Hallo :) Deze aankomende brouwer stelt zich voor: Johan

Gestart door WeirJack, 25-06-2015 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WeirJack

Al meerdere jaren speel ik met de gedachte om mijn eigen bier te brouwen. Na het nodige inleeswerk oa op dit Forum deze week toch maar de stap genomen en het boek "verander water in bier" besteld en mij hier aangemeld. ;D

Ik zal beginnen met een standaard kit en zodadelijk al mijn eerste vraag gaan stellen. Ik ben persoonlijk een groot liefhebber van Tripel. Mijn ultiem doel zal dan ook zijn om een eigen Tripel te brouwen met een notige smaak in de afdronk.

Ongetwijfeld zal dit met veel proeven, uitproberen, proeven, vallen & opstaan, proeven en de nodige hulp van mijn medeforumgenoten, die natuurlijk ook moeten proeven, uiteindelijk wel resulteren in een prachtbier. (hoop ik  :biersmile: )

Ik woon in Zuid-Holland en helaas tot nu toe nog geen brouwvereniging in de regio Rotterdam kunnen vinden dus voor tips hou ik me aanbevolen. Ben wel gecharmeerd van de website en kennis van bierbrouwersvereniging "'t wort wat" dan maar desnoods een stukje rijden

 :proost: en :degroeten: Johan

broeder

Hoi,
welkom bij het brouwvolk.
Met je voorkeur voor Tripel zijn er voor jou legio mogelijkheden,
maar maak zeker ook eens een uitstapje naar het enorme smakenpalet van de andere bieren.
Ik vermoed dat er vast wel brouwclubs zijn in zuid-Holland en anders wel een brouwer die je op weg kan helpen.
(Kijk ook eens aan de linkerkant van de startpagina onder het kopje "clubs")


Groet,
broeder Willem

bert braadslee

Citaat van: WeirJack op 25-06-2015  20:49 uIk woon in Zuid-Holland en helaas tot nu toe nog geen brouwvereniging in de regio Rotterdam kunnen vinden dus voor tips hou ik me aanbevolen. Ben wel gecharmeerd van de website en kennis van bierbrouwersvereniging "'t wort wat" dan maar desnoods een stukje rijden

 :proost: en :degroeten: Johan

't Wort Wat is de gezelligste bierbrouwersvereniging van Nederland en omstreken. Ik zou zeggen: Wort lid!
 ;)

broeder

Citaat van: bert braadslee op 25-06-2015  21:57 u't Wort Wat is de gezelligste bierbrouwersvereniging van Nederland en omstreken. Ik zou zeggen: Wort lid!
 ;)

Dat wort wat of wat wort dat :groots:
Groet broeder Willem

brouwmus

Welkom, Johan, en veel plezier met je nieuwe hobby!

Kits zijn gemakkelijk en kunnen behoorlijk goed smaken maar als je voorkeur uitgaat naar tripel, is de keuze erg beperkt.

Denk zeker over moutbrouwen!

Is Bergen op Zoom voor jou niet dichterbij?

Groet,
John

WeirJack

Beste Bert, Broeder en Brouwmus. hartelijk dank voor dit warme welkom  :hoera:.

Ik ga me zeker oriĆ«nteren over een vereniging want ben ook meer van een persoonlijk contact mens. Bergen op Zoom zal zeker dichterbij zitten maar moet wel even uitvinden welkee vereniging daar zit en of die ook gezellig is.  ;) :proost2:

@brouwmus Mijn insteek ik altijd moutbrouwen geweest en dit zal dan ook het eerste blik worden wat ik ga nemen denk ik. Is meer dat je graag wilt dat je eerste keer "gegarandeerd" een succes wordt vooral om e.e.a. te bewijzen aan het zeer kritische thuisfront die al vind dat je al TE VEEL hobby's hebt (zit kern van waarheid in) ::)

Echter na het zeer recente succes van het Hema moutbrouw pakket http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28720.0/topicseen.html denk ik dat ik het blik maar gelijk oversla en overstap naar moutbrouwen. Heb ik gelijk een fles voor kleine proefjes terwijl in de grotere gistvaten mijn hoofdbrouwsel staat te gisten,  had ik zo voor de toekomst in gedachten.

edit : 13:01 Laat maar het Hema pakket is helaas uitverkocht :( dan maar zelf een simpel  moutbrouw pakket samenstellen
 Groet en :proost: Johan

Jacques

Citaat van: WeirJack op 26-06-2015  12:15 uedit : 13:01 Laat maar het Hema pakket is helaas uitverkocht :( dan maar zelf een simpel  moutbrouw pakket samenstellen

Laat dan even de mout schroten. Dat was zo mooi van het HEMA pakket: de mout was al geschroot.

WeirJack

Citaat van: Jacques op 26-06-2015  15:41 uLaat dan even de mout schroten. Dat was zo mooi van het HEMA pakket: de mout was al geschroot.

Sterker nog ik ben op zoek naar een Nederlandse leverancier van de Brooklyn BrewShop want als ik me niet vergis is het dit pakket http://brooklynbrewshop.com/beer-making-kits/bruxelles-blonde-beer-making-kit

Jacques

Citaat van: WeirJack op 26-06-2015  16:55 uSterker nog ik ben op zoek naar een Nederlandse leverancier van de Brooklyn BrewShop want als ik me niet vergis is het dit pakket http://brooklynbrewshop.com/beer-making-kits/bruxelles-blonde-beer-making-kit

Het pakket bestaat uit geschoot mout, hoppellets, een zakje gist, een glazen fles, een thermometer, een hevelslang en een hoeveelheid reinigingsmiddel. Je komt eigenlijk nog wat dingen tekort zoals een filterzak, een hydrometer, kroonkurken en een kroonkurkapparaat. Die laatste twee zijn niet nodig als je bottelt in beugelflessen.

Voor een tweede brouwsel heb je alleen geschroot mout, hop en gist nodig. Dus als die aangeboden voor brouwsels van 5 liter kun je blijven brouwen in kleine hoeveelheden. Maar waarschijnlijker is het dat je snel wat groter wilt brouwen.

WeirJack

Bedankt voor je reacties Jacques :D :beersmiley:

Dat is precies zoals ik het in gedachten had. Ik wilde de Hema set gaan gebruiken voor telkens een kleine proef te maken en eea te perfectioneren terwijl ik op de achtergrond met deze set mijn hoofdbier brouw :)

Zie ook mijn vraagjes over deze set in combi met Hobbybrouwen WIKI op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29012.0.html

Wat voor soort fles (type en maat?) moet ik nu nemen als ik mijn eigen kleine "Hema" kloon set wil maken ?

Nog bedankt voor je tips en  :proost:

Jacques

Een aardig alternatief is een mandfles met een inhoud van 5 liter.



Maar andere flessen met een inhoud van 5 liter voldoen. Het afsluiten kun je het beste doen met een siliconen stop met een gat voor het waterslot. Die stoppen zijn er in allerlei maten en sluiten zeer goed af en zijn duurzaam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.