maar dat is dan te klein natuurlijk. Welk volume fles in mand zou voor 20 L brouwsels geschikt zijn?
Reken zeker op 10 a 15 L kopruimte.

WillemLoosduinen

Vooruit maar!  :weetniet: Mijn eerste reactie na het voorstellen. Als beginnend brouwer die alle spullen nog moet aanschaffen, spreekt deze BIAB-methode (met brouwzak/hopzak) mij ook erg aan. Ik wil beginnen met kleine hoeveelheden van 10/15 liter. Tillen van de zak, zal dan geen probleem zijn en het beslag past dan in een flinke vergiet/filter, bovenop de pan. Gelijk spoelen (indien nodig) boven de pan en daarna koken.  De Menno pan van 21 liter zou dan voldoende zijn. Daarmee wil ik het brouwproces met een simpel recept (Westmalle Extra) hier elders op het forum, met één moutsoort en één hopsoort, in de vingers krijgen. Daarna zien we wel weer  8)! Natuurlijk sta ik open voor aanvullingen/correcties van de experts  :brouwen: hier op het forum. Proost! :proost:

Dugraph

Citaat van: WillemLoosduinen op 30-03-2016  11:38 uVooruit maar!  :weetniet: Mijn eerste reactie na het voorstellen. Als beginnend brouwer die alle spullen nog moet aanschaffen, spreekt deze BIAB-methode (met brouwzak/hopzak) mij ook erg aan. Ik wil beginnen met kleine hoeveelheden van 10/15 liter. Tillen van de zak, zal dan geen probleem zijn en het beslag past dan in een flinke vergiet/filter, bovenop de pan. Gelijk spoelen (indien nodig) boven de pan en daarna koken.  De Menno pan van 21 liter zou dan voldoende zijn. Daarmee wil ik het brouwproces met een simpel recept (Westmalle Extra) hier elders op het forum, met één moutsoort en één hopsoort, in de vingers krijgen. Daarna zien we wel weer  8)! Natuurlijk sta ik open voor aanvullingen/correcties van de experts  :brouwen: hier op het forum. Proost! :proost:

Klinkt goed! Ik zit in hetzelfde schuitje. Na 5 moutextractpoederbrouwsels (leuk woord voor galgje..) wil ik ook opschalen in methode en volume. Als ik het forum goed heb bekeken dan is 15 liter echt de bovengrens. Dan nog zijn er een hoop mensen die tegenstander zijn van BIAB..? Te rommelig, te veel gedoe, mindere smaak? Terwijl ik als beginner alleen maar het grote voordeel zie van minder materieel en volgens mij ook minder gedoe (filteren, hevelen, enz.). Zijn er mensen die ons met beide benen op de grond willen zetten?

Johannesdeloper

Ik zou niet eens spoelen. Met spoelen win je een paar procent brouwzaalrendement.
Niet spoelen gaat veel sneller en geeft een gering smaakvoordeel, maar vooral een veel snellere procedure om gelijk te gaan koken.
Voor 15 liter gebruik je iets van 22 liter water, af en toe goed roeren en je haalt de suikers prima uit het wort zonder spoelen.

EvdBroek

Citaat van: WillemLoosduinen op 30-03-2016  11:38 uDe Menno pan van 21 liter zou dan voldoende zijn.
Ik zou een grotere pan nemen, 21 liter is best klein. Ik denk dat die van 33 liter toekomstvaster is, wellicht wil je straks 20 liter gaan brouwen....

Het is namelijk relatief gezien niet meer werk om 20 liter t.o.v. 15 liter te brouwen.

Marksbrew

Ik brouw ook met BIAB en heb voor 25 euro een grote Weckpan via marktplaats aangeschaft. Met een klein beetje geduld zijn die prima te vinden. Er past een standaard maischzak van Brouwmarkt in. Eenvoudig en werkt prima.

Battum80

Citaat van: EvdBroek op 30-03-2016  12:24 uIk zou een grotere pan nemen, 21 liter is best klein. Ik denk dat die van 33 liter toekomstvaster is, wellicht wil je straks 20 liter gaan brouwen....

Helemaal mee eens, minder wort in een grote pan gaat prima. Omgekeerd wordt lastig.

Ik denk dat Biab een goede manier is om te starten met moutbrouwen. En mocht je later besluiten op een andere methode over te stappen, dan heb je geen (of nauwelijks) spullen gekocht die je niet meer kan gebruiken.

bjorri

Biab ben ik ook mee begonnen na blik en extract. Toentertijd waren de inzetpannen hier erg populair en ik verzon zelf dat een zak misschien ook wel als inzetpan zou kunnen fungeren. Oeps, het bleek dus al beproefde methode te zijn dus.

Waarom ik er van afgestapt ben is inderdaad het eeuwige geknoei. Alles plakt na een keer brouwen. Mensen die heel netjes kunnen werken hebben daar mogelijk minder last van maar ik plakte de badkamer uit. De zak omhoog halen deed ik met en katrol, dan kon het ook even uitlekken en zelfs spoelen ging min of meer. Toen de katrol een keer los schoot was ik wel heel blij dat ik in de badkamer brouwde. Ik kon gelijk mezelf onder de douche koud afspoelen tegen brandwonden en daarna zelfs nog een deel van het wort redden.

Naderhand een 'menno' pan erbij, een collega een gat laten boren voor een kraan. Met wekketel, mennopan, een pompje, wat koperbuis e.d. en niet te vergeten een platenkoeler en twee gistvaten heb ik nu een rims en durf ik gewoon op het aanrecht te brouwen. Kan ik tussendoor ook nog koken, eten, tv kijken en computeren. Die dingen gingen wat minder handig bij brouwen op een andere verdieping.

Biab is volgens mij prima om mee te starten maar poog rekening te houden met een overstap. Ook ik vind 15 liter per keer niet handig. Ik richt op 20 liter, dat is twee kratten en wat losse flesjes voor testen e.d. Mogelijk schaal ik nog op naar drie kratten per batch. Daarvoor heb ik vooral een groter gistvat nodig.

DirkB

Ik ben ook een BIABende beginner. Bevalt mij prima, maar ik heb voor de rest 0 ervaring, dus geen vergelijk. Geklieder is het bij mij niet: Zak optillen, even uitdruppen en dan met een touwtje boven een schone emmer helemaal uitpersen (siliconen handschoenen zijn wel fijn). Die wort later weer terug de pan in kiepen. Kan zonder een druppeltje te morsen!

Ik gebruik een 36 liter pan met een zelf genaaide zak. Het lukt, afhankelijk van de zwaarte van het bier, om hier tussen de 17 en 20 liter bier mee te maken, zonder te spoelen. Deze pan gebruik ik op het fornuis, waar ik gelukkig een dikke (5,8 kW) wokbrander heb. De dikke 25 liter wort gaat prima aan de rollende kook, een volle pan (28 / 29 liter) kan ik met ongeveer 9 graden per 5 minuten opwarmen. Redelijk vlot, maar veel minder vermogen is niet heel lekker denk ik.

BIAB was voor mij een uitkomst: Met vrij weinig ruime en gedoe lekker biertjes maken! Zo'n Braumeister lijkt mij ook wel wat, maar eerst maar even wat ervaring pakken op een wat goedkopere manier. Voordat ik dat verschil ga merken...


JanSt

Ik heb 3 jaar lang bier gebrouwen met een biab. Werkt geweldig.
Ik heb een weckpan en ik heb een pully systeem gemaakt om mijn zak op te hangen. Gewoon een paar katrollen aan het plafond.
Deze kan dus boven de pan uitlekken en kan ik meteen mijn spoelwater er overheen gooien..

Recentelijk ben ik overgestapt op de koelbox methode, dat is toch net even handiger alleen heb je minder maischstappen.
Warm water in de koelbox, mout er bij en wachten. Even de hevelfilter erin... en meteen in de kookpan en gaan.
En ik heb een hoger rendement met de koelboxmethode...

Veel plezier met de biab.

hobbybob

2 jaar lang BIAB gedaan maar het is en blijft een geklieder en geknoei >:D
Daarna met een koelbox ( en nog wel eens tot batches van 20 liter ) tegenwoordig met 2 pannen 70 liter.

Als beginnende brouwer zou ik inderdaad de koelbox methode gebruiken:

1 - Menno pan 33 liter ( moest er toch al komen
2 - Koelbox 35 liter ( Action onder de 10 euro )
3 - Hevelfilter maken of filterhex kopen

Met een koelbox kun je wel degelijk een 2 stap maisch uitvoeren, dik inmaischen en dan kokend water erbij tot de gewenste temperatuur.
Overigens geheel niet nodig een eenstapsmaisch op 66 graden levert prima bieren op.
Het helpt bij die action koelboxen om eerst ff warm water erin te doen en de koelbox geïsoleerd op te stellen ook de bodem.
Als ik inmaisch voor 66 graden dan zakt de temperatuur hier max 1 graad in 60 min meer dan acceptabel

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.