PerfectDraft bruikbaar?

Gestart door Cisdevésser, 24-08-2005 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Hieronder een berichtje wat ik zojuist op internet tegenkwam, een thuistap met 6-liter vaatjes.
Word dit misschien het ideale zelf-vul-fustje voor ons thuisbrouwers ?
Het is blijkbaar in België al een jaartje op de markt, dus Belgische medebrouwers, hebben jullie al info ?

groetjes....Cis




Ook Grolsch en Bavaria op thuistap Philips

24 augustus 2005, 15:50:17

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwers Grolsch en Bavaria gaan ook bier verkopen voor de nieuwe thuistap die Philips en het Belgische drankenconcern Inbev hebben ontwikkeld. Beide bedrijven hebben daartoe een licentie ontvangen van Inbev, zo lieten zij woensdag weten.

In oktober liggen de tapinstallatie en de biervaatjes (zes liter) in de Nederlandse winkels. De fustjes Grolsch komen, door de latere licentieverlening, twee maanden later op de markt. Philips hoopt met de introductie te profiteren van de cadeaumaand december.

De thuistap verscheen vorig jaar onder de naam PerfectDraft op de markt in België en Luxemburg. Volgende maand begonnen Philips en Interbev met de verkoop in Duitsland, met Beck's als belangrijkste biermerk. Bij de oosterburen bestaat geen concurrerend thuistapsysteem. Het concern bekijkt introductie elders, maar de aanwezigheid van een echte biertapcultuur is een voorwaarde.

Inbev verkoopt thuistapvaatjes van zijn merken Hertog Jan, Dommelsch en het Belgische Jupiler. Volgens directeur detailhandel Inge Plochaet is Inbev in gesprek met andere regionale Nederlandse brouwers over een licentie voor het tapsysteem. Mogelijk komen ook speciaalbieren van Inbev, zoals Leffe of Hoegaarden, op de thuistap.

In het voorjaar van 2004 introduceerde concurrent Heineken zijn thuistap Beertender in de Nederlandse markt. In tegenstelling tot de Beertender (Heineken, Amstel, Brand, Wieckse Witte) is de PerfectDraft een 'open systeem' (toegankelijk voor alle brouwers), zegt Plochaet. ,,Als Heineken morgen een licentie aanvraagt voor PerfectDraft, zullen we dat ernstig overwegen'', aldus de directeur.

Jokke

Citaat van: Cisdevésser op 24-08-2005  19:53 uInbev verkoopt thuistapvaatjes van zijn merken Hertog Jan, Dommelsch en het Belgische Jupiler. Volgens directeur detailhandel Inge Plochaet is Inbev in gesprek met andere regionale Nederlandse brouwers over een licentie voor het tapsysteem. Mogelijk komen ook speciaalbieren van Inbev, zoals Leffe of Hoegaarden, op de thuistap.


Ook vaatjes Stella zijn te verkrijgen voor dit systeem..
Heb echter nog niet de mogelijkheid gekregen om er zo eentje open te doen

Jokke

Meer info over de vaatjes:
De vaatjes en hun kenmerken

De vaatjes werden ontwikkeld om de versheid en de smaak van uw lievelingsbier optimaal te bewaren.

Het Vat
Materiaal:    Aluminium
Afmetingen:    Diameter: 19,8 cm
Hoogte: 27 cm
Inhoud:    6 liter (d.w.z. 24 glazen van 25 cl of 18 glazen van 33 cl)
Gewicht:    7,275 kg (vol) en 1,275kg (leeg)
Houdbaarheidsdatum:    6 maanden. Eens geopend en gekoeld: 28 dagen.
Aanbevolen Verkoopprijs:    €14,99
Statiegeld:    €5,00
Aangeboden Merken:    Jupiler en Stella Artois


Bruyn

Hoi Brouwers,

Ook toevallig, dit onderwerp.
Ik heb namelijk vandaag een Perfect Draft gekregen. Had hem gewonnen met een wedstrijd.
Ga in het weekend een vatje Jupiler ( de enige echte Belgische pils ) halen om eens uit te proberen. Als vatje leeg is, zal ik dat eens proberen open te krijgen en zien wat de mogelijkheden zijn om het zelf terug te vullen.
Heb alleszins al de indruk dat het op dezelfde manier werkt als de beertender. Dus zonder CO2.

Als Inbev dan ook nog Leffe op vat uitbrengt ....  :D  :D  :D

Greetz,

Bruyn :pan:

Herman

Ik denk inderdaad dat het principe gelijk is aan de beertender. Ik moet zeggen dat bieren als Jupiler en Leffe mij eerder zouden weerhouden van aanschaf van zo'n apparaat. Leffe had eerder mooie bieren, maar wat ze er nu van brouwen, fabrieken is denk ik een beter woord.....

Gio

Wel een leuk formaat!
Maar als die vaatjes van alluminium zijn, verwacht ik ook een coating aan de binnenzijde.
Deze zal bij reiniging met agressieve middelen wellicht slijten.

Job

Ik lees op de website dat er een pomp in het apparaat zit, om het geheel op druk te houden, 1,35 Bar volgens de FAQ.
Ik neem aan dat dat dus met lucht gaat - zou er dan geen zak inzitten? Anders zou je toch oxidatie krijgen ?
Ook schijn je het tapslangetje elke keer te moeten vervangen, ik weet niet of en in hoeverre dit zich schoon laat maken voor hergebruik. Of zouden ze het slangetje soms tegelijkertijd als kraan gebruiken middels een soort knevel in de tapkop ?
Op zich wel een interessant ding.
Ik zie al heel regelmatig vaatjes bavaria staan bij de supermarkt, voor hun "eigen" 10 liter systeem. Zouden ze daar nu ook mee stoppen ? Ik vond dat toch ook wel een aardig systeem.

vr. gr.

Job

Edgar

De lucht duwt op de zak; een beproefde methode. Wel druk, geen oxidatie.


Bruyn

Hoi Brouwers,

De Perfect Draft staat op de keukenkast.
Heb een vaatje Jupiler gedurende 3 uur in de diepvriezer gestoken om het op 3° C te brengen. (Je kan dit ook door de PerfectDraft laten koelen tot 3 ° C maar dat duurt dan ± 24 uren).
Na koeling het vat geplaatst en eerste pilsje getapt. Eenvoudig en gemakkelijk.
Staat nu ongeveer een half uur op de keukenkast en ben hem al beu... om de 3 minuten slaat de pomp gedurende ± 10 à 15 seconden aan om de luchtdruk op peil te houden. Een lawaai dat die pomp maakt!
Handleiding gelezen. Daar wordt inderdaad in vermeld "De pomp kan zo nu en dan aanslaan... " OK maar niet om de 3 minuten aub.
Vrouwtje wordt ook al lastig.
En je mag dat ding niet uitzetten als er een vat in zit !

Eerste ervaring is niet denderend. Smaak van het bier is ook niet smaak van pils uit het vat op café.

Ik houd jullie op de hoogte.

Greetz,

Bruyn :pan:

Bruyn

Hoi Brouwers,

Eerste reactie was wat negatief, vooral door dat constante storende geluid van die pomp. Dit was niet meer normaal. Heb het vat dan maar eens uit de installatie gehaald, alles nog eens goed aangedrukt en teruggeplaatst. En zowaar.... geluid is weg. Het pompje maakt nu alleen geluid bij het tappen. Is al veel beter nu.
Over de biersmaak : bij het uithalen van het vatje merk ik dat de vervaldatum 01/01/05 is. Zal wel dat dit bier niet fris meer smaakt. Morgen vatje terugbrengen naar leverancier. Heb het vandaag pas gekocht.
Zodra er een vatje leeg is, begin ik met experiment om het terug te vullen.

Ik houd jullie op de hoogte ....

Greetz,

Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Er zal wel net zo´n zak in zitten als bij de beertender, bij voldoende belangstelling moet deze wel na te maken zijn, dus geen geknoei met schoonmaken maar gewoon een nieuwe zak met een handige vulopening laten maken.
Blij dat ik de beertender niet gekocht heb maar deze zie ik wel zitten, 6 liter daar is mee te werken  :lekkerbier:

Groet Hans

Menno

Even snel 'googelen' bracht mij op: http://www.perfectdraft.com/BE/NL/ :)

Wanneer dit apparaat inderdaad 'toegankelijker' is dan de Beertender, dan zal het, in ieder geval onder de thuis-brouwers, een groot succes gaan worden! :hoera: En de prijs vind ik nog wel redelijk te noemen... :biersmile:

Ben erg benieuwd! 8)

Edgar

Wel vreemd dat er bij zo'n 'nieuw' apparaat een vat wordt geleverd dat meer dan een half jaar over datum is!


Kaj

6 liter maar?? Dat zijn maar 12 glazen (van ,5L) :-\
zou toch mooier wezen als het 12 liters waren.... :lekkerbier: :elifant:

Kaj

Wil

Er zijn mensen die nooit tevreden zijn!!!!!
Gr. Wil

Kaj

ja sorry, ik vind het zo weinig :-[

Bruyn

Hoi Brouwers,

Heb ondertussen het vatje leeg en een beetje geëxperimenteerd.

Eerst het vat uit elkaar gehaald. Niet echt moeilijk. Er zit inderdaad een zak in ( met daarin een stijgbuis tot op de bodem van het vat ). Deze zak zit met een stevige rubber in het vat geklemd. Door stevig aan de zwarte ring te trekken komt deze los en kan je de zak eruit trekken.



Je moet wel voorzichtig hierbij zijn want de zak is zeer dun en scheurt makkelijk.

Na verder onderzoek blijkt dat je de zak er zelfs niet hoeft uit te halen om hem terug te vullen. Er zit bovenaan op het vat een drukknop waarmee je de lucht (die rond de zak zit en ervoor zorgde dat het bier uit het vat kwam) laat weglopen.

Vervolgens druk je de vulopening ( waar het bier uitkomt ) in en laat je het vollopen. Heb het geprobeerd met water en kreeg er vlot 5,5 liter water in die ik er dan weer kon uittappen met de Perfect Draft. Met een beetje handigheid moet het mogelijk zijn om een koppeling te maken die gewoon bovenop het vat geplaatst wordt om het te vullen.

De vatjes hervullen met eigen bier is dus heel simpel. Volgens mij kan je zelfs lageren in deze vatjes.

Wel stel ik me de vraag of spoelen met water genoeg is om alle bier er uit te krijgen. Misschien eerst met Chemi Pro vullen en naspoelen alvorens het bier erin te doen.

Greetz,
Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Bruyn,

Wat vind je van de zak zelf, is die denk je eenvoudig na te (laten) maken of zitten er speciale nippels of wat dan ook aanvast?

Gr. Hans

Bruyn

De zak is van aluminium gemaakt. Hem namaken lijkt me moeilijker dan een bestaande te vullen.

Greetz,

Bruyn :pan:

Edgar

Citaat van: Bruyn op 08-09-2005  16:10 uDe zak is van aluminium gemaakt.

Dat lijkt me leuk. Het zal denk ik eerder gelamineerd plastic/alufolie/plastic zijn, lijkt me?

Hans (Lagos)

Professioneel laten namaken kan best interessant zijn indien we dat in een beetje aantalen zouden doen, bij voldoende belangstelling kan dat best haalbaar zijn, vervolgens voor gebruik lijkt mij aluminium makkelijk te steriliseren door te verhitten, ja toch?

Edgar

Is het dan echt aluminium?

Bruyn

Nee, ik bedoelde eigenlijk aluminiumfolie, die je op rol kan kopen in elke winkel.

Namaken : ik heb geen idee waar je dit zou kunnen laten doen. Jij wel Lagos ?

Hem vullen is alleszins kinderspel. Maar bij het vullen vul je ook lucht mee in de zak. Dus zal het bier snel slecht worden volgens mij.

Greetz,

Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Volgens mij moet je voor dat je hem vult eerst met een pompje goed vacuüm zuigen en vervolgens zonder luchtbellen het bier er inpompen. Zo krijg je de volle 6 liter ipv  5.5 waar jij het over had. De fabrikant doet dat volgens mij net zo maar gebruikt natuurlijk een nieuwe zak.
Steriliseren zal men dus denk ik doen door de zakken eerst goed te verhitten.

Hoe zit overigens die zwarte dop aan de zak vast en zitten er nog meer nippels of wat dan ook aanvast?
Misschien zijn er eenvoudige setjes te koop om deze folie dicht te smelten/lassen net als bij plastic zakken, dat zal niet zo moeilijk zijn maar hoe zit die dop vast? Verder maakt men bijvoorbeeld in Thailand alles na voor een redelijke prijs maar dan moet er voldoende interesse zijn. En waar zouden de biermagnaten deze zakken laten maken? Misschien ook wel in verre oosten.
Staat er geen "Made in . . . . " op ?  ;D

Kortom, misschien is het na de juiste spullen aanschaffen allemaal wel eenvoudiger dan het nu lijkt maar dan hebben we voor de thuis brouwers denk ik een geweldig apparaat.

Ik ga deze dagen bij een Belgische uitbater hier in Spanje een "Perfect draft" bestellen om later zelf ook wat experimenteren (en wat Belgische fustjes leegdrinken :lekkerbier:) in de verwachting dat wij hier wel een oplossing gaan vinden.

Groet Hans

Hans (Lagos)

Ik reed net op mijn scooter door mijn stadje en daar zag ik het plots, een klein meisje met zo´n aluminium ballon, dat zijn ze dacht ik!  :idea: En zo niet dan zijn ze er vast geschikt voor, dus in die hoek moeten we maar eens gaan zoeken.
De zwarte dop zal er wel conische opgeklemd zitten, klopt dat?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.