Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
- Welk blikbier is (ook) laaggistend te bereiden en heeft goede slagingskansen? Dit vanwege het feit dat ik weinig stook in het najaar en toch iets wil brouwen.
Waarom niet een oude koelkast ombouwen tot klimaatkast?
Dank voor de reacties, dit geeft weer mogelijkheden om langer te kunnen brouwen.Ook kwamen er weer vragen... Qua Bock kan ik dan kiezen uit b.v. Muntons of Brewferm of Black Rock.Is er eentje aan te bevelen? (of welke is juist te vermijden?)En bij de gisten vond ik deze Arsegan. Goedkoop!De ideale gistingstemperatuur daarvan is bij 12-15°C; is dat niet een erg smal werkgebiedje?Zou ik niet beter deze Wyeast moeten kiezen?Of een andere gist?
- Staat er ergens op de wiki een recept om met moutpoeder een biertje te b(r)ouwen? Ik zoek iets dat net een stapje verder is dan het blikbrouwen.
Ik heb zelf eens een Brewferm pils blik gebrouwen met Brewferm lager gist (volgens mij)Wel met gecontroleerde vergisting, goed gelukt moet ik zeggen.
Nu dan toch een update.We hebben zo net besteld:Muntons Bock Beer 1,8 kgFermentis Saflager W-34/70 zakje 11.5 gram (2 stuks)Binnenkort hopen we deze bij circa 15 graden te kunnen gaan vergisten.Hoeveel langer zal de vergisting gaan duren bij deze combinatie van wort, gist en temperatuur?
Verschillende redenen:Omdat dat sowieso geld kost, en er niet teveel ruimte is.Omdat er zoveel meer factoren de smaak beïnvloeden en deze zeker nog niet ken of onder controle heb.Ik wil voor later dit jaar binnen de omstandigheden die er heersen door kunnen gaan brouwen.
......werkt met bevroren waterflessen, zeker voor lagers interessant.
Als ik ga bottelen, hoeveel gram/L brouwsuiker gebruik ik dan bij dit bier?8 gram? Meer, minder?
Waarschijnlijk heb je aan 6 gram per liter voldoende.
Deze tips hebben mij erg geholpen om dit soort bier te brouwen. Dankjewel. Ik ga er mee aan de slag.Jullie allemaal succes!- Mariska
Smart marketing?
Klopt, die had ik er ook zelf bijgekocht.Ik dacht dat de lagergist van Brewferm was, kan hem alleen niet meer terugvinden in de onlinewinkel van Brouwmarkt