PerfectDraft bruikbaar?

Gestart door Cisdevésser, 24-08-2005 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Herman

Ik zou niet zomaar gaan experimenteren met materiaal dat niet bedoeld is voor etenswaren!

Jongens, je hebt ook hele mooie tapsystemen voor thuisbrouwers met vaatjes die makkelijker te reinigen zijn en koolzuur die beter te doseren is. Als ik een beertender of perfect draft had, zou ik ook proberen deze te vullen. Echter je houdt m.i. het probleem van de koolzuur-dosering.

RBE

Herman,
Welke systemen bedoel jij ?

Herman

Sodakegs. Ik heb ze zelf van 9,5 liter (2.5 gallon), maar standaard zijn ze van 18,9 liter (5 gallon). De kleine vaatjes zijn minder gangbaar en derhalve wat duurder in aanschaf.

Bruyn

Hoi Brouwers,

Ik ben het helemaal met je eens Herman. Ik heb het geluk gehad zo'n Perfect Draft te winnen met een tombola. Persoonlijk zou ik hem nooit zelf kopen. Het bier is gewoon te duur. Hier in België betaal je voor een bak bier van Jupiler (24 x 25 Cl = 6 liter ) 7,25 euro. Voor een vatje van 6 liter betaal je 14,5 euro. Da's gewoon het dubbele en in mijn ogen dus pure uitbuiterij van de brouwerij.
Het zelf vullen van deze vaatjes is wel makkelijk te doen, maar door het contact met lucht tijdens het vullen moet je ook weer snel die 6 liter consumeren. Een soda keg lijkt me inderdaad veel beter. Heb in Duitsland een goedkope leverancier gevonden ( www.candirect.de ) waar je een volledige sodakeg installatie voor zo"n 140 euro kan kopen. Dit lijkt me voor de hobbybrouwer veel interessanter dan de Perfect Draft die trouwens toch ook al snel zo'n 175 euro kost )

Greetz,

Bruyn :pan:

Arend

 Hallo B.ruyn.

Ook ik vul mijn biertender zelf af EN HIER GAAT GEEN ZUURSTOF MEE, en er gaat gewoon 4 liter in het fustje. Al enkele maanden laten staan en het bier is steeds TOP dus angst voor zuurstof hoef je dus niet niet te hebben.


groet Arend :degroeten:

Adrie

Vandaag in de krant: Heineken en Krupps gaan InBev en Philips aanklagen omdat er patenten zouden zijn geschonden bij het maken van de PerfectDraft. H&K eisen het stoppen van de verkoop van de PerfectDaft.

Benieuwd hoe dat afloopt.

Menno

Ik denk dat het een storm in een glas water bier is... ;)

Hans (Lagos)

@Arend

Geef eens een beschrijving, ik heb net mijn eerst vaatje Jupiler leeg (lekker bier overigens) en wil hem nu schoonspoelen en zolang met water vullen tot ik zelf met mijn eigen bier zover ben en ondertussen wat vaatjes sparen.

BVD

yok

Kan er misschien iemand een mooie soort uitleg over een fustje hervullen kunnen geven voor een echte amateur? Dus gerne met wat foto's, beetje goede stap-voor-stap uitleg etc. Ik zou hier superblij mee zijn! (in topic posten of naa rmij toe mailen  ;D)

 :proost2:

Peter Langhorst

Ik heb ook een vaatje gevuld met 3 liter flesjesbier. Het is alleen niet echt lekker meer de volgdende dag. Helemaal geen schuimkraag meer.
Hoe is dit eventueel op te lossen?


Johannes

Ik weet niet hoe je dit hebt gedaan maar ik neem aan dat het een geknoei is geweest. Ik ga er ook vanuit dat tijdens het 'geknoei' koolzuur verloren is gegeaan. Je kunt dit voorkomen door af te vullen met suiker en actieve gist.

Johannes

Wil

idee :denken:
Als je zo'n fustje (zakje) hebt en je hebt hem gereinigd. Vul dan een maatbeker (emmer) met een markering van de inhoud van je zakje (bv 5 liter, effe goed uit meten). Aan de emmer doe je een kraantje met slang. Dat ding zet je boven op een schap en laat het slangentje in de zak zitten en laat je inhoud van de emmer netjes in de zak lopen. Resultaat = emmer leeg zakje vol, als je hem leegdrinkt is het net andersom zak leeg en emmer vol,  ;D
Gr. Wil

yok

Ik heb nu mijn fust leeggedronken en wil deze opnieuw gaan vullen. Heb de druk er al uit laten lopen dmv dat soort kruisje ingedrukt te houden. Hoe kan ik nu precies deze weer vol laten lopen? Ik heb al geprobeerd met een trechter, maar dit lukt niet. Ook al niet met het bierslangetje etc etc. Het lukt wel (heel erg traag en moeilijk) door het pinnetje ingedrukt te houden met bijv. een pen en er dan water in te laten stromen, maar er moet toch zeker een betere en snellere manier zijn. Wie o Wie weet dit en kan me helpen met dit (enorm groot ;D) probleem.

 :weetbeter:

Jacks

Heren,

Ik wil een Beertender of een Perfect Draft kopen. Ik heb op het forum gelezen dat het voor zowel de Philips als de Krupps makkelijk is deze bij te vullen. Zou iemand het vullen van de Perfect Draft goed uit willen leggen a.u.b.? Voor het bijvullen van de Beertender zou ik naar http://www.xslutterx.nl/Beerthender/bijvullen_deel2.html gaan. Hier staat het keurig beschreven.
Even terugkomen op de Perfect Draft, is het mogelijk om deze vaten, zonder de zak steeds schoon te maken (wordt toch dagelijks gebruikt), blijvend bij te vullen zodat je een lekkere schuimkraag blijft houden?

Gaarne zou ik reactie van jullie zien.

Alvast hartstikke bedankt,

Jack

yok

Jack, als je een onervaren gebruiker ben (dus puur voor huishoudelijk gebruik) kan ik je wel wat vertellen. DIt ben ik namelijk zelf ook.

De perfectdraft is een prachtding, en ja de fusten zijn ook te hervullen. Vandaag de hele dag bezig geweest en heb uitgevonden hoe dit moet (onervaren stijl), het duurt alleen enorm lang.

HET BEGIN
Je laat als eerste alle druk eruit lopen (als de fust leeg is). Dat is een soort kruisje die je in kan drukken op de kop.

Daarna word het wat moeilijker, je moet nu namelijk met behulp van een trechter of iets dergelijks dit ding gaan vullen dmv drukken. Drukken in de opening waar het bier uit komt. Dan gooi je iets in je trechter en gebeurt er nog niks. Je moet namelijk de luchtdrukknop ingedrukt blijven houden om het erin te laten lopen.

AANT WERK
Dit (moeilijke en langzame) werk is erg irritant, dus ik heb wat andere manieren geprobeerd. Vandaag bezig geweest en ik doe het nu via het slangetje wat je bij je fust krijgt.
1. Dit witte ding steek je erin, doe je vast met tape dat het vast zit.
2. Ik gebruik een stuk potlood om het luchtdrukgaatje ingedrukt te houden, tape dit ook vast.
3. Aan het slangetje doe ik een trechtertje die ik aan mijn muur hang, zorg voor een goede doorstroming.
4. Ik heb een 2L colafles omgebouwd tot een megatrechter en een klein gaatje in de dop gemaakt, dat het bier heel langzaam in de trechter stroomt, dat je dus niet de hele tijd bij hoeft te vullen.

Om de tijd even vullen (3x totaal) en dan kan je er weer makkelijk 22 glazen uit tappen (5.5 liter)

Ik weet het, zo amateuristisch mogelijk doe ik het. Het ziet er niet uit en er zullen vele andere manieren zijn, maar ik heb het ook nog maar 1 dag uitgevonden!

Hopelijk heb je er wat aan.


Hans (Lagos)

Allemaal heel mooi beschreven maar je bier zal zo niet lang goed blijven als je op deze manier werkt.

Bij de perfect draft zie je dat de blanke nippel die in het fust gaat maar een heel klein gaatje heeft en daarom gaat het zo langzaam, ik heb het eens tot bovenin flink doorgeboord en nu vult hij (water voorlopig om goed schoon te spoelen) veel sneller, je kunt nu met deze nippel niet meer tappen maar nippels genoeg bij nieuwe fustjes.

De rest moet ik nog verder uitvinden maar ik kreeg een tip om een los compressortje te gebruiken om steeds 100% leeg te spoelen en te ontsmetten, vervolgens een vulnippel makken (of een losse kop zien te bestellen?) net als die hun gebruiken. Ik denk dat je bijvoorbeeld met de March pomp die in de Herms wordt gebruikt een veel beter resultaat krijgt.
Uiteraard zal het jongbier ook van de juiste hoeveelheid suiker moeten voorzien en laten rijpen maar dat is hier al besproken.

Gr. Hans

yok

Ik ben totaal geen bierbrouwer, dus ik hoef niks optimaals (zoals houdbaarheid etc.). Al het bier gaat sowieso binnen een week op, maximaal. En dat moet te halen zijn met deze manier.

Verder is het trouwens een goed idee van die koppen!

Jacks

Ik ben ook totaal geen brouwer, ben alleen maar een consument van het goudgele godenelixer.  Dat wil ik dus lekker uit zo'n apparaat kunnen tappen.

Koenzie

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een PD, maar mijn eerste vaatje Dommelsch is nog niet leeg... Maar als hij leeg is zal ik zeker een methode gaan uitvinden om deze goed te hervullen, alleen mijn rede is om er goedkoper bier in te doen, want 15,- voor een fustje is me teveel  ^-^

yok

Laat het mij ook even weten, hoe meer manieren hoe beter!

(mijne gevuld met Heineken, 5.5 L, smaakte erg lekker en was goed houdbaar!)

pietjepuk

Hallo heb ook de tap van philips (22-09-2005 € 91,25)  :proost2: :proost2: :proost2:

Heb ook meteen het vaatje open gemaakt toen hij leeg was.
En ik ben ook gaan proberen deze te vullen.

Ik heb het op twee verschillende manieren gedaan.

1 met een speciaal vulstuk die de vulopening indrukt maar ook tegelijk de lucht uit de tank laat langs de zak anders vult deze heel langzaam.
Werkt goed maar om telkens de zak opnieuw tegaan gebruiken weet ik ook niet in verband met houdbaarheid.

2 open maken en de zak erafsnijden en dan vullen werkt heel snel je moet alleen een trechter gebruiken die tot de bodem van het vaatje komt om schuimvorming te voorkomen en dus de smaak goed blijft.

Heb de tweede optie alleen nog met water gedaan.
Moet nu gaan testen hoe lang het bier goed blijf.
Als je een flesje bier open laat staan dan smaakt het niet meer na een dag maar dit komt omdat er doorlopend verse zuurstof bij kan.
Als je het vaatje vult zonder zak dan komt er aleen een klein beetje zuurstof bij om het weer op druk te pompen dus misschien is het dan langer houdbaar.

Laat maar meer ideeën komen om elkaar te helpen hoe het beter kan.

yok

Ik heb nu mijn fust gevuld met Heineken, bijna een week laten staan en nu er wat uit getapt, maar ik heb totaal geen schuimkraag.
Wat zou ik moeten doen om een schuimkraag te krijgen? Ik had iets gelezen hier over suiker en actieve gist erbij doen of zo? Kan iemand dit beschrijven hoe ik dit moet doen of heeft er iemand een goede oplossing?

Het gaat om een 6L vaatje voor de perfectdraft.

groet, daniel

Koenzie

Ik heb uit Betrouwbare BierBrouwBronnen (BBBB, "dommel" op het forum) gehoord dat het slim is om het bier te koelen tot ongeveer 1 a 2 graden voor je het in het vaatje doet. Hierdoor gaat het koolzuur in het bier zitten en kan het niet ontsnappen, omdat het bier in de tap tot 3 graden gekoeld wordt komt het koolzuur weer uit het bier en heb je dus lekker bier (theorie)

Ik denk dat je ook het vat moet koelen tijdens het vullen, en zeker een slang tot op de bodem moet hebben om schuimvorming tegen te gaan.
Weet niet of de methode zonder zak gaat werken in verband met de vele zuurstof die dan bij het bier komt en omdat dit niet de originele manier is waarop de tap bedoeld is. :gistsmile:

Ik denk dat je het niet voor elkaar krijgt om op deze manier het hele vat leeg te krijgen, je moet dan echt heel veel druk gaan opbouwen in het vat, weet niet of de tap hiertoe in staat is.
Ben nog aan het bedenken hoe je het beste het vat kunt vullen zonder dat er (veel) zuurstof bij het bier komt, dus eigenlijk direct vanuit het blik/fles in het vat.

Zat zelf te denken om het bier te koelen in de vriezer tot 1 a 2 graden en dan een soort koppelstuk te maken tussen (in mijn geval) een halve liter blik en een slang met een kraan erin, en deze weer direct in het vat te laten uitkomen.
Werkmethode wordt dan:
-    Bier koelen
-    Slang in vat met koppelstuk eraan
-    Bier rustig uit de koeling halen
-    Blik opentrekken en direct het koppelstuk erop
-    Blik kantelen en bier door de slang richting vat laten
-    Kraan in slang openzetten
-    Langzaam "oude" lucht uit vat laten lopen
-    Bier zou nu vanzelf in het vat moeten vloeien
-    Kraan dichtdraaien
-    Nieuw blik pakken
-    Methode herhalen vanaf stap 3

Denk dat dit de manier is waarop er het minste zuurstof bij het koude bier kan komen en het bier dus zo origineel mogelijk het vat ingaat.
Zodra mijn vaatje leeg is (en ik tijd heb...) ga ik dit uittesten. Nog maar 3 steepjes te gaan op de PD digitale display  :lekkerbier:

MO

Volgens mij kun je beter zelf bier gaan brouwen. De hergisting in de zak zorgt ervoor dat a. alle zuurstof snel wordt opgebruikt door de gist en b. er een goede koolzuur druk wordt gecreëerd.

Adrie

Citaat van: yok op 23-10-2005  17:17 uIk heb nu mijn fust gevuld met Heineken

Waarom wil je dat, want dit snap ik echt niet? Waarom heb je dan geen Beertender? Of neem een andere pils. Of drink Heineken uit de fles.

Net wat MO zegt: als je zo nodig vaatjes wil vullen, kun je dat veel beter en veiliger doen met zelf gebrouwen bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.