Ik ben eruit, het wordt een BIAB! Alleen welke spullen nodig?

Gestart door WeirJack, 02-07-2015 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joosting87

Citaat van: Jacques op 03-07-2015  17:08 uIn een zak brouwen kan inderdaad een aardige methode zijn om goedkoop kleine brouwsels te brouwen.

WeirJack heeft het echter over een kookketel van 50 tot 70 liter. Bij dergelijke hoeveelheden zou ik niet snel de BIAB-methode gebruiken. Veel te veel geknoei. Bij kleine hoeveelheden kun je makkelijk de zak optillen en laten uitlekken boven een emmer. Bij grote hoeveelheden is dat toch allemaal een heel stuk lastiger.

Een hevelfilter is ook niet al te duur en een veel beter alternatief voor het filteren. 
Destijds was ik in ieder geval heel blij toen ik van een filterzak overstapte op een hevelfilter. Veel minder gedoe en minder tijd nodig voor het opruimen.

in zijn lijstje staat een grote kookketel, maar een klein gistvat (25 Liter). dus daar kan je max 20 liter in vergisten, omdat het anders je waterslot uit schuimt denk ik. dus was daar van uit gegaan. 50 - 70 liter zou ik zelf nooit BIAB doen. Veel te onhandig en te zwaar. dus of je kookketel is veel te groot, of je gistvat veel te klein. en wil je als beginner direct starten met batches van 50 liter?  :weetniet:

WeirJack

Citaat van: Jacques op 03-07-2015  17:08 uWeirJack heeft het echter over een kookketel van 50 tot 70 liter. Bij dergelijke hoeveelheden zou ik niet snel de BIAB-methode gebruiken.
Beste Jaqcues, JanEric, Joosting87 en homoeccentricus. Die 70 liter heb ik in mijn naïviteit genomen vanwege een aanbieding waarover in dit forum gesproken werd http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23144.msg352798.html#msg352798.

Nu 1 dag verder met alle opbouwende kritiek besef ik dat dit een maatje te groot is.

De reden is dat ik liever start met een BIAB dan met een blik. Maar dat neemt niet weg dat het mijn bedoeling is tzt over te stappen op volledig moutbrouwen en dan leek me een 70 liter vat wel weer handig.

Zo zie je dat ik echt met handen in mijn haar sta wat nu wel en wat nu niet aan te schaffen en langzaam maar zeker, mede dankzij de tips van jullie ( vooral jij erg bedankt Edwarff), kom ik tot mijn boodschappenlijstje.

Maar dan zal ik wel af moeten stappen van de complete kits die aangeboden worden want daar kan ik uiteindelijk maar 1 of 2 dingen van gebruiken blijkt nu.

WeirJack

Citaat van: Woozl op 02-07-2015  19:46 uIn plaats van de hydrometer (en maatglas) zou ik een refractometer kopen.

dat was ik sowieso van plan vooral gezien de "spamlink" van Oscar onderaan zijn posts hehehe  :D ;D

met zo'n refractometer snap ik eigenlijk niet waarom je nog een SG hydrometer zou gebruiken.

trouwens Oscar de prijs is wel erg scherp. compenseert deze zichzelf ook nog voor de temperatuur en heb je er goede ervaringen mee?

Marcel_k

Citaat van: WeirJack op 03-07-2015  20:10 uMaar dat neemt niet weg dat het mijn bedoeling is tzt over te stappen op volledig moutbrouwen en dan leek me een 70 liter vat wel weer handig
hai,
biab IS volledig moutbrouwen, ik weet niet wat voor beeld je daarbij hebt, maar daar zit geen korreltje extract bij.
Lees je anders eerst een rustig in,  zonder allerlei overhaaste aankopen, die indruk krijg ik nl. nu een beetje.  :police:

WeirJack

Citaat van: Marcel_k op 03-07-2015  20:24 uhai,
biab IS volledig moutbrouwen, ik weet niet wat voor beeld je daarbij hebt, maar daar zit geen korreltje extract bij.
Lees je anders eerst een rustig in,  zonder allerlei overhaaste aankopen, die indruk krijg ik nl. nu een beetje.  :police:

Haha misschien wel een juiste indruk. Maar ik bedoelde met volledig moutbrouwen eigenlijk te zeggen op de reguliere "old school" manier. ( nu ga jij natuurlijk zeggen dat BIAB een reguliere manier is maar je snapt wel wat ik bedoel :P )

Ik kom overhaast over maar zit al een paar weken me zelf rustig in te lezen op dit forum vergezelt met de nodige YouTube filmpjes voordat ik me aanmeldde.
Maar net als ik denk dat ik mijn lijstje klaar heb heb (ik zou gaan starten met een blik)  lees ik iets wat de boel weer compleet anders maakt(Hé BIAB lijkt me veel beter en smaakvoller). :weetniet:

Neemt niet weg dat ik wel zit te stuiteren om mijn eerste biertje te maken en mijn ervaring met jullie te delen. :proost:

Woozl

Citaat van: WeirJack op 03-07-2015  20:18 udat was ik sowieso van plan vooral gezien de "spamlink" van Oscar onderaan zijn posts hehehe  :D ;D

met zo'n refractometer snap ik eigenlijk niet waarom je nog een SG hydrometer zou gebruiken.

trouwens Oscar de prijs is wel erg scherp. compenseert deze zichzelf ook nog voor de temperatuur en heb je er goede ervaringen mee?

Met een refractometer heb je geen hydrometer meer nodig..
Volgens mij zit de temperatuur compensatie in het feit dat je maar een druppel gebruikt, en dat deze druppel op het glas meteen afkoelt. Maat misschien heb ik het mis?

Marcel_k

Citaat van: WeirJack op 03-07-2015  20:40 uNeemt niet weg dat ik wel zit te stuiteren om mijn eerste biertje te maken en mijn ervaring met jullie te delen. :proost:
Ach, je hebt gelijk ook. Just do it!
Kijk anders voor de lol nog even op youtube gericht naar biab-filmpjes. Meestal van die net iets te dikke australiërs op teenslippers. Maar je krijgt wel een idee van wat je nodig hebt.
Of Craigtube natuurlijk.

Ikzelf had in eerste instantie een pan v 33 liter. Toen die vers uit de doos op mijn fornuis stond, heb ik 'm bij Menno heeeeel snel geruild voor 21 liter.  Veels te groot als je max. 15 liter brouwt.
Just saying.

WeirJack

Citaat van: Marcel_k op 04-07-2015  00:06 uach, je hebt gelijk ook. Just do it!
Kijk anders voor de lol nog even op youtube gericht naar biab-filmpjes. Meestal van die net iets te dikke Australiërs op teenslippers. Maar je krijgt wel een idee van wat je nodig hebt.
Of Craigtube natuurlijk.

Ikzelf had in eerste instantie een pan v 33 liter. Toen die vers uit de doos op mijn fornuis stond, heb ik 'm bij Menno heeeeel snel geruild voor 21 liter.  Veels te groot als je max. 15 liter brouwt.
Just saying.

Hehehe great en ik heb al naar aanleiding van jouw comments de pan naar een 33 L in mijn excel boodschappenlijstje veranderd (33 L want ik wil max 20 Liter bier brouwen) maar past die 33L wel een beetje op een normaal gasfornuis?

En ik ben inderdaad veel BIAB filmpjes aan het kijken! Geweldig die vergelijking van die net iets te dikke Australiërs op teenslippers.  :D :D

Jacques

"Just do it!" , "Just saying.", "great", "comments"

Een opmerking van mij als beheerder van dit forum.
Dit is een Nederlandstalig forum. Daarom graag ook in het Nederlands berichten posten en niet onnodig Engels gebruiken.

WeirJack

Citaat van: Jacques op 04-07-2015  08:26 u"Just do it!" , "Just saying.", "great", "comments"

Een opmerking van mij als beheerder van dit forum.
Dit is een Nederlandstalig forum. Daarom graag ook in het Nederlands berichten posten en niet onnodig Engels gebruiken.

Je bent "YouTube" vergeten. Zal ik voortaan jijBuis gaan noemen  ;)

homoeccentricus


GeBaxke

Citaat van: WeirJack op 04-07-2015  00:18 umaar past die 33L wel een beetje op een normaal gasfornuis

Nee, dat werkt niet ideaal, op mijn gasfornuis heb ik een "wokbrander" die zijn ongeveer 2- max 5 kW.
De grote pitten zijn ongeveer 3 kW.
Een normale gasbrander voor ons brouwers 6-13 kW
Dus ga voor een gasbrander zou ik zeggen, hoe meer kW hoe beter.

Leuk topic, zelf "biab" ik al jaren (ik biab, jij biabt, wij biabben, ik heb gebiabt maar dat terzijde).
In een 70 liter pan met valse geperforeerde bodem brouw ik 50-60 liter bier.
Daar krijg je prima bierkes mee, het is gewoon veel makkelijker vind ik dan met 2 of 3 pannen aan de gang. Een Speidel Braumeister is gewoon een rvs computer gestuurd biab apparaat  ;). Werkt ook prima.
Wellicht een leuk afgesplitst topic; To biab of Not to biab thats the question (wel of niet biabben dat is de vraag)

Marcel_k

Ik denk dat we BIAB binnenkort BIEZ moeten gaan noemen [emoji6][emoji6]
33 L pan kan wel op de wokbrander, op de achterste branders wordt al lastig als je niet veel ruimte achter het fornuis hebt ivm muur.

Hier nog een prima artikel over biab: http://beersmith.com/blog/2009/04/14/brew-in-a-bag-biab-all-grain-beer-brewing

Jacques

Citaat van: GeBaxke op 04-07-2015  13:20 uEen Speidel Braumeister is gewoon een rvs computer gestuurd biab apparaat  ;).

Niet echt. Een Braumeister is een RIMS. Het wort wordt rondgepompt, dat is een wezenlijk andere techniek.


Citaat van: Marcel_k op 04-07-2015  16:01 uIk denk dat we BIAB binnenkort BIEZ moeten gaan noemen [emoji6][emoji6]

Het brouwen in een zak voerde ik al zo'n 35 jaar geleden uit voordat het populair werd onder Australiërs en via het internet werd gepropageerd. In het boekje van Jan van Schaik werd het beschreven. Later ben ik overgestapt op een hevelfilter. Veel makkelijker in gebruik, minder oxidatie en geklieder. De bostel kon ook veel beter gespoeld worden. En ik hoefde de zak ook niet meer uit te wassen na het brouwen (de hevelfilter had ik zo gemaakt dat deze zeer eenvoudig te reinigen was). Alles bij elkaar een  flinke verbetering.

Het is grappig te zien dat zo veel hobbybrouwers nu weer beginnen met moutbrouwen met een filterzak. In feite doen ze een stap terug in best beschikbaar brouwtechniek. De reden zal waarschijnlijk zijn het makkelijk uitvoeren, lage aanschafkosten, niet zelf te hoeven knutselen en de beschikbaarheid.
Maar als je wat groter wilt gaan brouwen raad ik toch aan uit te kijken naar een andere techniek. Het is lastig om met een grote hete zak (+ 70 ºC) te werken. Je wilt hem ook laten uitdruppen voor een beter rendement, ook daarvoor moet je voorzieningen treffen.

Alles beter dan brouwen met blikken moutextract. Wat dat betreft is een een mooie techniek die hobbybrouwers over de streep trekt om te gaan moutbrouwen. Of om het blikbrouwen helemaal over te slaan.

Eric v B

Bij het koken op een wokbrander moet je ook opletten dat je aanrecht niet verbrandt. Ik heb de wokbrander aan de linkerkant van het fornuis. Toen ik de eerste keer ging brouwen was ik blij dat ik een stenen aanrecht heb. De hitte van de vlam wordt door de bodem van je pan naar de zijkant van je pan gestuurd. Als deze door zijn grootte tegen je aanrecht aanstaat, wordt de aanrecht heet en een houten/spaanplaat/plastic versie kan zelfs verbranden!

Marcel_k

Citaat van: Jacques op 05-07-2015  09:26 uDe bostel kon ook veel beter gespoeld worden.
Ik ben inderdaad niet tevreden over mijn verhouding maischwater/spoelwater bij biab. Ik blijf nog even puzzelen :-)


Citaat van: Jacques op 05-07-2015  09:26 uDe reden zal waarschijnlijk zijn het makkelijk uitvoeren, lage aanschafkosten, niet zelf te hoeven knutselen en de beschikbaarheid.
Biab bevalt me ontzettend goed: lekkere klooien in de keuken met relatief kleine batches. Liever 4 dagen 15 liter brouwen, dan in 1 keer 60 liter. Dat kleine beetje rendementsverlies neem ik op de koop toe.
@weirjack: Opschalen met grotere hoeveelheden, een apart brouwhok, en duurdere apparatuur kan later als je groot bent altijd nog.

pincopallino

Verhouding water/granen bij een BIAB systeem 5-1. althans volgens mijn bevindingen...

Marcel_k

Citaat van: pincopallino op 05-07-2015  12:27 uVerhouding water/granen bij een BIAB systeem 5-1. althans volgens mijn bevindingen...
Maar gebruik je dan nog spoelwater, of laat je alleen maar uitlekken?

pincopallino

Naar mijn inziens hoef je bij een BIAB systeem niet te spoelen. Het wort is zo dun dat mogelijk restsuikers op de korrels gering is. Een beetje aandrukken versneld het uitlekken.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 05-07-2015  15:14 uNaar mijn inziens hoef je bij een BIAB systeem niet te spoelen. Het wort is zo dun dat mogelijk restsuikers op de korrels gering is. Een beetje aandrukken versneld het uitlekken.

Bij het brouwen in een zak hoef je niet dun te maischen. Als je dikker maischt wordt door niet spoelen je rendement veel minder.

homoeccentricus

Niks spoelen. Gewoon hoeveelheid water die je nodig hebt om te koken.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 05-07-2015  16:30 uBij het brouwen in een zak hoef je niet dun te maischen. Als je dikker maischt wordt door niet spoelen je rendement veel minder.

Als je dikker maischt  moet je spoelen als je dunner maischt hoef je minder zo niet te spoelen... zo simpel is het! Ik heb verschillende keren gebrouwd met BIAB de totale hoeveelheid water gebruikt, nooit gespoeld en mijn rendement was net zo hoog als bij de standaard methode.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 05-07-2015  18:56 uAls je dikker maischt  moet je spoelen als je dunner maischt hoef je minder zo niet te spoelen... zo simpel is het! Ik heb verschillende keren gebrouwd met BIAB de totale hoeveelheid water gebruikt, nooit gespoeld en mijn rendement was net zo hoog als bij de standaard methode.

Je kunt zo inderdaad werken, maar dat gaat alleen als je een grote pan hebt, die al het water en de mout kan bevatten.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 05-07-2015  21:47 uJe kunt zo inderdaad werken, maar dat gaat alleen als je een grote pan hebt, die al het water en de mout kan bevatten.

Het is ook zo. Als je een brander hebt en een bierfust van 50 lit, kun je ± 9 kg granen makkelijk verwerken. De zak optillen is ook geen probleem.

Markiej87

20 liter of meer aan de kook brengen op een normaal gasfornhuis kan prima. Deed ik ook met mijn 33 liter pan, ik heb geen wokbrander.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.